slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:47

Perrokai schreef:
Bij het aanbieden van mijn paard in de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek zonder pas vroegen ze aan me of ik al wist of hij naar de slacht moest of ingeslapen moest worden.....slik...... natuurlijk mocht het ooit zo ver komen, niet meteen. Clown

Ik twijfelde een seconde en zei dat ik dat nu nog niet wist, dat lag aan de situatie te zijner tijd.

Als dit niet in het paspoort staat zijn ze verplicht dit te vragen ivm het toedienen van medicatie. Het is heel moeilijk om daar ter plekke antwoord op te moeten geven, maar in sommige gevallen kan het de behandeling bemoeilijken als jij kiest voor slachten. Er zijn dan gewoon veel minder medicijnen toegestaan.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:33

suffie schreef:
Perrokai schreef:
Bij het aanbieden van mijn paard in de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek zonder pas vroegen ze aan me of ik al wist of hij naar de slacht moest of ingeslapen moest worden.....slik...... natuurlijk mocht het ooit zo ver komen, niet meteen. Clown

Ik twijfelde een seconde en zei dat ik dat nu nog niet wist, dat lag aan de situatie te zijner tijd.

Als dit niet in het paspoort staat zijn ze verplicht dit te vragen ivm het toedienen van medicatie. Het is heel moeilijk om daar ter plekke antwoord op te moeten geven, maar in sommige gevallen kan het de behandeling bemoeilijken als jij kiest voor slachten. Er zijn dan gewoon veel minder medicijnen toegestaan.

Tenzij je besluit dat je paard na de slacht niet voor consumptie gaat, dan is het geen probleem hoor!

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:08

dan is het toch niet echt slacht maar meer schieten wat er alleen gebeurd. want na de slacht wordt hij voor de consumptie gebruikt. ik begrijp je wel. maar is nu misschien makkelijker voor de mensen die het niet snappen/weten.

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:42

nee ik snap het ik zou het ook niet doen maar eigenlijk en dat moet ik toegeven is naar de slager een minder erge dood dan een spuitje een spuitje duurd namelijk lang en bij de slager gaat het zo. ze zetten het paard tussen 2 schotten en dan gaan ze er voor staan en ze schieten gelijk een kogel door zijn hoofd heen, wat wel eng is is dat het paard daar na nog spier trekkingen heeft en het een beetkje kan spartellen maar dat is alleen de laatste lucht en zo, want dan is die eigenlijk al dood en merkt hij er niks van....... ik zeg niet dat je het moet doen hoor wannt ik zou het ook niet doen.

Groetjes Sjakyrolover

owjaa als je naar de slager gaat met je paard altijd er bij blijven tot de kogel door zn hioofd is anders haalt de slager hem uit het schot en laat die hem aan de andere kant weer in de trailer en verkoopt hem weer en als je dan vraagt mag ik zn staart zien dat ie echt dood is pakt hij gewoon de staart van een ander paard dat eerder geslacht is en niks opbracht.

Verdrietig zo gaat het echt, kennis van mij had het.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:37

Zo gaat het niet bij een goede slachter Knipoog

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:40

ik weet dat het zo gaat maar als jij je paard laat schieten en dan niet voor concumptie wil laten doorgaan.. dan zie je toch ook wel dat hij dood is? heeft iemand ervaring met dit?
inslapen en schieten is toch wat anders... heeft iemand dus ervaring met het laten schieten maar niet voor concumptie/??? hoe gaat dit dan in zijn werk? en kan dan een slager hem door verkopen (lijkt mij niet overgens...??)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:49

Dan gaat ie alsnog naar de Rendac.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:26

de slager kan je paard toch niet doorverkopen als ie dood is.........en als je hem niet voor consumptie wil dan regel je dat ie idd word opgehaald door de rendac

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:29

Ik zou mijn paardje ook never never laten slachten!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:30

Eline_Ilona schreef:

Koe

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:50

Snoevie schreef:
Eline_Ilona schreef:

Koe

Blond Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:51

Eline_Ilona schreef:

Zucht..... Dromen Dromen Dromen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:41

Gaaaap

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:51

sjakyrolover schreef:
nee ik snap het ik zou het ook niet doen maar eigenlijk en dat moet ik toegeven is naar de slager een minder erge dood dan een spuitje een spuitje duurd namelijk lang en bij de slager gaat het zo. ze zetten het paard tussen 2 schotten en dan gaan ze er voor staan en ze schieten gelijk een kogel door zijn hoofd heen, wat wel eng is is dat het paard daar na nog spier trekkingen heeft en het een beetkje kan spartellen maar dat is alleen de laatste lucht en zo, want dan is die eigenlijk al dood en merkt hij er niks van....... ik zeg niet dat je het moet doen hoor wannt ik zou het ook niet doen.

Groetjes Sjakyrolover

owjaa als je naar de slager gaat met je paard altijd er bij blijven tot de kogel door zn hioofd is anders haalt de slager hem uit het schot en laat die hem aan de andere kant weer in de trailer en verkoopt hem weer en als je dan vraagt mag ik zn staart zien dat ie echt dood is pakt hij gewoon de staart van een ander paard dat eerder geslacht is en niks opbracht.

Verdrietig zo gaat het echt, kennis van mij had het.

nog nooit van gehoord, over die staart, tja vaker gehoord maar nog nooit meegemaakt.
Feit is wel blijf erbij tot het paard daadwerkelijk overleden is want ook de yogenaamde goede slagers vekopen rustig je paard door.
jammer dat er in Nederland zon angst bestaat tegen het inlaten slapen van je paard, met katten en honden zouden we er niet over nadenken maar met paarden is ons een beetje een verkeerd beeld aangepraat.
Mijn paarden slapen op stal in en worden daarna gecremeerd, het inslapen gaat heel vredig net als met honden of katten, mijn paarden hoeven die lijdensweg naar het slachthuis niet af te leggen, respect voor iedereen die er anders over denken, ik heb beide meegemaakt en het inslapen is het beste wat ik voor mijn paardjes kan doen.
Stel dat mijn overleden hondje bij de slager om de hoek zou liggen, nooit van mijn leven.
Geen slager voor mijn paardjes, vraag eens advies aan een dierenarts want ik heb hier nu al zoveel vreemde vehalen gehoord, hoe bestaat het dat een paard kan vechten tegen een narcose, dus het eerste stadium van inslapen, zoiets kan niet want dan zou ook niemand meer geopereerd kunnen worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:56

Beste mensen, er komt geen kogel aan te pas, maar een pin. Wanneer je dat niet wilt zien, vraag je de slager of je daarna nog even om het hoekje mag kijken als je je ervan wilt verzekeren dat ie dood is, dat moet geenb probleem zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:09

sommige mensen hebben niet de logica in hun bovenkamer om zo logisch te denken als jij _rosita_ maar ik ben het met je eens,dat klopt namelijk

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:21

barbara1970 schreef:
jammer dat er in Nederland zon angst bestaat tegen het inlaten slapen van je paard, met katten en honden zouden we er niet over nadenken maar met paarden is ons een beetje een verkeerd beeld aangepraat. <knip>
..ik heb hier nu al zoveel vreemde vehalen gehoord, hoe bestaat het dat een paard kan vechten tegen een narcose, dus het eerste stadium van inslapen, zoiets kan niet want dan zou ook niemand meer geopereerd kunnen worden.

Inderdaad! Ja
Ik heb hier ook al uitgelegd hoe het inslapen gaat, maar sommige willen dat kennelijk niet horen. De keuze slacht/inslapen is een hele persoonlijke, maar als het goed gebeurd is er in beide gevallen geen lijdensweg.
Tuurlijk kan je een DA treffen die het paard gelijk de dodelijke injectie geeft (zal dat echt nog wel gebeuren?), maar je bent er toch zelf bij dus vraag je toch om de drietraps-spuit?!! Dan weet je absoluut zeker dat het goed gaat....
Ook de slachter kan mis schieten, heb ik eens gezien bij een varken en da's echt geen pretje. Bovendien is het gespartel van een geschoten paard ook geen pretje, een paard dat in èèn klap dood is hòòrt niet te spartelen. Spiertrekkingen kan, maar echt spartelen...nee, dan is er gewoon slecht geschoten.

Voordeel van slachten/schieten is wel dat het ook voor de mens snel gebeurd is, mits je natuurlijk niet hoeft te wachten. (Dit is nl bij een vriendin van mij gebeurd, die had een afspraak met de slachter dat haar pony als eerste die ochtend geschoten zou worden, maar toen ze daar kwam was er ineens een kudde koeien wat voor ging. Zij heeft haar pony daar achtergelaten en pas om 19.00 uur was hij geschoten. Haar man heeft toen nog gekeken of ie echt dood was en het (nog bebloedde) halster meegenomen.) Ander voordeel is dat je niet met een dood paard zit, na het schieten ben je er vanaf.
Nadeel is dat het imo nogal gruwelijk is om je paard met een gat in z'n hoofd en een doorgesneden keel te zien. En ik vind het wèl je verantwoordelijkheid om zeker te weten dat je paard inderdaad echt dood is en niet stiekem doorverkocht is.

Voordeel van inslapen is dat het in een vertrouwde omgeving gebeurd en dat je andere paarden afscheid kunnen nemen...iets wat toch makkelijker (en belangrijk) voor ze is.
Nadeel: het geven van de spuiten en de werking kost tijd (en sommige paarden gaan wat moeilijker onder verdoving, narcose is verder geen probleem) en je zit met een dood paard wat weggetakeld moet worden (ook geen pretje, al hoef je daar natuurlijk niet bij te zijn). Let wel...de tijd is alleen voor de mens rottig, het paard merkt hier nl helemaal niets meer van!!!!
Verder -wat ik echt niet belangrijk vind, maar sommige toch wel-... slacht leverd geld op, inslapen kost geld. (Voor de schriepen onder ons... Clown )

Maar goed, dus nogmaals....een paard wat onder narcose is voordat hij de dodelijke injectie krijgt kàn niet eens vechten, want dat zou met een operatie levensgevaarlijk zijn! Dus daar hoef je het in laten slapen echt niet voor te laten. (WEL dus voor alle zekerheid tegen de DA zeggen dat je een verdovings- en narcosespuit wilt hebben voor de dodelijke injectie!)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:15

hoe bedoel je dat sommigen het niet willen horen?
wat je zegt,de keus is heel persoonlijk

ik vind zelf juist dat er nogal dramatisch over het schieten word gedaan,en dat er dus veel mensen zijn die niet willen horen dat ook dat een 'humane' manier is

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:29

Ja jongens, ik ben voor schieten maar dat wil niet zeggen dat ik tegen spuiten ben. Er zijn situaties waarin ik ook voor spuiten zou kiezen.
Wat ik jammer vind, is dat er voor schieten een hele harde term wordt gebruikt, nl. slachten (terwijl dat lang niet altijd gebeurt; slachten is nl. wat er gebeurt met consumptiedier na het schieten.
Voor spuiten wordt de zalvende term inslapen gebruikt.
Daarmee is de toon in de discussie meestal al gezet.

Dus vanaf nu: spuiten of schieten!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:32

geen spuiten of slikken maar spuiten of schieten Tong uitsteken

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:45

Wow..lekkere discussie geworden hier Haha! Wel nuttig Ja

Ik heb sinds een jaartje een pony en af en toe denk ik er ook aan wat ik zou kiezen. En ik moet zeggen dat die keuze lastig en je denk ik ook lastig van tevoren kan beslissen als je nog nooit in zo'n situatie heb gezeten. Ook de blessure telt denk ik mee... stel mijn paard ligt in de wei met een verbrijzelde been dan zal ik hem niet meer gaan vervoeren. Mocht mijn pony iets oplopen zoiets als artrose en ze heeft er duidelijk last van of ze is 'op' dan zal ik haar toch laten schieten Knipoog

Het is voor mijn eigen gedachte.. schieten = weg en hoewel het nauwelijks kan hoor het vechten tegen spuiten blijft het idee toch in mijn hoofd spoken. Ook het idee dat het paard naar de weg gesleept moet worden en het paard daar ligt voordat het opgehaald moet worden met een zeil over zich heen..... dat voelt niet zo lekker Bloos . Ik moet wel zeggen dat vechten tegen de verdovingsspuit of is het de narcosespuit? wel kan...

Alhoewel hoop ik dat als ik de beslissing moet maken ik inderdaad het beste kies voor mijn pony! En het beste is op die manier het snelst uit zijn lijden verlossen...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:52

Dat een paard niet meer voor consumptie gebruikt mag worden vanwege medicijnen, is dat vanwege de medicijnen die hij kort daarvoor gehad heeft of in zijn hele leven ?

Mijn paard wilden ze toen geen pijnstiller geven omdat we hem dan niet meer op de trailer zouden kunnen krijgen naar de kliniek zeiden ze. En in de kliniek moest er heel snel besloten worden wat te doen en daar kreeg hij ook geen pijnstiller omdat hij of onder narcose ging voor het spuitje of voor de operatie en natuurlijk wisten ze niet of ik hem naar de slacht wilde brengen of niet. Maar ik zou in principe mijn paard geen nodige medicijnen willen onthouden omdat hij dan niet meer voor consumptie geschikt zou zijn. Dan eten ze hem maar niet op maar hij moet wel dat krijgen wat hij nodig heeft.

De reden waar om ik niet wist of hij wel of niet naar de slacht moest is omdat het afhankelijk is van de situatie. Als je zoals ik eenmaal in de kliniek staat omdat er nog hoop leek te zijn maar dit helaas anders uitpakt, dan kun je wel voor slachten willen kiezen maar je gaat je paard wat amper kan lopen en veel pijn heeft niet weer in je trailer laden om dan alsnog naar de slager te gaan.
Stel ik ben voor inslapen maar ik spring met mn paard hier over een boomstronk, hij valt en breekt twee benen en ligt daar vreselijke pijnen te lijden in de greppel en er komt toevallig een jager langs ( slager zou wel heeeeeel toevallig zijn, jager genoeg hier) Dan mag hij mijn paard afschieten ter plekke om hem maar uit zn lijden te verlossen. Daarom is het moeilijk om te kiezen vooraf als je heel ergens anders voor komt.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:18

Ook hier staat in alle paspoorten omschreven dat mijn paarden niet voor humane consumptie gebruikt mogen worden. Dit omdat ik hun inderdaad alle medicijnen wil laten toedienen die nodig zijn om pijn op te heffen en/of een blessure/ziekte te genezen. Ik heb ervaring met spuiten en dat ging zo geweldig rustig en vredig, dat wens ik mijn andere paarden ook toe wanneer dat moment zou komen. Of het op de kliniek of thuis zou gebeuren maakt me niets uit, mijn paarden voelen zich ook op de kliniek erg thuis omdat de hoefsmederij daar ook zit en ze daar elke 6 weken vertoeven. Tevens hebben ze allemaal al enkele malen op de kliniek moeten logeren en hebben dat niet erg gevonden, ze stappen altijd weer vol vertrouwen naar binnen......dat vind ik erg belangrijk!

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:39

eerlijk gezegt denk ik er nooit over na. maar als ik toch moest kiezen zou ik die van mij inlaten
slapen.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:01

Ik kom dagelijks langs een slager... gelukkig heb ik er nooit een paard gezien, alleen maar varkens en koeien.

Nieuwgierig dat ik ben, ben ik mij gaan verdiepen hoe een koe/ varken/ paard wordt geslacht.
Helaas was dat niet zo'n fijne ontdekking.
De dieren die niet ritueel worden geslacht, worden eerst bedwelmd.
In een paar slachterijen gebeurt dat met koolstofdioxidegas.
Maar meestal worden de dieren geschoten, zoals dat heet. Het is een snelle en efficiënte methode. Met kracht wordt met behulp van een penapparaat een pen in de hersenen gedreven. Het dier krijgt daar een hersenschudding van, zodat het bewustzijn wordt uitgeschakeld. Hoewel het nog niet dood is, voelt het toch geen pijn meer. Runderen en paarden worden op deze manier bedwelmd. Bij varkens gaat het anders: die krijgen een tang op de kop. Daardoor loopt een stroomstoot door de hersenen heen. Zo verliest het dier ook het bewustzijn.