Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:58

Schandalig gewoon. Ik snap best dat er vervelende hengsten kunnen zijn, maar er zijn ook goed opgevoede hengsten die dus gewoon nergens op een normale manier gehouden kunnen worden. Dan inderdaad de ballen er maar af, maar wel jammer. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:05

Heel eerlijk, hier hoef ik ook geen hengsten te hebben van anderen hoor :o In mijn ervaring zijn de meesten toch weldegelijk onopgevoed (of laat ik zeggen: niet opgevoed naar mijn maatstaven), waardoor je vervolgens iedere dag ermee staat te klooien.

Hengsten kunnen zeker braaf zijn (ik heb er hier genoeg gehad en opgevoed, die je zo op eender welke stal kan zetten), maar meestal zijn ze dat niet :+

Overigens staan ze hier samen zolang het gaat, maar als ze op een gegeven moment gaan jagen (want veel merries in de buurt), gaan ze ook hier apart. Dan staan ze wel in de paddock naast andere paarden, dus ze kunnen ze wel zien. Ze staan niet geïsoleerd zeg maar.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:06

Fly_high schreef:
Gefeliciteerd lies! Ze ziet er zeker uit als een hele lieve dame <3

Ik ben nog steeds op zoek maar word er zo moedeloos van... vandaag een vliegles gehad met proefrijden, meneer is bij het opstappen bokkend ervandoor gegaan :+ ik moet het eindelijk echt leren om minder nonchalant te doen en verkopers eerst op te laten stappen, vooral als het aangeboden paard een mak lammetje hoort te zijn :+

Bokkend ervandoor bij opstappen..vreselijk. ben je er daarna wel weer opgedaan? Wat een vervelende "bezichtiging". Ik wil ze echt altijd eerst onder de man zie voordat ik er zelf op kruip. Ik ben een beetje een schijterd geworden. Tot mijn 20e kende ik weinig angst...maar dat is nu echt wel anders.

@lies gefeliciteerd pracht paard!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:41

goldenarrow schreef:
Heel eerlijk, hier hoef ik ook geen hengsten te hebben van anderen hoor :o In mijn ervaring zijn de meesten toch weldegelijk onopgevoed (of laat ik zeggen: niet opgevoed naar mijn maatstaven), waardoor je vervolgens iedere dag ermee staat te klooien.

Hengsten kunnen zeker braaf zijn (ik heb er hier genoeg gehad en opgevoed, die je zo op eender welke stal kan zetten), maar meestal zijn ze dat niet :+

Overigens staan ze hier samen zolang het gaat, maar als ze op een gegeven moment gaan jagen (want veel merries in de buurt), gaan ze ook hier apart. Dan staan ze wel in de paddock naast andere paarden, dus ze kunnen ze wel zien. Ze staan niet geïsoleerd zeg maar.

Daar ben ik heel simpel in: als ik het in handen krijg is het opgevoed en zo niet, krijgt ie een spoedcursus "gedraag je netjes".

Wil je dat niet als eigenaar? Blijf uit mijn buurt!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:43

lies schreef:
Jaaaa, mijn paard is goedgekeurd! *\o/*

Ze was superbraaf met de keuring en op de trailer en op haar nieuwe stal. Zo'n lief dier <3
Heb alleen deze niet erg duidelijke foto's gemaakt, zal kijken of ik haar morgen wat beter op de foto kan zetten.

[ [url=m/ifLPR1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x6QmME.png]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd wat een knappe schimpie :+:

Fly_high schreef:
Gefeliciteerd lies! Ze ziet er zeker uit als een hele lieve dame <3

Ik ben nog steeds op zoek maar word er zo moedeloos van... vandaag een vliegles gehad met proefrijden, meneer is bij het opstappen bokkend ervandoor gegaan :+ ik moet het eindelijk echt leren om minder nonchalant te doen en verkopers eerst op te laten stappen, vooral als het aangeboden paard een mak lammetje hoort te zijn :+

Heftig. Ik zou sowieso nooit opstappen voor hij voorgereden is :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:03

Ik denk dat het bij hengsten juist gaat om de momenten dat die niet in handen van de mens is. Wat die in zijn vrije tijd doet als het ware. :D

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:39

Ik denk dat de stallen waar zon hengst moet verpieteren ook vast niet heel lekker zijn dan voor een ruin of merrie. Mijn hengst staat nu nog ook even op een pension, maar in de zomer komt hij gewoon op de wei. Voorheen zelfs met een vriendje samen, nu niet meer dus ben ik opzoek naar een hengst erbij. Stal staat hij tussen 2 ruinen en kan daar contact mee hebben. Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:08

Dan nog, ' beter management' betekend vaak alsnog:

- Elke dag naar buiten met een stok en een hengstenketting omdat ze gewoon last hebben van de hormonen die ze niet kwijt kunnen.
-In een ruime box staan waar ze zichzelf frustreren om alles wat langs loopt omdat ze er niks mee kunnen.
-Alleen of samen buiten waarbij ze zichzelf ook slopen omdat ze niks met hun hormonen kunnen.

Een beetje gechargeerd vind ik het bijzonder dat het belachelijk genoemd word dat stallen geen goede plek bieden voor hengsten, terwijl ik het belachelijk vind dat mensen hun dier hengst houden puur omdat hij dan 'mooier' is. Er is geen enkel voordeel aan voor het dier zelf om hengst te blijven vind ik :o

Maar ik sta natuurlijk aan 'de andere kant' als stalhouder dus ik zie het niet objectief dat weet ik :D . Wij castreren alles als jaarling, houden niks hengst. Ik zie daar gewoon niks in :') .

Maargoed, lees dat Captain zelf het ook erg belangrijk vind dat hij goed gehouden word, dat is volgens mij hoe je als hengst-eigenaar hoort te kijken :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:26

600+ kilo aan hormonen gaat gewoon niet goed op stallen waar meerdere paarden wonen. Er hoeft maar een hengstige merrie aan zijn paddock voorbij te komen en het kan al flink misgaan. Dat heeft niets met opvoeding te maken.

Ik heb mijn paarden aan huis en hoef dus niet met andere pensiongasten rekening te houden, maar om die reden alleen al wil ik geen hengst op het erf hebben. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat zo'n beest over het hek en op een voorbijrijdend merrietje (met ruiter) klimt als ik even niet goed oplet. Hormonen zijn rare dingen en hormonen bij een hengst zijn onmiskenbaar sterk.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:29

Ik heb meerdere hengsten gehad (en nu ook 1) maar die krijgen toch echt direct een cursus hoe gedraag ik mij netjes, en soms is het nodig om daar net een stapje strenger in te zijn dan met een ruin of merrie.

Ik heb nu mijn hengst op een plek staan waar er speciale hengsten paddocks zijn, maar waar hij net als ieder ander paard een box met een open luik heeft en aan de zijwanden stuk tralies zodat er gewoon contact is met andere paarden.
Toch vind ik het houden van een hengst een zielige bedoeling, nu is mijn huidige hengst echt een doetje, ik kan overal passeren zonder dat hij zich groot maakt of geluid produceert, dat is idem in de paddock, het plan is om hem dit jaar nog hengst te laten en eventueel volgend jaar te castreren. Hij wordt deze maand 3 en hij was zo slungelig dat hij wel wat hengsten invloeden kan gebruiken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:31

K_nolan schreef:
Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...

En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:34

Ik vind het wel bijzonder om te zien dat mensen alle hengsten over 1 kam scheren....
Alsof het niet te houden monsters zijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Bij ons op stal staat een hengst notabene gewoon in een box naast een merrie en kan hij er ook gewoon contact mee hebben.
Mijn hengst kan ook prima naast een hengstige merrie in de paddock staan zonder enig probleem

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:36

Ja, op stal, tuurlijk. Mijn merrie staat ook schuin naast een hengst. Dan heb je stalwanden en tralies die beide geslachtsdelen uit elkaar houden. Dan gaat het goed ja. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:40

ruitje schreef:
Dan nog, ' beter management' betekend vaak alsnog:

- Elke dag naar buiten met een stok en een hengstenketting omdat ze gewoon last hebben van de hormonen die ze niet kwijt kunnen.
-In een ruime box staan waar ze zichzelf frustreren om alles wat langs loopt omdat ze er niks mee kunnen.
-Alleen of samen buiten waarbij ze zichzelf ook slopen omdat ze niks met hun hormonen kunnen.

Een beetje gechargeerd vind ik het bijzonder dat het belachelijk genoemd word dat stallen geen goede plek bieden voor hengsten, terwijl ik het belachelijk vind dat mensen hun dier hengst houden puur omdat hij dan 'mooier' is. Er is geen enkel voordeel aan voor het dier zelf om hengst te blijven vind ik :o

Maar ik sta natuurlijk aan 'de andere kant' als stalhouder dus ik zie het niet objectief dat weet ik :D . Wij castreren alles als jaarling, houden niks hengst. Ik zie daar gewoon niks in :') .

Maargoed, lees dat Captain zelf het ook erg belangrijk vind dat hij goed gehouden word, dat is volgens mij hoe je als hengst-eigenaar hoort te kijken :)

Mee eens hoor. Niet eens als stalhouder point of view. Maar ik ken ook mensen die hun hengst niet castreren vanwege de uitstraling, of omdat ze bang zijn dat ie sloom wordt al ruin.

Dat het arme beest zichzelf van frustratie staat op te vreten (want hormonen, weinig buiten, geen sociaal contact) schijnt er dan bij te horen :n

Nee ik zou een hengst altijd laten castreren. Heb geen ambities om een hengst te laten keuren en te gebruiken als dekhengst, dus zie er het voordeel niet van in om niet te casteren

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:42

Er zijn, net als bij andere diersoorten, ook meest simpelere versies onder de mannelijke dieren. Niet ieder dier heeft even sterke hormoondrift. Maar puur omdat jij dan zo'n weinig-hormonaal dier hebt, wil niet zeggen dat dit normaal is.
Ik snap héél goed waarom stalhouders geen behoefte hebben aan pensionklanten met een hengst. Want normaal is dat het misgaat en dat zo'n hengst veel overlast kan veroorzaken vanwege die normaliter volop aanwezige hormonen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:45

Dees schreef:
Er zijn, net als bij andere diersoorten, ook meest simpelere versies onder de mannelijke dieren. Niet ieder dier heeft even sterke hormoondrift. Maar puur omdat jij dan zo'n weinig-hormonaal dier hebt, wil niet zeggen dat dit normaal is.
Ik snap héél goed waarom stalhouders geen behoefte hebben aan pensionklanten met een hengst. Want normaal is dat het misgaat en dat zo'n hengst veel overlast kan veroorzaken vanwege die normaliter volop aanwezige hormonen.

Ik denk dat dit een reactie op mij was ;)

Maar ik heb meerdere hengsten gehad, en nooit problemen.
Mijn huidige ruin was zelfs dekhengst, stond destijds in een stal die rondom voorzien was van tralies.
Ging prima!
Ik heb de keuze gemaakt om hem te castreren omdat ik het aantal merries mager vond en hij wel stond te verpieteren, niet vanwege zijn gedrag.
Er zijn genoeg voorbeelden van hengsten die iets minder goede opvoeding genoten hebben of gewoon echt ..... zijn maar er zijn meer dan genoeg hengsten die zich wel netjes gedragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:47

De uitzonderingen bevestigen de regel.
Dat is overigens typisch bokt. Daar waar iets in het algemeen volop van toepassing is, is er al-tijd iemand die het tegendeel meent te moeten bewijzen.

Zou jij je 16 jarige nichtje aanraden een hengst te kopen en die ongecastreerd op een pensionstal met merries te huisvesten? Nee toch?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:50

We hebben het niet gehad over de leeftijd van een persoon die een hengst wil kopen, dat is extra om je gelijk te halen. De meeste mensen in dit topic zijn toch echt een stuk ouder.

En iedereen mag een mening hebben, zoals ik mag verdedigen dat niet alle hengsten 600kg wegende hormonale monsters zijn, puur uit eigen ervaring zoals ik zelf hengsten heb gehad en nog heb en ik op een stal sta waar er inmiddels 4 hengsten staan en er tot op de dag van vandaag nog geen enkel issue is geweest!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:55

Yep, ook typisch bokt. Dingen letterlijk nemen en niet "bij wijze van spreken" kunnen lezen.
Nogmaals de vraag: zou jij het je eigen 16-jarige nichtje aanraden?
Vast niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:56

Maar, ivy, ik wilde eigenlijk niet persoonlijk worden, dus sorry, maar jouw paard staat toch op een stal waar niet echt superveel buitengang is en niet echt veel sociaal contact? Ik denk dat dat juist is wat hier in dit topic aangehaald werd: dat je een hengst wel kan houden, maar dan altijd alleen in een stal of in een paddock. Dus inderdaad: een stal die aanbiedt wat jouw stal aanbiedt, die zal inderdaad wel hengsten aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:02

ivy_power89 schreef:
We hebben het niet gehad over de leeftijd van een persoon die een hengst wil kopen, dat is extra om je gelijk te halen. De meeste mensen in dit topic zijn toch echt een stuk ouder.

En iedereen mag een mening hebben, zoals ik mag verdedigen dat niet alle hengsten 600kg wegende hormonale monsters zijn, puur uit eigen ervaring zoals ik zelf hengsten heb gehad en nog heb en ik op een stal sta waar er inmiddels 4 hengsten staan en er tot op de dag van vandaag nog geen enkel issue is geweest!
Misschien niet, maar het blijft toch altijd opletten en aanpassen, hoe braaf een hengst ook is, vaak toch ten koste van de behoeften van het paard.

En ik snap Captain ook best wel dat ze hem liever nog een paar jaar hengst had gehouden, zodat hij nog wat meer kon uitzwaren en wat meer een hengstenlook had gekregen, maar vind het ook echt klasse dat ze dat niet zwaarder laat wegen dan een fijn leven voor het dier. :) Er is imo echt helemaal niets mis met het hebben van wensen of voorkeuren, mits die inderdaad niet het welzijn van het dier in de weg staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-21 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:04

Dees schreef:
Dat is overigens typisch bokt. Daar waar iets in het algemeen volop van toepassing is, is er al-tijd iemand die het tegendeel meent te moeten bewijzen.

Zou jij je 16 jarige nichtje aanraden een hengst te kopen en die ongecastreerd op een pensionstal met merries te huisvesten? Nee toch?

Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??

Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.

Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:04

Gini schreef:
K_nolan schreef:
Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...

En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?

Kan zeker wel heb hier een lopen die al gedekt heeft meerdere keren raak bij verschillende merries. En ja inmiddels ook de buurvrouw hengstig geweest en een merrie zit hem namelijk gigantisch uit te dagen. Hij loopt nu momenteel dus bij 2 merries in de weide met een op knie hoogte stroomdraadje waar 7 van 10 geen eens stroom opstaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:08

ikke schreef:
Dees schreef:

Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.

Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.
Nederland kickt inderdaad heel erg op papier en keuren - kijk alleen maar hier op Bokt hoe er gereageerd wordt op kruisingen of gelegenheidsveulentjes. Je moet eerst langs de Boktquisitie voordat je je merrie mag laten dekken en wee je gebeente als je geen stamboekhengst kiest, "want dan krijg je allemaal genetische afwijkingen" etc. etc. :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:09

ikke schreef:
Dees schreef:

Ik ken de advertentie niet, maar op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant. Zeker als je een niet te hoog inteeltpercentage en dus grotere keuzevrijheid voor hengsten, is het wel interessant om iets Jazz-vrij te hebben.
Hoeft nog niet eens om het karakter te gaan dus :)