Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:28

Waidida schreef:
Ik denk dat er net zovelen zijn die een groot bedrag kunnen uitgeven aan een paard maar die ook absoluut geen idee hebben waarmee ze bezig zijn. Dus naar mijn mening gaat dat niet op. Maar goed wie ben ik.
Ik geef niet veel geld aan een paard omdat ik niets speciaals zoek en niet de sport in moet. Maar ben wel heel erg bezig met degelijk rijden op een manier dat het gezond is voor een paard. Ik zoek geen topper en ga daar dus ook niet de hoofdprijs voor betalen. Ook al vinden sommige eigenaars hun htk paard van htk ouders die niks speciaals heeft wel veel geld waard.

Maar die zullen een paard kiezen zonder dergelijke beperking, en dat was mijn punt....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:33

ikke schreef:
Sky_As schreef:
Ik denk dat je mijn punt niet snapt....

Ik snap jouw punt heel goed maar zeggen dat je budget 5k is wil niet zeggen dat je geen 8k uit kunt geven voor een paard dat het in in de ogen van de koper waard is.

Tante Taart was ook boven het beoogde budget maar ik was (en ben nog steeds) van mening dat ze dat dubbel en dwars waard was.

Dat was dus ook echt precies mijn punt niet.....

Mijn punt was juist, dat iemand met minder budget, wat losser in de eisen moet zijn.... Maar dat de meeste met een wat lager budget, geen paard met potentiële rugproblemen moet kopen. Beter een 3 op het straalbeen dan kissing spines en een paard niet goed door zijn lijf kunnen trainen...
Kunnen heel veel mensen niet.
Maar mensen met een hoger budget zullen over het algemeen rugproblemen bij voorbaat al niet kopen.

Jij hebt het altijd over een groep mensen met wel gevoel voor paarden, maar die niet veel daar aan uit willen geven.
En ja, die mensen zijn er. Maar ik ken er maar verrekte weinig, ja idd een aantal die wel gevoel hebben.. En ik ken er toch heel veel, maar helaas een heel stuk minder met weinig tot geen gevoel voor een paard.

Anders zouden er ook niet zo veel peuten en paten overal komen en nodig zijn......

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:05

En toch gaan er paarden bij amateurs met een hoog budget net zo vaak stuk :+

Correlatie tussen KS diagnose en daadwerkelijke problemen blijft ook nogal onduidelijk. Zodra het paard klinisch niet goed is wordt het imo best makkelijk op bestaande rx afwijkingen afgeschoven omdat deze het makkelijkst zijn om vast te stellen.

Ik zou bij een paard van 3K geen rug op de foto zetten, bij de mijne ook niet gedaan eerlijk gezegd (dus als die 5 seizoenen later kapot gaat komt het ongetwijfeld door een bemerking in zijn rug toch :P )

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:50

Cioccolato schreef:
Ik heb net de hoofdprijs betaald voor een kinderpony :')
Maar ach.

Alles voor je kind toch :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:54

Cioccolato schreef:
Ik heb net de hoofdprijs betaald voor een kinderpony :')
Maar ach.

Als je met zo'n kinderpony de hoofdprijs hebt gewonnen... die prijs ben je volgende week vermoedelijk alweer vergeten.

Proficiat trouwens, kom je hem / haar hier ook showen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:56

Er worden GP paarden met niet de beste foto's verhandeld voor veel geld.
Dus dat mensen met veel geld geen paarden met "risico" kopen is ook niet het geval.

Gefeliciteerd Cioccolato

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:06

Het gaat ook niet om budget, maar verdriet is wel even groot. Bij de dure en de goedkope. Ik vind vraagprijs dus ook niet uitmaken in wat ik laat keuren, ook al zou ik er zelf voor moeten betalen. Vanaf bepaald budget verwacht ik dat de verkoper het al gedaan heeft of dat ze bij afkeuren iig de normale dingen betalen.
En ik zou nooit paard gaan inrijden waar je niks over weet. Ik ken er helaas toch aantal die klinisch gewoon door de keuring kwamen, maar waar je niet op kon zitten. Sommige omdat die dus heel snel wel klinisch slecht waren toen ze eenmaal belast werden en anderen omdat ze levensgevaarlijk werden ohz door de pijn. Er kan in die paar jaar opgroeien echt veel misgaan ook.

Het is ook echt niet tof om een paard te hebben waar je helemaal gek op bent die binnen paar maanden oid helemaal kapot blijkt te zijn. Zelfs als je dan met allerlei management ze nog kan blijven rijden, het geeft wel enorm veel stress. Nooit meer vakantie geven, altijd serieus trainen en heel afhankelijk zijn van allerlei professionals om ze op de rit te houden. En voor die dingen keur ik, om te kijken of ze niet echt kapot zijn. Niet of ze 100 procent schoon zijn op foto's. Sommige dingen zal ik eerder voorbij lopen, omdat ik daar wel negatieve ervaringen mee heb.
Niet alles wat gevonden wordt is ook meteen erg of slecht, maar bepaalde gradaties wel. En dan kunnen ze klinisch nog wat lijken, doordat ze nog niet belast zijn en soms als ze wel ohz zijn door verkopers die wel wat manieren weten.

Er zit gewoon verschil tussen niet de beste foto's, kleine afwijkingen of dingen die sowieso ongemak geven. GP paarden hebben wat betere ruiters waardoor je bepaalde aandoeningen beter aan de gang kan houden, maar die zie je ook soms instorten als ze als leerpaard weg gaan, maar die hebben zich vooral al bewezen qua belasting. Een onbeleerde nog niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:28

ikke schreef:
Sky_As schreef:
Ik denk dat je mijn punt niet snapt....

Ik snap jouw punt heel goed maar zeggen dat je budget 5k is wil niet zeggen dat je geen 8k uit kunt geven voor een paard dat het in in de ogen van de koper waard is.

Tante Taart was ook boven het beoogde budget maar ik was (en ben nog steeds) van mening dat ze dat dubbel en dwars waard was.

Hmm misschien zit ik wel teveel op mijn geld, maar dat ik meer spaargeld heb dan mijn budget, zal bij mij nooit betekenen dat ik al dat spaargeld ook uitgeef, omdat een paard dat waard is. Ik houd liever wat achter de hand voor het geval er iets aan de hand is. Zonde als ik dan net 3k extra in een paard heb gestoken, ook al is het mijn droompaard. Mijn tante zou zeggen "Dan was het niet voor je weggelegd."

Maar goed, ik heb de afgelopen twee jaar niet veel geluk gehad met de paarden, dus dan houd je het liefst een bult geld achter de hand voor het geval dat.

Gefeliciteerd Cio! Ben benieuwd wat het is geworden O:)

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:47

Ik heb niet het idee dat budget iets met niveau te maken heeft.

Klinisch beeld is voor mij altijd het belangrijkste.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:59

oji schreef:
Juist van EVCM wordt de klinische relevantie nog veel meer in twijfel getrokken als van KS. Ondanks dat EVCM erfelijk is, wordt een hengst er ook niet op afgekeurd, juist omdat er geen enkele indicatie is voor klinische relevantie.

Als het wervelkanaal daadwerkelijk te smal is, vertoont een paard ataxie en dat komt eruit bij de klinische keuring. Als een paard in extreme halshoudingen wordt gereden met bv een slof/rollkur of als een paard langdurig met slecht ruggebruik wordt getraind, ja dan kan het zijn dat het dier pijn gaat krijgen, dat de zenuwen beschadigen of er synovitis wordt ontwikkeld op die plaatsen. Maar ja, dan is het in mijn ogen toch echt nog de training/management dat de oorzaak is, niet de EVCM of KS an sich. Maar deze schade aan zenuwen en synovitis zie je dan weer niet terug op een foto. Daarom zeggen de foto's mij weinig en de gevoeligheid en de bespiering van de bovenlijn veel meer.

Nou koop ik ook paarden helemaal groen of net onder het zadel, dus ik ben niet bang voor dat dergelijke schade al is aangebracht door de training bij aankoop. Je kan altijd pech hebben, maar 100% zekerheid bestaat er nou eenmaal niet in het leven.

Je gaat hier echt te kort door de bocht. Als door ECVM een zenuwbeknelling komt, kan het ataxie geven, maar het kan ook extreme pijn geven. Daar heeft de trainingswijze niet zoveel van mee te doen.

Ik heb 3 jaar geleden mijn zelfgefokte merrie moeten inslapen met ECVM. En die had bar weinig km op de teller. En werd al helemaal niet slof/ldr getraind. Maar van de een op de andere dag stokkreupel en achteraf: er waren veel meer symptomen. Tegen het hypermobiele aan, nerveus, schrikachtig.

Ik had gelukkig een hele goede arts die haar al vanaf veulen kende en gelijk op de dam stond.

Maar ECVM is een enorm onderschat probleem.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:35

De andere ook gefeliciteerd met hij nieuwe aanwinsten!!!
Wil nog een keer mijn nieuwe toppertje showen, en dan zal ik hier niet meer inbreken :o Zowel ik als mijn 2 dochters konden er vandaag op zijn nieuwe stal zo op weg rijden, dus ontzettend blij met hem <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:00

Wauw, wat is hij knap !! En helemaal top dat hij zich zo braaf gedragen heeft +:)+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:11

Een goede kinderpony is nooit te duur :D gefeliciteerd!

Ik hou echt niet van Tuigers, maar deze is wel leuk! Zeker als hij zo braaf is!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:37

Misschien vn het zomer als het een pony is en geen haarbal...... *D _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:18

oji schreef:
J
Als het wervelkanaal daadwerkelijk te smal is, vertoont een paard ataxie en dat komt eruit bij de klinische keuring.

Dat is te kort door de bocht. Dat kan er best pas uitkomen als het paard belast wordt.
En dan heb ik het niet over extreme hoofd-/halshoudingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:02

Wat een leukerd Wendy!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:00

Erg leuk Wendy_Komen! Geniet ervan :D

Cioccolato, mogen we een foto van de haarbal aanwinst zien? :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:44

Nogmaals gefeliciteerd Wendy. Leuk paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:45

Gefeliciteerd ook Chiocolate. Een goede kinderpony is letterlijk goud waard.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:35

Dank jullie wel allemaal! Ben ook erg blij met hem! Vanavond voor het eerst met hem gegaloppeerd, en dat deed hij super braaf!! (Vind het zelf altijd spannend op een nieuw paard galopperen, dus moest even die drempel over :o O:) )

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:39

Wendy_Komen schreef:
De andere ook gefeliciteerd met hij nieuwe aanwinsten!!!
Wil nog een keer mijn nieuwe toppertje showen, en dan zal ik hier niet meer inbreken :o Zowel ik als mijn 2 dochters konden er vandaag op zijn nieuwe stal zo op weg rijden, dus ontzettend blij met hem <3
[ Video ]

Gefeliciteerd!! Welkom bij de tuiger club hihi

Wat een shower *\o/* dat vind die van mij ook zo geweldig (en ik stiekem ook) heel veel geluk!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:49

Dank je wel! Gister had mijn jongste dochter van 15 les op hem, en hij deed het weer super!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:54

Ik moet wel zeggen dat ik er heel hard van schrik hoeveel jonge paarden in de krul lopen. Ik kwam in mijn zoektocht ook veel net beleerde 3 jarigen tegen en die liepen bijna allemaal achter de loodlijn. En nog niet een klein beetje. En dan in de beschrijving: loopt al netjes en braaf aan de teugel. Lijkt toch niet helemaal hoe ik het zou willen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:06

Proficiat met alle nieuwe aanwinsten!
Waidida, volgens mij komt dit omdat er veel jonge paarden aangereden worden met slofteugel, althans in NL is me dit veel opgevallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:00

En ook een deel omdat op de loodlijn gewoon zwaar is en ze door de bouw er makkelijk achter komen. Op die jonge leeftijd is focussen nooit goed, dus ook niet als je ze perse voor de loodlijn wilt hebben. Ze moeten eerst gewoon in balans door de baan komen en de ene duikt er graag achter en de ander juist niet. Als ze verder komen in de opleiding wordt dat beter. Maar die hele focus op het hoofd is niet alleen fout met achter de loodlijn...