Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:08

Blijft altijd lastig. En dat blijkt ook onder dierenartsen.

Hier verkoop ik niet gekeurde paarden in principe als keuren voor koper ongeacht uitkomst.
De tijd dat ik zelf keur komt wel, is de keuring positief dan gaat de prijs een stuk de lucht in (of juist niet :)) ). T komt altijd ergens terug.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:32

oji schreef:
Onder de 15K heb je geen rug en hals foto's nodig om je paard volledig en zou uitgebreid als maar kan te verzekeren. Ikzelf heb nog nooit een paard van boven de 15K gekocht dus ik heb die foto's niet nodig om mijn paard te verzekeren. Als er op de rug en hals bij de klinische keuring geen gevoeligheden naar voren komen en het paard geen spieratrofie in de bovenlijn vertoond, is dat voor mij voldoende zekerheid.

Die heb je inderdaad niet nodig, maar als je het wel laat keuren en er staat op een rapport dat het niet goed is dan sluiten ze de rug/hals uit. Ongeacht of je het nu nodig had voor die verzekering of niet. Ik laat ze zelf niet voor de volledige aankoopprijs verzekeren overigens. Het gaat mij vooral om de ziektekosten.

Overigens is een rug een ruimere beoordeling. Voor een rug is een 3 (uit 7) overigens nog acceptabel voor de verzekering, pas vanaf een 4 is het niet meer acceptabel en sluiten ze uit. Daarom accepteerden ze die van Babootje wel.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:39

Ha ha maar als je dus niet laat keuren op rug en hals, omdat het niet nodig is voor de verzekering en je het zelf dus ook niet nodig vind voor je gemoedsrust, dan staat er niets over op het keuringsrapport en ben je dus volledig verzekerd, ook voor rug en hals problematiek.

Overigens, wist ik dat niet Mavantos, dat als het op het rapport staat, het wel meegenomen wordt in de beoordeling. Voor mij dus een extra punt dat ik denk, goed nadenken voor je rucktsichtloss hals en rug foto's in de aankoopkeuring meenmeemt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:09

Ik ben bij een lezing geweest van een dierenarts die onderzoek had gedaan naar rugfotos en klinische relevantie over een aantal jaar. Ze hadden de paarden onderverdeeld in 4 groepen, van geen afwijkingen tot zware afwijkingen. Conclusie was volgens mij dat de zware groep 4 vaker wel dan niet last krijgt. Groep 2/3 met dus milde afwijkingen hadden vaker last van rugklachten dan groep 1 maar veel in die groep hadden ook geen klachten.

Dus het geeft zeker een indicatie, alles hoger dan een klasse 1 geeft een verhoogd risico. Maar een paard hoeft ook niet meteen afgeschreven te worden op milde afwijkingen. Doet wel wat met de prijs vanwege het risico.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:20

Ik zou ondanks de prijsklasse altijd de rug mee laten nemen, zeker bij een onbeleerd paard dat je gaat laten beleren. Die fotos kosten minder dan een maand training. Weet je vantevoren of je misschien geld weggooit door hem ergens te brengen als hij dan lastig blijkt te zijn onder het zadel. Bovendien, doe je het niet, en hij blijkt lastig kan je alsnog terug naar de kliniek om uit te sluiten dat hij niet ergens last van heeft.

Ik heb een jong paard dat dwars bleef na 4 maanden training op de foto laten zetten, benen eerder al gedaan en waren perfect. Hals en rug bleek ook perfect, maar onderin de hoek was een kapotte schouder te zien voor de oplettende dierenarts. Bleek al jong in de opfok zijn schouder te hebben gebroken te hebben en dat was lelijk genezen.... Paard had gewoon pijn en is ingeslapen. Dat hij zo kapot was vanbinnen kon je er buitenaf echt niet aan zien. Was duizenden euros verder voordat we daar achter kwamen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:50

Gini schreef:
Naar mijn mening moet een verkoper weten welk "product" die aan het verkopen is. Je kan een paard op verschillende manieren in de markt zetten: als rijpaard, als fokmerrie, als topsportpaard. Als verkoper vind ik dat je die claim moet kunnen staven of potentiële kopers de mogelijkheid moet geven om die te kunnen staven.
Bij een negatief koopadvies zouden de kosten dus eigenlijk altijd bij de verkoper moeten liggen, want hij verkoopt een "product" dat niet voldoet aan wat hij/zij beweert.

Ik pak deze eruit maar is niet perse op jouw gericht.

Het is niet zo dat foto's zwart wit zijn. Sterker nog: ik heb meerdere topsportpaarden gezien( dieren die letterlijk een week voor een keuring op het hoogste niveau gekoerst hebben, en dat is echt wat meer dan een Z proef :o )

Die of klinisch of op de foto:

Compleet afgekeurd werden voor de recreatie.

Foto's zijn helemaal geen bevestiging van wat het paard dan kan, of wat hij in de toekomst nog gaat kunnen.

Het is een risico inschatting, en de koper wil zichzelf indekken voor dat risico: dus die mag zelf betalen.

Overigens keurde ik mijn paarden wel voor de verkoop na een tijd. Maar niet omdat ik dan geloofde dat ik beter weet wat mijn product was.

Maar om voor te zijn dat er een of ander vreselijk rapport zat bij een gewoon goed dier.

Dan haalde Truus de miepmier een DA van een 'ik trek je leeg' kliniek en dan moest er nog net geen oogwimper op de foto voor een VP van 1500 euro :+ .

Dan maar zelf keuren bij een nuchtere DA, heb je in ieder geval alvast 1 rapport waar je vertrouwen in had.

Lagere prijsklasse uiteraard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:54

Eens met ruitje. Bovendien is de keuring een momentopname. Het paard kan op de ochtend van de keuring vastgelegen hebben in de stal en die dag afgekeurd worden (helaas als potentiële koper meegemaakt) en na een herstelperiode nog jaren blessurevrij winstpunten bij elkaar rijden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:02

Eens en daarnaast een paard voor 3500,- sorry maar soms is een bepaalde prijsklasse ook een bepaald risico en is dat een prijs voor 'alleen' klinisch keuren.

Want als dat paard voor 3500 klinisch en röntgen geheel door de molen ging sorry maar dan kun je dit paard niet meer kopen voor dat geld. En ja nu kan ik dat ( of andere ) op voorhand zelf doen maar dan kost het paard geen 3500 maar 8000! En daar is dan vaak het struikel blok... Budget !!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:07

Zoals ik zei vlak voordat ik er klaar mee was: ze hebben het budget van een Fiat Panda

En willen een Ferrari.

Dat sloeg niet op het keuren overigens, maar op het gehele pakket aan eisen :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:10

mavantos schreef:
Fijn dat jullie 3,5k normale prijzen vinden, maar ik betwijfel of er niet stiekem iets mankeert aan deze dieren. Een driejarige met onwijs ongelijke voeten, zeer ongunstige bouw, een stalgebrek, lastig karakter of gewoon niet gezond kan je vast wel vinden voor dat geld aangezien niemand ellende wil kopen. Maar een normaal en volledig klinisch en röntgenologisch gezond paard?... Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo ;)

Ik weet prima hoe marktwerking in elkaar steekt overigens. Daar heb ik geen les over nodig.

Spuit 11 maar hier ben ik het helemaal mee eens!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:14

Hangt ook van de leeftijd af naar mijn gevoel. Als je een vijf-zes-zevenjarig paard op de foto zet en de dierenarts zegt 'weideversiersel, zelfs recreatie is niet meer te doen', dan kan ik mezelf moeilijk laten geloven dat dit paard nog tot 15-16 jaar in de topsport zou kunnen meedraaien. Zelfs al zou die het weekend voordien de Grote Prijs nog gesprongen hebben bij wijze van spreken.

Aan de ene kant is een keuring altijd een risico-afweging en nooit een garantie, dat stuk ben ik zeker 100% met je eens. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook geen volledig willekeurig nattevingerwerk. Een negatief koopadvies van een betrouwbare DA ga ik waarschijnlijk toch wel volgen.

Een verkoper die zijn paarden laat keuren voor verkoop, vind ik top! Dan kan ik als koper altijd nog zelf beslissen of ik wil laten herkeuren of iets extra op de foto wil. En dan heb ik er totaal geen probleem mee als dat kosten koper is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:14

ruitje schreef:
Zoals ik zei vlak voordat ik er klaar mee was: ze hebben het budget van een Fiat Panda

En willen een Ferrari.

Dat sloeg niet op het keuren overigens, maar op het gehele pakket aan eisen :D

Nah, de meeste dravers hebben de snelheid van een Ferrari voor de prijs van een Panda. Wat zeuren ze dan?

}>

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:15

_/-\o_

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:20

:D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:31

:') mooie inkopper!

@Gini, ook mee eens dat het geen volledig nattevinger werk is hoor.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:40

Hier wel twee paarden afgekeurd (negatief aankoopadvies) op ECVM. En een met rug klasse 2 (door andere DA later beoordeeld als 3, zelfde foto) die daarna vrijwel onverkoopbaar was.

Ik zou zeker altijd rug en hals laten checken bij aankoop :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:54

Genoeg ruiters die paarden met een verhoogd risico goed kunnen houden door hun manier van rijden, gevoel en management.

Helaas meer ruiters die dat niet kunnen.

Bij sommige ruiters zie je paard na paard met dezelfde problemen afgekeurd worden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:24

Hoe duur je ook koopt. Uiteindelijk zijn ze in basis onderhoud en bij de dierenarts even duur.

Je koopsom is maar een minuscuul onderdeel van alle kosten die je maakt aan een paard. Ik ben van mening dat je dan beter iets meer kan uitgeven aan de aanschaf en uitgebreide keuring, zodat je een voor jouw doel geschikt paard koopt. Dan dat je een groter risico neemt en die paar duizend euro die je bespaart aan de aanschaf/keuring daarna dubbel kan uitgeven bij de veearts of voor training.

En ja, voor mij is een paar duizend euro ook gewoon veel geld die ik liever zou besparen. Maar aan het einde van de rit ben je gewoon meer geld kwijt.

En nee, niet van ieder goedkoop paard heb je ellende en van een duurder paard meer geluk. Alleen alle waar is naar zijn geld gaat nog steeds op in veel gevallen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:52

Feit is natuurlijk ook dat de meeste ( uitzonderingen daargelaten) die een budget van zo weinig hebben, vaak niet in staat zijn om zowel rijtechnisch als medisch een paard met een mindere rug op de been te houden....denk dat dat het punt is waarop het mis loopt.
En degenen die 15.000+ aan een paard uit willen geen voor dat geld niet zon risico willen lopen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:36

Sky_As schreef:
Feit is natuurlijk ook dat de meeste ( uitzonderingen daargelaten) die een budget van zo weinig hebben, vaak niet in staat zijn om zowel rijtechnisch als medisch een paard met een mindere rug op de been te houden....denk dat dat het punt is waarop het mis loopt.
En degenen die 15.000+ aan een paard uit willen geen voor dat geld niet zon risico willen lopen....

Je hebt budget willen hebben of kunnen hebben. Daar zit wat verschil in....

En nee, ik ken ook voorbeelden van mensen bij wie budget niet het punt was maar die wel meerdere paarden afgekeurd hebben op dezelfde problemen.

Zo zijn er hier in de buurt stallen die geen instructie van buitenaf toe laten. Maar toen enkele klanten dan maar elders naar instructie reden om te lessen, gingen hun prestaties opeens met sprongen vooruit.....

Geld en prijs is geen enkele garantie, nergens.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:47

Ik denk dat je mijn punt niet snapt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:53

Sky_As schreef:
Ik denk dat je mijn punt niet snapt....

Ik snap jouw punt heel goed maar zeggen dat je budget 5k is wil niet zeggen dat je geen 8k uit kunt geven voor een paard dat het in in de ogen van de koper waard is.

Tante Taart was ook boven het beoogde budget maar ik was (en ben nog steeds) van mening dat ze dat dubbel en dwars waard was.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:06

Ach ja ik heb ook teveel betaald voor m’n fjord :+

Maar wat ben ik er blij mee! T is absoluut geen dooie en hij heeft tegenwoordig de smaak te pakken (als ik met anderen ga rijden zeggen ze zo die heeft een aardig tempo). En hij onthoud heel goed waar ie kan galopperen en dan is ie soms lastig te overtuigen dat we een keer niet galopperen _O-

Hij ziet wel eens kabouters maar hij is gelukkig niet zo vlug als de kwpners.

Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:21

Ik denk dat er net zovelen zijn die een groot bedrag kunnen uitgeven aan een paard maar die ook absoluut geen idee hebben waarmee ze bezig zijn. Dus naar mijn mening gaat dat niet op. Maar goed wie ben ik.
Ik geef niet veel geld aan een paard omdat ik niets speciaals zoek en niet de sport in moet. Maar ben wel heel erg bezig met degelijk rijden op een manier dat het gezond is voor een paard. Ik zoek geen topper en ga daar dus ook niet de hoofdprijs voor betalen. Ook al vinden sommige eigenaars hun htk paard van htk ouders die niks speciaals heeft wel veel geld waard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:26

Ik heb net de hoofdprijs betaald voor een kinderpony :')
Maar ach.