de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:26

Anneruth dat is zoooooo herkenbaar, maar het schijnt vanzelf goed te komen. (Neem ik mijzelf ook maar voor :+ )

Ziezo ga je dit jaar nog starten?

Bij mij is de bitfitter geweest, gadget heeft een extreem gevoelige mond en dan met name de tong.
Hij heeft mij een aantal aangeraden en we hebben samen voor een ononderbroken bustrens gekozen.

Vandaag ff mee gereden, viel niet tegen, maar ik denk dat het zadel nu nog de bottleneck is.

De bitfitter zei ook nog dat een rambo hoofdstel nog wel eens kan helpen. Eerst maar eens het zadel klaar.

Ik ga nog ff een zadel van een vriendin testen en anders moet ik maar ff een weekje longeren.
Volgende week vrijdag pas de zadelmaker.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:14

Iwanluver. Hopelijk werkt het nieuwe bit.
Wie heb je er bij gehad
Voor dat alles past ,bij di es jonge beesten.en dan zijn ze er weer uit gegroeid .
ik ga denken ik over 2 weken starten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:48

IwanLuver...grappig, een ondoorbroken bustrens is ook het bit waar de mijne het best op deed, zo min mogelijk bewegende delen in zijn mond. Hopelijk geeft het de gewenste verbetering....

Anneruth, kan helemaal met je meevoelen...frustrerend. Anderzijds wel fijn dat hij het bij je instructeur wel doet, ben jij in ieder geval overtuigd dat hij het wel moet kunnen. Ik merk dat ik nu op een punt kom dat ik toch meer van mijn paard ga verwachten en dat het dan soms tegenvalt. In het begin ben je blij met alles dat hij braaf doet en oppakt. Soms twijfel ik dan wel eens of mijn verwachtingen niet te hoog zijn, maar anderzijds als ik hier mensen al L2 zie/hoor rijden mag ik toch ook wel wat van hem gaan verwachten :D ...en van mezelf..haha....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:16

He, gelukkig ben ik niet de enige waarbij het niet allemaal uit het boekje gaat ;).
Heel soms bekruipt me het gevoel wel hoor, dat ik denk.. hier ben ik niet geschikt voor maar dat gooi ik ook snel weer weg. Ik ben veel te wijs met Gideon en ik krijg veel hulp. Moet goedkomen :Y).

@Iwanluver: ik ben het wel eens vaker tegen gekomen dat ononderbroken goed opgepakt wordt. Ik hoop het voor je dat het helpt. Zadelmaker erbij en je kan vast weer helemaal los.

@Manubres: niet teveel van andere aantrekken hoor, gewoon je eigen tempo volgen. Ze zijn nog maar 4 en waarom de haast. L2 als 4-jarige, dat hoeft van mij echt niet al wil ik daarmee niet zeggen dat ik het verkeerd vindt. Voor een goed paard die een goede ruiter en manager heeft, hoeft het niet een te grote belasting te zijn.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:19

@ ziezo Ik heb Paul Versluis erbij gehad

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:24

Die wou ik bij mijn vorige paard er ook bij hebben maar helaas was het te ver weg

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:47

Gelukkig woont hij hier om de hoek!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:19

Ik ga jullie verlaten! Vanmorgen is Gio terug gegaan naar de eigenaar, ik ben toch echt een dressuurmuts en Gio is er klaar voor om meer te gaan springen dan 80cm. Heb het wel geprobeerd, maar ik kom toch te kort om Gio met springen verder te brengen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:43

O jammer, Daantjuh! Heb je nog wel iets anders om te rijden?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:26

Wat jammer Daantjuh!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:46

Ik ben met Guapa op 'vakantie' in de Limburgse bossen :) deze ochtend een fijne wandeling gemaakt. Ze heeft zo'n geweldig karakter! Ik kan echt genieten op haar <3 Deze ochtend leek ze wat verschijnselen van koliek te hebben :( met het wandelen is het geluk over gegaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:00

Vraagje. Hebben jullie ook al puberende paarden of zijn ze nog steeds braaf? Onze 4-jarige lijkt af en toe al wel wat uit te proberen. Hij is er dan wel wat vroeg bij volgens mij, maar toch.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:12

Beterschap voor Guapa! ik hoop dat jullie nog even kunnen genieten van hoe de vakantie bedoeld was.

Gideon ging vandaag alweer een stuk beter dan donderdag! Blij mee :).

@Vur: als je de geleerden mag geloven is de pubertijd al rond hun 1,5 / 2 jaar en het feit dat ze wat uit gaan proberen heeft meer te maken met dat ze sterker worden en het werk kennen, niet meer overdonderd zijn door alle nieuwe dingen. En als je in deze fase niet goed consequent bent, gaan ze hun eigen plan trekken / doen ze wat hun zelf het beste past. Daar loop ik met Gideon nu ook tegenaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:28

Ik heb altijd gehoord dat ze met 5 jaar ook gaan puberen. :D Het klopte met onze andere jonkies wel. Alleen deze is er wel wat vroeg bij. Vandaar mijn vraag.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:25

_Anneruth schreef:
O jammer, Daantjuh! Heb je nog wel iets anders om te rijden?

Ik heb nog een 13 jarige er staan, ben ik net M1 mee gestart. En heb bij de eigenaar van Gio een 5 jarige Johnson meegekregen om verder door te rijden. Daarnaast ook nog 2 fokmerries, die ook beide onder het zadel kunnen. Dus hoef mij niet te vervelen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:34

Owww.. ik hoef dus niet echt meelij met je te hebben ;).

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:20

Wat jammer Daantjuh, veel succes verder met je andere paardjes :j

Anneruth het gaat echt wel goed komen met jullie hoor! Heb hem nu een paar keer zien lopen en wat is hij gaaf! <3

Giv heeft ook streken. Hier noemen ze haar na een week koppig, eigenwijs, dominant en heel slim. Nou daar was ik ook al achter dus het is een paard met een flinke gebruiksaanwijzing.

Verder doet ze het erg goed na de eerste week training! Ze heeft maandag en dinsdag even kunnen wennen en even kort aan een halstertje aan de longeer cirkel kunnen wennen. En van woensdag tot vrijdag aan de dubbele longe. Ze leert erg snel maar begon daardoor vrijdag dus ook te klooien. Ze weet heel goed wat ze moet doen maar ze weet ook heel goed hoe het juist niet moet. Die kant laat ze ook duidelijk zien :=

Verder is ze heel goed op gewicht aan het komen! Snachts op stal en een schrale wei met veel kuil doet haar goed! Ze was echt wel te dik maar nu wordt ze echt mooi!

Afbeelding

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:31

Dank je Pradadaan, dat is lief gezegd. Ik ga er ook nog steeds vanuit dat het goedkomt :-).
Leuke foto's hierboven! Ik ben erg nieuwsgierig naar Giv onder het zadel.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:59

Gelukkige geen verschijnselen meer gehad van koliek bij Guapa dit weekend!
We hebben veel afgewisseld, 2x naar het bos getrokken en 2x in de grote buitenpiste gereden :) Wat een luxe!
we zijn zelfs in de waterbak geraakt :P en dat met mijn 4-jarige dressuurmuts!

Zo'n bitfitter zou ik ook nog willen laten komen, maar weet niet of je die in België makkelijk vindt?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:11

Vur: mijne heeft korte periodes van uitproberen gehad, maar gelukkig was zeer snel achter dat ik niet snel onder de indruk was, dus was ook snel weer over.
Daantjuh: gelukkig nog genoeg te rijden.
Nathie: fijn dat het weer beter gaat met prada.

Vandaag fijn dressuur getraind. Voor de grap eens de L1 proefjes gereden om te kijken hoe ze daar mee om zou gaan en wat we moeten gaan trainen. Was nog wat slordig omdat het geheel onvoorbereid was, maar zaten ook fijne stukjes bij.

Ik twijfel alleen nog tussen met en zonder sporen rijden. Rij sinds het begin zonder sporen, maar af en toe mis ik die wel als ze aan mijn been wil plakken en mijn zweep net aan de verkeerde kant. Mijn instructrices vonden het ook wel tijd worden voor een spoortje. Alleen bouwt ze met sporen heel veel spanning op en gaat korte krabbelpasjes maken. Twijfel of ik beter vanuit de ontspanning de activiteit er in probeer te krijgen zonder sporen, of met een spoortje vanuit activiteit de ontspanning zoeken.

Heb van zowel zonder als met spoor een stukje op film, mochten hier mensen zijn die dat interessant vinden om te zien graag per pb, dan stuur ik een linkje door.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:17

Graag, Eef_Bam. Ik ben benieuwd naar je filmpjes.
Ik zou het gewoon uitproberen, Eef_Bam. Misschien een klein knop spoortje waar ze misschien wat minder heftig op reageert maar genoeg om haar net wat sneller te laten reageren?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:20

Hopelijk werkt het nieuwe bit Iwanluver. :j

Ik lees hier zoveel herkenbare dingen waar jullie ook met je jonkies doorheen gaan. Twijfel soms ook wel wat aan mezelf, terwijl ik in mijn achterhoofd echt wel weet dat ik het kan, maar dan lees ik hier ook dingen waar jullie tegenaan lopen en dan denk ik helemaal: "Zie je wel! Heeft de rest ook last van." :')

Jammer Daantjuh maar je hoeft je niet te vervelen zo te lezen!

Ik ben heel benieuwd hoe Giv het gaat doen Pradadaan!

Nathiie wat een leuk weekend, gelukkig heeft ze geen koliekverschijnselen meer gehad.

Eef_Bam, ik zou het inderdaad ook gewoon uitproberen. Misschien heb je het spoortje maar een paar keer nodig om haar duidelijk te maken dat ze bijvoorbeeld niet aan je been mag plakken en gewoon op je hulp moet reageren.

Hier een heerlijk weekend gehad. Afgelopen vrijdag echt een superfijne les gehad, heb Gibbie nog niet eerder zo fijn voelen lopen. <3 Zaterdag ben ik met mijn vriend naar Military Boekelo geweest, nu vindt hij dressuur en springen niks meer aan. :')
En gisteren ben ik samen met een vriendin en de paarden heerlijk de hei opgeweest. Was wel leuk want die vriendin staat op mijn vorige stal en onze paarden waren altijd heel erg gek op elkaar. Dus toen de laadklep open ging en dat andere paard eraan kwam moesten ze even heel hard hinniken naar elkaar en toen we dat paard weer af gingen zetten moesten ze even hartverscheurend hinniken naar elkaar. Toen wilde Gibbie stampij gaan maken op de trailer dus heb meteen de klep maar dicht gedaan en we zijn weer door gegaan naar stal. Zodra we reden was ze rustig. :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:37

@ Nathiie...geniet van je vakantie...echt Limburgse heuvels of nog op het vlakke stuk? Hopelijk geen koliekverschijnselen meer...brrrr.....

@Vur...hoopte eigenlijk dat ze met 3-4 puberen en het met 5 wel een keertje klaar zou zijn...haha...

@Kaitlyn..heb je geen foto's van de hei, die moet nu prachtig zijn!

@Daantjuh88...jammer, maar nog genoeg uitdagingen zo te horen.

@Eef_Bam...ik heb ook wel belangstelling voor een filmpje(s)!

@Pradadaan...dat ziet er al goed uit...mooi in de houding! Hopelijk niet continu zo?

@Anneruth...fijn dat het weer beter ging, das het mooie van als het niet zo lekker gaat...meestal kan het daarna alleen weer beter gaan :D Andersom vind ik moeilijker als het goed gaat verwacht je dat het de keer erop ook zo goed gaat en liever beter :o

Vandaag voor het eerst bitloos gelongeerd...wat een heerlijkheid! Prachtig in aanleuning en ontspanning door het lichaam, hij is veel meer geconcentreerd. En ik voel me er een stuk beter bij...geen getrek in die mond als hij een keer wegschiet of schrikt. Voel me echt een beter paardenmens, er gaat een bitloze wereld voor mij open!! Ben echt benieuwd of ik nog weer met bit wil gaan rijden/trainen...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:20

Manubres de heide is ontzettend lelijk op het moment helaas. -O-
Geen spatje paars meer te zien hier, allemaal alweer dood.

Wat een positieve ervaring! Ben heel benieuwd hoe je het blijft vinden. :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:33

@Kaitlyn: wat leuk, jullie rit over de hei en dat de paarden zich zo herkende.
@Manubres: nou, wat let je. Gewoon lekker bitloos blijven rijden.

Ik heb vandaag echt zo'n gave dag! Ik heb voor het eerst gesprongen met Gideon! Ik denk dat het wel 12 jaar geleden is dat ik over een balk ben gekomen. Mijn andere paard kan/wil/durft het gewoon echt niet en Gideon vindt het wel leuk. Mijn vriend heeft voor mijn verjaardag een springles geregeld echt, ik zit nog op een roze wolk :D. Gideon deed het overigens echt super. Keek niet op of om van de balken. Ging er keurig overheen als ik hem ervoor reed. Het springen zelf zit hem niet echt in het bloed. De eerste keer over het kruisje tilde hij niet eens zijn benen op haha.. de tweede keer een keurig sprongetje maar zeker niet teveel.. Ik was allang blij dat hij niet dacht dat hij over minimaal een meter moest.. Prima zo!

|