Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:54

gerlindie schreef:
Ik ben net bij een tinker wezen kijken en ik twijfel ...

Echt een super aanhankelijke pony, net een paar maanden uit Ierland en nu op de vermoedelijk tweede stal in Nederland.
Paar weken onder het zadel, maar wel heel braaf.
Klinische goedgekeurd in de afgelopen maand.
Schrikt niet van kliko's/auto's/blaffende honden en liep overal eigenlijk zo langs.

Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden,
Heb nu zo'n 11 jaar op de Manege gereden, en een jaar een bijrijdpony.
Ik ben bang dat het beestje nu nog overdonderd is door alle nieuwe ervaringen, en straks opeens anders blijkt.

Als hij zo blijft, zou ik het wel aandurven, want het is echt een schat.
Wel zou ik hem eerst nog wat maanden alleen aan de hand werken, want staat echt nog overbouwd.

Wat is nou wijsheid?
Ik vind het heel lastig

Zou je die op proef mogen? Aangezien kortelings geimporteerde Tinkers nog erg van karakter kunnen gaan veranderen.In het begin zijn ze nog onder de indruk van alles.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:01

keona schreef:
ikke schreef:
Er zijn bosjes trucs om een paard braaf te krijgen, ook zonder ze plat te spuiten.

Je kunt natuurlijk ook overal wat achter zoeken. Ik heb zelf altijd jonge paarden, nu een van 6 te koop . Hier heb ik altijd veel tijd in gestoken en ze heeft ook vrij nuchter karakter met de meeste dingen.
Dus hoeft niet altijd wat achter te zitten. Er bestaan echt wel nuchtere paarden hoor

Helemaal mee eens, ik heb nu sinds een maand een 5 jarige merrie die ook echt doodbraaf is. Mensen dachten dat ze nog beduusd was, maar ze is gewoon hetzelfde als bij de oude eigenaresse. Gewoon een heel nuchter relaxed paard waar ik dus na 1,5 week al alleen mee naar het bos ging. :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:20

anjali schreef:
gerlindie schreef:
Ik ben net bij een tinker wezen kijken en ik twijfel ...

Echt een super aanhankelijke pony, net een paar maanden uit Ierland en nu op de vermoedelijk tweede stal in Nederland.
Paar weken onder het zadel, maar wel heel braaf.
Klinische goedgekeurd in de afgelopen maand.
Schrikt niet van kliko's/auto's/blaffende honden en liep overal eigenlijk zo langs.

Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden,
Heb nu zo'n 11 jaar op de Manege gereden, en een jaar een bijrijdpony.
Ik ben bang dat het beestje nu nog overdonderd is door alle nieuwe ervaringen, en straks opeens anders blijkt.

Als hij zo blijft, zou ik het wel aandurven, want het is echt een schat.
Wel zou ik hem eerst nog wat maanden alleen aan de hand werken, want staat echt nog overbouwd.

Wat is nou wijsheid?
Ik vind het heel lastig

Zou je die op proef mogen? Aangezien kortelings geimporteerde Tinkers nog erg van karakter kunnen gaan veranderen.In het begin zijn ze nog onder de indruk van alles.

Dat is nog wel een goede!
Had ik nog niet aan gedacht.

Maar dat is inderdaad waar ik bang voor ben, dat hij nu nog zo overweldigend is door alle indrukken :)

Edit: hoe lang op de proef nemen is zinvol?
Want met een paar weken ben je er misschien ook nog niet?

keona

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:31

Ga gewoon daar paar keer proberen , leg uit waar je bang voor bent. Maar dat je wel serieus bent. Op proef doe ik zelf nooit meer met een pony of paard, maar je kunt ze altijd vragen

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:45

Ik zou ook kijken of je nog een aantal keren kan gaan kijken. En bij twijfel niet doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:47

De veilige tijd op proef is een maand.Problemen tonen zich meestal na 3 weken. Maar tegenwoordig krijg je haast nergens meer een paard op proef mee.De handel is veel sneller geworden. Maar vragen kan altijd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 02:10

ikke schreef:
Er zijn bosjes trucs om een paard braaf te krijgen, ook zonder ze plat te spuiten.

Teach me master!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 06:34

Ik ga hier ook meelezen als dat goed is :)
Ik heb 2 paarden om dit moment maar ik heb nog niet veel geluk met ze gehad...
Een 20jarige (heb ik van zijn 4 jaar) met headshaking en hoefkatrol
En nu een 9jarige die voor de 2de keer met een peesblessure staat door PSSM -O-
Beide paarden waren gekeurd, laatste paard door 3 dierenartsen bekeken...

Dus ok een nieuw rijpaard.. hoe begin ik er aan met al mijn negatieve ervaringen?
Ik zou dus ook het nieuwe paard willen testen op PSSM maar zoiets duurt gemakkelijk 4 weken. Wie wil zolang zijn paard "bewaren" voor me? In België kent 90% deze ziekte niet eens..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:57

Farjen schreef:

Dus ok een nieuw rijpaard.. hoe begin ik er aan met al mijn negatieve ervaringen?
Ik zou dus ook het nieuwe paard willen testen op PSSM maar zoiets duurt gemakkelijk 4 weken. Wie wil zolang zijn paard "bewaren" voor me? In België kent 90% deze ziekte niet eens..

Uhm als ik iets te koop heb dan zou ik dat geen probleem vinden mits er goede afspraken zijn. Dat als paard ook goed door de test is, hij ook verkocht is.
Ik heb nu ook wat te koop, en een goede nieuwe eigenaar en serieus iemand waar ik een klik mee heb en goed gevoel, wil ik best wachten. Net zoals iemand misschien 3/4 x wilt komen, mits echt serieus zie ik het probleem niet. Ik heb mijn paarden ook niet op de schop stoel zoals sommige

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:45

Farjen schreef:

Koopcontract opstellen met koopontbindende voorwaarde.
PSSM1 kun je aantonen in het bloed en gaat redelijk vlot maar PSSM2 aantonen is een heel stukje lastiger. Daarvoor moeten ze een biopt (stukje weefsel) afnemen en dat onderzoeken. Dat duurt langer en je moet een lab hebben dat weet waar ze het over hebben.
Lees je even in: [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

@Gerlindie: Lees dit ook door!! Er zijn nogal wat te veel Tinkers die hier last van hebben!!

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:30

Nou ik had de zoektocht afgelopen week toch weer opgepakt. Ging kijken bij een 7 jarige maar deze pakte mijn spanning heel erg over en raakte er zelf erg onvertrouwd door. Kon hem niks kwalijk nemen natuurlijk, maar aangezien ik 8 jaar niet gereden heb niet wat ik op dit moment zoek. Toen nog twee andere paarden gereden, waarvan eentje die alles was wat ik niet zocht.. Een vierjarige bruin/roodschimmel, hengst en nog geen 1.70 maar 1.67. Wilde er in eerste instantie niet op, maar de eerste dag bij het kijken op de grond voelde ik me zo kalm bij dit paard. Toch besloten om er op te kruipen, hij was pas twee daagjes in Belgie vanuit spanje. Had nog niet gereden in deze bak en was nog niet buiten geweest. Maar het maakte hem eigenlijk allemaal niks uit, liep overal zonder twijfel doorheen en overheen en in. Ontzettend kalm en zeker van zichzelf, wel genoeg voorwaarts tijdens het rijden en voor een vier jarige fijn aan de hulpen. Ook het hengst zijn heeft hij totaal geen benul van, liep zo langs een merrie en andere hengsten die recht overeind stonden interesseerde hem niet. Enige wat hij deed was hinniken soms. Maar ik hoor dat vaker van P.R.E hengsten. :')

Eind conclusie, ik wist toen ik er op zat dat dit het paard was wat ik wilde. Dinsdag is de keuring, dus nu even duimen dat alles goed gaat! :Y)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:47

ittakesmore schreef:
Nou ik had de zoektocht afgelopen week toch weer opgepakt. Ging kijken bij een 7 jarige maar deze pakte mijn spanning heel erg over en raakte er zelf erg onvertrouwd door. Kon hem niks kwalijk nemen natuurlijk, maar aangezien ik 8 jaar niet gereden heb niet wat ik op dit moment zoek. Toen nog twee andere paarden gereden, waarvan eentje die alles was wat ik niet zocht.. Een vierjarige bruin/roodschimmel, hengst en nog geen 1.70 maar 1.67. Wilde er in eerste instantie niet op, maar de eerste dag bij het kijken op de grond voelde ik me zo kalm bij dit paard. Toch besloten om er op te kruipen, hij was pas twee daagjes in Belgie vanuit spanje. Had nog niet gereden in deze bak en was nog niet buiten geweest. Maar het maakte hem eigenlijk allemaal niks uit, liep overal zonder twijfel doorheen en overheen en in. Ontzettend kalm en zeker van zichzelf, wel genoeg voorwaarts tijdens het rijden en voor een vier jarige fijn aan de hulpen. Ook het hengst zijn heeft hij totaal geen benul van, liep zo langs een merrie en andere hengsten die recht overeind stonden interesseerde hem niet. Enige wat hij deed was hinniken soms. Maar ik hoor dat vaker van P.R.E hengsten. :')

Eind conclusie, ik wist toen ik er op zat dat dit het paard was wat ik wilde. Dinsdag is de keuring, dus nu even duimen dat alles goed gaat! :Y)

Spannend!!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:31

ikke schreef:
Farjen schreef:

Koopcontract opstellen met koopontbindende voorwaarde.
PSSM1 kun je aantonen in het bloed en gaat redelijk vlot maar PSSM2 aantonen is een heel stukje lastiger. Daarvoor moeten ze een biopt (stukje weefsel) afnemen en dat onderzoeken. Dat duurt langer en je moet een lab hebben dat weet waar ze het over hebben.
Lees je even in: [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

@Gerlindie: Lees dit ook door!! Er zijn nogal wat te veel Tinkers die hier last van hebben!!

Ik ben helaas ervaringsdeskundige in het hele PSSM gebeuren :+
Biopt is trouwens zeer af te raden, triggert de PSSM nog meer en ook denk ik niet dat veel eigenaren staan te springen om even te snijden in hun verkoopspaard.
Ik zou dus ook gewoon testen op DNA met haarstaal. Ik zou dan ook op beide varianten testen.

Keona, wel fijn dat er dus ook verkopers voor open staan :)
Als ik inderdaad beslis dat ik mijn nieuwe vriend voor het leven gevonden heb en test is met goed resultaat, dan zou ik inderdaad kopen.

Succes Ittakesmore!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:32

Gister wezen kijken bij een paardje. Merrie van januari 2016, net 5 weken in Nederland. Ze komt uit Italië. Heel braaf, kijkt nergens van op, vind alles prima, maar is wel oplettend. Onder het zadel liet ze een prima balans zien. In Italië is ze voornamelijk op buitenrit geweest, de verkoper heeft haar nu meer opgepakt in de bak.

Nu hebben we natuurlijk een aantal filmpjes gemaakt en deze ben ik veel aan het bekijken. Zoveel dat ik bij elke beweging denk mmm, klopt dat wel?

Mijn vraag is of iemand even met mij mee zou willen kijken naar deze filmpjes? Natuurlijk laat ik haar ook nog klinisch en röntgenologisch keuren als ik voor haar wil gaan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:50

Liiesjjj schreef:
Mijn vraag is of iemand even met mij mee zou willen kijken naar deze filmpjes? Natuurlijk laat ik haar ook nog klinisch en röntgenologisch keuren als ik voor haar wil gaan.

Dat vind ik ook moeilijk om zoiets op een filmpje te moeten beoordelen.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die daar goed in zijn en dat leuk vinden om te doen.
Ik kijk nu vooral rond op niet al te grote afstand, omdat ik filmpjes en foto's niet zo goed kan beoordelen.

Zou fijn zijn als ik een dier verder weg zou vinden er eerst iemand met me mee wil kijken naar de foto's en filmpjes voordat ik het hele land door cross voor de ene teleurstelling na de andere.

Ik heb geen haast, maar ook geen zin om allerlei paarden te gaan bekijken door het hele land die dan ter plekke gewoon niet helemaal goed (b)lijken.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:04

Je mag mij altijd foto's en filmpjes doorsturen! Zet er even bij wat je ambities zijn en wat je zoekt in een paard. Ben niet altijd helemaal bij in dit topic

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:20

Ik wil ook wel mee kijken naar filmpjes :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:32

Wat fijn Zamba en Bowo, ik houd jullie dan zeker in gedachte als ik een leukertje denk te hebben gevonden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:43

Liiesjjj schreef:
Gister wezen kijken bij een paardje. Merrie van januari 2016, net 5 weken in Nederland. Ze komt uit Italië. Heel braaf, kijkt nergens van op, vind alles prima, maar is wel oplettend. Onder het zadel liet ze een prima balans zien. In Italië is ze voornamelijk op buitenrit geweest, de verkoper heeft haar nu meer opgepakt in de bak.

Nu hebben we natuurlijk een aantal filmpjes gemaakt en deze ben ik veel aan het bekijken. Zoveel dat ik bij elke beweging denk mmm, klopt dat wel?

Ik wil het filmpje graag zien en zal mijn mening geven.Ik houd wel van iets aparts,uit Italie! Maar moet wel gezond zijn natuurlijk.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:11

Super dat jullie even mee willen kijken! Heb jullie de filmpjes toegestuurd

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:30

Ik kan me nu ook echt officieel melden.. Merk nu al dat het een speld in een flinke hooiberg gaat worden. Komt ook door mijn budget :+
Hier even wat ik zoek:

- Tussen de 3 ( goed zadelmak ) en 8 jaar.
- Vanaf 1.64
- Geen spooky paarden of gemeen dus een fijn karakter.
- Geen gebreken
- Liefste PRE / Andalusier. Hoeft dus geen vol papier te hebben.
- Ruin ( voorkeur ) of merrie
- Rond de 6500 euro

Nu op 2 paarden gereageerd. De eerste was binnen 1 dag verkocht en bij de andere krijg ik helaas op geen enkele manier contact met de eigenaar :(

Mocht iemand wat weten :Y)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:52

Ik zie er wel 2 van dezelfde verkoper in Achterveld al een tijdje op Marktplaats staan, maar allebei circa 10 cm kleiner. Ook geen idee of deze verkoper betrouwbaar is.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:00

Sosha schreef:
Ik zie er wel 2 van dezelfde verkoper in Achterveld al een tijdje op Marktplaats staan, maar allebei circa 10 cm kleiner. Ook geen idee of deze verkoper betrouwbaar is.

Bedoel je echt Achterveld of Barneveld ? Achterveld zie ik zo niks op marktplaats. Barneveld wel, daarvan heb ik op 1tje gereageerd maar geen reactie.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:03

Link via PB gestuurd, mag hier geloof ik geen reclame maken :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:28

Mijn blonde vriendje is er eindelijk! Hier een foto van de aankomst. Hij is zo gaaf en lief!

Nu zag ik ergens een link voorbij komen van een topic met nieuwe aanwinsten. Zou iemand die link nog een keer willen delen? Ik kan hem niet meer terug vinden.. Ook met de zoekfunctie niet..

Iedereen nog veel succes en plezier met de zoektocht! Afbeelding