Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:56

Een apporterend paard, dat is grappig!

Nou, vandaag 2e keer rijden voor Gentle met manlief, hij heeft geen vliegles gehad maar ik zie haast geen verschil in de 2 verschillende zadels...

Dus toen manlief "klaar" was ben ikzelf er toch heel even opgestapt omdat ik natuurlijk beter voel (en weet) waar Gentle zn probleem zat. Niets van dit alles! Rechtsom volte was de laaste tijd verzet en niet door willen lopen, vandaag helemaal geen verzet en hij bleef super doorlopen. Dus of het nu aan t zadel ligt weet ik niet. Mss van de week zelf nog heel even met het zadel van mn vriendin rijden om te kijken wat hij dan doet.

Ik heb zelf ook alweer even niet gereden en loop nog met mn knie brace rond dus moet wel uitkijken wat ik doe... anders ben ik straks nog langer uitgereden en dat is niet handig ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:56

Cool dat rapporteren, MirandaMalik!!
Joya kan wel op commando een borstel van de grond oppakken en aangeven maar haalt niet echt dingen op.

Beter voorzichtig zijn PL!
Wond ziet er mooi rustig uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:09

Apporteren klinkt super grappig. Iets leren oppakken heb ik laatst aan zitten denken toen ik mijn zweep liet vallen :+

PaintLover, wat fijn dat de wond weer goed genezen is en Gentle nu weer zo fijn gaat met zijn ijzers. Ik hoop dat het deze keer ook echt zo blijft. Ga je nu weer met je eigen zadel rijden? Misschien anders eens een keer een drukmeting laten doen voor de zekerheid?

Hallo Fransje, wat balen van de hoefzweer en de schieffel. Bjelle heeft 2 grote schieffels, 1 aan het voorbeen toen ze een keer ergens tegenaangelopen is en 1 achter op de pijp van een klap van een ander paard in de opfok. Die op het achterbeen is soms ook weer even actief en dan loopt inderdaad ook de kogel wat op. Na een tijdje wat rustiger is het dan meestal weer goed.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:02

Sizzle het is idd ook handig als je op het paard zit, cowboys leren het ook voor als hun hoed valt!

Fransje Joya denkt, als je het kan weggooien kan je het ook ophalen. :=

Paintlover maar kan het ook niet zo zijn dat hij sore wordt en pas na enkele keren juist te veel last krijgt?
Kan natuurlijk ook iets anders zijn geweest als het weer helemaal goed gaat.
Wel voorzichtig hoor anders zit je er langer mee!

Ging Malik naar de wei brengen en er waren mensen de putten aan het legen, ze hadden een pompwagen mee met aanhanger en slangen.
Malik wilde dat wel even bekijken maar dan moet ik wel opletten want hij kijkt ook vaak met zijn tanden.. }>
Hij beet nu ook in een handgreep maar dat was gelukkig stevig. :=

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:35

Psvanlot leuk een keer foto's te zien, ze is mooi bijgekomen!

CL klinkt inderdaad als niet actief maar de vraag is wat daar de oorzaak van is. Ik

Heerlijk dat joya gewoon opstappen en wegrijden was! Hoe ziet jouw kerstboomoutfit eruit? Ik heb er een voor het wandelen, dan ziet koda er zo uit en heb ik mijn hardlooplampjes om (sterke lamp voor en een rood lampje achter). Auto's zien ons dan al van veraf aankomen ;)

Afbeelding

Haha geweldig dat malik meerdere dingen kan apporteren! Heb je daar een filmpje van?

PL zou ook voorzichtig zijn, en idd misschien keer zo'n drukmeting doen voor je zadel?

Hier gaat het ook goed, we doen best rustig aan met rijden maar Koda gaat toch enorm vooruit! Afgelopen zaterdag weer les gehad en heel tevreden, balans wordt beter en hij gaat meer dragen :) Instructrice vind dat ik best meer van hem kan vragen en hem niet meer als 'baby' hoef te behandelen. Maar ik ga zelf liever rustig dan dat ik hem overvraag, mijn doel is lol hebben samen en dat hij goed in zijn lijf zitten en beide zijn het geval (twee weken terug ook bevestigd door de fysio dat t goed gaat). Verder probeer ik twee keer per maand trailer te huren en naar het bos te gaan. Hij vindt het bos leuk en wordt steeds stoerder! Helaas geen buitenrijmaatje maar alleen doet hij het goed :D

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:21

Sizzle schreef:
Hallo Fransje, wat balen van de hoefzweer en de schieffel. Bjelle heeft 2 grote schieffels, 1 aan het voorbeen toen ze een keer ergens tegenaangelopen is en 1 achter op de pijp van een klap van een ander paard in de opfok. Die op het achterbeen is soms ook weer even actief en dan loopt inderdaad ook de kogel wat op. Na een tijdje wat rustiger is het dan meestal weer goed.

Schiefel zit op het voorbeen, kogel rechtsachter was dik.
Maar rechts had ze dus ook een enorme kneuzing op haar bil.
Mogelijk was de kogel daardoor dik.

Joya verkent ook alles met haar mond :D
Zij heeft al een hap genomen uit een houten kunstwerk, gelikt aan varkens en pakt onderweg weleens een tak op!

Onze kerstboom bestaat uit BR hesje met led-lampjes, lichtgevend borsttuig met wit lampje voor op haar borst, reflectiebandjes met led om haar benen, reflectie met rood lampje om haar staart.
Mijn winterjas heeft ook reflectie maar die heb ik niet altijd aan. Soms heb ik het hoofdlampje op mijn cap aan afhankelijk van de hoeveelheid maanlicht.

Mungbean

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:13

Oh, sorry. Verkeerd vegrepen. Zo‘n kneuzing hebben wij helaas ook een keer opgedaan en dat is nu zo‘n lijke put -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:56

No worries! ;)
Er is tot nu toe geen put maar je ziet het wel op haar spieren als ze beweegt. Het zij zo, in bubbeltjesplastic wikkelen is ook geen leven.

S1993 mooie lichtjes zo!
Lekker hé buitenrijden en fijn dat hij steeds stoerder wordt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:12

S1993 wat goed gaan jullie!
Heerlijk dat jullie alleen naar het bos kunnen!

Mooie verlichting dames!
Ik heb dan niet, maar ik hoef ook niet in het donker weg.
Die staart dingen zijn ook heel duidelijk, misschien dat ik die nog eens wil hebben, mocht ik wel in het donker moeten.

Heb wel een filmpje van Malik, hij wilde alleen liever zijn eigen keus maken. :D
Dus hoor je mij telkens neeeeeej zeggen.. Gelukkig snapt hij dat wel.
Hij weet toch wel welke wat is want meestal pakt hij het wel precies goed en ik doe altijd verschillende volgorde.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:44

Ohh wat knap van Malik :wow:

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:24

Ja knapperd he! <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:26

Super grappig :)

CL, hoe ging de les vandaag?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:00

Wat goed van Malik zeg +:)+ Ik denk dat Rudi ermee zou gooien :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:24

Met Gentle gaat het terug de goede kant op zag ik, wat fijn!

Wat een knap paard is het geworden PSvanLot! <3

Pinda mag even op vakantie las ik ook! Geniet van je tijdje vrijaf, jij zelf dus ook :P

Wat heerlijk Miranda <3

Balen Fransje, beterschap!!! -O-

Wat leuk die lichtjes! Fijn dat het goed gaat met Koda. En idd gewoon lekker op jullie tempo :j

Lief dat je het vraagt Sizzle! :D
Ik heb mijn instructrice laten rijden vandaag zodat ik vanaf de grond kon mee kijken wat er mis liep. Marie deed dit onmiddellijk ook bij haar, weer beginnen huppelen en hoofd in de lucht. Het is wel degelijk een spanning/balans probleempje, want zij heeft het er nu wel goed kunnen uitrijden en op het einde hadden we weer een soepele, ontzettend coole Marie. Ik denk dat het gewoon even een trial and error probleempje is, combinatie van even een moeilijk moment/balans en spanning. Instructrice heeft ook nog eens bevestigd dat een zweep dit probleem niet had opgelost, Marie is op dat moment even haar weg kwijt, bouwt spanning op en op dat moment ga je met een zweep nog meer spanning gaan creëren. Het is een gevoelig beestje. Ik heb nu gezien wat ik moet doen om dit te vermijden en ga donderdag zelf aan de slag. Voor de zekerheid heb ik volgende week maandag ook een afspraak gemaakt met de osteopaat, al denk ik intussen door vandaag niet dat het in haar lijf zit, wil ik zeker zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:34

Fijn om te horen. Je hebt het echt getroffen met je juf hoor, heel fijn als iemand je zo aanvult :)
Osteo bezoekje kan natuurlijk ook zeker geen kwaad.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:37

Fijn te horen CL!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:29

Gaaf filmpje van Malik! :j

Fijn dat je waarschijnlijk oorzaak en oplossing hebt, CL.
Osteo is altijd fijn ter controle!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:37

Ik ben inderdaad wel heel blij met mijn instructrice. Ze heeft ontzettend veel ervaring, maakt jaarlijks ook een 5 tal paarden zadelmak en zit qua gedachtengang ook echt wel op dezelfde lijn. De osteo kan idd nooit kwaad :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:56

Cl super dat je nu weet wat het is!
Echt fijn idd dat ze ook voorzichtig is, goede ervaringen zijn zo belangrijk, één tik met de zweep kan zoveel teniet doen.
Ik denk dat osteo bij een jong paard heel belangrijk is dus super dat je haar evengoed laat kijken.
Als alles oké is weet je ook dat je op de goede manier bezig bent dus dat is ook prettig om te weten.

Noisy haha Malik gooit ook graag met dingen maar hij weet natuurlijk wel dat als hij het aan me geeft hij een snoepje krijgt. :9

Vandaag lekker gelongeerd, hij liep wat scheef maar dat wordt steeds beter.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:43

Miranda leuk dat je er weer bent! Wat een super leuk filmpje!

CL hoe is het gegaan vandaag? Ik kan me herinneren dat Sydney ook zn huppeltje deed van stap naar draf het leek een beetje op een balans probleempje nu is het verdwenen.

Fransje he wat een pech zeg! Soms zou bubbeltjes plastic wel een uitkomst zijn! Syd dr zweer was gelukkig meteen geheeld na het uitsnijden hoefsmid kon hem gister nog wel zien maar ze heeft er gelukkig geen last meer van.

S1993 ah wat heerlijk dat je al lekker in het bos kan rijden! Ik kan niet wachten tot we dat ook kunnen.

Hier voor het eerst naast mn paard geland (soort van) Syd heeft nu bedacht dat ze vast aan de wandel gaat als ik op wil stappen. Aangezien mijn linker knie voornamelijk uit schroeven en staal bestaat ben ik niet echt soepel met opstappen en daar neemt ze nu gebruik van. Ik was toch even weer terug naar het western zadel gegaan omdat ik hier net wat handiger op kan stappen. Alleen voor ik zat ging ze er vandoor en had net niet de kracht on mezelf verder te hijsen waardoor ik zijwaarts door de bak ging. Toen ze een scherpe bocht maakte gleed het zadel scheef en stond ik er langs. Beetje gefrustreerd weer opgestapt maar toch alsnog goed kunnen rijden erna. Wilde vanavond ook weer opstappen maar jammer genoeg ging het niet door dus morgen maar weer even aan de slag. Kan niet wachten tot 1 december dan gaan we een nieuw zadel halen. Vooral 1 die minder zwaar is want bij deze moet ik nu een krukje gebruiken om hem erop te leggen ...

Dusty is trouwens maandag naar zijn nieuwe huis gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:52

Dank je Candalisa! *D

Oepsie zo moet je niet opstappen hè.. :P
Maar gelukkig niet hard gevallen!
Was ze daarna niet geschrokken?
1 december is al snel gelukkig..vind een westernzadel wat dat betreft echt ondingen, zo zwaar. :=

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:57

Nee helemaal niet daarin is het dan wel een nuchtere gelukkig. Ze kon ook normaal stil staan met wat hulp met vasthouden. Ik moet met krukje opstappen en ze draait nu steeds weg dus ik kan dr niet tegen de bakrand aanzetten als er niemand is die het krukje weg haalt op dat moment.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:28

Oeps, zo onhandig als ze aan de loop gaan met opstappen! Gelukkig geen schade

Ik heb daar best wat tijd ingestopt om puur het opstappen te oefenen. Inparkeren bij het krukje, netjes stil blijven staan tot ik zit en dan zonder hulp of gebruik van de bakrand. De tijdsinvestering betaald zich uiteindelijk snel terug. Zou ik dus ook aanraden :j

Dusty is een knapperd, lief neusje vooral met dat wit! Nieuwe eigenaar is vast heel blij!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:51

Ja ik heb ook de inparkeermoves op Malik. :D
Ik denk ook dat het goed is om te zorgen dat dat blijft werken, consequent pas opstappen als ze stil staan.
Het begint meestal met één stapje en voor je het weet zit je half en ze galopperen al.
Deed mijn paard vroeger ook wel eens, had mijn been er nog niet over of hij racete al weg. _O-
Maar die stond veel op stal en wilde heel graag lopen. :(:)

Oh ik had Dusty net niet gezien.
Ja wat grappig dat vlekje op de neus! <3
Een nieuw avontuur voor hem.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:49

Veel succes Dusty bij je nieuwe thuis! Knap ding is het :+

Oh dat opstappen is wel heel vervelend. Hopelijk geen pijn gedaan? Marie ging een paar weken terug ook een paar stappen vooruit elke keer je wou opstappen. Heb haar dan een tijdje in de hoek gezet van de piste, nu kan ik weer gewoon normaal opstappen zonder problemen. Heb je niemand die je even kan helpen met opstappen?

Ik heb idd gisteren terug met Marie gereden. Huppeltjes waren volledig over. Ik had wel weer wat meer moeite met voorwaarts te rijden en haar dan ook over de rug aan de teugel te krijgen. Instructrice was er nog bij, had geen les maar ze is even komen kijken. Ze was gisteren wel wat rillig, maar heb daar gelukkig ook allemaal doorgereden zonder problemen en daar ben ik wel weer wat trots op, ze is 2x verschoten en ben netjes blijven zitten O:) Zondag ga ik nog een keer.