jasmijn78 schreef:kazary schreef:Dat er meer gefokt mak worden op een karakter dat voor meer mensen toegangkelijk is dan alleen maar voor Edward Gal.
Dan hebben we het hier alleen maar over KWPN paarden.... Dat de paarden karaktervoller zijn geworden is 1 ding, maar er is nu ook gewoon 10x zoveel onkunde dan vroeger. Er zijn nu zoveel onkundige mensen die een paard aanschaffen. Als het KWPN daar 'toegankelijke' paarden voor moet gaan fokken, kunnen ze beter een stamboek voor cavia's op gaan richten.
Het fokdoel van het KWPN is nu eenmaal een sportpaard fokken dat op topniveau meekan. Als je echt alleen maar recreatie wil rijden moet je gewoon geen KWPN-er kopen (al zijn er zat KWPN-ers waarmee dat ook gewoon kan, maar de kans is groter dat je dan een passend paard vindt binnen een ander ras)
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens.
Elk ras zijn ze momenteel aan het veredelen. Ook de koudbloeden. Waardoor ook die steeds hoger in het bloed komen te staan, minder makkelijk te rijden zijn en echt niet zomaar geschikt zijn voor de recreatieve ruiter. Neem de haflingers, de fjorden, de tinkers en de friezen. Deze worden steeds luxer en steeds meer richting rijpaard. Want ook daar moet tegenwoordig mee gestart worden. En je moet tenslotte wel meekomen met de KWPN'ers.
Ik heb jaren KWPN'ers gereden (onder andere een merrie en hengst van Pion, ruin van Contango en merrie van Landeur). Deze KWPN'ers waren allemaal een stuk makkelijker in de omgang en te rijden dan mijn haflinger

80% van de Nederlanders rijdt nog steeds recreatief. En dan bedoel ik gewoon buiten, maar ook op amateurwedstrijdniveau (t/m Z2). Dat zijn ook geen mensen die zo'n top sportpaard moeten hebben. Maar gewoon een leuk paard, met correcte bewegingen, correcte bouw en een fijn karakter.
En voor de andere 20% is een toppaard leuk. De verhoudingen in de fokkerij zijn tegenwoordig alleen heel anders. Omdat iedereen hoopt die topper te fokken. Waardoor verkeerde combinaties gebruikt worden, paarden hoog in het bloed staan en voor die 80% niet geschikt. Maar ja, ze kunnen wel goed lopen
.