Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:18

[/quote]

Het hoeft niet aan het spuitje te liggen.... mijn paard is een natuurlijke dood (hersenbloeding) gestorven, ik was erbij. Hij heeft ook een doodstrijd van- ik denk een kwartier of zo- geleverd. Hij stond nog 1 keer op, maar kon eigenlijk niet, viel weer en was toen heel snel weg. Maar dit ging dus wel gepaard met stuiptrekkingen, in zijn geval gingen de achterbenen heel snel heen en weer. Was een akelig gezicht. Maar ik heb me laten vertellen dat ze op dat moment dat de stuiptrekkingen plaatsvinden al 'weg' zijn en er zelf niets van merken.
Ik heb geen keuze hoeven maken..... ik hoop het eigenlijk ook nooit te hoeven doen.

Maar ik denk dat ik als het dan toch zou moeten, zou kiezen voor de slacht. Dan moet het paard nog wel goed te vervoeren zijn.
Met het geven van een spuitje heb ik nare ervaringen met een hond, die had een erg sterk hart, uiteindelijk rechtstreeks in het hart gespoten omdat de hond anders niet dood te krijgen was? Duurde allemaal veel te lang, lijkt me vreselijk als dat bij je paard ook zo lang moet duren.

Beslissen over het leven van je paard is al moeilijk genoeg, hoe het leven dan eventueel beëindigd gaat worden doet er dan toch niet zo veel toe. Dat is voor ieder heel persoonlijk, als je maar kiest voor je paard, dan is het altijd de juiste beslissing. Onnodig laten lijden is ook niets.[/quote]

Voor mij deed dat er wel toe, ik kende mijn ruin beter dan wie dan ook en hij had heel veel vertrouwen in mij en ik wou gewoon niet dat hij op een of andere manier zou 'beseffen' wat er te gebeuren stond, ook al weet ik heel goed dat paarden misschien niet in staat zijn om zoiets echt te beseffen maar ik weet wel dat mijn ruin angstig had geworden had ik hem naar het slacht gedaan, daar ben ik voor 100% zeker van, hij was trouwens ook heel angstig op de trailer dus dat wou ik hem ook niet aandoen in z'n laatste momenten.

Het is misschien iets emotioneels maar ik had het gevoel dat ik op deze manier toch voor de beste optie heb gekozen, al had ik liever niet gehad dat hij zulke stuiptrekkingen kreeg. Ik had het er gisteren ook over met m'n moeder en zij dacht ook dat hij er zelf niets van ondervonden heeft dus als dat het geval is vind ik niet dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt... Uiteraard heb ik hem laten inslapen omdat z'n levenskwaliteit echt heel sterk achteruit ging en ik niet wilde dat hij dag in/dag uit pijn had, dat is geen leven meer...

Abeltje77

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:53

Hoi Brando, je kunt niet meer doen dan kiezen wat voor jouw paard het beste is. Dat heb je gedaan, dus je hebt zeker geen verkeerde keuze gemaakt.

Rationeel vind ik (let wel, vind ik, dus niet iedereen) dat mijn ruintje het best naar de slacht zou gaan. Maar... ruintje is niet heel gelukkig op de trailer. Dus ga ik hem dat aandoen? Dat is een overweging die gemaakt gaat worden. Blijft ruintje angstig op de trailer, dan wordt het ook een spuitje, ook al zou IK het liever anders zien met mijn kennis.

Moraal van het verhaal; kies het beste voor je paard, en niet voor jezelf.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:34

Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt, zoals er onder staat, zolang je maar kiest voor je paard.. en dat is dus niet onnodig laten lijden, dan is het altijd de juiste beslissing. Of je hem nou naar de slacht brengt of een spuitje laat geven, omstandigheden waarin je paard verkeert tellen ook nog mee.
Als mijn paard om wat voor reden dan ook niet meer te vervoeren zou zijn, dan zou ik hem ook niet naar de slacht brengen.
En Brando ik bedoelde met mijn verhaal te zeggen dat stuiptrekkingen dus ook bij een volledig natuurlijke dood voor kunnen komen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:47

Ik neem je ook niets kwalijk hoor, ik denk wel dat we dezelfde visie hebben nl: een dier hoort niet te lijden omdat een mens geen afscheid kan nemen en daar was het mij ook om te doen...
En uiteindelijk heb ik geen 'wrok' naar de mensen toe die wel kiezen om hun paard te laten slachten, op voorwaarde dat er ook wel naar het welzijn van het dier wordt gekeken en niet gewoon als 'de volgende in de rij die aan de haak moet' snap je...
Maar daar hebben we al genoeg over gesproken en blijkt dat slachten in sommige gevallen misschien ook wel een goede optie is...

Ik vroeg het mij zelf dus ook af of stuiptrekkingen bij een natuurlijke dood ook kan voorkomen en ja ergens lijkt me dat wel logisch te zijn eigenlijk.

Zelf had ik al wat paarden zien overlijden, allemaal natuurlijke dood (hartaderbreuk) maar dat waren nooit m'n eigen paarden en daar kwamen ook geen stuiptrekkingen aan te pas, vandaar dat ik het ook op een andere manier ervaarde...

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:11

Als ik ooit voor de keuze kom te staan, gaat mijn paard naar de slacht. Punt 1. omdat het snel is gebeurt, zonder vechten en meer van dat soort nare cenario's. Punt 2. omdat ik liever heb dat m'n paard opgegeten wordt dan tot lijm wordt verwerkt.

Stormaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:48

hier zijn de meningen altijd over verdeeld, persoonlijk zou ik denk ik gaan voor een spuitje. omdat ik een erg levendig beeld krijg als ik er bij na denk dat mijn paard bij de slager komt en dat vind ik geen prettig idee. maar ik vind dat iedereen het zelf moet weten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:06

Abeltje77 schreef:
randalinpony schreef:

Ik denk dat het welzijn van paarden op heel veel punten is verbeterd nu het een hobbydier is, maar op sommige punten was het vroeger echt wel beter... dan ging een paard met klachten (=pijn) gewoon de worst in.

Ik moest het even drie keer lezen, maar nu snap ik het denk ik (ligt aan mij hoor, tis nog vroeg).

Je bedoelt te zeggen dat er nu teveel wordt doorgegaan met een paard dat pijn heeft, en dat het vroeger veel sneller einde oefening was. Ben ik het mee eens. Het hele inslapen/slachten is voor de eigenaar heel vervelend, maar wat weet een paard er nou van? Die weet toch niet wat er gebeurd. Dus in sommige gevallen zou voor paardlief veel sneller voor de dood mogen worden gekozen.

Eum ja... was ook nog vroeg toen ik het schreef. :+

Maar dat bedoelde ik inderdaad. En het ergste is als de eigenaar zijn echt pijnlijdende dier niet in laat slapen of slachten, 'want dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen' en het dan maar aan de verzekering overlaat, of het de handel instuurt (wat ongeveer op hetzelfde neerkomt want bij een aantal verzekeringen gebeuren ook gekke dingen).

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:23

Daar geef ik jullie volledig gelijk in maar ik vind het persoonlijk best wel moeilijk om een grens te trekken hoor... Wat voor de ene persoon al te veel is, is voor iemand anders misschien helemaal niet zo erg.

Ik had overlaatst nog een gesprek met iemand (het ging weliswaar over honden) nl: voor mij is een hond dat incontinent is en dagelijks kreupel loopt van de reuma en daarbij blind is echt wel de grens, dan zou het voor mij genoeg geweest zijn. Maar de andere persoon zei 'er is toch voldoende medicatie voor zulke dingen en ja, dat het dier in huis doet, mja zou ik zo erg niet vinden'...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:08

Ik ben iemand die gelooft dat elk levend wezen een ziel heeft. Ook dingen opvangt uit emotie.
Dat een paard dus heel goed door heeft wat er gaat gebeuren door de emotie van zijn eigenaar.
Of dat nu slacht is of een spuitje.

Waneer je te ver gaat is denk ik erg persoonlijk.
Mijn paard heeft artrose. Loopt kreupel.
Om die reden zullen denk ik verschillende mensen hem al in hebben laten slapen.
Een kreupel paard heeft immers pijn. En dat kan ik ook niet ontkennen.

Maar ik kijk dan ook weer naar zijn algehele uitstraling.
Daar heeft hij dezelfde ondeugende blik in zitten als toen hij 4 jaar oud was.
Hij is op zijn manier nog steeds speels in de wei. Laat ook andere paarden hem niet op de kop zitten, maar wijst ze nog gewoon aan de kant als hij dat wil.
Zolang hij nog die ondeugende blik heeft, staat de schrapen in de stal voor het buiten zetten, laat ik hem leven.
Voor mij is dat een teken dat hij zelf nog wil. Ondanks zijn mankementen.

Op het moment dat die ondeugende blik verdwijnt laat ik hem naar de eeuwige weiden gaan.
En ik besef ook dat er mensen zijn die dan zeggen dat ik te lang heb gewacht, dat ze dat moment voor willen zijn.
En daar heb ik ook begrip voor. Daar is namelijk ook wel wat voor te zeggen.
Toch wil ik wachten tot ik zie dat mijn paard het paard zijn verliest.
En ik denk dat hij dan ook minder zal vechten bij het in laten slapen, omdat hij dan zelf het wel goed vind om te gaan.

Ik denk als mensen uit liefde handelen het altijd goed is.
Op welk punt ze ook besluiten het paard te laten gaan.
En op welke manier dat ook is.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:16

vorame, ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn paard, Hoe hij bij de slacht stond, een prachtig paard, eigenlijk te sneu dat hij afgemaakt moest worden. Ook hij vond het geweldig om kei en keihard door de bak te rennen, ja.. op een gegeven moment op 3 benen.. het maakte hem niet uit. Ik mocht daarvoor zelfs nog op hem rijden, hij deed alsof er niets aan de hand was, stap, stukje draven, totdat hij zich verzwikte.. Ik meteen afstappen en hij weer kreupelen.. Elke dag was anders.. Hij wou wel, en was hardstikke sterk.. maar ik vond het niet eerlijk. Met hetgene wat hij had moest hij wel enorme pijn hebben. Vooral snachts op stal.. Nee, hoe moeilijk het ook was om zon mooi levenslustig paard weg te brengen.. Het was gewoon niet eerlijk. En daarmee veroordeel ik jou niet, maar door mijn ervaring kijk ik er wel kritsch tegenaan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:44

En daarom kun je het over een onderwerp als dit nooit eens gaan worden met elkaar. Dat hoeft ook niet.
Er zijn mensen met amper een pijntje die zien het leven al niet meer zitten. Er zijn mensen met van alles en dat zijn nog steeds de gangmakers op een feestje.
En ik denk dat je zo ook paarden hebt.
Voor mij is dat de manier om de grens te bepalen.
Maar dat een ander dat anders ziet is ook goed.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:40

Het verschil tussen mens en dier is, dat mensen kunnen zeggen wat ze voelen, en dieren niet. Wij beslissen voor onze dieren, en dat is gewoon hardstikke moeilijk. Ieder gaat daar anders mee om. Mijn paard had bij elke eerste stap pijn, ookal was hij misschien nog gelukkig, ik vond het voor hem geen paard-waardig leven. Dieren zijn sterk, sterker dan mensen zou je denken.. als mensen pijn hebben hoor je ze vaak meteen, terwijl dieren het goed voor zich kunnen houden. Ik denk dat mijn paard meer pijn heeft gehad dan ik verwacht had. Het bleek namelijk dat hij het probleem wat hij had al een hele tijd had, en al die tijd heb ik nog met hem gesprongen, gecrosst door het bos etc.. Totdat hij het niet meer voor zich kon houden en het liet zien.. op een gegeven moment wel een aantal keer per week, en later elke dag, de eerste stap. Als mijn dier pijn heeft, en dit kan niet worden verholpen neem ik dat moeilijke besluit. Een ander doet dit niet, ieder voor zich natuurlijk. Ik kan me wel in je insteek vinden vorame, zet me wel aan het denken. Ik ga me afvragen of ik het fout heb gedaan, maar voor mijn paard was het goed zo.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:42

Wat ik eerder al aangaf, handelingen uit liefde zijn niet fout.
Je handeld in wat je denkt dat goed is.
Jij en ik doen dat.
Dus je hebt het zeker niet fout gedaan.
Maar zo denk ik ook dat ik het niet fout ga doen.
We kunnen niet meer doen dan denken wat goed is.
En net wat je zegt, ze kunnen niet praten, dus doen we wat we misschien zelf als mens bij ons zelf zouden willen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:43

kennen jullie suleilitha? weten jullie waar ze is?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:48

elvirah schreef:
tjonge, daar heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht, dat de slager beter zou zijn ;(
mijn gevoel zegt toch een spuitje, ik wil niet dat mijn paarden in de frikandellen terechtkomen |(
ben wel heel benieuwd hoe anderen daar over denken!!

Helemaal mee eens. Ik zou er niet aan denken mijn paard naar de slager te brengen. Een spuitje is voor mij meer 'vredig'.
De slager is zo hard en onvriendelijk lijkt het wel.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:56

Ik heb beide manieren -spuit en slager- ervaren.

Mocht ik ooit weer voor de keus komen te staan dan kies ik zonder enige vorm van twijfel voor de slager.
Gaat snel, paard is dood voor het de grond raakt, pijnloos, en het word daarna nog 'besteed'
Groot nadeel van het spuitje:
Vechten tegen de narcose en als alles dan gebeurd is ... met de traktor uit de stal/bak/weiland slepen ... langs de kant van de weg 'dumpen' voor de mensen die 'het' dan komen ophalen. Grote vrachtwagen met een enorme grijptang die dan het paard oppakt en in de laadbak kiepert ... dat hoef ik echt nooit meer te zien! Verschrikkelijk!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:57

Emaartje schreef:
kennen jullie suleilitha? weten jullie waar ze is?

:?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:58

Heb inmiddels al een pb gekregen van freggel dus bedankt..

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:59

Asjemenauw schreef:

Mocht ik ooit weer voor de keus komen te staan dan kies ik zonder enige vorm van twijfel voor de slager.
Gaat snel, paard is dood voor het de grond raakt, pijnloos, en het word daarna nog 'besteed'
Vechten tegen de narcose en als alles dan gebeurd is ... met de traktor uit de stal/bak/weiland slepen ... langs de kant van de weg 'dumpen' voor de mensen die 'het' dan komen ophalen. Grote vrachtwagen met een enorme grijptang die dan het paard oppakt en in de laadbak kiepert ... dat hoef ik echt nooit meer te zien! Verschrikkelijk!

Ja, maar het idee dat je je eigen paard daarna lekker zit te eten is toch ook niet echt geweldig?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:01

- je kunt aangeven dat je paard niet voor menselijke consumptie bestemd is
- niet ieder paard vecht tegen de narcose

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:23

Asjemenauw schreef:

En wat dan als je paard een natuurlijke dood zou sterven? Dan kun je het ook niet laten liggen......
maar je kunt eventueel wel zorgen dat je er zelf niet bij bent als ze het op komen halen?

Ik blijf maar vooral hopen dat ik de keus nooit hoef te maken. Mijn gevoel zegt indien het dan toch moet: slager, maar zoals ik al eerder zei, de omstandigheden moeten er ook naar zijn dat dat kan.
Als je paard al met ernstige problemen ligt en niet meer te vervoeren is wat moet je dan?

@Lielle, mijn paard heeft bute gehad en dan zijn ze dus niet meer "geschikt" voor menselijke consumptie.
Dat wil niet zeggen dat ik het daarom niet naar de slager zou kunnen brengen, het wordt dan alleen niet voor menselijke consumptie gebruikt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:26

@symbeami, dat zeg ik toch? Keuze voor de slager houdt niet in dat je paard dat per definitie wordt opgegeten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:28

Dat zegt Liele toch ook?

Het hele topic door wordt er gezegd, ik wil geen slacht ik wil niet dat ze mijn paard opeten.
Zoals Tuc nu ook weer aanhaalde.

Ik zie de reactie van Lielle daarop als, slacht wil niet zeggen dat hij ook voor menselijke consumptie is.
Dat mag je namelijk zelf aan geven. Ook als hij geen medicijnen heeft gehad.
Slacht betekend dus niet automatisch opeten.

Ondertussen staat dat ook al verschillende keren in het topic.
Dus het wordt wel flauw steeds dat argument te lezen.
Die mensen hebben duidelijk weinig ingelezen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:33

liever dat iemand mijn paard opeet, dan een varken die uit de bioindustrie komt. Als ik er over nadenk is paardenvlees wel bijna het diervriendelijkste vlees.. En t lijkt wel alsof 90% van bokt er een hekel aan heeft. Natuurlijk is het niet leuk dat jouwn dier opgegeten word, maar je weet dan zeker dat het een goed leven heeft gehad.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:13

Lielle schreef:
@symbeami, dat zeg ik toch? Keuze voor de slager houdt niet in dat je paard dat per definitie wordt opgegeten.

ja, sorry verkeerd gelezen.... Y;(