Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:38

Wat een leukerds, gefeliciteerd Wendy en Sonjim !

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:57

Wat een leuke nieuwe aanwinsten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:03

Het is een vruchtbare dag vandaag wat betreft paarden *\%/* proficiat aan jullie beiden met de aanwinst

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:36

Iedereen onwijs bedankt! <3 Morgen er maar eens op, en kijken of dat net zo goed bevalt als het bij het proefrijden deed!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:59

Gefeliciteerd beiden! Erg leuk! :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:12

Gefeliciteerd beiden!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:22

@ Sonjim en Wendy_komen *\o/* gefeliciteerd !!

Leuke aftekening heeft de tuiger!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:24

Gefeliciteerd beiden!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:24

Gefeliciteerd beide, wat een mooi koppie sonjim!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:34

Sonjim, jij ook proficiat. Wat een mooi hoofd heeft je paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:06

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:18

Gefeliciteerd beiden! Leuke nieuwe paarden, heel veel plezier en geluk ermee.

Wat betreft kosten keuring bij afkeuring. Ik vind dat een verkoper moet staan voor de gezondheid van zijn te verkopen paard en dus in principe bij een negatief aankoopadvies dus de keuringskosten moet betalen. Maar dat moet wel in verhouding staan tot de prijs. Ik verwacht van een jopie goedkopie stofzuiger ook niet dezelfde kwaliteit en duurzaamheid als van een Miele waar je 10 keer zoveel voor betaalt.

Ikzelf verwacht van een verkoper dat hij bij een negatief advies die keuringskosten betaalt die ook gelden voor de keuringseisen wanneer je je paard wil verzekeren. Dus tot 4,5K een klinische keuring, van 4,5 tot 15K klinisch + X-ray van de benen en boven de 15K ook de rug/hals op de foto.

Alles wat je daarbovenop zelf wilt keuren voor je eigen gevoel van zekerheid, dat is dan ook voor eigen rekening, ongeacht de uitslag. Dus als jij een paard van 4K laat keuren voor de hele sjabam inclusief rug en hals foto's, dan vind ik het fair als uit de klinische keuring komt dat het dier niet goed is, dat de verkoper die klinische keuring betaald. Als de klinische keuring wel tot een positief aankoopadvies leidt, maar er op de rugfoto's wel wat aan te merken valt of er op de benen 3-4tjes zitten, dan zijn alle keuringskosten in mijn ogen gewoon voor de koper, want het dier voldeed op het niveau van keuring wat je bij die prijs mag verwachten.

Is niet hoe het altijd gaat, maar dat is wat ik fair zou vinden en afspreek met de verkoper (en als die daarmee niet akkoord gaat, is er wat mij betreft geen koop). Maar het is ook zo dat kopers voor een paard van 4K het hele register aan keuringen opentrekken, en dan staan 1000 euro keuringskosten bij een negatief advies gewoon niet in verhouding. Wel kun je dan afspreken als daarin wat gevonden wordt, dat je van de koop afziet, maar die extra zekerheid die je dan wilt hebben boven op wat normaal is voor prijsklasse, is dan wel voor eigen rekening in mijn ogen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:41

Volgens mij is dit een beerput die eens in de zoveel tijd opengetrokken wordt in dit topic :+ Hier zijn al veel discussies over gevoerd en er zijn ook heel veel verschillende meningen.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:52

Inderdaad, om de zoveel tijd zie ik het eens terugkomen. Ik hoor ook van mijn instructrice dat alles op de foto moet, maar de prijsklasse in wat mijn paard valt is ver onder wat zij betaald. Ik vind het zelf heel moeilijk maar mijn DA zei ook dat hij de benen wel zou aanraden maar dat hij in de rug en hals echt heel zelden iets vindt (toch bij nog onbeleerde paarden) maar toch twijfel ik wel om de rug mee te nemen ook al gaat het om een paard van "maar" 3500 euro.
Ik heb ook al gemerkt dat er geen vaste formule is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:00

Mijn keurend dierenarts gaf juist aan dat hij bij bepaalde fokkers (op hun verzoek ook wel) begint met de rug omdat van bepaald hengsten bekend is dat ze slechte ruggen doorfokken. Daar komen zo vaak slechte foto's uit dat ze dus al niet eens met de benen beginnen omdat dat zonde van je tijd en foto's is, als ze op de rug slecht blijken te zijn. Zullen voornamelijk 2-2,5 jarigen zijn vermoed ik vanwege evt. hengstenkeuringen etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:14

Waidida schreef:
Inderdaad, om de zoveel tijd zie ik het eens terugkomen. Ik hoor ook van mijn instructrice dat alles op de foto moet, maar de prijsklasse in wat mijn paard valt is ver onder wat zij betaald. Ik vind het zelf heel moeilijk maar mijn DA zei ook dat hij de benen wel zou aanraden maar dat hij in de rug en hals echt heel zelden iets vindt (toch bij nog onbeleerde paarden) maar toch twijfel ik wel om de rug mee te nemen ook al gaat het om een paard van "maar" 3500 euro.

Oef, zelden is het zeker niet.

Ik zou iig nooit aan het beleren van een paard beginnen zonder rug en hals op de foto te zetten. Je gaat er wel opzitten en er wordt dus juist niet zelden wat gevonden. Sommige dus zo erg, door trauma, dat het niet eerlijk is om er ooit op te gaan zitten.

Voor mij maakt de aanschafprijs niet uit. Het doet bij een goedkope net zo veel pijn als bij een dure en voor jezelf ook. Niks erger als een paard waar je gek van bent en aan gehecht bent die kapot is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:24

Naar mijn mening moet een verkoper weten welk "product" die aan het verkopen is. Je kan een paard op verschillende manieren in de markt zetten: als rijpaard, als fokmerrie, als topsportpaard. Als verkoper vind ik dat je die claim moet kunnen staven of potentiële kopers de mogelijkheid moet geven om die te kunnen staven.
Bij een negatief koopadvies zouden de kosten dus eigenlijk altijd bij de verkoper moeten liggen, want hij verkoopt een "product" dat niet voldoet aan wat hij/zij beweert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:35

Ik zou zeker de voeten en benen op de foto zetten,
Ik ben het in principe eens met MWM. Ik heb het ooit een keer niet gedaan en toen bleek het paard inderdaad stuk te zijn. Allemaal gaten in de schoft. We hadden hem vanaf 2,5 jaar onbeleerd gekocht. Hij had een botcyste bij de keuring en toen werd hij aangeboden voor 2500. En toen heb ik ook de hals/rug niet gedaan. Botcyste is hij nooit kreupel aan geworden maar met 8 jaar Kwam naar boven dat zijn schoft stuk was. Dat is niet uit de klinische keuring gekomen. Het was een aangeboren gebrek. Zat geen artrose maar gewoon gaten in de spinaaluitsteeksel met wat brokken ertussen. In het Z moet de schoft meer 'werken' en dat kon hij dus niet. Ook recreatief of voor de kar kon niet meer.
Hij was net Z-dressuur. Heel verdrietig om zo'n paard dan te moeten afschrijven. Bij mij gaat dus alles op de foto. Dat wil ik echt nooit meer,
Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-01-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:37

Waidida schreef:

Je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te doen. Een keuring gaat in stapjes en dat zal ik ook zeker benadrukken bij de veearts.

Je begint met klinisch (stap 1), is dat goed ga je röntgenfotos maken van de benen (stap 2) en als die goed zijn dan pas van de hals en rug (stap 3). Is er ergens een stap niet goed dan kan je stoppen met de keuring, zodat je niet betaald voor nog meer röntgenfotos terwijl die ervoor al niet goed waren.

Heeft het paard ergens schiefels of bijvoorbeeld een lelijk litteken op een been kan je zelfs nog overwegen eerst daar röntgenfotos van te maken, voordat je de rest van de benen op de foto zet.

Overigens pas ook iemand die ik ken die een jong paard had gekocht. Was heel lastig met zadelmak maken en na als nog röntgenfotos te maken van de hals en rug is het paard ingeslapen... Naast veel verdriet heb je dan ook nog eens een hele hoop kosten gehad en sta je met lege handen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 05-01-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:38

Ik vind zelf rug en hals foto's een lastige en heb het nog nooit laten doen. De klinische relevantie van zaken als KS en EVCM worden zeer in twijfel getrokken, extreme vormen daarvan uitgesloten, maar die komen waarschijnlijk bij het klinische onderzoek naar rug en hals al wel naar voren.

Door alle paarden uit te sluiten van beleren omdat ze bv een 4 op KS scoren of een milde vorm van EVCM hebben, ik denk dat je daarmee echt een hele hoop leuke paarden die gewoon volledig geschikt zijn voor de sport uitsluit en dat vind ik behoorlijk zonde. Oorzaken van klinische hals en rug problemen liggen toch echt vooral bij de training en management. Als zo'n paard dan bij een DA komt met problemen en er wordt een mate van KS of EVCM aangetroffen, wordt het vaak daarop gegooid en is voor de eigenaar een "prettig" idee dat het niet aan hem/haar ligt. Maar of dat ook daadwerkelijk de oorzaak is, is maar zeer de vraag en de klinische relevantie van deze afwijkingen op de foto wordt door heel veel DA's in twijfel getrokken. Er lopen zat paarden probleemloos in de topsport met deze afwijkingen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:40

oji schreef:
Ik vind zelf rug en hals foto's een lastige en heb het nog nooit laten doen. De klinische relevantie van zaken als KS en EVCM worden zeer in twijfel getrokken, extreme vormen daarvan uitgesloten, maar die komen waarschijnlijk bij het klinische onderzoek naar rug en hals al wel naar voren.

Door alle paarden uit te sluiten van beleren omdat ze bv een 4 op KS scoren of een milde vorm van EVCM hebben, ik denk dat je daarmee echt een hele hoop leuke paarden die gewoon volledig geschikt zijn voor de sport uitsluit en dat vind ik behoorlijk zonde. Oorzaken van klinische hals en rug problemen liggen toch echt vooral bij de training en management. Als zo'n paard dan bij een DA komt met problemen en er wordt een mate van KS of EVCM aangetroffen, wordt het vaak daarop gegooid en is voor de eigenaar een "prettig" idee dat het niet aan hem/haar ligt. Maar of dat ook daadwerkelijk de oorzaak is, is maar zeer de vraag en de klinische relevantie van deze afwijkingen op de foto wordt door heel veel DA's in twijfel getrokken. Er lopen zat paarden probleemloos in de topsport met deze afwijkingen.

Als je zo'n paard al hebt zou ik die ook zeker niet afschrijven, want zoals je al zegt is het klinisch vaak niet relevant. Alleen het blijft altijd een verhoogd risico. Helemaal bij jong paarden die zich nog niet in het werk hebben bewezen.

Wil je dat risico nemen als je een paard aankoopt? Ik persoonlijk niet en daarnaast kun je ze amper verzekeren, want er wordt van alles uitgesloten.

Als je het risico wel wilt nemen weet je in ieder geval wel wat je koopt en kan je daar je training en management aan aanpassen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 05-01-25 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:42

KS vind ik een minder groot probleem als er niet veel wervels bij betrokken zijn. Achter het zadel wil ook geen KS zien. Als er sprake is van EVCM zou ik het paard niet kopen. Dan moet je toch het wervelkanaal aan de binnenkant kunnen zien wil je het risico goed kunnen inschatten en een mri maken. Dat gaat niemand doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:50

Mijn paard had een KS klasse 3 toen ik m kocht. Was nog onbeleerd. Verzekering had daar geen problemen mee. DA gaf ook gewoon een positief aankoopadvies.
1,5 jaar geleden nog eens een foto laten nemen om te kijken hoe dit was gebleven. Toen was hij terug in klasse 1/2. Zijn maar 2 wervels die elkaar (een beetje) raken. Hij heeft er nooit last van gehad en is helemaal niet gevoelig op de rug.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:51

Onder de 15K heb je geen rug en hals foto's nodig om je paard volledig en zou uitgebreid als maar kan te verzekeren. Ikzelf heb nog nooit een paard van boven de 15K gekocht dus ik heb die foto's niet nodig om mijn paard te verzekeren. Als er op de rug en hals bij de klinische keuring geen gevoeligheden naar voren komen en het paard geen spieratrofie in de bovenlijn vertoond, is dat voor mij voldoende zekerheid.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:53

Juist van EVCM wordt de klinische relevantie nog veel meer in twijfel getrokken als van KS. Ondanks dat EVCM erfelijk is, wordt een hengst er ook niet op afgekeurd, juist omdat er geen enkele indicatie is voor klinische relevantie.

Als het wervelkanaal daadwerkelijk te smal is, vertoont een paard ataxie en dat komt eruit bij de klinische keuring. Als een paard in extreme halshoudingen wordt gereden met bv een slof/rollkur of als een paard langdurig met slecht ruggebruik wordt getraind, ja dan kan het zijn dat het dier pijn gaat krijgen, dat de zenuwen beschadigen of er synovitis wordt ontwikkeld op die plaatsen. Maar ja, dan is het in mijn ogen toch echt nog de training/management dat de oorzaak is, niet de EVCM of KS an sich. Maar deze schade aan zenuwen en synovitis zie je dan weer niet terug op een foto. Daarom zeggen de foto's mij weinig en de gevoeligheid en de bespiering van de bovenlijn veel meer.

Nou koop ik ook paarden helemaal groen of net onder het zadel, dus ik ben niet bang voor dat dergelijke schade al is aangebracht door de training bij aankoop. Je kan altijd pech hebben, maar 100% zekerheid bestaat er nou eenmaal niet in het leven.
Laatst bijgewerkt door oji op 05-01-25 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt