Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:36

Ik denk dat jij je dringend opnieuw moet informeren, de haflingers zijn niet meer wat ze geweest zijn... Mijn haflinger heeft tal van talenten in springen!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:38

ja maar talent in springen... ze zal waarschijnlijk nooit Z worden hoor... wat je dan talent noemt :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:41

je hebt tegenwoordig zat sporthaflingers die makkelijk z dressuur halen en ook goed zat in de springsport meekomen,
we hebben er zelf 1 op stal die L springt en over mag naar het M, komt bijna ieder weekend met prijzen thuis en mag altijd starten op de regiokampioenschappen!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:44

ja natuurlijk zijn er uitzonderingen!
maar over het algemeen hebben ze hun bouw niet mee :) En om nu te zeggen dat arabiertje haar haflinger een pony is met werkelijk veel talent....
het is een super leuke pony maar talent is een groot woord :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:47

Dankjewel Listiglistje...

Nathe: Iedereen z'n mening daar over hé, ik weet ondertussen ook al heeeeel lang dat er nog sommige zijn die van mening zijn dat een haflinger beter voor de kar hoort. Ik hoor het genoeg... En ik ga mijn hart er ook niet sneller van laten slagen. Ik weet uit ervaring dat mijn haflinger, zelfs beter kan springen als sommige andere paarden van de LRV club. En voor mij hoeft een paard geen Z te worden, zolang die springt en er plezier in heeft. Want je hebt even goed gewone BWP'ers die op elke sprong hun rem trekken... Ligt dat aan het ras? Nee, puur aan het karakter.

En vind dat jij daar zo met je blote oog moeilijk op kan antwoorden, je hebt haar nog niet eens gezien. :')

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:51

Ver off - topic eigenlijk. :')

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:07

een haflinger die het springtalent heeft van een kwpn springgefkt paard met springtalent (vermogen, basculatie en voetjes intrekken :P ) zal je niet tegenkomen, anders laat ik mij graag verrassen met een filmpje oíd := maar voor een hafje zal hij vast lekker kunnen springen :)

en torius, ik heb steeds het idee dat jij zegt dat niet elk gezond correct paard Z kan worden, om vervolgens te zeggen dat het heel veel pijn en moeite zou kosten, maar dat elk goed correct gezond paard met de juiste begeleiding wél Z kan worden.
ik kan het fout hebben..

en iessie, misschien is een leuke merens wat voor jou? of zijn die te klein? of een ijslander, die zitten wel heeerlijk op buitenrit haha.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:15

Moonprayer: De ijslanders die zitten de keren dat ik gekeken heb boven mijn budget. Of ze zijn te jong, veel te oud of hebben exceem.
Een merens is toch meestal een c of d maat? Als het een flinke stevige D pony is dan vind ik dat ook leuk, maar volgens mij zijn dat ook vrij prijzige pony's.
Ik wil nog even zeggen dat ik niet specifiek naar een ras op zoek ben. Een papierloze pony/kruising vind ik ook prima.
Ik hoop echt dat die haflinger leuk is morgen en dat hij niet tegenvalt...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:17

Wat voor iets zoek je eigenlijk Iessie?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:18

Dat staat hier ook in het topic (paar blz terug). En ook in mijn onderschrift.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:22

Langcara schreef:
wreckh schreef:
Ik ben net weer bij die ruin geweest. Is echt super braaf. 1 baklicht deed het niet, dus was best donker. Hij was donderdag voor het laatst gereden en het wat rotweer.de wind waaide flink om je oren. Hij gaf om dit alles helemaal niks. Echt super. Rijtechnisch moet ik nog wel wat leren, maar hij voelt al erg goed en heb straks ook goede begeleiding, dus daar ben ik niet bang voor. Maar hij is volgens mij echt super correct gereden. Bij een ruwe benadering bij poetsen e.d.iets schichtig, maar vliegt niet weg. Dat is iets waar ik prima mee om kan gaan en niet bang voor ben. Onder het zadel gewoon super stabiel. Ik ga volgende week nog een keer kijken en dan vraag ik mijn instructrice mee. Lichamelijk kan ik niet echt wat vinden, gelijke hoeven, rechte droge benen. Is al 5 jarige rontg. Goedgekeurd en in juli kl. Gekeurd. Kl. Ga ik sowieso over doen, mocht ik besluiten hem te kopen.

Zo'n keuring kost 800 euro, en zegt niet alles. Ik zou hem gewoon klinisch laten keuren. Kosten 150 euro. En dat zegt eigenlijk nog meer.

Ik was ook niet van plan om röntgen te keuren, enkel klinisch. Of had ik dat niet helemaal duidelijk opgeschreven? Evt een enkele foto bij twijfel, maar dat zien we nog wel.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:25

Wreckh leuk dat je zo'n goed gevoel over de ruin hebt! Weet je al wanneer je weer gaat kijken?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:26

[EA-TK-PP] betrouwbare kwpn merrie te koop Iessie deze verscheen net op bokt. klinkt wel als een super dier voor jou. wellicht groter dan je wenst, maar als ze super braaf is, is die maat misschien wel te overzien :P

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:33

Arabiertje* schreef:
Dankjewel Listiglistje...

Nathe: Iedereen z'n mening daar over hé, ik weet ondertussen ook al heeeeel lang dat er nog sommige zijn die van mening zijn dat een haflinger beter voor de kar hoort. Ik hoor het genoeg... En ik ga mijn hart er ook niet sneller van laten slagen. Ik weet uit ervaring dat mijn haflinger, zelfs beter kan springen als sommige andere paarden van de LRV club. En voor mij hoeft een paard geen Z te worden, zolang die springt en er plezier in heeft. Want je hebt even goed gewone BWP'ers die op elke sprong hun rem trekken... Ligt dat aan het ras? Nee, puur aan het karakter.

En vind dat jij daar zo met je blote oog moeilijk op kan antwoorden, je hebt haar nog niet eens gezien. :')

ik heb genoeg foto's ed gezien op bokt.be en ik zeg helemaal niet dat siska niet kan springen, ze kan het leuk ja.
Maar het woord Talent is gewoon overdreven ;) En ik ben helemaal voorstander van haflingers die in de sport lopen. Maar als je echte springambitie hebt dan koop je normaal geen haflinger, dat is nu eenmaal zo.
En het is niet omdat ze er plezier in heeft dat ze talent heeft he.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:35

Voor mij heeft dat paard talent ja. En dat blijft ze ook hebben, je mag dat woord dan ver overdreven vinden... Maar op het vlak van '' foto's '' kan je daar onmogelijk op antwoorden. Ik zou zeggen, kom eens tot hier. Maar ga mij daar verder niet over uit spreken :D Iedereen zijn mening.

Logisch dat een echt gefokt springpaard, misschien in de toekomst wel een meter 50 gaat springen. Daarvoor worden ze dan ook gefokt. :)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:38

Anders vragen jullie elkaars msn ofzo :Z :Z :o

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:38

liever niet ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:39

mijn vorige paard had voor zijn doen ook springtalent haha
was immers een Gribaldi x Michelangelo die met plezier en gemak een L parcours rond sprong.
maar een M parcours ging al moeizamer hoor :P dan miste hij toch wat vermogen en een behendige springruiter := want dat ben ik niet. maar de sprintwedstrijdjes die ik heb gedaan vond ik wel super komisch, hoe ik ook mijn best deed, aan alles DROOP het dressuurgeweld van mij af haha, ik werd raar aangekeken als ik op het inspring terrein aan kwam :J

en dan sprong ik een paar keer, was er altijd wel wat interesse vanaf de kant "wat voor afstamming is dat?!" en dan zei ik vol trots "Gribaldi" en dan was het weer stil. maar t is niets vergeleken met het werkelijke springtalent wat ik op stage wel heb gezien. paarden met vermogen waar je U tegen zegt..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:44

Ja dat klopt Moonprayer, mij hoor je zoiets niet ontkennen. :D Maar met momenten zeg ik van mijn haf toch ook '' wauw wat een kanon! ''. Puur omdat ze voor een haf zo goed springt dan. :D Is niet te vergelijken met een springpaard uiteraard, maar ze heeft er best vermogen in.

Wat ben jij trouwens een gelukzak! Een gribaldi onder je kont... Waar ik zondag ben gaan kijken stond er ook een gribi, mooi zwart van kleur met een snebje, 8 jaar. De vraagprijs was een ander verhaal! :')

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:51

ik heb mijn gribus toen gekocht, nouja, mijn moeder haha, toen hij 3 jaar was, stout, onbespierd en iets te klein gebleven, en de fokkers hadden een zwart paardje gewild.
hij stond om de hoek, ik zou hem alleen een poosje bijrijden tot zijn ruiter er weer op kon.

maar na een keer (compleet stuurloos door de bak eigenlijk) vonden wij toch dat het wel erg kriebelde, deze was betaalbaar, van betrouwbare mensen, en toch wel erg leuk.
Tja zo loop je er tegenaan.
heb in 6 jaar veel van hem geleerd, hij had dus wel echt zo'n ontzettend gave draf, tot de M dressuur kon ik er achterstevoren op gaan zitten en werd ik nog 1e met heul veul punten. (daarna willen ze toch wat meer een aan elkaar gereden paard zien := )
Mazzel, ja omdat het leerzaam was, maar juist door zijn talent (jawel, écht dressuur talent) voor een doorsnee ruiter als ik ook wel ontzettend moeilijk. ik reed maar al te graag even op een ander paard omdat ik dan weer een beetje het gevoel kreeg, oh dus ik kan wel gewoon netjes rijden, en op hem kreeg ik dat gevoel zelden, áls het dan ging dan ging het ook voor een 9. maar ik heb hem met 9 jaar verkocht op Z1 nivo. omdat ik nog steeds, na 6 jaar op dressuur gebied geen klik met hem had, moeilijk moeilijk was die :P voor mij athans.

ik vind zwart eigenlijk maar een beetje saai :=

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:08

Oh nee, zwart is echt mijn favoriete kleur! := Maar ga nu proberen om niet op het uiterlijk af te gaan, is altijd mooi mee genomen maar ga nu puur op karakter af.

Is het dan effectief zo dat gribjes moeilijkere karakters hebben als clinton's? Er staat eentje te koop op kapaza voor 3500euro 12 jaar. Maar vind die prijs eigenlijk wel laag voor een gribaldi...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:10

afstamming is maar een klein deeltje van de waarde he :)
een ruin bijvoorbeeld is weinig met zijn afstamming, het paard moet goed zijn.

Een goede afstamming is helemaal geen garantie op een goed paard. Wat ik vaak lees over gribaldi's is dat ze röntgenologisch niet altijd in orde zijn? ale ik weet het niet maar toch misschien opletten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:14

listiglistje schreef:
Klets! Dit is ataxie dat is iets heel anders (overigens komt mijn atactische reus met krampbeen makkelijk in het Z hoor ;) ) dus dat laatste is ook niet altijd waar...
(in de springsport lopen er zelf diverse internationaal met lichte ataxie)

Krampstap (hanetred) is heel wat anders, dat is alleen zichtbaar in stap, mooi is anders, maar daar kun je nog best ver mee komen in de sport,
ik ken er diverse in het Z2, ZZ-L en zelfs Premier van Aat van Essen loopt er internationaal GP mee!

Daarnaast heb je nog een krampbeen (Krampentrekker), dat is alleen lastig bij de smid, hoeven uitkrabben, uit stal komen, wasplaats ed. voor de sport heeft dit ook absoluut geen negatieve gevolgen.

Een ataxie is een storing in het zenuwstelsel waardoor deels verlamming en gebrek aan coördinatie ontstaat op een bepaalde plek in het lichaam. Je hebt het in verschillende vormen, in verschillende mates.

Ik zei ook dat je er niet altijd ver mee kunt komen in de sport. Je leest zelf ook wel dat dit een voorzichtige uitspraak is, en niet een stellige uitspraak.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:16

Torius16 schreef:
@Lancara, je hebt zelf nog nooit een paard naar het Z gereden maar zegt dat elk goed gebouwd paard dat kan...
Gedurfd hoor! Ik heb in dit topic toch aangegeven het manegemeisje dat met een goed paard en goede instructie binnen 4 jaar Z was?

Waarom is dit een gedurfde uitspraak van mij omdat ik nog nooit een paard naar het Z gereden heb? Lees nog eens goed wat ik schrijf. Je gaat niet in op de argumenten waarmee ik mijn uitspraak onderbouw maar klampt je vast aan je eigen uitspraak.

En moet ik hier ook uit concluderen dat je alleen als je een paard naar het Z hebt gereden mee kunt praten? Ik ben bang van niet. Ik ben het heel vaak niet eens met hoe Z ruiters hun paard rijden. Ik vind dat je tamelijk uit de hoogte doet.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:18