Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fly_high schreef:Gefeliciteerd lies! Ze ziet er zeker uit als een hele lieve dame
Ik ben nog steeds op zoek maar word er zo moedeloos van... vandaag een vliegles gehad met proefrijden, meneer is bij het opstappen bokkend ervandoor gegaanik moet het eindelijk echt leren om minder nonchalant te doen en verkopers eerst op te laten stappen, vooral als het aangeboden paard een mak lammetje hoort te zijn
goldenarrow schreef:Heel eerlijk, hier hoef ik ook geen hengsten te hebben van anderen hoorIn mijn ervaring zijn de meesten toch weldegelijk onopgevoed (of laat ik zeggen: niet opgevoed naar mijn maatstaven), waardoor je vervolgens iedere dag ermee staat te klooien.
Hengsten kunnen zeker braaf zijn (ik heb er hier genoeg gehad en opgevoed, die je zo op eender welke stal kan zetten), maar meestal zijn ze dat niet
Overigens staan ze hier samen zolang het gaat, maar als ze op een gegeven moment gaan jagen (want veel merries in de buurt), gaan ze ook hier apart. Dan staan ze wel in de paddock naast andere paarden, dus ze kunnen ze wel zien. Ze staan niet geïsoleerd zeg maar.
lies schreef:Jaaaa, mijn paard is goedgekeurd!![]()
Ze was superbraaf met de keuring en op de trailer en op haar nieuwe stal. Zo'n lief dier![]()
Heb alleen deze niet erg duidelijke foto's gemaakt, zal kijken of ik haar morgen wat beter op de foto kan zetten.
[ [url=m/ifLPR1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x6QmME.png]Afbeelding[/url] ]
Fly_high schreef:Gefeliciteerd lies! Ze ziet er zeker uit als een hele lieve dame
Ik ben nog steeds op zoek maar word er zo moedeloos van... vandaag een vliegles gehad met proefrijden, meneer is bij het opstappen bokkend ervandoor gegaanik moet het eindelijk echt leren om minder nonchalant te doen en verkopers eerst op te laten stappen, vooral als het aangeboden paard een mak lammetje hoort te zijn
K_nolan schreef:Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...
ruitje schreef:Dan nog, ' beter management' betekend vaak alsnog:
- Elke dag naar buiten met een stok en een hengstenketting omdat ze gewoon last hebben van de hormonen die ze niet kwijt kunnen.
-In een ruime box staan waar ze zichzelf frustreren om alles wat langs loopt omdat ze er niks mee kunnen.
-Alleen of samen buiten waarbij ze zichzelf ook slopen omdat ze niks met hun hormonen kunnen.
Een beetje gechargeerd vind ik het bijzonder dat het belachelijk genoemd word dat stallen geen goede plek bieden voor hengsten, terwijl ik het belachelijk vind dat mensen hun dier hengst houden puur omdat hij dan 'mooier' is. Er is geen enkel voordeel aan voor het dier zelf om hengst te blijven vind ik
Maar ik sta natuurlijk aan 'de andere kant' als stalhouder dus ik zie het niet objectief dat weet ik. Wij castreren alles als jaarling, houden niks hengst. Ik zie daar gewoon niks in
.
Maargoed, lees dat Captain zelf het ook erg belangrijk vind dat hij goed gehouden word, dat is volgens mij hoe je als hengst-eigenaar hoort te kijken
Dees schreef:Er zijn, net als bij andere diersoorten, ook meest simpelere versies onder de mannelijke dieren. Niet ieder dier heeft even sterke hormoondrift. Maar puur omdat jij dan zo'n weinig-hormonaal dier hebt, wil niet zeggen dat dit normaal is.
Ik snap héél goed waarom stalhouders geen behoefte hebben aan pensionklanten met een hengst. Want normaal is dat het misgaat en dat zo'n hengst veel overlast kan veroorzaken vanwege die normaliter volop aanwezige hormonen.
ivy_power89 schreef:Misschien niet, maar het blijft toch altijd opletten en aanpassen, hoe braaf een hengst ook is, vaak toch ten koste van de behoeften van het paard.We hebben het niet gehad over de leeftijd van een persoon die een hengst wil kopen, dat is extra om je gelijk te halen. De meeste mensen in dit topic zijn toch echt een stuk ouder.
En iedereen mag een mening hebben, zoals ik mag verdedigen dat niet alle hengsten 600kg wegende hormonale monsters zijn, puur uit eigen ervaring zoals ik zelf hengsten heb gehad en nog heb en ik op een stal sta waar er inmiddels 4 hengsten staan en er tot op de dag van vandaag nog geen enkel issue is geweest!
Dees schreef:De uitzonderingen bevestigen de regel.
Dat is overigens typisch bokt. Daar waar iets in het algemeen volop van toepassing is, is er al-tijd iemand die het tegendeel meent te moeten bewijzen.
Zou jij je 16 jarige nichtje aanraden een hengst te kopen en die ongecastreerd op een pensionstal met merries te huisvesten? Nee toch?
Gini schreef:K_nolan schreef:Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...
En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?
ikke schreef:Nederland kickt inderdaad heel erg op papier en keuren - kijk alleen maar hier op Bokt hoe er gereageerd wordt op kruisingen of gelegenheidsveulentjes. Je moet eerst langs de Boktquisitie voordat je je merrie mag laten dekken en wee je gebeente als je geen stamboekhengst kiest, "want dan krijg je allemaal genetische afwijkingen" etc. etc.Dees schreef:De uitzonderingen bevestigen de regel.
Dat is overigens typisch bokt. Daar waar iets in het algemeen volop van toepassing is, is er al-tijd iemand die het tegendeel meent te moeten bewijzen.
Zou jij je 16 jarige nichtje aanraden een hengst te kopen en die ongecastreerd op een pensionstal met merries te huisvesten? Nee toch?
Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??
Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.
Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.
ikke schreef:Dees schreef:De uitzonderingen bevestigen de regel.
Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??
Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.
Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.