Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:50

Goed bezig met rijden! +:)+
Klinkt wel heel grappig dat je Marie in de hoek hebt gezet omdat ze stout was. _O-

Mijn andere jongeman..
Hij vindt beleren één grote grap.. :D
Afbeelding

Babootje

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:55

Als je niet zou weten dat t een pony was...

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:42

Gister bij de verloskundige geweest en over 3 weken mag ik weer opstappen *\o/*
Kan niet wachten, al vind ik het ook wel weer spannend. Daarom starten we eerst veilig in de binnenbak en de eerste 2 weken zou toch alleen maar stappen zijn...

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:15

Fijn jodym! Gewoon je gevoel volgen even weer vertrouwd worden!

CL nee hoor omdat het zadel scheef ging zitten kwam ik met beide benen op de grond terecht get was meer dat ik last had van spierpijn in mn armen van het vasthouden aan het zadel maar dat is nu ook zo goed als weg. Ik kan idd vragen of mijn vriendin dr even vast wil houden alleen die zat er al op. Even een paar keer wat hulp dan gaat het denk ik al stukken beter. Ze deed het ook super ik kan haar al zelf naar het krukje laten komen en ze heeft ook momenten dat ze heerlijk blijft staan maar ook soms echte “ik ben een merrie” momenten... ik ga nu ook steeds proberen een koekje in mn zak te hebben dat zo gauw ik zit en ze blijft zitten ik haar meteen kan belonen. En ik ga maar gewoon veel oefenen op en af stappen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:51

Oh Jodymn, dat is super nieuws! +:)+

Rudi heeft vandaag zijn scheerdoop gehad :D In het begin ging het goed maar toen ik richting zijn hoofd kwam vond hij het ineens heel spannend. Ik heb hem even gerust gesteld en verteld dat hij er echt niet bang van hoeft te zijn en ben vervolgens voorzichtig verder gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Hij vond het wel spannend maar liet het wel gebeuren en bleef netjes staan. Duurde niet lang want ik wilde alleen een stukje van de hals doen zodat hij zijn warmte wat beter kwijt kan, hij heeft zo'n berenvacht.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er niet bepaald modieus uit maar het is wel effectief! Na het rijden was hij amper bezweet!

Afbeelding

Het rijden ging ook super. Hij wordt echt steeds fijner en meer in balans. Ons allereerste soort van slidingstopje is ook een feit. Wel helemaal 20cm :')

Afbeelding

maar toch supertrots want hij deed er erg zijn best voor, en dat zonder ijzers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:54

Op die 2e foto is ie echt weer zo‘n pupje met een blik van: wat gebeurd me dan nu weer?

Knap hoor zijn eerste baby sliding, wij doen het jullie niet na +:)+

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:15

Rudi vond het dikke prima vooral toen er een liksteen voor neus werd gehouden _O- jammer dat we geen foto van zn neus hadden gemaakt daarna!

Vandaag weer opgestapt en madam stond zo braaf langs het krukje zat er ook zo op met hulp van noisy.

We hebben ook super fijn gereden ze was het er niet helemaal mee eens dat ze echt aan het werk moest maar toch heel braaf haar rondje gelopen. Met een half uur is ze ook echt helemaal toto.
https://youtu.be/G8lw5UhvB24

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:34

Wat fijn voor Rudi, even een beetje vacht kwijt :) En ook nog een mini slidingstop haha. Hoe maak je daar in godsnaam een begin aan haha, ik kan me dat niet voorstellen als western nitwit.

Wat fijn dat Sydney braaf stil stond! Begrijp ik nu dat Rudi en Sydney op dezelfde stal staan?

Mac geniet lekker van zijn vakantie. Vandaag even lekker met hem wat getut en er voor het eerst na wat grondwerk zonder zadel op gaan zitten. Even 5 minuutjes wat rond gestapt omdat ik daar zin in had haha, niet rijden is moeilijk ik mis het nu al :+

Afbeelding

Mac begint wel weer wat af te vallen, vorigjaar kwam hij ook redelijk dun de winter uit dus ik vind het wel vervelend dat hij nu alweer af aan het vallen is. Terwijl zijn weigenoot tonnetje rond is. Dus je zou zeggen dat het aan de hoeveelheid eten niet kan liggen. Hij heeft nu zo'n 12 uur beschikking tot hooi en staat smiddags 5 uur op het gras. En dan savonds krijgt hij 1 schep pulp, 1 schep luzerne. 300 gram vitalbix daily complete. 35ml lijnzaadolie, en 200gr muesli. En dat is het. Ik durf niet meer pulp in 1 keer te voeren want ik kom maar 1 keer per dag daar.. of zou dat wel kunnen? Ik wilde hem zonder deken houden maar heb nu toch maar de 200 grams erop gegooit zodat hij zich minder warm hoeft te houden. Misschien scheelt dat energie die hem dan dikker houd? (Hij staat 24/7 buiten). Ik ga hem ook een zandkuur geven en misschien ontwormen maar dat heb ik een half jaar geleden gedaan en aan de mest zie ik niks.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:40

Lekker zo’n kaal halsje! Dat kan inderdaad heel veel verschil maken.

Mac lekker met vakantie. In het gras zit nu eigenlijk niet veel meer aan voedingsstoffen. Als hij overdag op het gras staat zonder hooi, dan heeft hij wel eten maar geen voeding :) Dat kan verklaren waarom hij in de winter in valt.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:17

Anouk klopt Rudi en Sydney staan op dezelfde stal maar dat hebben ze bijna altijd gestaan alleen toen rudi in de opfok stond even niet. Zijn ook half broer en zus :)) sinds kort staan ze wel voor het eerst samen in de wei dit vinden hun helemaal geweldig!

Wat vervelend dat Mac lastig op gewicht blijft ik ken het van mijn merrie die is bijna Niet dik te krijgen. Je kan wel meer pulp geven hoor! Ik geef sal 2 ongeweekte scheppen senior prior en een schep bieten pulp als ik het geweekt heb is het een Flinke volle emmer.

Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:12

Anouk_H,
Als die ander er wel rond en gezond bij staat dan zou ik bijna denken dat die alles van Mac erbij op eet. Ik heb er ook zo één. Als ze de kans krijgt eet ze ook snel het eten van haar weidemaatje op.

Zo'n sliding stop leer je aan in etappes. Het begint met aanleren van het commando "whoa". Vervolgens ga je halthouden vanuit stap met dat commando en gelijk een stapje achterwaarts. Daarmee leren ze dat ze de achterbenen onder de massa moeten zetten bij "whoa". Als dat goed gaat ga je een stapje verder dus vanuit een vlotte stap. Vervolgens vanuit een sukkeldrafje en zo steeds een stapje harder.
Komt natuurlijk ook nageeflijkheid en meer bij kijken maar dit is het in een notendop :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:30

Anouk ik denk dat je vaker moet ontwormen!
Malik laat ik regelmatig testen en hij heeft vaak wormen, jonge paarden zijn er sowieso gevoelig voor en de één nog meer als de ander.
In de mest zie je dat meestal niet en als je het ziet ben je echt al veel te laat.

Reageer later verder hoor!
Moet nu eerst nog uitmesten. :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:23

;) weer een grappige foto van MirandaMalik!

Aftellen nu, Jodym!

Lief die, denkbeeldige, twijfels en vraagtekens boven het hoofd van Rudi.
Maar heel fijn dat hij braaf bleef.
Hals eruit scheelt al heel veel is ook mijn ervaring.
Twijfel nog of ik Joya ook zo ga scheren.
Cool, een sliding!

Wat fijn dat het opstappen nu weer goed ging, Candalisa!
Ook nog fijn gereden, topdag dus :)

Lastig dat hij moeilijk op gewicht blijft.
Klinkt best al genoeg voer wat hij krijgt. Ze er ook voldoende eiwit in het rantsoen? Als dat laag is kunnen ze geen bespiering op bouwen.
In het najaar zou ik geen ontworming overslaan. Horzellarven zie je bijvoorbeeld niet met een mestonderzoek. Eigenlijk is het advies voor het najaar een uitgebreide kuur, dan gaan ze relatief schoon de periode met een lage besmetting in.

Het opbouwen bij Joya gaat erg goed. Been blijft dun dus tijd voor een beetje meer werk. Ze mocht weer mee in de trailer naar het bos.
Ze is inmiddels routinier in reizen. In het bos was ze erg blij, zevenmijls passen!
Heerlijk gestapt, 11 kilometer, en gekletst met stalgenootje. Joya hele rit voor, dat eist ze zelfs..
Ze schrok wel enorm van een hardloper die achter een heuvel vandaan kwam. Stonden we ineens achterstevoren naast het pad tussen de bomen.
Paard van rijmaatje schrok ook, die voelde de hartslag van haar paard door het zadel heen.
Gelukkig laten ze de spanning ook weer snel los.

Bij de (borstel) skibaan afgestapt, voor de zekerheid. Had geen idee hoe ze daar op zou reageren. Achter mij aan durft ze bijna alles dus zo ging het goed.

Nog wat spam

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:57

Jodym wat heerlijk zeg, straks weer hobbelen! :))

Rudi halfkaal, beter!
En het begin van de slidingstop, super!

Candalisa ziet er braaf uit!

Leuke foto Anouk, logisch dat je er graag op zit!
Ik had het al over de wormen.
Malik krijgt bijna niks te eten qua krachtvoer.. klein beetje vitaminebrokjes, klein handje lucernebrok en verder altijd hooi en 5 uur gras en hij is aan de dikke kant.

Oh Fransje dat ziet er heerlijk uit!
Super dat het zo goed gaat op de trailer en ze zo ontspannen is.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:16

Noisy schreef:
Anouk_H,
Als die ander er wel rond en gezond bij staat dan zou ik bijna denken dat die alles van Mac erbij op eet. Ik heb er ook zo één. Als ze de kans krijgt eet ze ook snel het eten van haar weidemaatje op.

Nee het voeren doen we apart dus hij krijgt echt zijn eigen portie volledig binnen, daarna zetten we ze weer samen en hangen er 2 volle hooinetten (naast elkaar). Ze eten eigenlijk altijd gewoon samen dat zien we vaak genoeg dus ik kan mij niet voorstellen dat hij weggejaagd word.

Dan zal ik inderdaad ook zorgen dat ik ontworming ga halen!

Hoe het met de eiwitten zit durf ik niet te zeggen. Luzerne was hoog in eiwit gehalte dacht ik toch? Tenminste ik heb toen voeradvies aangevraagd en toen kreeg ik de tips om dit te gaan voeren. Op dit moment word hij dus niet getraind dus het is niet dat daar op dit moment te veel energie heen gaat.

Overigens heeft hij ook vieze billen, terwijl als hij mest ziet dat er steeds normaal uit. Maar toch lijkt hij diaree te hebben.. zandkuur ben ik gisteren direct mee gestart.

Interessant trouwens hoe je die slidingstop aan leert :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:59

Oeh, ziet er heerlijk uit Fransje.
Anouk H. Ik zou inderdaad even een wormtestje doen. Verder valt me wel op dat je paard heel weinig krachtvoer krijgt. Waarom is dat? Ik zou toch minimaal een kilo voeren bij een jong paard in de groei naast wat hij allemaal nog krijgt. Met 300 gr per dag weet je niet of hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.
Rudi heeft het allemaal braaf ondergaan het scheren, zo te zien.

Onze paarden hopen we niet te hoeven scheren. Tot nu toe gaat het allemaal nog best met het zweten.
En onder de bucas smartex dekens die we hebben hoeven ze ook niet kurkdroog te zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:17

Mwah zoveel krachtvoer hoeft echt niet voor elk paard goed te zijn hoor. Nou is Feyre dan wel een koudbloed, maar als ik haar zoveel krachtvoer geef klapt ze uit elkaar := Ze krijgt een schepje Pavo Vital, verder alleen maar hooi. En er zit spier en vet genoeg op. En genoeg energie in :)) Sterker nog, ik vind haar voor een driejarige juist heel goed ontwikkeld en knap in haar lijf zitten. En middels de Vitalbix krijgen ze voldoende binnen, dat is juist een vitamine- en mineralenbrok zonder alle andere toevoegingen.

Inderdaad wel altijd in het najaar ontwormen :j

Wat heerlijk dat jullie weer lekker op pad kunnen Fransje!

Wij hebben zaterdag lekker gewandeld en gisteren heb ik Feyre voor het eerst over een balkje laten stappen en draven. Ging heel goed, ze kon al goed de afstand in schatten en ook een pas verruimen of verkorten om er goed overheen te komen. Daarnaast in ons eentje buiten uitgestapt, dat deed ze zo ontzettend relaxt en blij. Dat wordt een heel, heel fijn buitenrijpaard straks :D

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:00

Wat een goed nieuws Jodym!! *\o/*

Candalisa: Ik heb het idd ook exact op die manier gedaan en nu doet Marie het opstappen weer flink, beloon haar ook nog steeds met een koekje vanaf ik er op zit. Leuk dat het zo goed ging!

Rudi is zijn vachtje kwijt zag ik! Ook enkel een deeltje van de nek gedaan? Ik wil het op die manier ook doen met Marie, heb al 10cm geschoren en nu loopt ze met 1 kale plek rond _O- Maar ik was alleen, wil haar liever scheren als er iemand bij is om te helpen want ze vind alles nog heel eng. Marie loopt ook echt enorm te zweten iedere keer.

Fijn dat Rudi en Sydney het goed met elkaar kunnen vinden :D

Ooh wat een leuke foto van Mac <3 Dat vermageren herken ik, Marie vermagerde vlak voor ze weer in de groei schoot. Staat nu ook weer iets scherper. Ik voeder mijn ruin in de winter 1-2x per week 2 scheppen slobber bij, verdikken ze ook goed van en zit veel ijzer in. Voor de rest aanvullen met hooi. Ontwormen doen we hier om de 3 maanden. Ik wissel ook regelmatig eens af van merk van ontworming.

Wat een leuke update Fransje! Heerlijke foto's <3 Wat jammer van het heftig verschieten, maar dat moet je er een beetje bij nemen vrees ik. Ze zijn nog jong, en het blijven uiteraard paarden :+

Wat een knappe Feyre weer <3

Hier niet zoveel te vertellen. Afgelopen weekend nog aan de hand gewerkt, vrijdag krijg ik weer een update over mijn schouder want het gaat nog steeds niet de goede kant uit. Zo meteen heb ik terug les met Marie en daarna komt de osteopaat. Morgen komt de dierenarts voor haar inentingen te herhalen en dan kunnen we helaas weer 3 dagen niet werken dus krijgt ze de rest van de week rust.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:06

Even niet bijgelezen kunnen hebben door de drukte en de gemaakte val..

CL: Ik heb een scolioseoperatie gehad enkele jaren geleden. Ik ben beperkt in alles wat ik doe, maar toch voel ik mij niet beperkt of leef ik er niet naar..anders zou m'n leven toch wel een donkere rand hebben. :P Gelukkig heb je min of meer geen last van je schouder of zo en dan eens geklooi na. Ik rij niet zo veel en als ik rij hooguit 40min waarvan de helft grotendeels stap is. De jonkies en vooral laatbloeiers hebben toch wel ook verwerkingstijd nodig in hun hoofd.

Fijn dat je zo'n meedenkende en fijne begeleiding hebt!!

Babootje: Pff wat een gedoe op de stal! Heb je intussen een andere stal kunnen vinden?

PSvanlot: Wat een mooie verandering zeg!

Paint Lover: Gentle zier er goed uit en wat een paard is hij geworden! <3

Candalisa: Met jou alles oké? Ik snap je frustraties bij het opstappen, is hier ook zo met momenten en dat hij net geen 15cm groter is als mij maakt het ook niet gemakkelijker op. Gelukkig kun je al binnenkort achter je nieuw zadel!!

Anouk: Hij ziet er op bovenstaande foto toch nog oké uit of ziet hij er intussen al anders uit? Ik zou toch ook wel vaker ontwormen, mestonderzoek toont helaas veel dingen niet aan..en helaas heb ik dat zelf mogen ondervinden met de nodige gevolgen. Naarmate het kouder/frisser word geef ik de paarden altijd wat extra. :)

Fransje: Mooi uitzicht zeg!!

Berdien: Ze ziet er goed uit, al een hele tank! <3

------------------

Hopelijk heb ik iedereen wat kunnen bijlezen. :)

Het was dus al even geleden en heb even niet kunnen rijden door mijn laatste val. Als ik val probeer ik mij zo te positioneren dat ik niet op m'n rug val maar op mijn zij of bil..wanneer mogelijk is hé, want ik wil m'n rug toch min of meer beschermen. Helaas hebben mijn bekken en voornamelijk de linkerkant de klap opgevangen met als resultaat dat alle spieren rondom zo stram waren en het heel pijnlijk was. Gelukkig heeft de kiné het eruit kunnen krijgen en loop ik nu weer zoals voorheen. :P

Ik ben vorige week weer kunnen opstappen en dat ging goed, er ontstond ook minimale spanning bij het opstappen. Mijn begeleiding heeft er dan mee gereden en je zag dat hij nu toenadering aan het zoeken was tot zelfs contact maken met de hand, dat was wel fijn om te zien. Dan weer enkele dagen laten staan en eergisteren weer opgepakt, hierbij had hij zelfs niets van spanning bij het opstappen. Hij begon weer langzaam contact te maken maar het 'vasthouden' ervan ging voor hem moeilijk omdat hij natuurlijk niet zoveel balans heeft. Gisteren weer even opgestapt en zo goed als de hele tijd een hele fijn lopende knol onder m'n gat gehad..doet toch wel even goed voor mijn vertrouwen na die laatste vallen.

De zadelpasser heeft een nieuwe afspraak gemaakt en ze komt de 2e dec. Ik zal blij zijn als mijn zadel goed passend zal gemaakt worden, is het voor ons beide veel fijner. Ik had het zadel afgelopen februari aangeschaft en pas in mei in gebruik kunnen nemen met mijn toenmalige pony, waarbij het zadel fijn zat voor mij. Maar nu het op hem ligt vind ik hem niet meer zo zeer fijn bij mij passen..maar het was een duur zadel en nogmaals zoveel budget vrijmaken na alle financiële dompers zie ik niet zo zitten en vooral niet omdat hij nog volop in ontwikkeling is. Dan maar jaartje doorrijden en volgend jaar een nieuwe aanschaffen.

Kan dat eigenlijk zo'n verschil geven?
Waarbij je zadel een zetel was bij het rijden en bij je leek te passen, maar bij verandering paard plots niet meer zo is?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:13

Ik dacht al zoiets... :Y) Ik ben zelf ook scoliose patiënt sinds m'n 11 jaar. Moet ook veel buikspier en rugspier oefeningen doen om te kunnen blijven rijden (al doe ik ze heus niet genoeg), maar wil en zal me absoluut nooit laten opereren. Lees er meer negatieve dingen over dan positief, en heb er ook niet genoeg last van zegmaar. Gelukkig loop je nu terug goed! En dat kan zeker hoor. Ik vind mijn zadel vaak te los liggen (maar het past wel) en dat geeft mij ook minder steun.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:13

Anouk_H schreef:
Hoe het met de eiwitten zit durf ik niet te zeggen. Luzerne was hoog in eiwit gehalte dacht ik toch? Tenminste ik heb toen voeradvies aangevraagd en toen kreeg ik de tips om dit te gaan voeren. Op dit moment word hij dus niet getraind dus het is niet dat daar op dit moment te veel energie heen gaat.

In luzerne zit inderdaad relatief veel eiwit. Maar losse luzerne is relatief veel volume en weinig gewicht. Een voerschep losse luzerne is ongeveer 300 gram of voer je luzernebrok?

Grasbrok, hartog of bijvoorbeeld Agrobs fetura, is ook een mooie aanvulling qua eiwit. Dat is minder volume en een betere calcium fosfor verhouding.

Aangezien je Vitalbix DC voert hoef je niet bang te zijn voor tekort vitamines en mineralen.
:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:35

Jolynne ik vind het bewonderenswaardig hoe je doorzet en toch goed je eigen grenzen kent zonder dat de angst de overhand neemt.
Kwa zadel is het waarschijnlijker dat hij niet in een verkeerde balans ligt waardoor inderdaad het zitgevoel helemaal verstoord kan zijn. Ik zou eerst eens zien wat er aan aan te passen is.

Wat een boel scolioses hier. Ik heb een lichte waardoor mijn heupen wat gedraait staan maar niet zo heftig als ik hier lees met operaties en al!

Bij paarden die in de winter inleveren is meestal mijn ouderwetse oplossing gewoon meer krachtvoer eerlijk gezegt, mits de hoeveelheid ruwvoer klopt uiteraard.
Ik vind mineralen brokjes en dan gericht eiwit erbij echt heel fijn werken bij paarden die van de lucht al dik worden (zoals de mijne), maar voor een minder efficiente voerverwerker schakel ik over op gewone brok, die moeten gewoon iets te verbranden hebben. Dan kun je meestal de balancer weglaten als je aan de bevolen hoeveelheid zit.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:57

Jolynne qua zadel kan ik je vertellen dat het heel veel verschil kan maken op welk paard het ligt....zelfs als het wel goed op het paard ligt kan je er zelf dan totaal anders inzitten door kleine dingetjes die anders zijn. Zadelpasser alles goed laten checken dus, ook wbt jouw houding erin.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:51

Super Berdien Feyre zo braaf!
Balkjes lopen is wel leuk he!

Calipso vervelend dat je schouder niet oké is.
Met inenting kun je nog wel rustig aan wat doen, als Marie daartoe in staat is? :D

Jolynne, super dat je paardje zo ontspannen was.
Als je zadel wat meer naar voor of achter kantelt kom je er heel anders in te zitten dus dat kan zeker wel.

Hier lekker gelongeerd.
Galop was alleen geen doen want hij zwaaide elke keer met zijn hoofd en was dan zijn balans kwijt en zat dan overkruist, na tig keer opnieuw aanspringen heb ik het verder maar bij draf gehouden. :')
Mijn zadel is net aangepast maar ligt helemaal niet oké.
Dus ik ga de zadelmaker maar weer terug laten komen. :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:08

Brrrrr... Is het bij jullie ook zo koud? Ik ben net terug van Marie en aan het opwarmen in een warm bad :+
Nou, Marie had een blokkade achteraan in haar rug, net achter het zadel. Blijkbaar wel een blokkade die vaker voor komt bij jonge paarden. Ze mag sowieso de rest van de week niks doen, vanaf zaterdag terug opbouwen maar enkel stap en draf, laag en diep werken (daar neigt ze zelf de laatste tijd toch naar), vanaf volgende week woensdag terug galop. Voor de rest moet ik ze een supplement bijgeven voor haar spieropbouw. Binnen een maand zou het beter moeten zijn... Heeft vooral met spanning te maken. Marie is ook wel echt een paard die ineen kruipt als ze spanning heeft.

Vervelend Miranda! Heb ik ook al voor gehad, dat het zadel echt niet goed lag naar mijn gevoel.