Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:31

Nou ben ik erg beniewd naar jullie mening. Er word hier erg veel over bmi gesproken. ( ben gestopt met lezen bij 10). Ik heb een fjord gekocht van zo'n 148 niet het oude type maar ook niet ielig. Ik heb een bmi van 25,5. Nou geen commentaar van je heb overgewicht je moet afvallen, dat weet ik zelf ook al en ben al 15 kilo afgevallen en nog bezig. Zou ik nu dan te zwaar zijn voor mijn fjord?

Maritdegroot

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:51

maar ik zat zo eens te denken nadat een vriendin van mij het ook al zei!
Bij voltige zitten er toch ook wel eens 3 personen op een paard.
Ze wegen dan wel niet veel, maar als je alles bij elkaar op telt is et ook nog wel aardig wat gewicht, of zie ik dat nu verkeerd???

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:56

haha nee dat zie je niet verkeerd zat ik ook aan te denken :)
maar wij hebben een vrouw voor ons in de les die ook niet de smalste is. ze rijd altijd om tanks van paarden hihi.
ik heb toevallig een keer in het ROS een stukje er over gelezen.
het moet gewoon een stevig paard zijn. en jah een pony ik weet het niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:40

je moet een compact gebouwd dier hebben met een sterke rug

een groot paard heeft vaak juist een langere wekere rug,dus groot betekend niet altijd sterk

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:08

Ik ben ook niet een van de dunsten.
ik moet zeggen dat fjorden en haflingers tinkers en friezen wal wat hebben voor stevigere mensen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:30

friezen juist niet!!!

die hebben vaak wekere ruggen en dus minder kracht

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:32

Jammer dat er niemand in gaat op mijn post. Maar goed dat ik zelf weet dat ik met mijn overgewicht nog steeds binnen de 17 % regel blijf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:34

jeetje kalm maar,je post is vanmorgen geplaatst!

om dan te antwoorden;

ik kan je dat niet zo vertellen.
ik ken jou en je paard niet,maar op zich denk ik wel dat het kan,als je paard goed bespierd en in goede conditie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:43

Amanda, je bent een vrouw en voor het gemak ga ik er van uit dat je geen 1.90 bent dus zal het met je gewicht ook wel wat meevallen ;)
Tessa, Friezen kunnen wel wát hebben maar al zien ze er vaak wat steviger uit, dit is niet de garantie dat ze extra gewicht kunnen dragen. In dit kader vergelijk ik een Fries doorgaans met de gemiddelde KWPNer.
Nog een vraagje, waarom noem je de Fries in één adem met Haflingers, Tinkers en Fjorden?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:46

Ik ben niet boos ik vind het alleen jammer dat er zo fel word gedaan en gekeken naar bmi, en dan niemand reageert. Ik heb deze post geplaatst om duidelijk te maken dat bmi niet altijd wat zegt. Er zijn toch best wat mensen gekwetst door de harde uitspraken hierover.

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:04

Snoevie schreef:
friezen juist niet!!!

die hebben vaak wekere ruggen en dus minder kracht

meen je dat ja :?
hoe ben jij aan de informatie gekomen over de rug van een fries?
(gewoon een vraagje, ik wil in de paarden wereld slimmer worden:P)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:05

tja dat zijn gewoon dingen die je kan zien.
geldt niet voor elke fries uiteraard.

feit is dat paarden met weke ruggen gewoon minder gewicht kunnen dragen

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:08

suleilitha schreef:
Amanda, je bent een vrouw en voor het gemak ga ik er van uit dat je geen 1.90 bent dus zal het met je gewicht ook wel wat meevallen ;)
Tessa, Friezen kunnen wel wát hebben maar al zien ze er vaak wat steviger uit, dit is niet de garantie dat ze extra gewicht kunnen dragen. In dit kader vergelijk ik een Fries doorgaans met de gemiddelde KWPNer.
Nog een vraagje, waarom noem je de Fries in één adem met Haflingers, Tinkers en Fjorden?

familie & kennissen hebben die rassen op stal staan ze zijn hard getraind daardoor lijken ze erg sterk en qua kragt ook erg op elkaar. vandaar dat ik het zo heb gezecht of het waar is swa dat zoek je zelf maar uit. maar dat van fries kwpner wat je zei......
wist ik niet bedankt :o :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:09

ik vind de draagkracht van friezen en fjorden eerlijk gezegd nogal van elkaar verschillen.
het zijn 2 totaal andere rassen

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:01

het is wel waar, de ruggen van friezen zijn helemaal niet zo sterk als mensen denken. ik dacht het eerst ook, van een fries, sterk paard, kan veel trekken, maar zijn rug blijkt echt nogal zwak. maar ik denk dat als je 100 kilo weegt, je eigenlijk eerst zou moeten afvallen voordat je een paardenrug belast. het klinkt wat banketstaaf maar zo denk ik erover. ik denk dat je dan zeker neit op ee npony kunt gaan zitten. en fjordenen halflingers zou ik ook niet doen. het ziet er ook een beetje apart uit vind ik zelf.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:11

Ik vind mensen op hun paarden er wel vaker apart uit zien, maar dat heeft niks met hun gewicht te maken. Ik vind dat paardrijden voor iedereen moet kunnen, ook voor iedereen die niet het perfecte gewicht heeft. Sommige mensen kunnen er niks aan doen dat ze zwaarder zijn en het kunnen paardrijden moet hun dan ook niet afgenomen worden.

Mocht je wel kunnen afvallen is dat natuurlijk beter, als je eerste voor jezelf en ten tweede voor je paard. Paarden worden wat mij betreft al te snel als mietjes beschouwd en dat is denk ik niet de bedoeling. Je merkt het snel genoeg, wanneer je pony het moeilijk heeft met je gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:19

Er zijn wel grenzen wat toelaatbaar is en wat niet kwa gewicht, vind je niet, Marijuhhhh?

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:03

Ik zou in ieder geval haar aanraden 10 kilo af te vallen want als je 90 kilo weegt, zijn er al een stuk meer rassen voor haar geschikt, ik zou zelf zeggen een koudbloed, maar wel goed opletten met een korte rug, die zijn wat steviger, met koudbloed bedoel ik niet een fries, maar een belgisch trekpaard of Shire die kunnen alles hebben ! :D

Succes

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:05

Maritdegroot schreef:
maar ik zat zo eens te denken nadat een vriendin van mij het ook al zei!
Bij voltige zitten er toch ook wel eens 3 personen op een paard.
Ze wegen dan wel niet veel, maar als je alles bij elkaar op telt is et ook nog wel aardig wat gewicht, of zie ik dat nu verkeerd???

Ja maar dat is zonder zadel en allemaal dunne lenige meisjes, vaak zitten ze dan ook niet echt op de rug maar dan zit er altijd wel een in de lucht enzo ! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:37

Marijuhhhhh schreef:
Ik vind mensen op hun paarden er wel vaker apart uit zien, maar dat heeft niks met hun gewicht te maken. Ik vind dat paardrijden voor iedereen moet kunnen, ook voor iedereen die niet het perfecte gewicht heeft. Sommige mensen kunnen er niks aan doen dat ze zwaarder zijn en het kunnen paardrijden moet hun dan ook niet afgenomen worden.

Mocht je wel kunnen afvallen is dat natuurlijk beter, als je eerste voor jezelf en ten tweede voor je paard. Paarden worden wat mij betreft al te snel als mietjes beschouwd en dat is denk ik niet de bedoeling. Je merkt het snel genoeg, wanneer je pony het moeilijk heeft met je gewicht.

het mag mensen niet afgenomen worden???
het is toch onze taak om het beste voor het paard te willen?
en niet piepen omdat het zo zielig voor de ruiter is?

maakt het voor je paard uit dat je te zwaar bent voor hem/haar,buiten je eigen schuld om?
gewicht is gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 00:18

Jasmijnntje schreef:
Ik zou in ieder geval haar aanraden 10 kilo af te vallen want als je 90 kilo weegt, zijn er al een stuk meer rassen voor haar geschikt, ik zou zelf zeggen een koudbloed, maar wel goed opletten met een korte rug, die zijn wat steviger, met koudbloed bedoel ik niet een fries, maar een belgisch trekpaard of Shire die kunnen alles hebben ! :D

Succes

Hoe bedoel je 90 kg en wie?
Een Fries is inderdaad geen koudbloed, dat is een ding dat zeker is, maar ook een Belg en een Shire hebben hun grenzen.

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:37

Uhh een fries is wel een koudbloed, arabofriezen daar zit nog een beetje warmbloed in. Ja en tuurlijk weet ik dat je ook geen 150 kilo op een belg of shire moet gaan zetten suleilitha maar dat zijn een van de rassen die het meest kunnen hebben ..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:02

Fries is een warmbloed.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:53

Met 100 kg kun je best op normale paarden rijden hoor! Ik zou der niet op een pony of een klein paardje zetten, maar voor de rest is alles goed te doen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:06

amanda1980 schreef:
Nou ben ik erg beniewd naar jullie mening. Er word hier erg veel over bmi gesproken. ( ben gestopt met lezen bij 10). Ik heb een fjord gekocht van zo'n 148 niet het oude type maar ook niet ielig. Ik heb een bmi van 25,5. Nou geen commentaar van je heb overgewicht je moet afvallen, dat weet ik zelf ook al en ben al 15 kilo afgevallen en nog bezig. Zou ik nu dan te zwaar zijn voor mijn fjord?

Je BMI is totaal niet interessant voor het paard, het gaat om je gewicht.
Een lange vent van 2 meter kan 100 kg zijn zonder dat hij dik is. maar het is voor het paard wel 100 kg.