Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:17

In de les deden wij ook geen spelletjes, op de manege waar ik heb leren rijden iig. Dat zou ik me daar ook absoluut niet kunnen voorstellen daar :=
Ik heb die speelse manier van met pony's omgaan pas geleerd toen ik op die andere manege op kamp ging en later zelf leiding werd.

Wat we daar trouwens ook doen, op kamp maar ook daarbuiten, is voltigelessen voor jongere kinderen die net beginnen met rijden. Da's ook zo goed voor hun zelfvertrouwen en zit :j
Geen idee of dat nog meer gedaan wordt op maneges..?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:19

Dat hebben wij nooit gedaan, al is op kop iets van de grond vissen wel iets soortgelijks. :)
Over de zitlessen wat eerder, dat was heel gewoon.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:23

Laatste kwartiertje van de les ging het zadel er af en kregen we zitles zonder zadel. (of enkele keer met zadel, maar zonder beugels)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:39

Met de spelletjes bedoel ik inderdaad niet alleen wat bezigheden voor beginnende kinders (alhoewel ik dat erg toejuich, begrijp me niet verkeerd!), maar als bezigheid voor alle niveaus. En hoe beter je kon rijden hoe harder het ging, was errug leuk :P
Ik hoop echt dat het nog gebeurd, misschien ook lastiger omdat paarden er niet meer aan gewend zijn?
Als ik al lees dat op sommige manege's het ontdenkbaar is, zo jammer....
Er is meer op deze wereld dan alleen maar chique rondjes rijden. Lol met je knol *\o/* dus.

En nog een andere... ik draag nog steeds oude t-shirts en truien af naar de paarden. Mijn rijbroeken gaan mee tot ze op zijn, of ze nu "uit" zijn doet me niet zoveel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:59

Spelletjes waren leuk! ik was dol op tikkertje :) verzorgde een fjord die zo de western wereld in had gekunt als je zag hoe die was met tikkertje, eerste keer dat ik en fjord een roll back had zien doen :P net als sliding stops :)

Hadden op de manege nog een tuig liggen en ski's, als ik dan mijn verzorg fjord daar had staan (haalde ik soms op zodat we na al het werk konden gaan rijden) dan deden we nog wel een ski'en achter het paard!. Worden paarden heel allert voor het been van :P sprong 10 meter hoog de lucht in van plezier al je haar zacht aanspoorden en dan racen door de bak... met je instructice achter je aan (ik zou dan ook rennen maar goed haha)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:01

Hihihi, herkenbare dingen hier! :D
Gymnastieken te pony was altijd favoriet bij iedereen, onder het mom van: kijk eens wat ik durf!
Die manegepony's waren zo braaf bij dat soort circus-gedoe, ongelofelijk eigenlijk...
Een soort voorloper van paardenvoetbal werd bij ons geintroduceerd met een skippybal en hindernispalen als doel.
In het begin met zadel en hoofdstel ivm wegrennende pony's, later met alleen halster om het wat moeilijker te maken. De pony's vonden het geweldig! Die renden op een gegeven moment zelf al naar de skippybal toe en zat je er een beetje als jandoedel op eigenlijk... :=

En wie herkent het : zelf een mooie frontriem maken van plastic tape, die dan in driehoekvorm en in 2 kleurtjes nooit bij het dekje pastte ? En dan de voorlok invlechten en eronder stoppen natuurlijk, anders zag niemand je mooie creatie.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:41

dat gymnastieken dat doen ze hier op de manege nog steeds, ik haatte het, maar niemand vond het leuk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:42

Echt waar niet? Hier vond iedereen dat juist wel leuk. Net als tussen pionnen door rijden of dat soort "spelletjes"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:47

wij deden ook altijd spelletje water en vuur en dat soort dingen erg leuk! Dat waren echt de leukste lessen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:48

kazary schreef:
Echt waar niet? Hier vond iedereen dat juist wel leuk. Net als tussen pionnen door rijden of dat soort "spelletjes"

echt niet..

Spelletjes doen/deden ze/we hier altijd met carnaval en héél soms tussendoor een keer.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:50

Met carnaval was het bij ons altijd verkleed springen. Kon je van die rare dingen winnen. Wel altijd erg gezellig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:51

doe ze hier ook, maar dat is dan gewoon als een soort van wedstrijd, die spelletjes waren gewoon tijdens de les.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:56

Dat was dan inderdaad een wedstrijd en spelletjes in de les, dat klopt.
Maar spelletjes was niet alleen met carnaval.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:07

Spelletjes niet in de les maar wel voltigeren. Net zo goed en misschien nog wel beter.

Wat je ook niet meer ziet is die gedraaide houten zweepjes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:22

Verplaatst: HAR --> PP

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:46

Ik rijd in een les met grotendeels volwassenen en wij doen nog regelmatig een spelletje :P
Van paardenvoetbal tot pionnenrace en zakdoeken afpakken, hartstikke leuk!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:55

IK ivnd de fluittrens niet erg diervriendelijk klinken ;s? Het lijkt me niet fijn voor een paard als hij even met zijn tong een stukje stro uit zijn kies wil halen en dan per ongeluk met zijn tanden op het bit bijt, dat er meteen een luid irritant gepiep komt...

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:25

Spelletjes deden we bij ons op de manege 1x per jaar, dat was dan een soort wedstrijd, je moest per 2 allerlei spelletjes en opdrachten doen zoals appels in een emmer water met je tanden eruit halen, evenwichtspelletjes, een appel aan een touwtje met choco met z'n 2en eten zonder dat je je handen mocht gebruiken was altijd heel erg leuk :D , ballonnen kapot prikken door middel van een spijker op een pet en zo op je hoofd; als je dan pech had zat er in de 1 water en in de andere bloem, ....
Voltige deden we eigenlijk bijna nooit, vond ik ook niet leuk aangezien ik er nooit op geraakte zonder een voetje :o de vlag enzo of gewoon zonder handen galoperen vond ik dan wel weer leuk :) .

Zelf rij ik ook af en toe zonder zadel of doe ik een poging om te voetballen met m'n paard maar dat vind 'ie niet zo leuk, meestal spelen ik en een vriendin dan voetbal terwijl m'n paard aan de andere kant van de piste staat en heel chaggie staat te kijken als de bal in zijn richting komt :))

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:33

Oh wat een heerlijk topic dit, sentiment ! :D :D

Inderdaad de plastic hangertjes aan het tuig, en wij reden altijd met een stuk schuimrubber ipv dekjes..
Canvas dekens.. zie je ook bijna niet meer..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:04

Vroeger?
Raggen, gewoon keihard scheuren zonder doel op pony's!! Hele competities hielden we er op na :') Dat is tegenwoordig echt niet meer verantwoord geloof ik, maar meeeennn wat heb ik een schik gehad! Halster om, touw als teugel gebruiken, en dan zonder zadel en vol gas!! :))

Qua harnachement moet ik even nadenken :Y) Ik ben redelijk ouderwerts met mn lage neusriemn en bruine zadel :') Alhoewel ik m steeds mooier ga vinden en mn hoofdstel er eerdaags ook op aan ga passen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:34

Inderdaad Petulan!
Ik sprong vroeger, op een blote paardenrug met halster als hoofdstel rustig een heel parcours die aardig aan de maat was trouwens... Moet je nu eens proberen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:39

Heb soms het idee dat die kinderen van tegenwoordig het óf niet durven, óf gelijk overdrijven en met 1.80m op een shet gaan zitten. Niet alles is tegenwoordig van plastic en een gebruiksvoorwerp guys..

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:23

Op de manege waar ik zo'n 12 jaar geleden begon met lessen werden er toentertijd zowel hoofdstellen met lage neusriem als met Engelse neusriem gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:52

Anoniem schreef:
Inderdaad Petulan!
Ik sprong vroeger, op een blote paardenrug met halster als hoofdstel rustig een heel parcours die aardig aan de maat was trouwens... Moet je nu eens proberen

achterste voren springen, ook dat heb ik wel eens gedaan. zonder zadel, achterste voren zitten, en zo over hindernisjes.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:02

Pessade schreef:
Vroeger.....

Moesten wij allemaal met rode trui in de bak verschijnen.
Moesten wij een hoofddeksel op (om het eender wat van zuidwester tot hoedje van papier in een jolige bui :D ).
Moesten wij allemaal katoenen bandages met lintjes gebruiken.
Moesten wij iedere dag een schoon KATOENEN zadeldek op doen.
Moesten wij met lange mouwen in de bak verschijnen.
Moesten wij alle sieraden af doen.
Moesten wij de laarzen blinkend als een spiegel gepoetst hebben.
Moesten wij de teugels over het hoofd doen als we het paard aan de hand mee voerden.
Moesten wij beleefd groeten naar de instructeur.
Moesten wij 10 minuten in stappen
Moesten wij 15 minuten uit stappen
Moesten wij het niet wagen tegen ons paard tekeer te gaan, in zijn mond te trekken of te schoppen.
Moesten wij 10 minuten zonder beugels draven.
Moesten wij het paard met stro droogwrijven alvorens er een katoenen laken met daarover een wollen deken ging.
Moesten wij de hoeven krabben vóór en ná het rijden.
Moesten we het niet wagen een mindere ruiter uit te lachen.
Moesten we elkaar helpen zonder dat erom gevraagd hoefde te worden.
Moesten we beleefd elkaar voorrang geven.
Moesten we ...... moesten we..... moesten we.....

Ja, vroeger was het streng, vroeger had je van die heerlijke ouderwetse spullen die maar niet stuk leken te gaan.
Vroeger had je instructeurs, die je discipline bijbrachten, je leerden rijden, zitten én verzorgen.
Vroeger moest je 10 keer slikken, niet janken en gewoon hard trainen.
Om het daarna bere gezellig te hebben in de kantine.
Uitgeput, soms gefrustreerd, maar altijd weer wat nieuws geleerd.

Geef mij nog maar wat van die ouderwetse spullen, discipline én instructeurs. :D

Amen!

heb al een tijdje geen les meer en ben onwijs lui geworden, zegt waarschijnlijk genoeg :D maar het principe van eerst voor je pony zorgen en dan voor jezelf is er goed ingestampt, dat vergeet je noooooit meer.

spelletjes mis ik idd ook, was altijd onwijs leuk. probeer t altijd wel als ik weer een lesje geef maar dat zijn meestal kids die alleen rijden. dan zijn spelletjes als 'TallyHo' toch lastiger. (althans zo noemde wij het altijd)

cavaletti hadden wij ook tot voorkort, maar die waren prive bezit van iemand en die zijn nu meegenomen. god wat mis ik die. super handig!