Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:24

Zooo trots op hum!! Vandaag waren de clubkampioenschappen en wij waren gewoon 2de van het B-L. Hebben een mooie statiedeken gewonnen, een beker, een anky plastron en een fotoshoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

biancaaaa

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:15

Dresjoepie we zijn idd bezig met gebroken lijnen. Het is ook echt mijn fout hoor. Als ik hem goed begrens/begeleid dan blijft hij in contra maar als ik ook maar iets ga verzitten of hem rechtmaak wisselt hij. Heb ook het idee dat het een beetje vanuit frissigheid/fanatiek zijn komt omdat ik afgelopen weken iets minder heb gereden. Fijn dat je paard weer helemaal los is en succes vandaag met het uitzoeken van je nieuwe zadel, ben jaloers!

moniek21 bedankt voor de tip! Was inderdaad een fijne oefening. Neem het nu steeds vanaf de hoefslag een paar passen mee (paar passen wat feller en dan beloning en weer rechtdoor). Het lijkt beter te worden!

pol013, Santana heeft dat ook heel lang gehad. Niet vluchten maar zo op andere paarden gefocussed dat hij de pijp zo leeg had, was echt puzzelen op wedstrijd. Nu hij meer conditie heeft gaat het beter, kan hij zijn energie beter verdelen. Moet wel nog steeds opletten dat hij niet gaat plakken met andere paarden in de bak.

Carmuh wat leuk dat je het veulen kan voelen. Hum ziet er goed uit. En van harte gefeliciteerd met je prijs! Mooie deken die je gewonnen hebt.

Marije_jiplover inmiddels weer aan het rijden?

Ik ben aan het voorbereiden op vakantie en zit heb drukke weken op het werk. Op dit moment kom rijd ik wat minder. Santana gaat erg fijn maar er komen tanden door en hij loopt overal op te kauwen. Merk het ook een beetje terug in de aanleuning.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:34

http://www.customzadels.nl/zadels/5/icon-coda

Het is de icon Coda 17 inch met pony kussens en 15 inch zweetblad geworden met hybrid panels (info te vinden onder kopje nieuws)

De flight was te breed voor mij daarna de coda Was mijn been ligging ook veel beter op Daarna nog 1 geprobeerd (weet niet meer welke) Daar lag min been al half op de wrong 1 rondje op gedraafd dit wordt hem niet!

Nu 3 tot 4 mnd wachten tot die klaar is Heb wel een leenzadel die is 17 5 inch dus voor mij wat ruim maar ligt prima op hem

Gefeliciteerd Carmuh super knap en mooie prijzen :)

Zijn de laatste tandjes waarschijnlijk Bianca dan ben je er vanaf van het gewissel

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:54

Carmuh, ik zag ze voorbij komen op FB .. heel gaaf om dat nog even zo aan het einde van het jaar in ontvangst te mogen nemen .

Dress.. wauw wat super gaaf dat zadel .. die paar maanden zijn zo voorbij ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:26

carmuh: wat gaaf! Leuk dat ze het zo aankleden.
biancaaa: dat plakken doet hij ook een beetje als we met een ander paard buiten rijden. Net of hij dan een magneet op zijn schouder heeft zitten. Ach slijt wel. Hij laat zich ook weer heel makkelijk scheiden van het andere paard.

Wij hebben eens wat 'grondwerk' uitgeprobeerd. Wat zijgangen aan de hand. Lekker makkelijk voorbereiden zo voor onder het zadel. Maar daar wordt hij wel een beetje hyperactief van. Grappig om te zien maar moet hem dan wel een beetje in de gaten houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:15

yentl: hoe is het nu met de jongeman?

Ik heb een heel fijne spring instructeur gevonden die hier in het dorp les geeft. Heel rustige vent die net wat beter de details ziet. Met hem heb ik er wel vertrouwen in dat we hem tot fijn spring/eventing paard opgeleid krijgen.

Merk ook heel goed dat het rijden van beide paarden invloed op elkaar heeft. Soms even verwarrend maar soms helpt het je juist ook echt vooruit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:07

History gaat a.s. donderdag onder het mes. Hij wordt geopereerd aan een chip RV en een botcyste LA. Prognose voor herstel is goed, maar hij is wel minimaal een half jaar uit de running.
Hij had ook een (lichte) blessure aan de collaterale banden LV, gek doen in de paddock past daar als oorzaak bij. Die kan zo mooi mee rusten.
Voor de revalidatie gaat hij naar een revalidatiecentrum (sport horse health plan in Zoeterwoude) Ze hebben gelukkig plek. Bij ons op stal is het te druk en ik wil geen onnodige risico's lopen.
Bizar dat er bij ons (omgeving den haag) behalve Chardon (maar die staat vol) geen enkele stal is waarbij ik revalidatie aandurf.
De prognose is goed, maar het duurt even. Het paard is het allemaal waard dus we gaan ervoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:46

Oef dat is even een flinke tegenslag of wist je dit? De revalidatie van de cyste is zeker de langste tijd? Meen dat bij een chip het 6 weken was.

Sterkte hoor. Maar je weet inderdaad waar je het voor doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:59

Ja ik wist het. We hebben het paard de spreekwoordelijke "appel en ei" gekocht.
Van de chip wist ik van de veulenfoto's, maar toen toen bij de keuring de botcyste te voorschijn kwam.... werd hij wel erg goedkoop. Normaal zou ik zo'n paard laten staan (waar begin je aan) maar het was zo'n match met mijn dochter en we vonden dat hij de gok waard was. We wisten dat we er geld aan zouden besteden mocht hij kreupel gaan en zo had hij bij ons in ieder geval nog een goede kans.

We wilden even wachten met opereren op de chip tot we wisten wat de cyste zou gaan doen. Hij was nog zo jong en zo'n cyste kan op die leeftijd ook nog maar zo verdwijnen. En het eerste halfjaar was hij toch nog niet onder het zadel. Daarna liep hij er gewoon goed mee dus hebben we het even aangekeken (en verder gespaard :+ )
Toen ging de chip dus eerder "zeuren" dan de cyste en doen we nu maar beide tegelijk. De cyste is klein, maar wel met open verbinding naar het gewricht dus uiteindelijk zou het toch wel moeten. Voor de cyste krijgt hij een stamceloperatie. Vroeger was het klaar met zo'n cyste maar tegenwoordig kan er heel veel. Stamceloperaties bij botcystes worden inmiddels met een hele hoge slaagkans uitgevoerd.
Complicerende factor is dus, dat hij ook een peesblessure heeft opgelopen. Collaterale bandjes zijn iets beschadigd met wat ontstekingsreactie. Daar had hij het meeste last van eigenlijk. Zulke blessures duren langer dat je denkt; vaak wordt er toch te snel weer aan de slag gegaan. Die krijgt in ieder geval nu ook goed de tijd om te genezen.

Vandaag zagen we dat Babette en History door waren naar de kringfinale. Hmm dat moet maar even wachten nu. |( |(
Het worden nu dus voorlopig verhalen uit de revalidatie van onze kant. :D
De revalidatiefaciliteiten zijn echt top. Mogelijkheid van aquatraining en horse gym (loopband).

Verder zitten bij de kosten in 5 x per week revalidatieoefeningen van de wervelkolom, gebruik revalidatie hulpmiddelen (equiband, teugeldruk- en hartslagmeter), wekelijkse check en behandeling van de wervelkolom door een chiropractor en een dagelijkse algemene check door een DA.
En het is ook nog dichtbij genoeg om 1 x per dag zelf te gaan. Daar kun je dan de kosten nog een beetje mee drukken. Het is prijzig, maar je hebt geen gedoe en uitstekende randvoorwaarden om je paard te revalideren.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:15

Het is ff zuur Babootje .. maar zo te lezen gaat hij naar een top revalidatie stal .. gaat helemaal goed komen , zuur van de kring finale , maar er zullen er nog genoeg komen ;)

Hudson gaat fijn alleen wil de wissel naar rechts maar niet lukken .. naar links ben ik in een paar passen echt wel om , we zijn ook rustig begonnen met de 2e draf .. hij wordt er heel fijn van aan mn been .. verder is het rustig en trainen we fijn verder voor de kringkampieonschappen ( als ik vrij krijg :( )

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:46

Wat zuur Babootje die bandjes duren idd lang om goed te herstellen Paard van een vriendin heeft de zelfde blessure Gaat echt wel een paar mnd duren idd Je hebt wel een hele goede plek geregeld zo te lezen voor de revalidatie Heel veel succes met de operatie en het herstel

Dat is wel lastig Moniek dat die het naar rechts niet goed op pakt wissels zijn geen oefeningen om te lang mee te "klooien" Ga ervan uit dat jullie daar wel uit gaan komen

Fijn dat je een goede instructeur hebt gevonden Pol daar heb je zoveel aan iemand die je begrijpt en verder kan helpen

Ik ben donderdag ook weer bij mijn nieuwe juf geweest zo fijn ik snap het dan ook gwn Ze vond ons heel veel verbeterd in een mnd tijd hij begint ook zijn go go gadget legs te snappen := ( uitgestrekte draf/middendraf) Ze zag ook gelijk dat ik een ander zadel had want ik zat veel beter Nu weer genoeg huiswerk om mee aan de slag te gaan

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:03

Polo...Wat fijn dat je een instructeur hebt gevonden die goed lijkt te passen!

Babootje....Wat balen van de bandjes! Klinkt wel alsof je echt een super revalidatiestal hebt gevonden!

Dresjoepie...ook een nieuw juf hihi fijn dat er zoveel vooruitgang in zit, je nieuwe zadel bevalt dus goed?

Moniek.....Lekker nog even door trainen voor de kring, hoop dat je vrij krijgt.

Hier vandaag ook weer op pad geweest. Eerste proef lekker gereden opzich, wel een foutje in de linkergalop maargoed. Kwam de jury na de proef uit het hokje dat ik keurig had gereden maar moest proberen de 2de pref flitsender te rijden. Dus tweede proef in en toen zei ze nog even dat ik maar wel goed moest voelen wat wel en niet kon maar dat we n de eerste proef 187 hadden en makkelijk dubbele winst kunnen rijden. De tweede proef dus alles wat flitsender gereden wat goed uitpakte, paard bleef fijn in de tact en ontspannen. Hadden in die poef 200.5 punten. Nog even met de jury staan praten en ze zei dat ze het normaal niet doet maar omdat ik toch niet voor de prijzen meedeed ze het gewoon wilde zeggen, dat het een fijn paard is en we vooral moeten werken aan het oprichten vanuit de achterhand.

We gaan nu lekker richting het M2 trainen en hebben ons debuut al gepland staan in januari.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:15

Klinkt goed Carmuh , wat een fijn jurylid dat ze dat zo gedaan heeft .. daar leer je van :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:04

carmuh, Wat een fijn jurylid. En leuk dat het dan zo goed uitpakt.
dresjoepje: een nieuwe zadel, fijn hoor. Zeker als et meteen doorwerkt in je houding.
babootje: Wat fijn dat histrory julie trof. Klinkt als een super revalidatie. Als je zou willen delen wat die super faciliteiten kosten? Mag natuurlijk via pb (of niet, dat kan ook natuurlijk)
Zoals al gezegd heb ik ook een paard 'boven mijn stand' gekocht vanwege een chip. Hier ook het geld voor de operatie op een spaarrekening staan voor het geval het op gaat spelen. Maar los van de kosten zie ik vooral op tegen de revalidatie als het ooit zover komt. Ik ben nogal van de paarden buiten hebben en dat kan nou net niet als ze moeten revalideren van zoiets. Zou hem dus dan waarschijnlijk ook moeten weg brengen.
Nou begin ik wel steeds hoopvoller te worden. Hoe langer het goed gaat hoe kleiner ik de kans acht dat het nog gaat opspelen. Dit is toch wel een beetje de fase dat het naar boven moet gaan komen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:45

Hudson heeft ook fragmentjes in de sprong .. ik denk hetzelfde als Pol , denk dat hij er geen last van gaat krijgen ... afentoe verliest hij wel een achterbeen in de bochten maar dat zal meer met kracht te maken hebben denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:26

moniek21 schreef:
Hudson heeft ook fragmentjes in de sprong .. ik denk hetzelfde als Pol , denk dat hij er geen last van gaat krijgen ... afentoe verliest hij wel een achterbeen in de bochten maar dat zal meer met kracht te maken hebben denk ik.

Toch weet je het maar niet. History liep naar ons idee echt niet kreupel en ik zie toch echt wel wat.
Babette reed - een paar dagen voordat we kreupelheidsonderzoek gingen doen - nog mee met de jonge paarden competitie. Wel geen hele hoge punten maar ook geen hele lage. Commentaar was wat strak in de bovenlijn. Ja dat vonden wij ook en we kenden hem anders. Wetende dat hij die bemerkingen had, toch maar naar de veearts gegaan.

Bij de veearts bij het monsteren ook niet echt dat je zegt "kreupel", maar bij de buigproeven op beide voorbenen toch niet goed.
Als eraan twijfelt of het verliezen van het achterbeen een gebrek aan kracht is of dat de ocd hem pijn doet, dan kun je altijd een buigproef doen. Dat haalt een eventuele kreupelheid op de ocd er wel uit. Toen ik History kocht was hij ook gewoon goed op de buigproeven. Maar nu dus niet.

Als er een chip zit is het tegenwoordig altijd eigenlijk wel het advies om ze direct eruit te halen. Als het dichtbij het gewricht zit treedt - na verloop van tijd - er bij belasting toch altijd een beetje kraakbeenschade op en daar worden ze dan toch pijnlijk op. Hoe langer dat dan weer duurt, hoe meer kans op artrose later.
We zijn er nu op zich wel op tijd bij maar eigenlijk is het beste om dat meteen te doen.
Ik moest toen alleen nog een beetje sparen. :D :D

Het kostenoverzicht is (geen geheim) als volgt:

De totale kosten zijn mede afhankelijk van wat je zelf kunt doen. Stalling 15 per dag komt neer op ca 450 per maand. Wat ik erg fijn vind (en geruststellend) zijn de revalidatieoefeningen 5 x per week, de wekelijkse check van de wervelkolom door een chiropraktor en de dagelijkse vetcheck. Dat zit allemaal in het staltarief.
Ik vind de kosten voor stalling meevallen. Ik ken zat stallen in de omgeving die eenzelfde tarief vragen zonder al die extra's.

Aquatraining, horse gym etc zijn optioneel. Aquatraining minimaal 2 x per week wordt wel geadviseerd om je paard goed in de bespiering te houden. Daar beginnen ze in de regel dan vrij snel mee (nadat de hechtingen van de operatie eruit zijn).
De kosten om hem dagelijks te laten bewegen zijn eveneens optioneel en afhankelijk van wat je zelf kunt en wil doen. De eerste maand is dat weinig want dan mag ie toch nog niet veel doen. 1e 2 weken heeft hij boxrust.

Kostenoverzicht:

Stalling €15,- per dag (stro)
Aquatraining €40,- per keer
Horse Gym droge loopband €20,- per keer
Training aan de longe €20,- per keer
Training onder het zadel € 45,- per uur
Stappen aan de hand €13,50 per 30 min
Eventuele sedatie voor training € 4,50

Inclusief bij de kosten zijn:
Voer
Verzorging
Gebruik stapmolen
Gebruik paddock
Revalidatie oefeningen wervelkolom (5x per week)
Gebruik revalidatie hulpmiddelen (Equiband, teugeldrukmeter, hartslagmeter)
Wekelijkse check en behandeling wervelkolom (FES-chiropractor)
Dagelijkse algemene check dierenarts

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:21

Babootje: daar zijn ze dan niet heel eenduidig in. Ik heb ook veel gehoord: in de gaten houden, opereren kan altijd nog. Voor de verkoop halen ze ze er vaak inderdaad wel meteen uit. Heb je die discussie ook niet.
Ik houd het gewricht wel goed in de gaten.
Ik werd een beetje suf van de 3 verschillende conclusies die ik kreeg op dezelfde foto. En dat van 3 dergelijke veeartsen. Eén zag er zelfs geen chip in.

En voor de nuance. Zat paarden in mijn omgeving (incl mijn 20 jarige) die nooit op de foto zijn gegaan en nooit problemen krijgen. Geen idee hoe die gewrichten er uit zien, maar ze doen het nog top.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Geeft toch een veel beter beeld wat te verwachten als het zo ver moet komen. Het is niet goedkoop maar het klinkt wel echt redelijk. Fijn ook al die opties.

Heel veel succes met de operatie en revalidatie. Gelukkig weet je nu waar je het voor doet een dat je een fijn paard in handen hebt.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:40

Bedankt babootje voor de goede uitleg, Hudson was idd niet kreupel op de buigproeven en op de harde volte ook normaal.. het is idd misschien slim om eens de buigproef zelf te doen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:32

moniek21 schreef:
Bedankt babootje voor de goede uitleg, Hudson was idd niet kreupel op de buigproeven en op de harde volte ook normaal.. het is idd misschien slim om eens de buigproef zelf te doen...

Helemaal niet gek om dat 1x in de zoveel tijd eens te doen. als check up. Je hoeft dan in principe ook maar 1 been te checken. als ze er echt kreupel op worden zie je dat met een ongeoefend oog niet altijd direct. T ene paard toont dat eerder dan de andere. Kun je mogelijk toch schade voor zijn.

Achteraf heb ik toch het idee dat History er al wat langer last van had.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:14

Hudson laat met rijden en als ik les heb ook niks zien.. neem aan dat Mn instructie het wel zegt als hij niet goed loopt ;) ik voel ook niks .. maar ga zeker die buigproef even mee pakken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:02

De operatie van History is goed gegaan. Hij stond als eerste vandaag op de operatielijst om 8.15 uur. (ingewikkelde gevallen eerst denk ik).
Het ontwaken was wel even spannend want hij was snel wakker (na 15 minuten al) en viel steeds om. Ze laten hem wel begeleid ontwaken. Dus ondersteund, maar toch gaat het allemaal nog wel best heftig. Toen hij eenmaal een beetje overeind stond kon mijn dochter erbij en werd hij een stuk rustiger.
Mijn dochter heeft de operatie grotendeels mogen bijwonen; ze doet een opleiding paraveterinair en had al wat "operatiekamer" ervaring. Alleen bij het daadwerkelijk boren in de cyste moest ze even weg. Dat is zo'n precies werk en dan willen ze niet te veel mensen in de OK hebben. De cyste (die in het kroonbeen zit) is vanaf de zijkant van het bot ingeboord, vervolgens worden de stamcellen ingebracht en wordt het botje gestabiliseerd d.m.v. een schroef.
De chip verwijderen is routine en kon ze dus wel helemaal zien. Er worden 2 sneetjes gemaakt; 1 voor de camera en 1 voor het operatie-instrument. Dan gaat de chirurg met de camera op zoek naar de chip en die wordt er dan uit gewipt.
De chip heb ik nu thuis. In een zakje :D
Hij blijft ongeveer een week staan; dan krijgt hij beslag en dan vervoeren we hem naar de revalidatie.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:25

Sorry Babootje helemaal vergeten je succes te wensen.. ben blij te lezen dat het allemaal goed is gegaan +:)+ nu revalideren en weer knallen met hem .

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:59

Fijn dat het goed is gegaan Babootje

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:17

Super fijn babootje. Nu op naar herstel!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:27

Fijn dat het allemaal goed is gegaan Babootje