Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:00

Cinnepin ze valt je toch niet persoonlijk aan :=

Bit proberen door te kauwen vind ik ook al zo gek... mijn missy kauwt ook graag op haar bit, speelt er mee (te veel van tijd) maar die pakt het bit heel fijn aan en haalt schudt niet met het hoofd oid.

En ga me nu niet vertellen dat ik een paard heb dat veel pikt ;)

Al eens bedacht dat jij misschien wat fout doet met je handen als je met bit rijd? :o (als we dan toch over dergelijke dingen gaan beginnen)

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:03

Leer mij mijn paard kennen, en ik haalde alleen de foto er even bij omdat het om hetzelfde hoofdstel ging, Cinnepin. Verder schudt ook mijn paard never met zijn hoofd tijdens het dragen en rijden van en met een hoofdstel met een simpel dubbelgebroken trensje maar werd hij horendol van dat hoofdstel. Pijn heeft hij er ook niet van, ik heb hem één keer met pijn gezien toen hij zijn hoofd had gestoten aan de punt van de deur, nou dan moet je niet bij hem in de buurt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:03

pharagirlke schreef:
Gast9373 ze valt je toch niet persoonlijk aan :=

Bit proberen door te kauwen vind ik ook al zo gek... mijn missy kauwt ook graag op haar bit, speelt er mee (te veel van tijd) maar die pakt het bit heel fijn aan en haalt schudt niet met het hoofd oid.

En ga me nu niet vertellen dat ik een paard heb dat veel pikt ;)

Al eens bedacht dat jij misschien wat fout doet met je handen als je met bit rijd? :o (als we dan toch over dergelijke dingen gaan beginnen)

Misschien doetz e dat bij eidereen die dr rijd met bit en ook als ze lleen t hoofdstel om heeft en ik haar LOS longeerde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:04

Laatste post snap ik niet, ondertiteling? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:06

suleilitha schreef:
Leer mij mijn paard kennen, en ik haalde alleen de foto er even bij omdat het om hetzelfde hoofdstel ging, Cinnepin. Verder schudt ook mijn paard never met zijn hoofd tijdens het dragen en rijden van en met een hoofdstel met een simpel dubbelgebroken trensje maar werd hij horendol van dat hoofdstel. Pijn heeft hij er ook niet van, ik heb hem één keer met pijn gezien toen hij zijn hoofd had gestoten aan de punt van de deur, nou dan moet je niet bij hem in de buurt komen.

verrekte k*tdeur ook... :(:) Jij hebt ook een driftkikker als paard geloof ik?

Ik vind het altijd vreemd... Ik vraag me zelfs vaak af, of je het wel op de optoming mag steken dat een dier niet goed reageert. Ik bedoel, Zoveel paarden in Nederland en Belgie doen het prima op bit. Als dat niet zo was zouden er IMO wel meer mensen naar bitloos gaan of het iig proberen. Als er een sport is die snel evolueert en vol met rages en probeersels zit om het beter te laten gaan is het de paardensport wel. En toch, blijft bitloos een vrij "kleine" groep in verhouding... Is het niet gek, dat zo'n klein aantal paarden geen bit accepteerd?

Of ga ik nu te horen krijgen dat niet elk paard zich laat behandelen als slaaf, en dat dat de dieren zijn die bij mensen terecht komen die (al dan niet onder lichte dwang) luisteren naar hun dieren en er een zacht bitloos hoofdstel omheen hangen?

Of zou het heel misschien toch een beetje aan de manier van trainen hangen van betreffende mensen...... Wat niet wil zeggen dat het fout is hoor... Bij de mensen zouden ze dit een permissieve opvoedingsstijl noemen...

Cinnepin: kan nog een hoop mis zitten, verkeerde bit, verkeerde lengte, verkeerd afgesteld hoofdstel, pijn in de tandjes noem maar op...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-02-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:10

Cinnepin, met alle respect. Ik zie best leuke foto's in je profiel, maar ook een beetje een stevige Fjord (dus die kan best tanken als ie wil) met een ietsepietsie een onderhals. Nou heb ik veel koudbloeden gereden en ik weet dat als je bij dat soort typjes iets teveel gaat vragen ze nogal in protest kunnen gaan. Dat uit zich dan in boos kauwen, of hoofd schudden (ophoepelen met dat gezeur betekent dat) of gaan stilstaan (kwartje op vandaag) en zeker weten geen been voelen.

En dat kun je bitloos oplossen. Geen probleem. Pony happy, want hoeft niet dat te doen waar ie geen zin in heeft, en ruiter happy. Geen schudden met het hoofd. Maar in essentie is pony gewoon een beetje stout. En ben je naar mijn mening bezig het probleem te omzeilen. Dat wil niet persé zeggen dat ik je nu aanraad om niet bitloos te rijden. Maar wel om stout gedrag van pony toch wat duidelijker niet te tolereren.

Maar goed dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:14

Klopt Pharagirlke, meneer is een enorme driftkop, dat heb ik wel gezien na die kopstoot, hij viel de deur aan :D en slaafs is hij al helemaal niet. Hij wil alleen wat voor je doen mits je hem ook in zijn waarde laat (paards behandelen) Foei zeggen maakt geen indruk, bij grove overtredingen heeft hij wel ontzag voor een vuist, als die gerechtvaardigd is.
Anya, ik ga verder volledig met jouw post mee. Schudden met het hoofd en als een bezetene op een bit omvreten hoeft niks met het bit zelf te maken te hebben maar heeft vaak "domweg" te maken met niet willen werken. En dan is het aan de ruiter om duidelijke grenzen te stellen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:17

Heb hier ook zo eentje staan. Als ze grof over de grens gaat (missy wil in haar driftbuien wel eens over je heen proberen te lopen) is een goed gemikte vuist slag haar verdiende loon en incasseert ze die ook zonder gemor... Maar owee als je haar een tik met twee vingers op de neus geeft die niet verdient is.... Dan moet je echt maken dat je de stal uit bent...

Tja de deur aanvallen... We zullen het maar op de hersenen ter grootte van een erwt steken? :')

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:18

Daar heb ik er twee van. Maar die hebben dan ook de zelfde opa als die van Phara :D
Gevoelige, slimme, eigenwijze driftkopjes. Maar uiteindelijk ook wel bitloos te rijden hoor phara. Als alle knopjes fijn bevestigd zijn :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:22

Ja... Uiteindelijk vast wel... Maar ik heb nog veel te leren voor dat ik helemaal met mijn kleine meisje om zal kunnen gaan vrees ik... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:22

Anya schreef:
Gast9373, met alle respect. Ik zie best leuke foto's in je profiel, maar ook een beetje een stevige Fjord (dus die kan best tanken als ie wil) met een ietsepietsie een onderhals. Nou heb ik veel koudbloeden gereden en ik weet dat als je bij dat soort typjes iets teveel gaat vragen ze nogal in protest kunnen gaan. Dat uit zich dan in boos kauwen, of hoofd schudden (ophoepelen met dat gezeur betekent dat) of gaan stilstaan (kwartje op vandaag) en zeker weten geen been voelen.

En dat kun je bitloos oplossen. Geen probleem. Pony happy, want hoeft niet dat te doen waar ie geen zin in heeft, en ruiter happy. Geen schudden met het hoofd. Maar in essentie is pony gewoon een beetje stout. En ben je naar mijn mening bezig het probleem te omzeilen. Dat wil niet persé zeggen dat ik je nu aanraad om niet bitloos te rijden. Maar wel om stout gedrag van pony toch wat duidelijker niet te tolereren.

Maar goed dat is mijn mening.

ik hou het ook bij jouw mening, want ze moet nu veel harder werken dan toen, ik heb nu les en toen niet :) En jahoor dan wil ze wel eens protest geven jahoor :)
Maar je kan t ook zien als de taal van je paard begrijpen, zij vind t niet fijn en vind een bitloze optoming fijner, en wat voor ruiter ben je als je de taal van je paard niet begrijpt en denkt dat ie stout is terwijl ie iets gewoon niet fijn vind?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:23

Je kan ook de taal begrijpen en een compromis zoeken... IMO ben je dan pas een volwaardige ruiter :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:23

Ik geloof meteen dat een bitloos hoofdstel veel meer drukpunten heeft dan een hoofdstel met bit. Voor sommige paarden zal het prettig zijn dat de druk over het hele hoofd verdeeld wordt, andere paarden raken ervan in paniek.

Zolang ik me herinner heb ik op sommige paarden bitloos gereden. Sommigen net als Kiwiko, op de lage neusriem of op stalhalster. Anderen met een hackmore (meer smaakjes had je toen bij mijn weten niet) en bij sommige paarden ging dat super, terwijl anderen er niet tegen konden.

Volgens mij hangt het zeker af van het paard of het beter gaat met of zonder bit, dus kijken naar het paard en diens karakter en op basis daarvan beslissen wat je gaat doen.

Helaas zie ik toch veel te vaak dat diegenen die consequent bitloos rijden vaak heel onrustig met de handen zijn.

Verder wacht ik vrolijk de komende jaren af, waarin er gegarandeerd onderzoeken gaan komen over wat bitloos wel niet aan kan richten en hoe rot het voor een paard is dat de drukverdeling zo anders is. Kwestie van tijd.
En uiteindelijk, in Utopia, waar iedereen rustige handen heeft en deze ook goed gebruikt kan iedereen een keuze maken die bij het paard past en niet gebaseerd is op mode en halve onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:24

suleilitha schreef:
Klopt Pharagirlke, meneer is een enorme driftkop, dat heb ik wel gezien na die kopstoot, hij viel de deur aan :D en slaafs is hij al helemaal niet. Hij wil alleen wat voor je doen mits je hem ook in zijn waarde laat (paards behandelen) Foei zeggen maakt geen indruk, bij grove overtredingen heeft hij wel ontzag voor een vuist, als die gerechtvaardigd is.
Anya, ik ga verder volledig met jouw post mee. Schudden met het hoofd en als een bezetene op een bit omvreten hoeft niks met het bit zelf te maken te hebben maar heeft vaak "domweg" te maken met niet willen werken. En dan is het aan de ruiter om duidelijke grenzen te stellen ;)

waarom doet ze nu dan wel alle oefeningen die ik van dr vraag en met bit niet? dat heeft dus niets met niet willen te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:25

Met alle respect Cinnepin, maar de dingen die jij aangeeft die je fjord deed bij het rijden met bit, wijzen wel degelijk op gewoon stout zijn ;)
Ik weet wel zeker dat ze bij mij die fratsen niet had uitgehaald.... zou ze de kans niet voor krijgen.

Anya

Tja.. er zijn veel interpretaties van taal. Woorden met dezelfde letters die niet hetzelfde betekenen. En dan kom je uit op ervaring. Want dan moet je gedrag interpreteren.

Maar ik ben heel benieuwd, heb je misschien een foto waarbij jullie aan het werk zijn? Want ik stel mijn mening natuurlijk graag bij :j

Lusitana

Om antwoord te geven op die vraag, cinnepin, misschien ga je dan toch niet echt op de juiste manier met het bit om in de ogen van je paard en maakt die dat zo even duidelijk.

Bij het paardrijden is de verstandhouding u eenmaal zo dat wij bepalen wat het paard doet, anders ben je een passagier.
Als je met rijkunst, paardrijden, bezig bent, ben je bezig met het opleiden van een paard voor het welzijn van het dier. Een paard moet er mooier en levendig van worden/blijven.
Als een paard lijdt onder de opleiding, dan is er wat mis, maar dat staat los van al of niet een bit.
Er zijn omstandigheden te bedenken waarin een (bepaald)bit een paard in de weg zit, maar gewoonlijk richt een bit alleen schade toe als er verkeerd mee om wordt gegaan. Hetzelfde geldt voor bitloos. Dat kan ook schade aanrichten als er verkeerd mee wordt omgegaan.

Voor mij persoonlijk zal het niks uitmaken als ze bitgebruik verbieden. Ik rijdt zowel met bit (verschillende soorten) als zonder en zelfs hoofdstelloos. Juist als je paard verder opgeleid is, dus die van mensen die op hoog niveau rijden, zouden zo goed moeten zijn opgeleid dát ze zonder bit en zelfs zonder hoofdstel kunnen.
Dat sommigen dat niet zouden kunnen zegt wat over de opleiding en de ruiter en het moderne wedstrijd rijden.
Het DOEL van de dressuur is immers een gehoorzaam en gewillig paard verkrijgen dat gewillig en alert op de hulpen is en de ruiter vertrouwd...
Paarden die niet kunnen halthouden of slecht stappen bv zijn in mijn ogen dus eigenlijk helemaal niet hoog opgeleid, die hebben alleen wat kunstjes geleerd die gewardeerd worden....om maar wat te noemen.
Er is denk ik nooit een tijd geweest dat wedstrijd dressuur zo ver afstond van werkelijke dressuur.
Maar dat is weer een ander onderwerp.

Maar in principe zou het niet uit moeten maken of je nou wel of niet met bit rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:27

pharagirlke schreef:
Je kan ook de taal begrijpen en een compromis zoeken... IMO ben je dan pas een volwaardige ruiter :=

doe cpmrpomis is er dus, ik doe geen bit meer bij dr in en zij doet dr best voor me ;)
mooi geregelt toch?
Als een zadel niet lekker zit bij je paard geeft je paard het ook aaan, en dan ben je ineens wel slecht als je ermee doorijdt, maar als een paard t bit niet fijn vind dan ligt het ineens aan de ruiter? mmm neej dat geloof ik niet zo

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:28

Nou als ik een gemiddelde b-ruiter op mijn paard zet en ze niet instrueer hoeveel druk er gebruikt mag worden, want je met je handen et cetera wel of niet moet doen, dan garandeer ik je dat ze het bit niet fijn vindt. Dat ligt dan behoorlijk aan de ruiter ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:29

Ik geloof best dat er paarden zijn die niet goed op het bit reageren, vind het alleen opvallend hoeveel paarden dat hier op Bokt zijn. Dan denk ik dus inderdaad dat het in veel gevallen te maken heeft met de ruiterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:29

Amen, Lusitana ;)

Cinnepin, het is jouw eigen uitleg dat je paard het bit niet fijn vindt, het kan inderdaad zijn dat je zou moeten zeggen dat het paard de manier waaróp je je bit gebruikte, niet fijn vindt O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:30

ik snap niet waarom jullie proberen mij om te praten dat ik t bit misschien verkeerd zou gebruiken? maar ikw eet hoe mijn paard reageert en ik zag dat ze t bit niet fijn vond en een hoofdstel afstellen kan ik wl hoor ;)
Mijn paard vond t gewoon niet fijn en vind dit wel fijn, dan is dat toch goed?
ik zouz elf overigens liever ook druk over me gehele hoofd verdeeld hebben dan een stuk ijzer in mn mond hoor ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:30

Cinnepin schreef:
pharagirlke schreef:

doe cpmrpomis is er dus, ik doe geen bit meer bij dr in en zij doet dr best voor me ;)
mooi geregelt toch?
Als een zadel niet lekker zit bij je paard geeft je paard het ook aaan, en dan ben je ineens wel slecht als je ermee doorijdt, maar als een paard t bit niet fijn vind dan ligt het ineens aan de ruiter? mmm neej dat geloof ik niet zo

de inwekring van het bit ligt altijd in de ruiterhand.............. valt niet over te discuseren :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:31

Cinnepin, heb jij er wel eens een ander op gezet met bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:31

mick75 schreef:
Ik geloof best dat er paarden zijn die niet goed op het bit reageren, vind het alleen opvallend hoeveel paarden dat hier op Bokt zijn. Dan denk ik dus inderdaad dat het in veel gevallen te maken heeft met de ruiterhand.

ik durf te garanderen dat dat bij mij niet zo is, rijd eigenlijk altijd met vrij lange teugels :P