Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:20

zijn karakter was niet zo zeer moeilijk. je kon er een kind van 3 op wegsturen bij wijze van.

maar hij had zo ontzettend veel beweging en lenigheid dat het voor mij heel moeilijk was om dat bij elkaar te rijden, achterhand er onder, losgelatenheid in de rug, gezonde aanspanning in de hals ets.
als ik de achterhand erbij had, dan was ik hem voor wel weer kwijt, als hij van voren goed liep, liep hij achter wel weer net een cm. scheef waardoor hij zijn broekspier niet meer correct aanspande etc :P Kwam heel wat bij kijken. bij de verkoop kwamen ook een hoop beginners die afkwamen op het feit dat het een braaf z paard was, maar die kregen de schrik van hun leven als ze aan draafden. := toen heb ik de advertentie maar aangepast naar "niet geschikt voor beginners" en toen kreeg ik allemaal goeroe's die dachtten dat het in omgang een heel heet en moeilijk benaderbaar paard was := tja.. best lastig.

de griebjes die ik ken zijn onwijs slim, meer te vergelijken met houdini's en clowns...en als ze de werklust missen, kunnen ze wel heel slim onder het echte werk uitkomen bij een gewone ruiter ja.
maar moeilijk nee, kijk maar in mijn profiel, bitloos, buitenrit, vrijheidsdressuur, springen en dressuur, hij kon het allemaal. ik maakte regelmatig een bosritje zonder zadel (omdat ik geen zin had met dat warme weer om met dat zadel te zeulen etc. := en als we dan een boomstam tegenkwamen in het bos namen we die ook nog wel mee.

"een Gribaldi" hoeft helemaal niet duur te zien.
een Gribaldi van 8jaar die B dressuur is, kun je nou niet echt de hoofdprijs voor vragen.
en vergeet de moederlijn niet he, als je Gribaldi op een onwijs slecht gebouwd talentloos merrietje zet, komt daar niet perse een onwijs mooie gribus uit he.

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:21

dat is wel weinig geld voor dat paard ja...

maakt mij al achterdochtig, hij heeft ook meerdere paarden te koop staan.
=> zeker klinisch en röntgenologisch laten keuren

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:27

Even vraagstelling voor jullie.

Stel, je hebt een paard te koop staan.
Het is een leuk en braaf rijpaard, leeftijd maakt effe niet uit. Je vraagt er 2500 euro voor.
Dan komt er iemand en die wil het mogelijk kopen op voorwaarde dat hij na veterinaire keuring positief aankoop advies krijgt.

Meestal is het zo, dat bij afkeuring de verkoper betaalt en bij goedkeuring de koper. Goed, hiervanuit gaande.
Is het dan reeel om bij zo'n laag aankoopbedrag een röntgenologische keuring te laten geschieden en te verwachten dat de verkoper deze betaalt bij afkeuring?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:30

Dalica was €1.750,- en die heb ik zowel klinisch als röntgen laten keuren. Kosten waren sowieso voor mij. (€375,-) Ook bij afkeuring. (en was dan ook zeer blij dat ze helemaal goed was!)
Laatst bijgewerkt door Wendy_Komen op 20-12-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:32

Wendy_Komen schreef:
Dalica was €1.750,- en die hebt ik zowel klinisch als röntgen laten keuren. Kosten waren sowieso voor mij. (€375,-) Ook bij afkeuring. (en was dan ook zeer blij dat ze helemaal goed was!)

Oke, dat is dan wel weer zo fair.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:33

Inderdaad, Nathe mij maakt het ook wat achterdochtig... Ik wou hem zondag gaan bekijken, maar dat was te snel volgens verkoper. 8)7 Heb het dan maar even gelaten, en ga afwachten tot na het weekend. Heb voor de moment genoeg paardjes op het oog... :D

Is het normaal niet zo dat als je keurt en bijvoorbeeld het paard is afgekeurd de kosten voor de verkoper zijn?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:33

listiglistje schreef:
Klets! Dit is ataxie dat is iets heel anders (overigens komt mijn atactische reus met krampbeen makkelijk in het Z hoor ;) ) dus dat laatste is ook niet altijd waar...
(in de springsport lopen er zelf diverse internationaal met lichte ataxie)

Krampstap (hanetred) is heel wat anders, dat is alleen zichtbaar in stap, mooi is anders, maar daar kun je nog best ver mee komen in de sport,
ik ken er diverse in het Z2, ZZ-L en zelfs Premier van Aat van Essen loopt er internationaal GP mee!

Daarnaast heb je nog een krampbeen (Krampentrekker), dat is alleen lastig bij de smid, hoeven uitkrabben, uit stal komen, wasplaats ed. voor de sport heeft dit ook absoluut geen negatieve gevolgen.

Langcara schreef:
Een ataxie is een storing in het zenuwstelsel waardoor deels verlamming en gebrek aan coördinatie ontstaat op een bepaalde plek in het lichaam. Je hebt het in verschillende vormen, in verschillende mates.

Ik zei ook dat je er niet altijd ver mee kunt komen in de sport. Je leest zelf ook wel dat dit een voorzichtige uitspraak is, en niet een stellige uitspraak.

je hoeft mij echt geen uitleg te geven over ataxie en de vormen en gradaties ervan, want daar weet ik helaas zelf ALLES vanaf, ik heb er nl zelf een onder mijn kont ;)

Ik zeg alleen dat jij het verschil niet weet, het ging over een krampstap, maar jij begon over ataxie en dat is heel wat anders als een krampstap......
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 20-12-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:35

Arabiertje* schreef:
Inderdaad, Nathe mij maakt het ook wat achterdochtig... Ik wou hem zondag gaan bekijken, maar dat was te snel volgens verkoper. 8)7 Heb het dan maar even gelaten, en ga afwachten tot na het weekend. Heb voor de moment genoeg paardjes op het oog... :D

Is het normaal niet zo dat als je keurt en bijvoorbeeld het paard is afgekeurd de kosten voor de verkoper zijn?

In belgië zijn er weinig verkopers die daarmee akkoord gaan heb ik gemerkt.
In nederland tegenwoordig ook meer en meer verkopers die dat niet willen. Meestal zijn het de fokkers of de eigenaars van paarden die eerder
al eens gekeurd zijn die akkoord gaan met die voorwaarde.
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat alle verkopers dat zo willen doen :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:35

Arabiertje* schreef:

Ik ben van mening dat degene die de keuring wil, betaald voor de mening van de DA. En dit is meeste gevallen de koper. En heb dat zowel als verkoper als koper gedaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:36

listiglistje schreef:
je hoeft mij echt geen uitleg te geven over ataxie en de vormen en gradaties ervan, want daar weet ik helaas zelf ALLES vanaf, ik heb er nl zelf een onder mijn kont ;)

Ik zeg alleen dat jij het verschil niet weet, het ging over een krampstap, maar jij begon over ataxie en dat is heel wat anders als een krampstap......

En ik heb er een naar de slacht moeten brengen. Is meer dan 10 jaar terug maar ik baal er nog steeds van! Beest pas pas 2 jaar!!! Ik weet er te veel van. Ik wilde dat ik het niet had geweten.

Je weet zulke dingen namelijk pas als je iets dergelijks overkomt en je gaat je erin verdiepen omdat je wilt begrijpen waarom, hoe en wat, en of er echt niet iets aan gedaan kan worden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:38

Trouwens, ik zou zelf wel willen dat als ik een paard verkocht, dat het tenminste klinisch gekeurd wordt door een veearts bij voorkeur aangewezen door de koper.
Het is ook om jezelf in te dekken he. Ook een verkoper kan er niet in kijken. Het enige dat hij weet is of het paard gezond is geweest in de periode dat hij het paard had.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:43

nathe schreef:
je zocht een paard met ervaring... dus dan moet je niet afkomen met een 12 jarige merrie die geen basis dressuur kan he.
https://picasaweb.google.com/1157287272 ... 5970047218

en wees er maar zeker van dat ze grotendeels alleen nog maar dit kent:
https://picasaweb.google.com/1157287272 ... 8875639762

Fairway vond ik cava op filmpje maar ik vind hem nog altijd te oud voor jouw doel. Je hebt niet de middelen om hem een waardig pensioen te geven en je wil nog dressuurwedstrijden rijden en intensief trainen dus dan vind ik dat je geen paard van 17 moet kopen. Die mening heb ik nog altijd.

Ik zit hier even wat mee te lezen, maar volgens mij ken ik dit paard en heeft het vroeger L of M sgw gelopen. Als het dit paard is dan zit haar vorige eigenaresse ook op bokt.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:46

Ik zelf zou ook zeker foto's laten maken. Mijn paard kwam met vlag en wimpel door de klinische keuring maar uiteindelijk bleek dat ze toch flink wat problemen had. Kwamen er pas na 7 jaar achter, omdat het zo'n taai paard was had niemand wat gemerkt.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:49

klinische keuring blijft toch een momentopname dames, dus het is altijd lastig. Als je echt iets wil weten zou ik een klinische keuring laten doen en eventueel een rontgen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:52

Webbie123 schreef:
klinische keuring blijft toch een momentopname dames, dus het is altijd lastig. Als je echt iets wil weten zou ik een klinische keuring laten doen en eventueel een rontgen!

Rontgen blijft net zo goed een momentopname hoor :o garantie tot aan de deur!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:52

Cath_16 schreef:
Ik zelf zou ook zeker foto's laten maken. Mijn paard kwam met vlag en wimpel door de klinische keuring maar uiteindelijk bleek dat ze toch flink wat problemen had. Kwamen er pas na 7 jaar achter, omdat het zo'n taai paard was had niemand wat gemerkt.

:Y)

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:59

Ik heb 2 jaar geleden een groene merrie zo uit t land laten keuren, aankoop 2000,- Klinisch en rontgen, met het oog op evt PROK certificaat omdat ze uit een mooie lijn kwam. Klinisch toptoptop!
Rontgen, eerste foto van kogel voor, artrose, ocd, waarschiijnlijk na een klap in het land.
De vraag was niet of ze er last van zou krijgen, maar wanneer. Dan is elk geld zonde....en de eigenaar baalde net zo hard maar zag ook mijn teleurstelling en heeft de kosten voor zijn rekening genomen.
Heel netjes!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:45

uryanne schreef:
Cath_16 schreef:

:Y)

We hebben haar in moeten laten slapen.. In Utrecht stonden ze ervan te kijken hoe taai ze zich gehouden heeft. Ze begon op het laatst ineens kreupel te lopen. Daar kwamen ze erachter dat ze een bepaald aantal aandoeningen al haar leven heeft gehad...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:48

moonprayer schreef:
[EA-TK-PP] betrouwbare kwpn merrie te koop Iessie deze verscheen net op bokt. klinkt wel als een super dier voor jou. wellicht groter dan je wenst, maar als ze super braaf is, is die maat misschien wel te overzien :P

Ze is 170m. En dat is zonder twijfel veel te groot voor mij. Een paard van 160m vind ik eigenlijk al groot..

Arabiertje dat is raar..te snel? Hij wilt zijn paard toch verkopen of niet?
Je hebt in ieder geval meer paarden op het oog dan ik. :P

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:50

Iessie schreef:
moonprayer schreef:
[EA-TK-PP] betrouwbare kwpn merrie te koop Iessie deze verscheen net op bokt. klinkt wel als een super dier voor jou. wellicht groter dan je wenst, maar als ze super braaf is, is die maat misschien wel te overzien :P

Ze is 170m. En dat is zonder twijfel veel te groot voor mij. Een paard van 160m vind ik eigenlijk al groot..

Tja, te groot? Mijn dochters zijn ongeveer 1.68 en rijden op een paard van 1.68/1.70.
Ziet er prima uit en als het een braaf paard is wat zich niet sterk maakt hoeft het geen probleem te zijn.
Hoe groot ben je Iessie?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:53

Iessie schreef:
moonprayer schreef:

Nee hoor valt best wel mee, vrijdag ga ik naar die vos merrie en dan nog naar Fairway en Zaterdag naar Holland richting stal jansen van den hout. :) En dan ga ik het allemaal even laten bezinken...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:54

Ik ben ook 168m. Maar voor mij is het te groot. Ik heb altijd op pony's (meeste met wat body, zodat het er niet raar uit ziet) gereden en ik voel me niet lekker op een paard. Dat is een kwestie van smaak. En over smaak valt niet te twisten.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:56

Cath_16 schreef:
We hebben haar in moeten laten slapen.. In Utrecht stonden ze ervan te kijken hoe taai ze zich gehouden heeft. Ze begon op het laatst ineens kreupel te lopen. Daar kwamen ze erachter dat ze een bepaald aantal aandoeningen al haar leven heeft gehad...

Dat is natuurlijk heel vervelend, maar in 7(!) jaar kan er natuurlijk van alles gebeuren. Als je wel had laten keuren had het net zo goed mis kunnen gaan, alleen dan aan wat anders.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:56

Niet iedereen rijdt graag op grote paarden. Ik voel mij ook veel veiligere op een pony.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:57

Ik ben 1.69 m en ik heb er een onder mijn kont van 1.80 m :D mooie combi hoor!