Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:04

400 euro voor een klinische keuring is heel duur. Een endoscopie zit niet standaard bij een klinische keuring. Is het de veearts van de verkoper of heb je deze zelf uitgezocht?

Mila336

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:11

Ineke2 schreef:
400 euro voor een klinische keuring is heel duur. Een endoscopie zit niet standaard bij een klinische keuring. Is het de veearts van de verkoper of heb je deze zelf uitgezocht?

Dat dacht ik ook al inderdaad. Ik heb deze zelf uitgezocht vanwege goede reviews en de afstand. Ik was de prijs vergeten te vragen bij het maken van de afspraak, dus daar had ik nog even over gemaild. Ik ging er vanuit dat de prijzen en handelingen overal een beetje hetzelfde waren maar dat is dus niet zo! Misschien toch maar even verder kijken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:15

Toevallig heb ik laatst 3 klinieken gesproken voor een klinische keuring en de ene scheelde bijna 200€ met de ander.
Stond daar ook van te kijken naar het prijsverschil en was allemaal zonder endoscopie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:20

Ik ben gewend dat klinische keuring 150-250 euro kost, zonder eventuele voorrijkosten etc. En inderdaad zonder endoscopie, dat lijkt me nogal vreemd om meteen te doen bij een paard dat klinisch gewoon in orde is

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:21

Ik was 2 weken terug voor de klinische keuring 272€ kwijt incl enten(rhino, influenza, tetanus), wormenkuur, bloedtest op verboden stoffen en een tube vetramil

Die 400€ lijkt me dan ook behoorlijk aan de prijs

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:28

SamanthaSato schreef:
Hoi allemaal!

Ik kom me ook maar eens melden hier Ik ga woensdag kijken bij Meerveld horses. Ik ga inprincipe voor een onbeleerde heen maar je weet maar nooit Heeft er iemand toevallig ervaring met deze stal die recent zijn? De meeste dingen die ik lees zijn al van even geleden!

Ik zou gewoon denken dat zij niet zo snel zijn veranderd :P Dus gewoon op je onderbuikgevoel afgaan en als je het niet vertrouwd, niet doen. Hoe oud is de onbeleerde? Want als die bijv al 5 is zou ik ook al achterdochtig worden bij zo'n stal, dat ze hem niet zadelmak krijgen ofzo.

Sato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:32

Earth schreef:
SamanthaSato schreef:
Hoi allemaal!

Ik kom me ook maar eens melden hier Ik ga woensdag kijken bij Meerveld horses. Ik ga inprincipe voor een onbeleerde heen maar je weet maar nooit Heeft er iemand toevallig ervaring met deze stal die recent zijn? De meeste dingen die ik lees zijn al van even geleden!

Ik zou gewoon denken dat zij niet zo snel zijn veranderd :P Dus gewoon op je onderbuikgevoel afgaan en als je het niet vertrouwd, niet doen. Hoe oud is de onbeleerde? Want als die bijv al 5 is zou ik ook al achterdochtig worden bij zo'n stal, dat ze hem niet zadelmak krijgen ofzo.

Ze is 4 jaar! Ze hebben alleen nog maar gehangen... De reden is geen ruiters genoeg? Maar de ruiter die kan hangen kan er ook wel op zitten lijkt mij? *Mijn denkwijze dan haha*

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:44

Dat zijn vlaggen op zo'n stal. Doen ook wel buitenlandse dus dat is nog een extra vlag voor mijn.

Ik zou vragen wat de klinische kost zonder endoscopie (mag deze überhaupt wel uitgevoerd worden, ik als verkoper zou er niet achter staan als daar geen rede toe is).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:00

SamanthaSato schreef:
Earth schreef:

Ze is 4 jaar! Ze hebben alleen nog maar gehangen... De reden is geen ruiters genoeg? Maar de ruiter die kan hangen kan er ook wel op zitten lijkt mij? *Mijn denkwijze dan haha*

Ja dan zou ik dus al weg blijven, want dat vind ik een red flag. Als ze namelijk zadelmak is, kunnen ze veel meer geld voor haar vragen. Dus als ze haar niet zadelmak aanleveren, denk ik dat ze haar niet zadelmak krijgen :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:26

Mmm Meerveld horses … En dan een 4jarige waar wel opgehangen is maar te weinig ruiters om zadelmak te maken? Weinig geloofwaardig voor dat soort stal.

Sato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:28

Lukasje schreef:
Mmm Meerveld horses … En dan een 4jarige waar wel opgehangen is maar te weinig ruiters om zadelmak te maken? Weinig geloofwaardig voor dat soort stal.

Ze zeggen we hebben nog maar 2x gehangen ik denk dat ik het laat gaan..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:08

Meerveld heeft inderdaad moeite om voldoende ruiters te vinden (net als andere stallen hier in de regio trouwens, er wordt veel geadverteerd voor stalhulpen), dus dat vind ik niet raar. Ik zou het paard er niet om laten staan. Veel maneges hier in de regio halen hun paarden bij Meerveld vandaan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:22

SamanthaSato schreef:
Lukasje schreef:

Ze zeggen we hebben nog maar 2x gehangen ik denk dat ik het laat gaan..

Als het qua afstand te doen is; kijken kan altijd. Als je niks voor het beestje voelt als je er bent, dan kun je dat ook weer makkelijker van je afschuiven ipv het 'had ik misschien toch maar'.... Beetje ernaast hupsen en je weet of ze in elkaar krimpt of er relaxed bij blijft :')

En als je zelf niet handig genoeg bent om te beleren, dan is uitbesteden de beste oplossing. En dan bedoel ik niet 1x een in je leven beleren en weten hoe het moet, want daarmee zijn we nog steeds geen profs :+ . Mocht het diertje ergens spanning opbouwen, dan is uitbesteden waar het proces met rust en vertrouwen wordt uitgevoerd heel geen gek idee. Ik heb er vroeger zat zadelmak gemaakt, maar met 40+ en het feit dat ik er geen 10 per seizoen zadelmak maak, gaf mij reden om onze 3 jarige ook weg te brengen en geen dag spijt van gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:32

Juist bij zo'n stal heb ik nog meer twijfels bij een 4 jarige die niet zadelmak is. Ze leveren meer op als ze ingereden zijn en ze zijn ook al 'laat', waardoor ik toch zou twijfelen of het dier wel zo braaf is.

Stalhulpen zijn wel heel wat anders als ruiters en ruiters weer wat anders als beleerders. Dus dat er veel advertenties voor stalhulpen staan in de omgeving zegt weer weinig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:39

En paard is buitenlands (heb hem voorbij zien komen) voor mijn zijn dat teveel rode vlaggen. Maar goed kijken kan altijd en je kan zelf ook gaan hangen en kijken wat reactie ism

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:42

Moet je wel verstand hebben van beleren, anders zou ik dat dus nooit doen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:29

Ik ben sowieso al niet zo fan van dit type stallen met 'lage handel'. Er wordt ook onderling veel doorgegeven aan elkaar. Je kunt er best wat leuks weghalen hoor maar dan moet je echt wel 'oog' hebben voor paarden of iemand meenemen die dat heeft. Over het algemeen blijf ik er ver van weg....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:40

Ik vind op zich 4 jaar en nog niet zadelmak niet raar, maar juist fijn. Ik vind 4 een juist een mooie leeftijd om ermee te beginnen. Mijn vorige was 5 toen ik haar kocht en pas net 2 weken zadelmak. Degene waar ik nu mee bezig ben (oliebol zou gisteren gekeurd worden maar DA door zijn knie gegaan, gaat dus waarschijnlijk niet meer lukken voor woensdag, het moment dat de verzekering acceptaties doet....vrees dat ik nog een weekje geduld moet hebben voor ik 100% zekerheid heb) is nu 3,5 en is ook nog helemaal niets mee gedaan en die laat ik ook gewoon tot volgend jaar lekker in de wei staan waar ie nu staat. Begin ik ook pas mee met 4 jaar.

Ik ken die stal niet, zit in een heel ander segment als waar ik in zoek. Maar als ik kijk op de site is er maar 1 onbeleerde die onbeleerd al helemaal aan de bovenkant van hun markt zit. Zou mij niets verbazen als zij er met zadelmak maken niet ineens een paar duizend bij op rijden, omdat het dier dan gewoon niet meer in het segment zit qua prijs waarin zij hun klanten hebben/vinden.

Dus alles bij elkaar zouden het voor mij geen red flags zijn. In dat segment is het sowieso heel goed uitkijken of het wel gezond is en of alles wel klopt. Maar vraag je vooral af of je wel ervaring en kennis genoeg hebt om het dier goed in te schatten en vooral, om met een onbeleerde aan de slag te gaan. Dat lijkt makkelijk en leuk, maar komt echt heel veel meer kennis en ervaring bij kijken als bij eentje die al meer doorgereden is. Onbeleerd kopen om budget redenen, als je geen ervaring hebt vind ik echt een garantie voor tranen en teleurstelling.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:18

precies Oji, bovendien verdienen zij geld met snelle handel. De paarden die daar binnen komen gaan ook direct op internet en dan kunnen ze wel beginnen met een keer hangen, maar als er dan gegadigden zijn, gaat hij gewoon weg. Gebeurt vaker bij handelaren, is ook geen enkel probleem als je er zelf nuchter naar kijkt en je verstand erbij houdt, en bij eventuele aankoop keuren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:25

Snap wat jullie bedoelen, maar er hangt (vind ik) dan toch een flink prijskaartje aan voor ve vlugge handel

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:46

Ik heb gekeken naar het paard, maar voor mij komt het over als een D-pony? Kan toch echt niet 160cm zijn.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:08

Moderatoropmerking:
post verwijderd, voldoet niet aan OP regels

Sato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:21

Heb gelukkig veel ervaring en dat zou voor mij geen issue zijn.. Hou zeker wel van een uitdaging! Maar ergens twijfels dus kap ik het af en ga ik verder met m'n zoektocht

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:18

Ja ik zou het ook niet vertrouwen. Vind de prijs ook te hoog voor een onbeleerde zonder papieren. Die willen alleen maar de kas spekken met zo'n kek kleurtje.
Maar voor dat geld vind je er ook wel een op een iets betrouwbaarder adres.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:49

Meerveld wel eens met een kennis geweest. Zeer onbeschoft behandeld door die man.
Daar zou ik zelf nooit meer naar terug gaan en het ook niet aanraden.