rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 23:19

Friezuhn schreef:
Dit gaat heel slecht vallen bij sommige,
Maar toch zeg ik het maar.

Springen is voor iedereen die niet kan dressuur(en).

Ik vind dat elke springruiter minstens een L proefje dressuur moet lopen voor deze mag gaan springen.

Even voor de duidelijkheid... hier ga ik dus niet in mee heah :+ :')

Quebelle

Re: rijstijl bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:30

ik ook niet :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:34

Danique_G schreef:
Quebelle schreef:
met een simpele ophouding zet je mijn paard stil voor'n hindernisje van 40cm..
in een parcour van een 1.20 is dat toch even anders hoor..

Hmm tsjaa parcour van 1.20 heb ik nog nooit gedaan dus daar doe ik maar geen uitspraak over. Ik heb wel eens een enkele sprong van 1m gedaan, ik kan me wel voorstellen dat van een heel parcours het paard wel wat heter word. Bij die hindernis van 1 m merkte ik wel dat ik iets lastiger doorkwam omdat het paard gefocust was op het springen, maar van trekken was zeker geen sprake het bleef echt bij een ophouding.
Trekken (voor een hindernis) vind ik gewoon not done. En als dat nodig zou zijn bij de springsport, sorry maar dan ben ik tegen de springsport. (Ben ik niet, want ik heb gisteren dat filmpje gezien van Nick...? En dat is voor mij genoeg bewijs dat trekken niet nodig is)
Goed, ik ben dan misschien totaal geen springruiter maar ik heb wel mijn mening over trekken en weet ik het. En ik heb echt wel respect hoor voor springruiters als Jos Lansink. Ik heb laatst nog een heel mooi dekje van hem gekocht en ik investeer niet in iemand als ik diegene niet zou mogen;)

ik trek ook niet,ik probeer hem zo kalm mogelijk te houden.
niet téveel inspringen zodat ie hitsig word en hem ruim voordien inrijden.Dan gaatie best rustig :)
overigens hang ik er geen martingaal in etc dus ik probeer het zo 'naturel' mogelijk te houden.
maarja,alsie heet word in parcour laat ik hem niet hals over kop op een hindernis afstormen..
1 keer schouder breken is genoeg,haha :P
op training rijd ik een volte voor'n hindernis maar op wedstrijd probeer ik zo langzaam,kalm mogelijk en liefst zo lang mogelijk op een hindernis af te rijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:41

Quebelle schreef:
Danique_G schreef:

Hmm tsjaa parcour van 1.20 heb ik nog nooit gedaan dus daar doe ik maar geen uitspraak over. Ik heb wel eens een enkele sprong van 1m gedaan, ik kan me wel voorstellen dat van een heel parcours het paard wel wat heter word. Bij die hindernis van 1 m merkte ik wel dat ik iets lastiger doorkwam omdat het paard gefocust was op het springen, maar van trekken was zeker geen sprake het bleef echt bij een ophouding.
Trekken (voor een hindernis) vind ik gewoon not done. En als dat nodig zou zijn bij de springsport, sorry maar dan ben ik tegen de springsport. (Ben ik niet, want ik heb gisteren dat filmpje gezien van Nick...? En dat is voor mij genoeg bewijs dat trekken niet nodig is)
Goed, ik ben dan misschien totaal geen springruiter maar ik heb wel mijn mening over trekken en weet ik het. En ik heb echt wel respect hoor voor springruiters als Jos Lansink. Ik heb laatst nog een heel mooi dekje van hem gekocht en ik investeer niet in iemand als ik diegene niet zou mogen;)

ik trek ook niet,ik probeer hem zo kalm mogelijk te houden.
niet téveel inspringen zodat ie hitsig word en hem ruim voordien inrijden.Dan gaatie best rustig :)
overigens hang ik er geen martingaal in etc dus ik probeer het zo 'naturel' mogelijk te houden.
maarja,alsie heet word in parcour laat ik hem niet hals over kop op een hindernis afstormen..
1 keer schouder breken is genoeg,haha :P
op training rijd ik een volte voor'n hindernis maar op wedstrijd probeer ik zo langzaam,kalm mogelijk en liefst zo lang mogelijk op een hindernis af te rijden.

Nee sorry ik bedoelde niet specifiek jou met het trekken, niemand trouwens in dit topic. Waarom eigenlijk geen martingaal? (ik twijfel namelijk of met of zonder martingaal wil springen, ze wil namelijk wel eens haar ondernek er op zetten).Nee ben ik met je eens, je hebt maar 1 paard en daar moet je zuinig op wezen. Ik heb ook een keer situatie gehad dat ik flink aan de touwtjes moest zitten om een half open gereten paard te voorkomen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:48

idd waarom geen martingaal??? Je kunt beter slim zijn dan sterk volgens mij. Jij zegt ook dat je paard hitsig wordt ( Bij mij is dat iets anders trouwens :P Neem aan dat je heet bedoeld) maar je zegt ook dat je expres lange lijnen rijd...waarom?? Volgens mij krijgt hij dan juist de tijd om de hindernis te zien en heet te worden??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:55

dots83 schreef:
idd waarom geen martingaal??? Je kunt beter slim zijn dan sterk volgens mij. Jij zegt ook dat je paard hitsig wordt ( Bij mij is dat iets anders trouwens :P Neem aan dat je heet bedoeld) maar je zegt ook dat je expres lange lijnen rijd...waarom?? Volgens mij krijgt hij dan juist de tijd om de hindernis te zien en heet te worden??

In de lange lijnen heb je meer tijd om de rust op te zoeken en in een goed ritme te komen/blijven.

En wat is nou eigelijk de werking van de martingaal? Iedereen gebruikt het voor controle, maar hoe krijg je die dan? Het is toch met een martingaal zo dat het paard zijn hoofd moeilijk omhoog kan doen? Maar paarden kunnen zich net zo goed sterk maken met hun hoofd niet omhoog.

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:11

Friezuhn schreef:

Ik vind dat elke springruiter minstens een L proefje dressuur moet lopen voor deze mag gaan springen.

Ooit wel eens een springparcours gereden? Dan bedoel ik niet 4 hindernissen in een bak maar een echt parcours.

Ben het totaal niet eens met je opmerking, springen is (als je het echt goed en netjes wilt doen) echt moeilijker dan dressuur.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:44

Denisedewith schreef:
Friezuhn schreef:

Ooit wel eens een springparcours gereden? Dan bedoel ik niet 4 hindernissen in een bak maar een echt parcours.

Ben het totaal niet eens met je opmerking, springen is (als je het echt goed en netjes wilt doen) echt moeilijker dan dressuur.

Wat mij betreft hebben jullie beiden ongelijk. Springen is niet moeilijker, dressuur is niet moeilijker. Springruiters zijn niet per definitie slechte dressuurruiters. Dressuurruiters niet per definitie slechte springruiters. Het zijn gewoon twee verschillende takken van sport, met een ander doel, een andere trainingswijze, een andere manier van beoordeling. Kortom: appels met peren vergelijken.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:39

totaal verschillend maar beide kunnen is beheersen kan ook hoor!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:48

Denisedewith schreef:
Friezuhn schreef:

Ik vrees dat ik het totaal niet eens ben met het laatste. Dat is ten eerste jouw mening. En zoals je zelf al zegt 'als je het echt goed en netjes wil doen' maar volgensmij ben je dan al dressuurmatig bezig.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:24

Mijn paard is vroeger echt hard getrokken geweest tijdens zijn jachtritcarriere en kan niet goed tegen druk in de mond (daarom dubbelgebrokentrensje = minder 'notenkraker' effect op de mondhoeken dan een normaal trensje)
Bij een martingaal hetzelfde,paard doet hoofd in de lucht = druk in de mond = totaal onhandelbaar paard,heb ik een keer meegemaakt en hij zag de hindernis zelf niet omdat hij zo ertegen vocht :=
dus geen martingaal & lange lijnen (hij is een heel groot,lang paard met enorm veel kracht maar niet de snelste reflexen dus korte bochtjes omdan een hindernis te springen is geen goed idee,hij word er dan hitsiger van :P )