Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:45

Ik heb op Horse event nog een filmpje gemaakt van Monty Roberts en Imke.Beide met bit,maar wat een verschil in opvoeding van de paarden!Imke kreeg haar paardje geen moment kalm,ondanks al het ijzerwerk!Bij elk geluid een grote sprong,gelukkig niet veel volk op de piste Knipoog
De Haf waar Monty op reed is beslist geen kouwe kikker,maar gewoon anders opgevoed...:ho=ho.

http://fr.youtube.com/watch?v=yTlKW63x7JQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:45

En toch is het appels met peren vergelijken, Jodi.
Een koudbloed met een dressuurgefokte warmbloed vergelijken is eigenlijk geen vergelijking.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:54

Ik ken die Imke verder niet,maar ik dacht niet met een beginner van doen te hebben.Maar paard stoppen lukt haar niet:levensgevaarlijk dus!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:00

Hm ik vind het ook wel knap dat je van 3 foto's kan afleiden wat voor karakter het paard heeft (we hebben hier toch niet met readings te maken? Clown )

Maar goed, als men twijfels heeft over het verhaal van Heidi vind ik mijn Ordeal een bijzonder goed voorbeeld van een heet paard dat wel bitloos gereden kan worden. De controle zit écht niet in het bit, als een paard wilt gaan gaat het toch wel. Ik heb met Ordeal zo vaak ontploffingen gehad, die zijn echt niet meer, minder of heftiger geworden nu ik bitloos rij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:05

Volgens mij nemen ze juist vaak jonge nog redelijk onervaren paarden mee naar dat soort evenementen om te wennen aan dit soort dingen..
Dan is het dus niet zo gek dat haar paard zo druk is.
Hier moeten ze niet presteren, in de wedstrijdring wel, vandaar dat ze het bij dit soort dingen doen.
Op eigen terrein in de bak is even iets anders als op zo'n evenement.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:06

ik vind het altijd erg moeilijk discusseren met mensen die niet weten wat een goed sportpaard laat tikken Lachen mensen die een salinero met de haf van de buurman vergelijken......

Het is zo ongelovelijk moeilijk om mensen uit te leggen dat deze paarden (de sportgefokte dieren) heel, heel anders zijn, reageren en dingen beleven.

vaak zijn de mensen die dit niet begrijpen nooit uit hun eigen wereldje geweest, waar de brave huis tuin en keuken paarden in voorkomen..... en dat is ook niet erg. Dat is niks erg Lachen maar ik heb er dan altijd wel wat moeite mee als deze mensen mij gaan willen bekeren met nikszeggende, niettoedenende suggestieve argumenten........ Zo als zeggen dat het paard van Imke niet opgevoed is en de haf van Monty wel Lachen Totaal een scheve verhouding, totaal andere paarden, totaal anders Lachen Niet te vergelijken.

Net zoals die foto die hier net voor besproken werd......... ik zie heel veel bitpaarden (zeker in de basissport) zo heerlijk relaxed staan op wedstrijd hoor Lachen heeft niks met bit of bitloos te maken Lachen

En ik zie ook wel eens de gekkenhuizen op concours, vaak jonge dieren die eigenlijk een maatje te groot zijn voor de eigenaren..... maargoed, dat is een eigenaarsprobleem Lachen

Over de ORS zoals ik dat zag op het filmpje van Arabesk, Ik zou in mijn broek scheiten dat mijn dier op zn platte smoel gaat Haha! Haha! dat je dit als uiterst redmiddel toepast zit een logica in, maar om nou altijd zo te stoppen..... das wat dramatisch Lachen

Overigens voerde ik dat truukje al 20 jaar geleden uit op de jonkies... het is een soort automatisme bij mij, als ik voel dat ze willen vertrekken dan zit zo die neus op mijn teen Haha!

mijn enigste eigenste kon daar overigens wel gewoon uit weg hoor Lachen zag ik alsnog alle hoeken van de baan Lachen Dat dier was gewoon zo lenig en had zoveel kracht, dat hij het ook dubbelgevouwen kon doen Lachen

zo dit was weer even mijn bijdrage Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:14

Ik snap precies waar je het over hebt, Kiwiko. Een haf wordt geen lichte tour paard, daar heb je net wat meer stamina en brutaliteit voor nodig en meer atletisch vermogen.
Verder heeft een flegmatieke KWPNer die op een stamboekkeuring komt, geen schijn van kans om in de hogere regionen te belanden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:18

Dan heb ik het inderdaad nog niet over het paard opzich he?
Idd appels met peren vergelijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:20

Ik vind dat er te makkelijk wordt gedaan alsof een hete bliksem opeens zonder bit een braverik zou worden. En om de hogere regionen van de sport te bereiken zul je niet met een haf aan moeten komen maar met een sportgefokt dier, maar daar moet je wel mee kunnen omgaan.
En echt, een Gribaldi wordt niet koest als je die bitloos gaat rijden, die zal net zo knetter zijn dan met bit.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:21

Citaat:
Verder heeft een flegmatieke KWPNer die op een stamboekkeuring komt, geen schijn van kans om in de hogere regionen te belanden.

Mensen willen dus gewoon geen brave paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:22

Mensen? Welke mensen bedoel je nu?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:24

jodi schreef:
Citaat:

Mensen willen dus gewoon geen brave paarden?

beetje rare conclusie Haha! alsof paarden in de hogere regionen niet braaf zijn Lachen superbraaf zelfs, alleen niet flegmatiek nee Lachen

en voor de doorsnee ruiter niet te hanteren, maar daarom nog wel heel braaf

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:27

Maar volgens mij hoeft een paard niet 'flegmatiek' te zijn om gewoon te stoppen als hem dat gevraagd wordt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:28

Verder wordt de markt in het hogere segment niet bepaald door de door de weekse ruiters. Veel fokprodukten van Nederlandse bodem gaan over de grenzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:31

jodi schreef:
Maar volgens mij hoeft een paard niet 'flegmatiek' te zijn om gewoon te stoppen als hem dat gevraagd wordt....

ligt eraan hoe hoog het adrealinegehalte is bij het paard Lachen en bij de toppaarden is die standaard al heel hoog Haha! Haha!

dus een flegmatieker paard zal eerder stilstaan als een topsporter Lachen

De meeste paarden die op dat niveau presteren kan je vergelijken met ADHDertjes Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:32

suleilitha schreef:
En echt, een Gribaldi wordt niet koest als je die bitloos gaat rijden, die zal net zo knetter zijn dan met bit.

Ik rij bitloos met een Negro Duivel en dat is er echt een van het formaat "ontplof als ze bang is".....maar ik voel me met bit niet veiliger. Heb haar bitloos ingereden daarna ben ik met bit gaan rijden (en mijn hand gebroken tijdens een ontplof momentje Bloos ) een klein half jaartje met een bit gereden, maar voel me zonder bit op haar veel veiliger. Ze is super licht te sturen en te rijden....wedstrijd terreinen wagen we ons alleen nog niet aan, da's de volgende stap want mevrouw is op vreemd terrein nog steeds een beetje heet. Maar ook vreemd terrein wennen ga ik zonder bit doen.....IK voel dat gewoon als veiliger.

En ik ben overigens niet anti bit, ik vind gewoon dat ik zelf nog niet goed genoeg rij voor een bit, dus dan maar een hele zacht onderlegde kaptoom (hele brede neusriem, zacht onderlegd, zonder ijzerwerk erin en geen aansnoer gebeuren). Ik wil mijn bit ooit als verfijning gebruiken misschien in de toekomst.....(en misschien ook niet Clown ).

Maar ik blijf het een rare discussie vinden, met bit of zonder bit het gaat er toch om hoe er gereden wordt......als je je paard op de juiste manier rijdt maakt dat bit of niet toch niet uit of ben ik nou gek Verward
Laatst bijgewerkt door Timbers op 16-11-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:33

Een flegmatiek paard maakt geen show op concours.
Vroegah deden we het al bij de "tuigerds", in de aanloopperiode naar een keuring het voer aanpassen en de training ook natuurlijk. Ik heb het dan nu niet over dressuur, maar die minuten die ze in de baan waren voor de showwagen, moesten ze vlammen.
En ja, een flegmatiek beest vlamt nou eenmaal niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:34

precies Timbers Lachen

en ik heb ook wel ervaren dat je met bitloze optomingen meer controle hebt Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:39

Citaat:
Verder wordt de markt in het hogere segment niet bepaald door de door de weekse ruiters. Veel fokprodukten van Nederlandse bodem gaan over de grenzen.

Het Franse sportpaard,Selle Français,werd dus ook zo gefokt.Het enige wat telde was de hoogte van de hindernissen.
Op een dag vroegen ze zich af waarom de markt toch zo instorte...
Grote enquette en wat bleek:'gewone' mensen wilden die beestjes gewoon niet meer.Niet om lekker op te rijden,niet om op te leren rijden:reputatie naar de maan wegens onhandelbaarheid.
Sindsdien kijken ze dus veel meer naar karakter,naast prestaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:40

Tja, toppers zijn ook niet voor de gewone man, zo is het en zo zal het blijven.
Overigens is het zo dat de Selle Francais zichzelf uit de markt prees door het hoge percentage HKO gevallen, niet door het gedrag. De Anglo Arabier is vele malen stouter dan de SF.

Edit: stouter = heter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:43

Toen ik begon in de paarden had je de gekkenhuizen bij het KWPN, toen zijn ze meer op karakter gaan fokken en werden de paarden voor het topsegment weer te flegmatiek, maar voor de doorsnee ruiter goed te rijden......... de laatste 10 jaren is er weer meer op prestatie gefokt en minder op karakter, en dan krijg je dus weer meer paarden die voor ons kloitjesvolk een maatje te groot zijn Lachen

daarom zijn er ook zoveel problemen met paarden op dit moment Lachen

ze willen allemaal een Jazz, Grib, Ferro........ en tja, die zijn nou eenmaal niet zo simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:45

Maar ze vinden in het buitenland nog altijd gretig aftrek en veel mensen realiseren zich niet dat ons sportpaard weliswaar kleinschalig is als exportprodukt maar wel het duurste exportprodukt van ons land.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:49

suleilitha schreef:
Maar ze vinden in het buitenland nog altijd gretig aftrek en veel mensen realiseren zich niet dat ons sportpaard weliswaar kleinschalig is als exportprodukt maar wel het duurste exportprodukt van ons land.

Klopt, maar je kunt er beter 500 verkopen voor 50.000 euro dan 1 voor een miljoen Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:52

KWPN-ers zijn in Frankrijk gewilt omdat ze sympatieker zijn dan de SF Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:57

KWPNners zijn over de hele wereld gewild Lachen