Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 14:45

Aalstreep, dank je wel. Lang geleden dit topic gestart omdat ik de ellende al zag aankomen door landen om ons heen te volgen. En precies wat je zegt het heeft een enorme impact. Nadat ik voor al mijn stalopeningen tralies heb gemaakt heb ik weken kotsend op stal gelopen. Bouw je een stal rekening houdend dat iedere stal een buitendeur heeft als vluchtweg (brand) kan je nu zorgen dat er niets inkomt maar ook veel moeilijker uit. Ik hoop oprecht dat veel meer mensen eindelijk wakker gaan worden en zich ook openlijk daar voor uit gaan durven spreken.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 14:54

Hierop volgend, ja ik lees nog steeds af en toe mee .

Zag ik een aantal zich toch nogal negatief uitlaten over de waarschuwings app groep ( naar mannetje enz)
Mag ik jullie erop wijzen dat deze mensen zich keihard inzetten om zsm meldingen door te geven en hun nek uitsteken om de niet kloppende cijfers van BIJ12 vast te leggen. En hun bijdrage leveren om tot een oplossing van dit steeds grotere probleem proberen te komen.

Want met 9 welpen grens Belgie/Nederland en nog 5 iets verder weg, naast alles in Drenthe en de Veluwe, en vergeet dan niet hetgeen wat nu ruchting ons komt van Duitsland.

Dat niet iedereen de verschrikjelijke foto's wil zien prima maar als je wel de meldingen wilt om je eigen dieren veilig te houden toon dan respect voor degene die hun nek uitsteken om ook iets aan jouw probleem te doen.

Blijf veilig allemaal, dat is ooit mijn bedoeling van dit topic geweest

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:02

Jobamara, ik ben de mensen van de app alleen maar dankbaar voor hun inzet. Tegelijkertijd word ik er onrustig van omdat de meldingen steeds dichterbij komen. En nee, die foto's zijn niet fijn om te zien maar zijn wel de harde realiteit. Maar dan nog heb ik er zelf voor gekozen om lid te worden van de app groep en het staat me vrij om me weer af te melden als ik dat zou willen. Dus hun verwijten maken komt niet bij me op. Ik heb ook niet gelezen dat dat wel gebeurt is maar ik moet bekennen dat ik niet alle 170 pagina's heb gelezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:04

Ik heb de mediazichtbaarheid uit staan.
Klik alleen een foto aan als ik dat wil.
Komt het niet direct in beeld.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:13

DuoPenotti schreef:

Bij mij net zo.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:42

DuoPenotti schreef:

Van mij mogen die foto's elke dag weer paginagroot op de frontpagina in de dagbladen.
Misschien dat er dan ooit iets doordringt van de ernst

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:52

Ja dat mag van mij ook.
Maar ik, die wel geloof wat een ellende dat dier in Nederland geeft, hoef ze niet meer te zien.
Maar van mij mag het wel zonder blur op de voorpagina van bokt, het AD, hart van Nederland enz.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:54

anca schreef:
DuoPenotti schreef:

Van mij mogen die foto's elke dag weer paginagroot op de frontpagina in de dagbladen.
Misschien dat er dan ooit iets doordringt van de ernst

Ja, en dan niet alleen het zwaar gewonde of dode dier, maar ernaast ook een afbeelding van toen hij zij nog heel was. Zoals met dat plaatje van de pony’s en Shetlanders.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:44

Dat werkt denk ik nog beter inderdaad.
Een foto van bv darrelende lammetjes en hun moeder, en een foto van de ellende van de dag erna

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:04

De pro Wolvega menen toch dat de wolf terug komt om zijn prooi op te halen, leg alles maar op een bult aan de openbare weg. Of bij de wolvenlobby op de dam.
Het is toch de natuur.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:20

tienus63 schreef:
De pro Wolvega menen toch dat de wolf terug komt om zijn prooi op te halen, leg alles maar op een bult aan de openbare weg. Of bij de wolvenlobby op de dam.
Het is toch de natuur.

De wolvenlobby heeft geen dam. Die woont 10 hoog in een grote stad

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:16

Hier is het in de meldingsapp bijna akelig stil. Alsof ze uit het grensgebied verdwenen zijn. Ik zie ook niks meer op Facebook passeren uit die regio.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:24

Oakland1990 schreef:
Hier is het in de meldingsapp bijna akelig stil. Alsof ze uit het grensgebied verdwenen zijn. Ik zie ook niks meer op Facebook passeren uit die regio.

Dat viel mij ook al op. Als het maar geen stilte voor de storm is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:28

Hoeft niet hoor. Hier zijn twee jaar geleden twee grote aanvallen binnen een week geweest. Dat was in september. Tot vorige week is er in mijn directe omgeving niets meer gebeurd.
10km verderop nog wel 1 of 2 keer, geloof ik.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:45

Oakland1990 schreef:

Doel je op het grens gebied België Nederland?

Daar is het iig (ook) erg stil.
Zou bijna de paarden weer buiten laten snachts. Maar durf toch echt nog niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:48

mysa schreef:
Hoeft niet hoor. Hier zijn twee jaar geleden twee grote aanvallen binnen een week geweest. Dat was in september. Tot vorige week is er in mijn directe omgeving niets meer gebeurd.
10km verderop nog wel 1 of 2 keer, geloof ik.

Maar als er in een groot deel van Drenthe minimaal 3 zichtmeldingen per dag komen en dan ineens niets is dat best apart. Dat is wel iets meer dan 10 km.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:54

Is zo. Maar een roedel leeft hier al een paar jaar vlakbij, denk 5km hemelsbreed van hier. En ze worden heel vaak gezien. En dus toch een tijdje relatief rustig geweest.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:37

Saul schreef:
Oakland1990 schreef:

Doel je op het grens gebied België Nederland?

Daar is het iig (ook) erg stil.
Zou bijna de paarden weer buiten laten snachts. Maar durf toch echt nog niet.

Jup. Ofwel zijn die beesten naar de feeding frenzie in Drenthe… daar wemelt het er plots van.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:07

Ik vind het inderdaad ook weer erg stil..

De sfeer in dit topic vind ik een stuk prettiger dan op Facebook trouwens.
Daar kan men echt overal alleen reageren met hup afschieten die handel.
En hoewel ik ook voor regulatie etc. ben, vind ik ook dat we verder moeten kijken dan alleen afschieten en opstallen.
Een goed hekwerk kan helpen, maar ook de artikelen van gedragsdeskundigen over het aanleren of afleren van bepaald gedrag van de wolf vind ik wel interessant.
In het artikel werden zaken als gif in een kadaver spuiten of stroombanden genoemd. Natuurlijk denk ik niet dat dit altijd 100% werkt, maar inmiddels denk ik dat geen enkele maatregel 100% werkt.
Dus ik denk dat we beter met zijn allen naar een combinatie van maatregelen kunnen kijken om de aanvallen te verminderen, want helemaal stoppen lijkt mij steeds meer een illusie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:10

Josien_ schreef:
Ik vind het inderdaad ook weer erg stil..

De sfeer in dit topic vind ik een stuk prettiger dan op Facebook trouwens.
Daar kan men echt overal alleen reageren met hup afschieten die handel.
En hoewel ik ook voor regulatie etc. ben, vind ik ook dat we verder moeten kijken dan alleen afschieten en opstallen.
Een goed hekwerk kan helpen, maar ook de artikelen van gedragsdeskundigen over het aanleren of afleren van bepaald gedrag van de wolf vind ik wel interessant.
In het artikel werden zaken als gif in een kadaver spuiten of stroombanden genoemd. Natuurlijk denk ik niet dat dit altijd 100% werkt, maar inmiddels denk ik dat geen enkele maatregel 100% werkt.
Dus ik denk dat we beter met zijn allen naar een combinatie van maatregelen kunnen kijken om de aanvallen te verminderen, want helemaal stoppen lijkt mij steeds meer een illusie.

Helemaal stoppen komt juist steeds dichter bij als de wolf van de beschermingslijst afgehaald wordt. Dan kan de mens hem eindelijk weer geheel verjagen zoals dat vroeger ook is gebeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:32

Daar zijn we nog ver van af (en weer verder dan eerst trouwens) :
https://www.hetschaap.nl/europese-commi ... wolven-af/

En wat ik hier in mijn boeken lees is de brutaliteit van de wolf geheel te danken aan geen voedsel, dat is ook de reden dat de wolf goed te bestrijden viel in het verleden. Verdrietig genoeg zullen we nog een stuk meer ellende krijgen voordat er terug geschakeld (moet) word naar inzet bos en natuurgebied voor extensieve veeteelt en 0 stand wolf om en natuurbranden te minimaliseren en wildstand te laten herstellen. Goed voor biovlees, maar of de natuur die klap er bij kan hebben met de snelle veranderingen in weerpatronen die we al hebben?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:38

Regulatie is ook wat hard nodig is in deze.
Hoge hekken plaatsen ben ik zelf niet zo voor. Ander wild moet er tenslotte ook door kunnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:43

Gezien deze week bij rtl nieuws een item was dat in duingebieden de grote grazen niet voldoende effect geven en ze gaan kijken om er nog veel meer te plaatsen zodat er voedsel schaarste plaats gaat vinden (werd uiteraard niet zo benoemd maar zo is het wel bedoeld) en ze ook dingen gaan eten die ze nu laten staan zullen problemen enkel groter worden en dierenwelzijn zijn nog verder omlaag gaan. Echt he, bewust populaties zo groot maken dat ze gaan eten wat ze normaal niet doen.....en dat gewoon droog op het nieuws vertellen.
Wolven gaan dat vast ook grappig vinden en nog sneller groeien qua populaties en verspreiding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:05

Sorry dat ik dit topic niet echt goed heb doorgelezen maar ik heb advies nodig van iemand die daadwerkelijk kan helpen met deze vraag.
Dus als iemand echt advies voor mij heeft, zou ik een DM enorm waarderen want ik begin nu wanhopig te worden.

Helaas zijn er inmiddels al 2x wolven IN onze wei gespot, waar onze dure Cobs ook gewoon in lopen. Wij wonen echter niet in de risico zone (Bilzen, Belgisch Limburg). We wonen dus in België. Om subsidie aan te vragen moet je in de risico zone wonen. Ik heb ook bewijs dat de wolven hier zitten. De jagers hebben ze gefilmd. En vanmorgen hebben ze er weer eentje gezien op klaarlichte dag nu zelfs.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik nu subsidie/hulp/advies aanvragen in België(!) en aantonen dat we wel in de risico zone vallen nu? Ik heb Wolf Fencing op 3 oktober gecontacteerd na de 1e keer de wolven gezien te hebben (2 volwassen exemplaren) zonder antwoord. Er is ook geen nummer. dat ik kan bellen.
Ik heb ook Natuur & Bos gebeld en zij kunnen me ook niet helpen. Dus ik weet niet meer wat ik moet doen.

Dit kan dus iedereen overkomen... Als je denkt veilig te zijn, nee. Wij wonen gewoon in een dorp hier. Met koeien, shetlanders, oude paarden, onze merries met veulens, mensen met kippen, katten, kleine kinderen...

Toen wij dit huis kochten was er niet eens sprake van wolven. De weides zijn niet goed afgerasterd hiervoor maar onze merries blijven braaf op hun weide dus de wei was geen prioriteit...
Al ons spaargeld steekt inmiddels in 5 stallen en het huis zelf. Dus nu moeten we met spoed de weide af gaan zetten voor wolven... Waar we niet om gevraagd hebben.
En ik word van het kastje naar de muur gestuurd :(

Afschieten in België kost je 4 miljoen euro en 5 jaar celstraf dus de vele mensen die ons al verteld hebben schiet ze af, hebben we weinig aan. Daarbij vind ik het erg sneu dat een dier dat wil eten en dit niet gevraagd heeft zo behandeld wordt maar die blijven ook puppies krijgen en als het een strenge winter wordt staan ze nog sneller in onze weide. Gelukkig hebben we ervoor gekozen dit jaar geen merries te dekken dus hebben we volgend jaar geen veulentjes. Maar nu moeten wij de weides dus met duur materiaal gaan afzetten om wolven uit de wei te houden. Wolven die hier niet in een dorpje horen rond te lopen...

Dus als iemand voor mij contact gegevens heeft van iemand waar ik wel terecht kan, ben ik diegene erg dankbaar. Want de laatste 2 weken heeft me niks opgeleverd buiten slapeloze nachten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:16

Omheiningen houden ze al niet op hun plek in de dierentuin en brutaal komt door geen wild meer. Opstallen helaas, zeker voorlopig, winter is slechtste tijd qua voedsel. Verzamel bewijs van wolf aanwezigheid en blijf je gemeente en hoger aanspreken. Melden (en blijf daar netjes & zakelijk in met onderzoeksrapporten van hoe het elders mis gaat, laat ze geen optie om je weg te zetten als emotioneel vrouwtje), opletten en opsluiten is helaas alles wat je kan doen.