Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:18

jasmijn78 schreef:
kazary schreef:
Dat er meer gefokt mak worden op een karakter dat voor meer mensen toegangkelijk is dan alleen maar voor Edward Gal.

Dan hebben we het hier alleen maar over KWPN paarden.... Dat de paarden karaktervoller zijn geworden is 1 ding, maar er is nu ook gewoon 10x zoveel onkunde dan vroeger. Er zijn nu zoveel onkundige mensen die een paard aanschaffen. Als het KWPN daar 'toegankelijke' paarden voor moet gaan fokken, kunnen ze beter een stamboek voor cavia's op gaan richten.

Het fokdoel van het KWPN is nu eenmaal een sportpaard fokken dat op topniveau meekan. Als je echt alleen maar recreatie wil rijden moet je gewoon geen KWPN-er kopen (al zijn er zat KWPN-ers waarmee dat ook gewoon kan, maar de kans is groter dat je dan een passend paard vindt binnen een ander ras)

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens.
Elk ras zijn ze momenteel aan het veredelen. Ook de koudbloeden. Waardoor ook die steeds hoger in het bloed komen te staan, minder makkelijk te rijden zijn en echt niet zomaar geschikt zijn voor de recreatieve ruiter. Neem de haflingers, de fjorden, de tinkers en de friezen. Deze worden steeds luxer en steeds meer richting rijpaard. Want ook daar moet tegenwoordig mee gestart worden. En je moet tenslotte wel meekomen met de KWPN'ers.

Ik heb jaren KWPN'ers gereden (onder andere een merrie en hengst van Pion, ruin van Contango en merrie van Landeur). Deze KWPN'ers waren allemaal een stuk makkelijker in de omgang en te rijden dan mijn haflinger ;)

80% van de Nederlanders rijdt nog steeds recreatief. En dan bedoel ik gewoon buiten, maar ook op amateurwedstrijdniveau (t/m Z2). Dat zijn ook geen mensen die zo'n top sportpaard moeten hebben. Maar gewoon een leuk paard, met correcte bewegingen, correcte bouw en een fijn karakter.
En voor de andere 20% is een toppaard leuk. De verhoudingen in de fokkerij zijn tegenwoordig alleen heel anders. Omdat iedereen hoopt die topper te fokken. Waardoor verkeerde combinaties gebruikt worden, paarden hoog in het bloed staan en voor die 80% niet geschikt. Maar ja, ze kunnen wel goed lopen :+

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:33

Nou Jasmijn, als je paard tijdens het rijden de bak uit rent, ben je toch overduidelijk wel toe aan een zadelpasser, wichelroedeloper, holistische dierenarts, gedragsdeskundig en oh ja, hoe groot is eigenlijk de stal waar hij in staat en hoeveel kroeltijd krijgt hij per dag :D.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:40

Lovely schreef:
en hoeveel kroeltijd krijgt hij per dag :D.

Gokje: te veel? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:27

Hahaha, misschien kan er een reader op gezet worden om dat geheim te ontrafelen :D.

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:29

tsja, interessante discussie. sommige paarden krijgen gewoon te weinig aandacht. ze wórden dus gewoon niet opgevoed. maar ik denk dat er altijd moeilijke gevallen tussen zullen zitten, zo is het eigenlijk net als met kinderen.

die van mij krijgt wel genoeg liefde, gelukkig :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:49

jasmijn78 schreef:
kohtje schreef:
Mijn idee is dat tegenwoordig alles zielig wordt gevonden.

Dat is volgens mij ook zo. En gedrag wordt vaak verkeerd geinterpreteerd. Bij mijn paard zouden veel mensen direct allerlei 'oorzaken' toekennen aan het ineens niet de wasplaats opwillen, of door het gat van de deur de bak uit rennen (angst, rugproblemen, pijn etc). Maar hij mankeert niets en is gewoon uitgekookt en slim.

Hij is inderdaad niet zielig, maar een "reden" heeft hij natuurlijk wel. Juist die slimme stoere maar toch erg rillerige paarden zien het kleinste dingetje dat veranderd is, hoeft maar een enge spons te zijn die er de keer ervoor niet lag, dus het feit dat het gisteren niet eng was zegt niks over vandaag. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij er gewoon geen zin in had. Waar het eigenlijk om gaat is dat die aanpak van jou goed is, gewoon zelf onverstoorbaar volhouden. Je hebt mensen die dan inderdaad mee gaan zoeken naar iets dat eng is (sommige mensen zijn ware kampioenen in het verzinnen van hele enge dingen waar hun paard nog niet eens op zou kunnen komen) en andere mensen gaan gelijk slaan of het paard met veel mensen opjagen aan de achterkant. Jouw manier werkt gewoon ongeacht wat de oorzaak is en vind ik dus een goede manier. Het interpreteren van gedrag is best lastig en een neutrale manier die in elke situatie werkt is gewoon handig, daar kun je ook niks mee verknallen.

Ik vind dat net zoiets als dat een paard ergens op een bepaalde plek een bakkabouter ziet. Je kunt er aandacht aan besteden (ook daar zie je weer dat sommige mensen eindeloos mee gaan zoeken naar het enge ding en anderen gelijk gaan slaan om hem er zo dicht mogelijk langs te krijgen). Je kunt ook besluiten er niet op in te gaan, hem aan het werk te zetten en er schouderbinnenwaarts langs te rijden. Was het door angst dan ziet hij het minder en lost het zich vanzelf op en hield hij je voor de gek (als een paard daar al toe in staat is, maar veel mensen denken van wel) dan heeft hij er ook geen voordeel van en werkt het ook. Deze manier heb ik trouwens in de praktijk geleerd, maar ook gelezen in diverse boeken. :+

Over het uit de bak rennen, bestaan er dan paarden die dat nog nooit tenminste 1 keertje hebben geprobeerd. ;)
De meeste zijn er gelukkig niet zo snel en handig in als jij beschrijft.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:31

Lienlien, voldoende 'liefde' is echt niet zo interessant voor je paard....
Consequent zijn + je paard kennen...daar komt het dus wel zo'n beetje op neer.

Consequent zijn betekent dat je weet wat je wilt en je daar aan houdt. Ik zie nogal eens mensen 3 dagen niet naar hun paard omkijken, vervolgens op stal komen, de boxdeur opengooien, paard om de hals vliegen en krijsen: 'Wat dacht je popje, is de baas als drie dagen niet gewéést...??!! Gaan we nu toch lekker rijden. Kom maar poppie...'. Paard schrikt zich te pletter, deinst achteruit of probeert te bijten. Eigenaar: 'Krijg ik nou straf? Ja, ja....hier heb je wat lekkers'. Paard krijgt snoepje, wordt gepoetst en gezadeld (is vervelend, maar alles mag want tja, je hebt wat goed te maken) en de baas stapt op.
Het eerste half uur wordt er niks gevraagd, alles mag (want nog steeds wat goed te maken) maar dan moet het paard begrijpen dat de tijd om is en dat er nu serieus moet worden gewerkt. Paard gaat in protest, baasje boos, stapt af. Paard wordt op de poetsplaats gezet en moet opeens stilstaan, "Nee geen stap opzij. Luisteren!!!' Paard is lichtelijk in de war, wordt wat zenuwachtig en gaat wat draaien. krijgt een lel....

Doe maar gewoon, een paard snapt echt niets van jouw schuldgevoelens!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:39

Klopt..
En dan te bedenken dat het gemiddelde paard nog niet eens op de eigenaar zit te wachten. Zolang ze andere paardenmaatjes hebben tenminste.

Het wordt anders als ze die drie dagen de stal niet uit zijn geweest. Dan is iedere afleiding en ieder beetje beweging al een zegening voor zo'n dier.
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:41

Ben ik nu gek of was het topic net dicht?
Ik was bij aan het lezen en dacht, is hier ondertussen gereld?
Na ja, ga weer verder met bij lezen :)
Laatst bijgewerkt door kazary op 28-04-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:42

Ja het was dicht, zag ik ook. Ik nog teruglezen. Geen rel te bekennen. Heel nette beleefde antwoorden, keurige discussie. Dus ik snapte het al niet. Slotje voor overleg stond er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:46

Volgens mij zie ik ze ook vliegen geloof ik, ik vroeg me ook even af welke para vond dat er gereld werd, want dat werd er helemaal niet. Flauw grapje mag best :D.

Je hoort ook wel eens mensen zeggen bij weigerachtige paarden dat het dier heus wel weet wat de bedoeling is, maar het expres niet doet. Dat vind ik voor een paard best vreemd en ik denk dan al gauw dat het paard het helemaal niet weet en in het andere geval misschien wel weet, maar zonder enige tegenactie van de baas niet doet; een aangeleerd weigeren om te luisteren dus. Dat is dan niet om de baas te treiteren, maar alleen omdat er geen verschil is tussen wel en niet doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:50

Bedoel je dan weigeren bij een hindernis? Of meer in het algemeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:58

Weigerachtig gedrag in het algemeen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:02

Misschien dat het topic gesloten werd omdat het topic allang niet meer gaat over opvoeden :)*

jasmijn78 schreef:
Ik vind het zelf altijd leuk en interessant om boeken en artikelen te lezen. Ik heb vanalles in de kast staan; van Monty Robberts tot Ankt tot Steinbrecht. En ik krijg ook nog eens de 3 bladen waar ook vaak vele interessante artikelen in staan (hoefslag, IDS en P&S). Maar ik denk wel dat ik weet op welk type suleilitha doelt... ;) Van die types die alle boeken en merchendice van bijvoorbeeld Parelli hebben, een jong paard kopen en als het dier 7 jaar oud is kunnen ze er nog steeds niet op rijden en veegt dat beest nog de hele bak met ze aan (ik kan je echt levende voorbeelden aanwijzen van dergelijke types) Maar als je ze hoort praten!!! Nou dan zou je haast geloven dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ze kunnen dan leuk nakwaken wat in het boek staat en koppelen er dan ook vaak nog hun eigen interpretatie aan. En ze vinden ook altijd nog andere mensen die ze (tegen betaling) gaan helpen. En als je ze dan vraagt waarom ze zelf nog steeds geen fatsoenlijk buitenritje met hun paard kunnen maken, dan hebben ze daar altijd een verklaring voor; dan is het paard er nog niet aan toe, of doen ze het gewoon 'rustig aan'... hebben ze het juiste zadel nog niet gevonden, of heeft het paard net last van een scheet die dwars zit...

Wat maakt het jou in vredesnaam uit? Waarom moet men van jou bepaalde dingen? wat gaat het jou aan? misschien is het wel zo, misschien niet... misschien heeft het paard wel ergens last van, misschien heeft diegene echt gewoon geen haast, misschien is de eigenaar wel bang om te rijden, weet jij veel? Ik ken mensen die super zijn met grondwerk, maar door ervaringen heel veel angst hebben om te rijden, wat zegt dat?
Fijn toch dat die mensen in ieder geval de zelfkennis hebben dat ze nog niet toe zijn aan buitenrijden :)* Ik wou dat meer mensen dat hadden. Ik wou dat al die mensen die ik in het bos tegenkom, paard drijfnat, trippelend aan de slofteugel, dat besef ook hadden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 23:35

Lovely schreef:

aangeleerd gedrag om te weigeren denk ik zeker.
Of omdat het weigeren meer oplevert dat het wel doen. Bijvoorbeeld weigeren verder te lopen, omdraaien en dan terug kunnen naar stal. Weigeren uit de wei te komen en de eigenaar geeft het op. Ik denk wel dat het per paard verschillend is. De ene weigert duidelijk uit onzekerheid. De andere omdat het wat oplevert. De volgende omdat er geen verschil is tussen wel doen of niet doen.

Volgens mij is daarop het stukje training gebaseerd waarbij je een paard bij 'niet verrichten van het gevraagde' iets laat doen dat moeilijker of vervelender is.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:44

Als er onopgevoede paarden rondlopen is er een kans van 8 op 10 dat dit komt omdat de eigenaar (of vorige eigenaar) niet consequent (genoeg) is lijkt mij. Ook speelt er deels karakter in mee, uiteraard. Maar het is toch ook aan de eigenaar wat die toestaat, tolereert en accepteerd..

Ook schiet me te binnen dat het voor een paard ook heel verwarrend is als het bij de eerste eigenaar bepaalde dingen mag, die bij de 2e eigenaar bijvoorbeeld niet mogen, en bij de 3e eigenaar mogen weer hele andere dingen.

Het is eigenlijk niet te vergelijken maar een hond met zijn leven lang dezelfde consequente eigenaar weet wel waar hij aan toe is.. een paard is daarin anders, spreek me daar aub ook niet op aan ;) maar ik bedoel maar...

Verder is het indd een questie van opvoeden, wat helaas steeds soepeler word bij velen mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:58

Anya schreef:
Lovely schreef:

aangeleerd gedrag om te weigeren denk ik zeker.
Of omdat het weigeren meer oplevert dat het wel doen. Bijvoorbeeld weigeren verder te lopen, omdraaien en dan terug kunnen naar stal. Weigeren uit de wei te komen en de eigenaar geeft het op. Ik denk wel dat het per paard verschillend is. De ene weigert duidelijk uit onzekerheid. De andere omdat het wat oplevert. De volgende omdat er geen verschil is tussen wel doen of niet doen.

Volgens mij is daarop het stukje training gebaseerd waarbij je een paard bij 'niet verrichten van het gevraagde' iets laat doen dat moeilijker of vervelender is.

Het is ook bij kleinere dingen, kleine inbreukjes die paarden doen. Voorbeeldjes: niet directe de wasplaats oplopen. Niet opzij gaan als dat gevraagd wordt, niet achteruit stappen op verzoek, al die gewone dagelijkse dingen die niet helemaal zo soepel gaan als zou moeten. Je ziet vaak dat dat te makkelijk goed gevonden wordt door de baas en soms zelfs helemaal niet opgemerkt (bijv. onbewust zelf opzij stappen ipv het paard om).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:05

Lovely; maar de grens tussen op het juiste moment toegeven en je zin doordrijven is maar dun. Mijn merrie die normaal altijd goed achterwaarts gaat, ging vorige zondag twee passen achterwaarts, ik voelde dat haar been weg"zakte" in een kuil. Het was een hele zware piste met ontzettend mul zand waar, door de andere proeven, echt kuilen van 5 cm diep waren. Nu had de merrie haar been omgeslagen bij het van de trailer komen, ze liep niet mank, voorzichtig of onregelmatig overigens. Maar na dat het been dat ze omgeslagen had in die "kuil" terecht kwam spande ze op en liet ze me voelen dat ze niet meer wilde. Ik heb toegegeven en haar in haar voorwaarts gezet, ze kwam niet tegen mijn hand in trouwens, ik had haar net zo goed verder achterwaarts kunnen zetten. Maar ze gaf aan dat ze zich er niet "fijn" bij voelde... Laat ik dan "inbreukjes" toe of luister ik dan naar mijn paard?

Ik ben er nl al even over aan het nadenken. Omdat ik met elk ander paard gewoon de oefening had voort gezet, maar om een of andere reden had ik de reflex om dat bij haar niet te doen... Is dat dan juist handelen en toegeven op het juiste moment of is dat toegeven aan grillen? (laat duidelijk zijn dat de merrie anders gewoon zonder morren achterwaarts gaat.)

Ik wil overigens simpelweg een andere visie er op omdat ik het niet met mijn lesgever heb kunnen bespreken en die deze week met haar dochters in saumur zit... :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:23

Lovely schreef:
Nou Jasmijn, als je paard tijdens het rijden de bak uit rent, ben je toch overduidelijk wel toe aan een zadelpasser, wichelroedeloper, holistische dierenarts, gedragsdeskundig en oh ja, hoe groot is eigenlijk de stal waar hij in staat en hoeveel kroeltijd krijgt hij per dag

:D :+

Lovely schreef:
Hahaha, misschien kan er een reader op gezet worden om dat geheim te ontrafelen

Hij heeft geen geheimen hoor! Hij is gewoon erg ondernemend. Ik kan nog wel 100 situaties opnoemen waaruit dat blijkt. Zo is hij wel eens snachts ontsnapt in de stal en heeft hij alle zadelkasten die niet op slot waren opengepeuterd en de hele inhoud (van in totaal 6 grote kasten) door de hele stal heen gesleept (en hij kon ook gewoon bij het voer, maar kennelijk worden de kasten en hun inhoud interessanter). Het leek wel of er een orkaan door de stal was gegaan. De kasten waren helemaal leeg. ALLES tot aan poetskisten aan toe waren opengepeuterd. Vandaag is hij weer uit de paddock gesprongen.... Swinters moet hij bijne elke maand een nieuw dek, want hij loopt altijd zo met de andere paarden te spelen dat ze allemaal stuk gaan (en dan niet een scheurtje maar van voor tot achter aan flenters). Ik vind ook dan met regelmaat een dek in de sloot (alsof hij dat expres heeft gedaan) OF nog volledig heel, maar wel met alle riemen nog vast (rara hoe hij het voor elkaar krijgt om zich zo uit zijn dek te wurmen). Halsters idem; hij blijft net zo lang met zijn achterbeen achter zijn oor peuteren tot hij zijn halster af heeft.

sanne83 schreef:
Wat maakt het jou in vredesnaam uit? Waarom moet men van jou bepaalde dingen? wat gaat het jou aan? misschien is het wel zo, misschien niet... misschien heeft het paard wel ergens last van, misschien heeft diegene echt gewoon geen haast, misschien is de eigenaar wel bang om te rijden, weet jij veel?

Mens, windt je niet zo op. Ik haalde het gewoon als voorbeeld aan om te illustreren dat er mensen zijn die denken de wijsheid in pacht te hebben omdat ze veel boeken hebben gelezen (maar er in de praktijk dus niets van terecht brengen) Waar Parelli staat had net zo goed Anky kunnen staan of de naam van weet ik veel welke goeroe....

sanne83 schreef:
Ik ken mensen die super zijn met grondwerk, maar door ervaringen heel veel angst hebben om te rijden, wat zegt dat?

Een goede ruiter beschikt toch over een beetje lef, dus mij zegt dat dan dat je als ruiter wat tekort komt om een echt goede ruiter te zijn. En ik begrijp altijd dat je met grondwerk zo'n goede verstandhouding met je paard krijgt en zo. Het lijkt mij dat dat als iemand zo goed kan grondwerken dat de verstandhouding met het paard zo goed is dat je er met het volste vertrouwen op kan stappen. Volgens velen is grondwerk namelijk de oplossing voor ALLES. Toch? Of zie ik dat verkeerd....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 01:00

Het waren gewoon een aantal vragen ;) Het is al eerder gevraagd in dit topic, waarom irriteren jullie je hier zo aan?
Als het gaat om veiligheid, prima! Als iemand een ander doel heeft, een andere intentie, andere dingen belangrijk vind, what's the problem?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 01:02

grondwerk is trouwens gewoon niet anders dan alles wat je op de grond doet en dat is logischerwijs vaak de oplossing tot problemen :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:29

jasmijn het ging hier over opvoeden, niet over een goed ruiter zijn
niet iedereen heeft zin om er op te klimmen, aan een menner vraag je dat toch ook niet en juist die paarden zijn vaak ontzettend goed opgevoed
die krijgen alleen maar grondwerk want eigenlijk is voor de kar nog steeds (met wat fantasie) grondwerk

mensen die fokken hebben ook lang niet altijd behoefte om te rijden
maar juist zij zijn zo belangrijk bij de eerste opvoeding van het net geboren paard
en een opgevoede merrie is een goed voorbeeld voor het veulen

PG naar mijn idee heb je heel juist gehandeld met je paard
als ze normaal altijd zonder problemen deze oefening uitvoerd en nu ineens aangeeft dat ze niet wil en je ook nog weet dat ze zich verstuikt heeft dan heb je gewoon goed gereageerd
juist op dit soort momenten blijkt of je een team bent met je paard of je paard je kunt vertrouwen dat je nooit iets zal vragen wat te moeilijk is voor hem
in dit geval gaf ze aan dat ze er moeite mee had of bang was zich te bezeren
jullie band is daar alleen maar hechter door geworden

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:41

pharagirlke schreef:
Ik ben er nl al even over aan het nadenken. Omdat ik met elk ander paard gewoon de oefening had voort gezet, maar om een of andere reden had ik de reflex om dat bij haar niet te doen... Is dat dan juist handelen en toegeven op het juiste moment of is dat toegeven aan grillen? (laat duidelijk zijn dat de merrie anders gewoon zonder morren achterwaarts gaat.)

Waarom zouden dit "grillen" zijn? Je paard is geen tegenstander.. het geeft aan iets niet fijn te vinden, goed naar geluisterd ;)

Ben trouwens nog steeds benieuwd hoe je "intuititie" tegenover negative reinforcement wil zetten?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:50

omdat een slecht begin een paard nooit vergeet ieder paard reageert dan anders
iemand die zen paard alleen maar aait en beloond en nooit straft wanneer dat nodig is zal een verwend paard krijgen wat altijd zen zin wil wanneer het uit de hand loopt heeft het paard het gedaan.

en sommige verwachten dat een paard onder het zadel direct loopt zoals het volgens hen hoort.
zoniet komt de zweep erbij te pas. ook hier reageert ieder paard anders op de 1 loopt door tot ie er bij neer valt:S
de ander word onberijdbaar oftewel gevaarlijk
er zijn te veel dingen om op te noemen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:54

Phara goed opgelost toch... Soms blokkeren paarden even. En dan hangt het er maar vanaf hoe het voelt. Goed opgelost hoor :j

Ik zou wel alert blijven op wanneer ze het doet. Is het altijd tijdens een wedstrijd dan kan dat verschillende redenen hebben. De spanning van de wedstrijd zelf. Maar ook dat ze doorheeft dat je niet of minder corrigeert omdat de jury kijkt... Maar doorgaans beperkt het zich dan niet tot een klein dingetje. Dan zou ik een keer mijn verlies nemen. Heeft heel louterend gewerkt voor mijn lieve Lan :D :D Jaren terug.

@Lovely: ja die hele kleine dingetjes zien mensen vaak niet eens. Dat pasje sluipen naar de uitgang. Net gaan lopen als de ruiter nog net niet zit. De hele tijd heen en weer schuifelen bij poetsen o.i.d. Ik wil dat niet hebben. Dus ik zet ze standaard weer duidelijk terug. Gevolg is wel dat ze stilstaan.

Lan parkeer ik voor de zadelkast na het rijden. Eén teugel (spitreins) op de grond betekent staan. Zadel af, ruim op, doe de stal open en ze gaat erin. Heerlijk. Hoef geen vastknoopplek te zoeken (zijn schaars bij ons) en ik hoef niet te sjouwen met mijn (loodzware) westernzadel :)