Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:08

Achja, het is je eigen keuze of je met of zonder wil rijden.
Als je een keer serieus op je hoofd valt, heb je je lesje wel geleert, en nu kan je zeggen van nee dat is niet waar, maar zoiets vergeet je niet vlug.
Niet dat ik je dat toewens ofzo.
Al is het enkel psychologisch dat je erin gelooft dat het je bescherming biedt, dan zal je nog altijd denken bij elke val: het had erger kunnen zijn.
Geeft toch best voldoening dan dat je je cap ophad ;).

Ze hebben die dingen niet voor niets uitgevonden, en het is ook niet stoer om zonder cap te rijden, alles behalve. Mensen zullen enkel met je lachen dat je zo dom bent om zonder cap te rijden ;).

Zo'n ding went wel, ik vond het in het begin ook niet leuk om zo'n ding te dragen. Maar nadat mijn zus nogal hard gevallen is, en in het ziekenhuis lag, heb ik het wel geleert, dat ik het nooit meer zou vergeten om mijn cap op te zetten.

Ze hebben nu zoveel modellen, dat je er heus wel eentje vindt die je als gegoten zit, en het geeft je gewoon een veiliger & zekerder gevoel :j

horsefriend7

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:17

Ik reed ook altijd eerst zonder cap. Heb zelf een heel braaf paard. Maar 1x is ie zo gestruikeld in de galop, dat wij samen voor over vielen. Ik met mijn hoofd tegen de bakrand. Ben een uur kwijt van mijn geheugen. Heb een nacht door gebracht in het ziekenhuis. En moest 6 weken herstellen van een zware hersenschudding. Sindsdien heb ik altijd een cap op tijdens het rijden. En als er iemand anders op mijn paard wil rijden, die komt er niet op zonder cap. Ik heb mijn lesje wel geleerd.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:18

Ik vind het niet slim, en gevaarlijk..
Maar toch doe ik het zelf ook, zonder zadel, zonder cap en een totaal onbekende fries stappen die nét ingereden is.. om even te stappen alleen met een halster en wonder boven wonder het gaat goed!

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:07

tja ik doe het heel af en toe op een heel rustig weggetje alleen als mijn vriedinnen erbij zijn, ik heb namelijk een verhaal over een vrouw gehoort weet niet of het waar is ik zal het wel neerzetten.

De vrouw rijd altijd zonder cap,
En een keer had ze wel haar cap opgezet en dan was maar goed ook,
En een dag had ze haar cap wel op. Maar goed ook want, het paard schrok en zij viel eraf.
Ze viel met haar ene helft van haar hoofd op de straat, en met de andere in de berm.
De cap was in een keer doormidden.
Ze heeft een zware hersen schuddig gehad en zins dien draagt ze haar cap altijd.

kijk mij maakt het niet uit of je met of zonder rijd maar blijf dan wel goed opletten. Dat het niet zo gaat als deze vrouw, en dan net je cap niet op hebt voor de rest zelf weten. Het rijd wel lekkerder maar ik doe hem op voor de veiligheid ik was er laatst vanafgevallen tijdens crossen ze maakte een onverwachtse wending en ik viel op mijn hoofd en dat bonkte echt vreselijk.

------------------------------------------------
Zelf weten wat je doet zolang je maar uitkijkt ;)

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:32

Ik reed vroeger wel vaak zonder cap, maar sinds ik een paar keer van mijn paard ben gevallen rijd ik toch maar met.
Mijn moeder rijdt altijd zonder, ook met buitenritten enzo.
Best gevaarlijk, maar ja...op eigen risico he.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:35

Op buitenritten vind ik het echt onverantwoord om zonder cap te rijden. Zéker in het bos, daar raak je supermakkelijk een tak met je hoofd..
Vindt dat ze dat op buitenrit toch zouden moeten verplichten, je hebt altijd van die domme mensen die het leuk vinden om je paard expres te laten schrikken.

Een paard mag zo braaf zijn als je wil, maar elk paard kan een keer schrikken..

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:39

Klopt, en ik heb het haar ook vaak genoeg gezegd.
Maar ja, wie niet horen wil moet maar voelen vrees ik

En volgens mij is het dragen van een cap toch ook verplicht?

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:41

Nee, sommige manege's maken het verplicht, maar écht niet allemaal. Manege waar ik nu rijd is het niet verplicht, manege waar ik gereden heb wel :j.

En op buitenrit ook niet denk ik, zie vaak genoeg mensen zonder. Best wel dom, op buitenrit kom je vaak harder neer dan in de bak, op straat enzo, stenen, ..

assepas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:31

Heb zo'n idee dat dit over mijn paard gaat hihihi
mirka1994 schreef:
Ik rijd nooit met cap alleen op het paard van een vriendin. Dat paard is 1.78 best hoog en zij is er een paar keer afgevallen en heeft eerste keer een hersenschudding opgelopen en vorige week een gebroken en een paar gekneusde ribben haar vriend heeft ook paar gekneusde ribben opgelopen door hetzelfde paard. Niet dat het paard gevaarlijk is maar ze zijn paar keer verkeerd terecht gekomen blijkbaar en het is ook hoog. Hier ben ik wel door gaan nadenken dat ik ook zo verkeerd kan vallen zonder cap en dat het dan waarschijnlijk minder goed afloop. Dus zit er serieus over na te denken om een cap aan te schaffe.. Ook al zitten die voor geen meter vind ik :s Is idd ieders eigen verantwoording.

femke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:24

Ach ja, mensen moeten zelf weten wat ze wel of niet doen, maar als je een cap hebt, kun je hem tog net zogoed opzetten? :+

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:32

Het is je eigen verantwoordelijkheid wat je doet,
maar ik doe het wel altijd. Ook al is het paard zo mak als een lammetje,
je weet maar nooit..

assepas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:52

Voorkomen is beter dan genezen!
En daar blijf ik bij, bovendien zijn de caps van tegenwoordig zo gemaakt dat je er weinig hinder van ondervind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:57

tuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid.......... tis alleen jammer dat de gemeenschap op kan draaien voor de financiele gevolgen als het verkeerd gaat.......... zoals bijvoorbeeld je uitkering levenslang omdat je niet meer kan werken..... of in het ergste geval je levenslange verblijf in een verpleeghuis........

Zijn geen misselijke kosten :D

en daarbuiten moet je het zelf denk ik ook niet echt willen.

Ik ben zelf met helm op samen gevallen met een heel braaf paard (zit ik eens een keer op een braverik :) ) ben bewusteloos afgevoerd....... als ik mijn helm niet op had gehad dan had ik nu misschien gevoerd geweest door een hele aardige zuster.

eigen verantwoordelijkheid zeker....... maar neem die dan ook :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:15

KiWiKo schreef:
tuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid.......... tis alleen jammer dat de gemeenschap op kan draaien voor de financiele gevolgen als het verkeerd gaat.......... zoals bijvoorbeeld je uitkering levenslang omdat je niet meer kan werken..... of in het ergste geval je levenslange verblijf in een verpleeghuis........

Zijn geen misselijke kosten :D

In essentie waar, maar natuurlijk wel een beetje ver gezocht. Dat geldt dan ook voor rokende mensen, dikke mensen, mensen die zonder gordel autorijden, mensen die net even in gedachten waren op het zebrapad, mensen die net niet uitgebalanceerd genoeg eten waardoor er weer allerlei welvaartsziekten zijn onstaan en ga zo maar door...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:51

rokende mensen brengen per dag 4.5 miljoen belasting in het geldlaadje van de BV Nederland :D :D :D

mensen kunnen ook dik worden vanwege een ziekte

mensen die zonder gordel rijden schaar ik onder de mensen die zonder helm rijden bijvoorbeeld

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:52

mee eens :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:32

En zo kunnen we nog eindeloos verder discussieren.

@Kiwoko: jij rijdt ook niet altijd met cap, toch? Hoe neem jij je verantwoordelijkheid?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:07

in mijn werkzame periode heb ik ALTIJD met helm op gereden. ALTIJD :D

in mijn jeugd niet, maar de laatste 15 jaar zeker wel.

Ik heb mijn helm weer gevonden en die gaat ook gewoon braaf weer op als ik op Djokke stap.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:27

@mirka1994: Het gaat toch niet om de hoogte van het paard :+. Van een kleintje kan je evengoed zo hard of harder vallen hoor :Y). Me zus heeft nu een paard van 1m75, als ik ooit zonder cap zou rijden zou ik dat eerder op hem gedaan hebben dan op haar vorige van 1m43 :+.

Ben het indd met KiWiKo eens, dan moeten andere mensen weer opdraaien voor je kosten omdat je zo dom bent van zonder cap te rijden, en wij moeten er dan voor opdraaien, onze belastingen gaan erheen, mja :=.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:01

Kim rijdt motor toch? Da's ook een kwetsbare groep. Ik vind dus dat dat dan ook maar verboden moet worden. Als ik niet zelf mag weten of ik zonder cap rij omdat de gemeenschap bang is dat ze dat op den duur geld kost, vind ik dat dat verboden moet worden want ik wil niet het risico lopen dat ik en de rest van de gemeenschap daar voor moeten betalen. Kom je wel eens bij de snackbar Kim? Niet meer doen dan. Wil ik ook niet voor betalen, mocht je iets overkomen als gevolg daarvan. Hoe zit het met je sexleven? Altijd veilig, ook al ben je jaren getrouwd? Het blijft een risico want, net als met paardrijden, moet je maar op die ander vertrouwen. Ski je wel eens? Wil ik ook niet hebben. Veel te groot risico op letsel en dus kosten voor de maatschappij. Bergbeklimmen? Nee! Roken en drinken al helemaal niet en weet je wat? Ik vind eigenlijk dat heel veel mensen, ook al rijden ze mét cap, hun paard niet goed genoeg in de hand hebben, dus rijden als een krant, daarmee de kans op letsel en dus kosten voor de maatschappij te groot en dus maar helemaal niet meer moeten mogen rijden. Verbied dat dus ook maar. ;) enz enz

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:10

Op de motor is een helm toch ook verplicht? Met het skiën/snowboarden zijn ze het ook verplicht aan het maken, en je ziet alsmaar meer mensen die er een ophebben ;). Bij bergbeklimmen is een helm toch ook verplicht? Dus tja dat zijn geen argumenten he.
Die sporten houden maar een evengroot risico in als paardrijden :=.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:38

sflj schreef:
Kim rijdt motor toch? Da's ook een kwetsbare groep. Ik vind dus dat dat dan ook maar verboden moet worden. Als ik niet zelf mag weten of ik zonder cap rij omdat de gemeenschap bang is dat ze dat op den duur geld kost, vind ik dat dat verboden moet worden want ik wil niet het risico lopen dat ik en de rest van de gemeenschap daar voor moeten betalen. Kom je wel eens bij de snackbar Kim? Niet meer doen dan. Wil ik ook niet voor betalen, mocht je iets overkomen als gevolg daarvan. Hoe zit het met je sexleven? Altijd veilig, ook al ben je jaren getrouwd? Het blijft een risico want, net als met paardrijden, moet je maar op die ander vertrouwen. Ski je wel eens? Wil ik ook niet hebben. Veel te groot risico op letsel en dus kosten voor de maatschappij. Bergbeklimmen? Nee! Roken en drinken al helemaal niet en weet je wat? Ik vind eigenlijk dat heel veel mensen, ook al rijden ze mét cap, hun paard niet goed genoeg in de hand hebben, dus rijden als een krant, daarmee de kans op letsel en dus kosten voor de maatschappij te groot en dus maar helemaal niet meer moeten mogen rijden. Verbied dat dus ook maar. ;) enz enz

je hebt helemaal gelijk :) :) ik had gisteren een overleg met medeondernemers, allemaal werkgevers........ en het blijkt dat 95% van ons zieke personeel in de ziektewet zit door hobbie, of levensstijl........ lekker bagger, mag ik petaluh :) dus we hebben gisteren besloten dat niemand van ons personeel ook maar iets anders mag doen dan werken :) :) :)

Is gekheid natuurlijk, maar als je een risicovolle sport beoeffend, dan vind ik het heel normaal dat je de voorzorgsmaatregelen neemt om letsel zo minimaal mogelijk te maken

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:46

Ik vind het eigen verantwoordig.

Sommige paarden heb ik wel cappie op, sommige niet. Meestal wel want zijn allemaal jonge beesten.

Maarem Kiwiko, laatste 15 jaar wel? In je onderschrift zit je toch ook zonder cap erop?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:54

yep klopt, mijn helm was na twee jaar niet rijden een beetje zoekgeraakt zegmaar........ maar ik heb hem weer gevonden en dan gaat ie gewoon braaf weer op :) :)

ondanks dat ik er echt niet zo snel naast kukkel, gaat ie gewoon weer fijn op het eitje :) :) Ik ben namelijk wel heel erg zuinig op mezelf ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:57

ik heb altijd een cap op :j

iedereen zegt wel ik val er toch niet af, maar paarden blijven vluchtdieren en je weet het nooit :D

dus shet of belg of watdanook, altijd een cap op :j