[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:13

Babootje schreef:
Is het niet zo dat je in Belgie ook alleen anti worm middelen krijgt na mestonderzoek?

Normaal niet kan je gewoon gaan halen!

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 15:16

Kan ze op mijn werk krijgen (kopen) en bij de apotheker kan je ze ook gewoon kopen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:24

Nee in België hoeft dat niet op recept. In Nederland ( helaas) wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:04

Belgie loopt helaas nog achter qua ontworming: nog heel vaak wordt hier gewoon standaard om de 3 maand ontwormd zonder onderzoek, vind het Nederlandse systeem beter (hier mestonderzoek en 1x standaard equest pramox.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:32

En ik vind het NL systeem helemaal niet beter. Te vaak komt het voor dat er in het mest onderzoek niks word gevonden, maar dat de paarden wel flink wormen hebben met zelfs dodelijk gevolg.
Maar dat is totaal off topic dus ik ga er niet verder op in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 16:46

Hm dierenarts 2 zegt ook dat ivermectine normaal wel werkt tegen aarsmaden. Ook zegt deze horseminth (kende ik nog niet) maar idd ook panacur.
Dan ga ik toch liever voor de panacur aangezien die als wel werkend wordt beschreven bij beoordelingen en ervaringen.
Zei zegt ook daarna mestonderzoek, maar juist aarsmaden kan je niet vinden bij mestonderzoek.
Ga toch wel twijfelen aan mijn artsen in de buurt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:48

En bloedonderzoek dan? Dat zou je toch al laten doen, dus dan kan het misschien meteen meegenomen worden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:51

Cayenne schreef:
En bloedonderzoek dan? Dat zou je toch al laten doen, dus dan kan het misschien meteen meegenomen worden?

Mestonderzoek hoeft de veearts niet voor langs te komen hoor. En het is Spirit die de wormen heeft.
Limo zou je gisteren brengen toch Art?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 16:55

Limo moet pas 6 mei op kliniek zijn. Wordt dus volgend weekend gebracht. Gisteren mag ik tevens in bed met vreselijk hoofdpijn en misselijk zijn. %)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:07

Ooo jeetje gelukkig dat je je nu weer wat beter voelt dan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:25

Aarsmaden kan je vinden door met een stuk plakband langs de anus te gaan en dan deze bij de dierenarts onder de microscoop te leggen.
Maar zonder onderzoek ook wel duidelijk denk ik

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:44

als je ze ziet in de mest lijkt het me duidelijk. Hier ook gehad afgelopen winter bij mn jonge merrie. Panacur ontwormd en daarna nooit meer wat in mest gezien nadat er nog wat af kwam

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 19:47

nynkster, heb je gewoon 1x ontwormd met panacur of nog herhaald na x tijd?

Heb tevens zojuist via Combibreed.be myotonietest besteld. DWZ dat ik morgen/overmorgen de haren (ik ga nog nieuwe trekken) op de post kan doen. Heb nu de juiste informatie die ik moet vermelden bij de haren.

Test voor vachtkleur was ook best interessant, maar denk dat het vrij duidelijk is dat spirit "Valkschimmel" is. Maar als het in de zomer bv toch veranderd van kleur denk ik ook hiervoor een testje te doen :) Lijkt me handig om het op papier te hebben daar in zijn paspoort dus "Dun" staat.
Weet iemand of je een paard ook in een belgisch stamboek kan laten opnemen/nieuw paspoort kan aanvragen? Vind dat engels paspoort best ingewikkeld namelijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:54

Het zijn lintwormen en geen aarsmaden,tenminste die witte dingen in je mest.Als er zulke stukken in zitten zit hij al aardig vol wormen.Ik zou dit even met de DA overleggen.Doe die ballen in een potje en neem ze even mee naar de da. Spoelwormen zijn ronder en lijken meer op spagetti.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 20:01

zijn aarsmaden, heb ze zelf nog een uurtje geleden aan de anus naar buiten zien komen. Dat heb je niet met lintwormen die tevens rijstachtig zijn en niet zo dun en lang.
Heb die krengen ook zien bewegen op de mest.

Indien gewenst kan ik morgen nog een nieuwe foto maken als het me lukt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:15

Art_Ificious schreef:
zijn aarsmaden, heb ze zelf nog een uurtje geleden aan de anus naar buiten zien komen. Dat heb je niet met lintwormen die tevens rijstachtig zijn en niet zo dun en lang.
Heb die krengen ook zien bewegen op de mest.

Indien gewenst kan ik morgen nog een nieuwe foto maken als het me lukt.

Voor aarsmaden bestaat een speciaal wormmiddel dacht ik.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:56

Ik heb het eenmalig gedaan. Daarna eigenlijk niet meer aarswormen gezien dus weer over gegaan op mn normale schema

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 21:11

ok bedankt voor je ervaring.
Ik ga sowieso 1x doen en daarna bekijken of ik nog iets zie. Desnoods in samenspraak met dierenarts een herhaling als deze dat nodig vindt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:31

Je hebt gelijk zo op foto is de grote moeilijk te schatten,maar lintwormen kunnen er zo ook uitkomen en niet perse als rijstkorrels zoals mensen denken.Ik zou wel met de da overleggen omdat de besmetting best al gevorderd is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:12

Onze pony heeft ook aarsmaden gehad. De vorige eigenaar ontwormd idd met invermectine. Pony heeft er jaren last van gehad, schuurde ook de manen. Toen de pony van ons werd hebben we een ander middel gekregen. Moesten dat aardig vaak achter elkaar geven. Weet niet meer precies hoevaak. Dacht elke vier weken? Hebben de stal ontsmet en idd vaseline gesmeerd. Uiteindelijk is de pony er eindelijk vanaf na jaren.

Mestonderzoek is vreselijk achterhaald. Onze da staat er ook niet achter. Ik krijg altijd twee keer per jaar na een belletje wormkuren mee. De wormen die er maar uit komen met de mest is minimaal. De meeste blijven gewoon in het paard zitten. Gevolg wat ik de laatste tijd zie dat veel paarden juist last van wormen hebben. Gewoon twee keer per jaar ontwormen met een ander middel. In najaar speciaal voor de horzellarven. Je mest zsm uit de wei halen. Mest hoop niet op de weide hebben want dan heb je de wormen nog op de weide. Regelmatig een andere weide.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:54

Doen wij bij ons op stal inderdaad ook, 2 keer per jaar ontwormen met een ander middel.
Geen mestonderzoek, maar gewoon als ze de wei op gaan en als ze er weer af komen :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:07

Een beetje off topic, maar je kan toch prima een mestonderzoek doen? Hier worden ze sowieso na hwt landseizoen ontwormt, iedere keer met een ander middel en voor het landseizoen een mestonderzoek en daarop eventueel ontwormen. Zo zie je ook meteen of er zand in de darmen zit enzo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:28

Gimme_Joy schreef:
Een beetje off topic, maar je kan toch prima een mestonderzoek doen? Hier worden ze sowieso na hwt landseizoen ontwormt, iedere keer met een ander middel en voor het landseizoen een mestonderzoek en daarop eventueel ontwormen. Zo zie je ook meteen of er zand in de darmen zit enzo.
is juist al zo onbetrouwbaar. Hoevaak komt het niet voor dat mestonderzoek niks oplevert en paard toch wormen blijkt te hebben. Heb dat inmiddels al redelijk vaak gelezen.
En aarsmaden zie je niet in mestonderzoek omdat de eitjes niet in de darmen gelegd worden maar aan de buitenkant van de anus.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:33

Ik ben van menjng dat een extra onderzoekje geen kwaad kan. Als je sowieso al ontwormt. En een mestonderzoek kost geen drol (haha). Maar ik zeg hiermee niet dat je het moeten doen he! Bij ons op stal wordt het sowieso gedaan, ik heb daar niks over te zeggen :+ . Ik vind het prima.

Maar als het onbetrouwbaar is zou ik het inderdaad gewoon laten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:34

Heb je al bevesteging gekregen?