moniek21 schreef:Hudson heeft ook fragmentjes in de sprong .. ik denk hetzelfde als Pol , denk dat hij er geen last van gaat krijgen ... afentoe verliest hij wel een achterbeen in de bochten maar dat zal meer met kracht te maken hebben denk ik.
Toch weet je het maar niet. History liep naar ons idee echt niet kreupel en ik zie toch echt wel wat.
Babette reed - een paar dagen voordat we kreupelheidsonderzoek gingen doen - nog mee met de jonge paarden competitie. Wel geen hele hoge punten maar ook geen hele lage. Commentaar was wat strak in de bovenlijn. Ja dat vonden wij ook en we kenden hem anders. Wetende dat hij die bemerkingen had, toch maar naar de veearts gegaan.
Bij de veearts bij het monsteren ook niet echt dat je zegt "kreupel", maar bij de buigproeven op beide voorbenen toch niet goed.
Als eraan twijfelt of het verliezen van het achterbeen een gebrek aan kracht is of dat de ocd hem pijn doet, dan kun je altijd een buigproef doen. Dat haalt een eventuele kreupelheid op de ocd er wel uit. Toen ik History kocht was hij ook gewoon goed op de buigproeven. Maar nu dus niet.
Als er een chip zit is het tegenwoordig altijd eigenlijk wel het advies om ze direct eruit te halen. Als het dichtbij het gewricht zit treedt - na verloop van tijd - er bij belasting toch altijd een beetje kraakbeenschade op en daar worden ze dan toch pijnlijk op. Hoe langer dat dan weer duurt, hoe meer kans op artrose later.
We zijn er nu op zich wel op tijd bij maar eigenlijk is het beste om dat meteen te doen.
Ik moest toen alleen nog een beetje sparen.
Het kostenoverzicht is (geen geheim) als volgt:
De totale kosten zijn mede afhankelijk van wat je zelf kunt doen. Stalling 15 per dag komt neer op ca 450 per maand. Wat ik erg fijn vind (en geruststellend) zijn de revalidatieoefeningen 5 x per week, de wekelijkse check van de wervelkolom door een chiropraktor en de dagelijkse vetcheck. Dat zit allemaal in het staltarief.
Ik vind de kosten voor stalling meevallen. Ik ken zat stallen in de omgeving die eenzelfde tarief vragen zonder al die extra's.
Aquatraining, horse gym etc zijn optioneel. Aquatraining minimaal 2 x per week wordt wel geadviseerd om je paard goed in de bespiering te houden. Daar beginnen ze in de regel dan vrij snel mee (nadat de hechtingen van de operatie eruit zijn).
De kosten om hem dagelijks te laten bewegen zijn eveneens optioneel en afhankelijk van wat je zelf kunt en wil doen. De eerste maand is dat weinig want dan mag ie toch nog niet veel doen. 1e 2 weken heeft hij boxrust.
Kostenoverzicht:
Stalling €15,- per dag (stro)
Aquatraining €40,- per keer
Horse Gym droge loopband €20,- per keer
Training aan de longe €20,- per keer
Training onder het zadel € 45,- per uur
Stappen aan de hand €13,50 per 30 min
Eventuele sedatie voor training € 4,50
Inclusief bij de kosten zijn:
Voer
Verzorging
Gebruik stapmolen
Gebruik paddock
Revalidatie oefeningen wervelkolom (5x per week)
Gebruik revalidatie hulpmiddelen (Equiband, teugeldrukmeter, hartslagmeter)
Wekelijkse check en behandeling wervelkolom (FES-chiropractor)
Dagelijkse algemene check dierenarts