barbara1970 schreef:jammer dat er in Nederland zon angst bestaat tegen het inlaten slapen van je paard, met katten en honden zouden we er niet over nadenken maar met paarden is ons een beetje een verkeerd beeld aangepraat. <knip>
..ik heb hier nu al zoveel vreemde vehalen gehoord, hoe bestaat het dat een paard kan vechten tegen een narcose, dus het eerste stadium van inslapen, zoiets kan niet want dan zou ook niemand meer geopereerd kunnen worden.
Inderdaad!
Ik heb hier ook al uitgelegd hoe het inslapen gaat, maar sommige willen dat kennelijk niet horen. De keuze slacht/inslapen is een hele persoonlijke, maar als het goed gebeurd is er in beide gevallen geen lijdensweg.
Tuurlijk kan je een DA treffen die het paard gelijk de dodelijke injectie geeft (zal dat echt nog wel gebeuren?), maar je bent er toch zelf bij dus vraag je toch om de drietraps-spuit?!! Dan weet je absoluut zeker dat het goed gaat....
Ook de slachter kan mis schieten, heb ik eens gezien bij een varken en da's echt geen pretje.
Bovendien is het gespartel van een geschoten paard ook geen pretje, een paard dat in èèn klap dood is hòòrt niet te spartelen. Spiertrekkingen kan, maar echt spartelen...nee, dan is er gewoon slecht geschoten.
Voordeel van slachten/schieten is wel dat het ook voor de mens snel gebeurd is, mits je natuurlijk niet hoeft te wachten. (Dit is nl bij een vriendin van mij gebeurd, die had een afspraak met de slachter dat haar pony als eerste die ochtend geschoten zou worden, maar toen ze daar kwam was er ineens een kudde koeien wat voor ging. Zij heeft haar pony daar achtergelaten en pas om 19.00 uur was hij geschoten. Haar man heeft toen nog gekeken of ie echt dood was en het (nog bebloedde) halster meegenomen.) Ander voordeel is dat je niet met een dood paard zit, na het schieten ben je er vanaf.
Nadeel is dat het imo nogal gruwelijk is om je paard met een gat in z'n hoofd en een doorgesneden keel te zien. En ik vind het wèl je verantwoordelijkheid om zeker te weten dat je paard inderdaad echt dood is en niet stiekem doorverkocht is.
Voordeel van inslapen is dat het in een vertrouwde omgeving gebeurd en dat je andere paarden afscheid kunnen nemen...iets wat toch makkelijker (en belangrijk) voor ze is.
Nadeel: het geven van de spuiten en de werking kost tijd (en sommige paarden gaan wat moeilijker onder verdoving, narcose is verder geen probleem) en je zit met een dood paard wat weggetakeld moet worden (ook geen pretje, al hoef je daar natuurlijk niet bij te zijn). Let wel...de tijd is alleen voor de mens rottig, het paard merkt hier nl helemaal niets meer van!!!!
Verder -wat ik echt niet belangrijk vind, maar sommige toch wel-... slacht leverd geld op, inslapen kost geld. (Voor de schriepen onder ons...
)
Maar goed, dus nogmaals....een paard wat onder narcose is voordat hij de dodelijke injectie krijgt kàn niet eens vechten, want dat zou met een operatie levensgevaarlijk zijn! Dus daar hoef je het in laten slapen echt niet voor te laten. (WEL dus voor alle zekerheid tegen de DA zeggen dat je een verdovings- en narcosespuit wilt hebben voor de dodelijke injectie!)