Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Waidida schreef:Inderdaad, om de zoveel tijd zie ik het eens terugkomen. Ik hoor ook van mijn instructrice dat alles op de foto moet, maar de prijsklasse in wat mijn paard valt is ver onder wat zij betaald. Ik vind het zelf heel moeilijk maar mijn DA zei ook dat hij de benen wel zou aanraden maar dat hij in de rug en hals echt heel zelden iets vindt (toch bij nog onbeleerde paarden) maar toch twijfel ik wel om de rug mee te nemen ook al gaat het om een paard van "maar" 3500 euro.
Ik heb ook al gemerkt dat er geen vaste formule is.
Waidida schreef:Inderdaad, om de zoveel tijd zie ik het eens terugkomen. Ik hoor ook van mijn instructrice dat alles op de foto moet, maar de prijsklasse in wat mijn paard valt is ver onder wat zij betaald. Ik vind het zelf heel moeilijk maar mijn DA zei ook dat hij de benen wel zou aanraden maar dat hij in de rug en hals echt heel zelden iets vindt (toch bij nog onbeleerde paarden) maar toch twijfel ik wel om de rug mee te nemen ook al gaat het om een paard van "maar" 3500 euro.
Ik heb ook al gemerkt dat er geen vaste formule is.
oji schreef:Ik vind zelf rug en hals foto's een lastige en heb het nog nooit laten doen. De klinische relevantie van zaken als KS en EVCM worden zeer in twijfel getrokken, extreme vormen daarvan uitgesloten, maar die komen waarschijnlijk bij het klinische onderzoek naar rug en hals al wel naar voren.
Door alle paarden uit te sluiten van beleren omdat ze bv een 4 op KS scoren of een milde vorm van EVCM hebben, ik denk dat je daarmee echt een hele hoop leuke paarden die gewoon volledig geschikt zijn voor de sport uitsluit en dat vind ik behoorlijk zonde. Oorzaken van klinische hals en rug problemen liggen toch echt vooral bij de training en management. Als zo'n paard dan bij een DA komt met problemen en er wordt een mate van KS of EVCM aangetroffen, wordt het vaak daarop gegooid en is voor de eigenaar een "prettig" idee dat het niet aan hem/haar ligt. Maar of dat ook daadwerkelijk de oorzaak is, is maar zeer de vraag en de klinische relevantie van deze afwijkingen op de foto wordt door heel veel DA's in twijfel getrokken. Er lopen zat paarden probleemloos in de topsport met deze afwijkingen.