oji schreef:Juist van EVCM wordt de klinische relevantie nog veel meer in twijfel getrokken als van KS. Ondanks dat EVCM erfelijk is, wordt een hengst er ook niet op afgekeurd, juist omdat er geen enkele indicatie is voor klinische relevantie.
Als het wervelkanaal daadwerkelijk te smal is, vertoont een paard ataxie en dat komt eruit bij de klinische keuring. Als een paard in extreme halshoudingen wordt gereden met bv een slof/rollkur of als een paard langdurig met slecht ruggebruik wordt getraind, ja dan kan het zijn dat het dier pijn gaat krijgen, dat de zenuwen beschadigen of er synovitis wordt ontwikkeld op die plaatsen. Maar ja, dan is het in mijn ogen toch echt nog de training/management dat de oorzaak is, niet de EVCM of KS an sich. Maar deze schade aan zenuwen en synovitis zie je dan weer niet terug op een foto. Daarom zeggen de foto's mij weinig en de gevoeligheid en de bespiering van de bovenlijn veel meer.
Nou koop ik ook paarden helemaal groen of net onder het zadel, dus ik ben niet bang voor dat dergelijke schade al is aangebracht door de training bij aankoop. Je kan altijd pech hebben, maar 100% zekerheid bestaat er nou eenmaal niet in het leven.
Je gaat hier echt te kort door de bocht. Als door ECVM een zenuwbeknelling komt, kan het ataxie geven, maar het kan ook extreme pijn geven. Daar heeft de trainingswijze niet zoveel van mee te doen.
Ik heb 3 jaar geleden mijn zelfgefokte merrie moeten inslapen met ECVM. En die had bar weinig km op de teller. En werd al helemaal niet slof/ldr getraind. Maar van de een op de andere dag stokkreupel en achteraf: er waren veel meer symptomen. Tegen het hypermobiele aan, nerveus, schrikachtig.
Ik had gelukkig een hele goede arts die haar al vanaf veulen kende en gelijk op de dam stond.
Maar ECVM is een enorm onderschat probleem.