Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:29

rebecca1997 schreef:
Afbeelding[/url]rl]

Dit is ook een hengst. Zo kan het dus ook.
Moet wel zeggen als er geen kind op zit brult die het uit, krult zijn nek en laat merken dat het een hengst is.

Maar dat zeg niks .. wat je zelf ook zegt :D
Op mijn hengst kan echt iedereen rijden / springen. Maar aan de hand kan hij zo'n hufter zijn!!
Hij is super braaf, totdat de hengstige merrie van 4 stallen verderop langs loopt. Dan is hij zwaar gefrusteerd, wat Cassidy ook aangaf. :j

aikon

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:29

Geen probleem met hengstige merries naast\voor\achter mijn hengsten. Ze hebben jaren voor de wasplaats gestaan, ook hengstige merries werden daar gewassen en gepoetst. Ze hinniken wat en maken maffe geluidjes, maar nooit geen gekke dingen als slaan, steigeren, door de tralies willen dekken, elkaar grijpen. Beide kunnen los door een gang vol merries lopen zonder problemen. De oudste weet wanneer hij mag dekken en wanneer niet. Dat het zielig\ egoïstisch zou zijn om een hengst te willen en deze niet te laten dekken is dikke onzin. Enig idee hoeveel hengsten er in verschijnende sporten lopen die hun hele leven lang nooit een merrie zal dekken en wel bij merries op stal staan? Sociaal en vooral OPvoeden is belangrijk om geen gekkehuizen te krijgen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:48

Met merries wordt ook niet altijd gefokt, dat maakt ze toch ook niet zielig.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:11

deruijter schreef:

:+ Beetje rare redenering......
Een hengst is er voorgemaakt om zoveel mogelijk nakomelingen te produceren...Die drift zit er zeker wel in geprogammeerd...

Tuurlijk zijn er zat brave hengsten.............en toch kan je het vergelijken met een wandelende tijdbom.....

En merrie s kunne degelijk wel last krijgen van hun hormonen, die vaak voor problemen zorgen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:29

Barcelano schreef:
Grappig ik lees net dat stukje over Edward Gal en dit zegt hij:

Hoe lang duurt het voor je een paard goed kent?

Edward: “Dat ligt aan zowel de ruiter als het paard, maar het duurt ongeveer een jaar. Ik was met Romanov bijvoorbeeld nog nooit op wedstrijd geweest. Een hengst gedraagt zich altijd anders tijdens het dekseizoen dus dat zorgt weer voor een nieuwe situatie.”

En als er toch iemand een hengsten-ruiter is dan is hij het wel. Ik kan me nog wel herinneren dat hij vroeger op bijna elke hengst zat tijdens de keuringen. En ik heb hem regelmatig zijn handen echt vol zien hebben met zo'n frisse 3 jarige KWPNer in de Brabanthallen, leuk een ererondje rijden tussen andere frisse 3 jarige hengsten! Petje af hoor! +:)+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:31

lifaya schreef:
Nogmaals, de merrie is de leider :) Zo'n hengst kan ook zo verstoten worden door de leidende merrie :j Daarom vind ik paarden nou zo leuk, hier zijn de vrouwen de baas 8-)

Hmm, jij hebt 't echt een beetje mis, fysiek kan een merrie in het wild of in gevangenschap een hengst van dezelfde maat nooooit baas.
In 't wild is de hengt een hebber, geen herder en geen 2e in rang, hij is eigenlijk alleen maar bezig met zijn merries bij andere hengsten weghouden, en rivalen wegjagen.
De leidermerrie is degene die weet waar water,voedsel of beschutting is, daar leidt zij de kudde naartoe wanneer nodig.
Veel merries wisselen ook van kudde en van hengst, en dan worden die veulens die verwekt werden op een uitstapje gewoon geaccepteerd in de oude kudde en door de oude hengst, kijk de films van Cloud maar eens, zul je zien dat het allemaal niet zo romantisch is als wij wel denken.
geen eeuwige trouw en geen man die de vrouw respecteerd als leider, no way.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:33

Jessix schreef:
Barcelano schreef:
Grappig ik lees net dat stukje over Edward Gal en dit zegt hij:

Hoe lang duurt het voor je een paard goed kent?

Edward: “Dat ligt aan zowel de ruiter als het paard, maar het duurt ongeveer een jaar. Ik was met Romanov bijvoorbeeld nog nooit op wedstrijd geweest. Een hengst gedraagt zich altijd anders tijdens het dekseizoen dus dat zorgt weer voor een nieuwe situatie.”

En als er toch iemand een hengsten-ruiter is dan is hij het wel. Ik kan me nog wel herinneren dat hij vroeger op bijna elke hengst zat tijdens de keuringen. En ik heb hem regelmatig zijn handen echt vol zien hebben met zo'n frisse 3 jarige KWPNer in de Brabanthallen, leuk een ererondje rijden tussen andere frisse 3 jarige hengsten! Petje af hoor! +:)+

Ja zekers....Maar zo zie je maar weer dat zelfs een ruiter als hij eigelijk zegt dat het zo makkelijk allemaal niet is.....
daarom vond ik dit een heel geschikt stukje :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:35

freeride schreef:
lifaya schreef:
Nogmaals, de merrie is de leider :) Zo'n hengst kan ook zo verstoten worden door de leidende merrie :j Daarom vind ik paarden nou zo leuk, hier zijn de vrouwen de baas 8-)

Hmm, jij hebt 't echt een beetje mis, fysiek kan een merrie in het wild of in gevangenschap een hengst van dezelfde maat nooooit baas.
In 't wild is de hengt een hebber, geen herder en geen 2e in rang, hij is eigenlijk alleen maar bezig met zijn merries bij andere hengsten weghouden, en rivalen wegjagen.
De leidermerrie is degene die weet waar water,voedsel of beschutting is, daar leidt zij de kudde naartoe wanneer nodig.
Veel merries wisselen ook van kudde en van hengst, en dan worden die veulens die verwekt werden op een uitstapje gewoon geaccepteerd in de oude kudde en door de oude hengst, kijk de films van Cloud maar eens, zul je zien dat het allemaal niet zo romantisch is als wij wel denken.

En dat bedoel ik met die diep gewortelde oer drift zullen we maar zeggen.
Je kan het indammen op bepaalde hoogte.............maar niet uitschakelen....

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:35

Maar Edward Gal zegt dat het anders is, niet moeilijker. Of lees ik dit nou verkeerd?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:37

Edward Gal :+ ?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:39

nee, de kerstman haha :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:41

deruijter schreef:
Maar Edward Gal zegt dat het anders is, niet moeilijker. Of lees ik dit nou verkeerd?

Nou ik denk dat hij wel bedoelt dat het net iets zwaarder is.......
Je hebt het wel over min 600 kilo spierbundels met vliegende hormonen....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:42

deruijter schreef:

Ik las opeens .. zomaar: Edward gal zegt..

Dus kwam over, alsof Edward alles weet haha.
Vond ik frapant. :+ Maar dat lag meer aan mij denk ik

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:43

oh zo haha, ja ik reageerde op het stuk daarboven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:45

deruijter schreef:

Tja een man heeft liever vaker sex en een vrouw zit er niet op te wachten elke keer zwanger te zjin. Beetje vreemde beredenering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:46

deruijter schreef:

Dat is een ruiter met nogal wat kaliber, dat hij het al anders vindt, dan maakt het voor de gemiddelde boktruiter waarschijnlijk wel een heel groot verschil.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:49

Amber_ schreef:
deruijter schreef:

Ik las opeens .. zomaar: Edward gal zegt..

Dus kwam over, alsof Edward alles weet haha.
Vond ik frapant. :+ Maar dat lag meer aan mij denk ik

Ja ik heb edward even gebeld om te vragen of hij hier even wilde reageren :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:00

Whahahaha nou idd..
Ik weet wel dat hij soms mee leest hoor, en dat weet ik zeker :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:06

freeride schreef:
lifaya schreef:

ik heb nooit gezegd dat ze lichamelijk ook de hengsten de baas kunnen zijn ;) Ik heb gezegd dat de merrie (alfa) in de kudde de baas is. De hengst heeft de beschermende taak op zich en het voortplanten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:10

Oja, over dat een merrie nooit een hengst de baas kan zijn... Tijd terug op bokt was er een topic over een onhandelbare hengst. Hij was compleet verkeerd opgevoed, vals als wat en viel alles aan. Iemand had hem onder har hoede genomen en heeft hem uiteindelijk bij een pismerrie in de weide gezet, zodat die op zijn plaats werd gezet want mensen konden dit niet meer. Hij was namelijk ook niet sociaal naar andere paarden gezien die vanaf veulen af aan alleen maar mensen had gezien en daar was hij de baas over. En als ik het me goed meen te herinneren was deze merrie hem de baas ;) Helaas is de hengst vooralsnog ingeslapen vanwege zijn gedrag als ik het goed heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:14

lifaya schreef:
Oja, over dat een merrie nooit een hengst de baas kan zijn... Tijd terug op bokt was er een topic over een onhandelbare hengst. Hij was compleet verkeerd opgevoed, vals als wat en viel alles aan. Iemand had hem onder har hoede genomen en heeft hem uiteindelijk bij een pismerrie in de weide gezet, zodat die op zijn plaats werd gezet want mensen konden dit niet meer. Hij was namelijk ook niet sociaal naar andere paarden gezien die vanaf veulen af aan alleen maar mensen had gezien en daar was hij de baas over. En als ik het me goed meen te herinneren was deze merrie hem de baas ;) Helaas is de hengst vooralsnog ingeslapen vanwege zijn gedrag als ik het goed heb

Wij hadden 2 hengsten bij 2 dominante oude merries in de weide staan. Nou en een respect dat ze daar voor hadden hoor. Geen enkele keer hebben ze wat geprobeerd met de hengstigheid, de merries zagen ze niet voor vol aan geloof ik :D De merries hebben ze wel opgegvoed, mijn inmiddels ruin is tegenworodig zeer onderdanig naar het oude paard, is er een jong exemplaar in de wei, dan wil hij wel de baas wezen. Hij is nu 6 en voor het eerst reageerden de merries op hem. Ook zijn dominante weidegenoot van vroeger.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:14

Op de stoeterij waar ik met mijn 1e hengst heb gestaan tevens de fokker werden de 3 jarige vanuit de opfok eerst altijd een tijdje naast de merrie gezet met open tralies....Dat hielp inderdaad een stuk met de opvoeding :+

Daarom heb ik mijn best wel dominante merrie naast de hengst staan.
Zo krijgt hij niet constant een andere paard naast zich en als hij te lang blijft klooien laat de merrie zien dat ie op moet houden :)

Ze kunnen stiekem ook niet zonder elkaar....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:15

Dat bedoel ik dus :P Merries zijn de baas 8-) (althans, de dominante :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:26

Mijn merries bijnaam is Draakje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:30

lifaya schreef:

Ja leuk he?? Dat was die Judd, maar dat is een verhaal dat volledig uit de duim is gezogen...door ene Sita, die dus ook een virtueel persoon is.............maar het blijft leuk...