Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:32

PSvanLot schreef:
CalipsoLover schreef:
Even egopost maar zit met m’n handen een beetje in het haar :? Ik reageer spoedig op de rest.

Ik heb net weer met Marie gereden, hoewel ik vol vertrouwen was en Marie ook erg braaf ging het alles behalve goed. Marie “huppelt” in draf, de laatste 2 weken deed ze dit vooral even in het begin maar dat ree je er vervolgens makkelijk weer uit. Maar vandaag was er geen beginnen aan, vanaf je in draf ging was het hoofd omhoog en huppelen, alsof ze constant wou aan galopperen. Heb haar proberen aan de teugel te krijgen maar dat ging voor 10 meter en dan weer hoofd omhoog en huppelen. Aan de longe doet ze dit niet en ze loopt ook niet mank. Iemand enig idee? Ik bel maandag sowieso de dierenarts. Tandarts is nog geen maand geleden geweest, zadelpasser ongeveer 2-3 maanden geleden.

Als ik dit lees dan denk ik, gas geven...

Een paard wat niet voorwaarts is kun je sowieso niet door de hals rijden, dat zal toch van achter naar voor moeten.

Been eraan, gas open en van daaruit nagefelijkheid krijgen.

Ja zelfverzekerd naar draf gaan en niet per ongeluk teveel tegen houden ;)

Berdien

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:42

Ik zou Marie inderdaad ook flink naar voren rijden :j Netjes tussen twee teugels en twee beugels maar wel echt het voorwaartse opzoeken.

Komt Mexx wel buiten overdag? Wat een bedrag joh, ik betaal minder voor twee paarden op pension := Ongetwijfeld ook minder faciliteiten maar wel veel buiten, dat vind ik heel belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:51

Berdien schreef:
Komt Mexx wel buiten overdag? Wat een bedrag joh, ik betaal minder voor twee paarden op pension := Ongetwijfeld ook minder faciliteiten maar wel veel buiten, dat vind ik heel belangrijk.

Mexx en Kenzo komen wel buiten, maar niet zoveel als ik zou willen. En het is er gewoon ook niet hier. Dacht met deze stal eindelijk dat wel gevonden te hebben. Want toen we hier kwamen was het nog niet zo druk en de verzorging goed. Maar ze (nieuwe eigenaar) zijn hier stallen aan het bijbouwen en dat kan deze faciliteit niet hebben. Alles wordt minder nu. Wel wat betreft de rijbakken maar niet wat betreft de buitenfaciliteiten. En ja dan kan ik beter in de buurt gaan staan, Dan heb ik het ook niet, maar dan kan ik wel makkelijker 2 x per dag gaan. Maar daar zijn de bodems weer niet zo goed en dat vind ik ook belangrijk.. Het is zo balen hier.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:54

Ik wilde eigenlijk nooit meer stoppen Babootje :)) zo fijn liep hij. Zo mooi in balans, constant in tempo en houding. Dat beloofd voor de toekomst :):) Ooit, later als we groot zijn, komt dat tot zijn recht op wedstrijd i hope O:)

Wat ontzettend balen trouwens, van de stal. Je mag toch verwachten dat ze hun beloften nakomen maar het gebeurd, heel naar. Dat is ook mede een reden waarom wij van stal zijn verhuisd. Gelukkig hebben we nu een privé plekje, alleen een paard en veulen (veulen van mijn merrie van dit jaar) van de pensionhoudster en die van Candalisa en de twee van mij. Ik kan je zeggen, dat is heeeerlijk! Zoveel rust en geen geroddel en gezeik.
Is er niet zoiets te vinden voor jullie, of wil je persé een binnenbak?

CL, zoals al gezegd hier, even stapje terug en eerst aan n de vooruit werken voordat je weer aan de nageeflijkheid verder kunt. Geeft niks. Het gaat met ups en downs, komt ongetwijfeld goed +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:57

CalipsoLover schreef:
Even egopost maar zit met m’n handen een beetje in het haar :? Ik reageer spoedig op de rest.

Ik heb net weer met Marie gereden, hoewel ik vol vertrouwen was en Marie ook erg braaf ging het alles behalve goed. Marie “huppelt” in draf, de laatste 2 weken deed ze dit vooral even in het begin maar dat ree je er vervolgens makkelijk weer uit. Maar vandaag was er geen beginnen aan, vanaf je in draf ging was het hoofd omhoog en huppelen, alsof ze constant wou aan galopperen. Heb haar proberen aan de teugel te krijgen maar dat ging voor 10 meter en dan weer hoofd omhoog en huppelen. Aan de longe doet ze dit niet en ze loopt ook niet mank. Iemand enig idee? Ik bel maandag sowieso de dierenarts. Tandarts is nog geen maand geleden geweest, zadelpasser ongeveer 2-3 maanden geleden.

Dit is denk ik echt een aanleuningsprobleem. Rijtechtnisch oplossen. Ze moet naar voren. Als ze aan het begin in de overgang van stap naar draf een huppeltje heeft is ook de drang van achter naar voren niet voldoende. Vaak helpt het dan actiever te gaan stappen en ze dan in draf te laten rollen. Van achter naar voren. Op/vanuit het achterbeen. Als je goed de drang naar voren hebt kun je weer "terug"rijden.
Les 1 is bij alles wat in de aanleuning een probleem, is je paard niet voldoende van achter naar voren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:00

Noisy schreef:
Dat is ook mede een reden waarom wij van stal zijn verhuisd. Gelukkig hebben we nu een privé plekje, alleen een paard en veulen (veulen van mijn merrie van dit jaar) van de pensionhoudster en die van Candalisa en de twee van mij. Ik kan je zeggen, dat is heeeerlijk! Zoveel rust en geen geroddel en gezeik.
Is er niet zoiets te vinden voor jullie, of wil je persé een binnenbak?

Nee ik ken alle stallen inmiddels op mijn duimpje. Er is nog 2 stallen waar ik nu op de wachtlijst sta (ja je hoort het goed WACHTlijst) 1 in s Gravezande en 1 in Hazerswoude. Allebei ook ruim een half uur van huis.
Ik vrees dat ik zelf zal moeten gaan verhuizen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:00

Mijn merrie gaat ook geweldig. Ben sinds een maand weer begonnen met lessen en dat pakt goed uit. Niet te moeilijk maar wel de basis wat meer bevestigd krijgen.
Gisteren pasje wijken meegenomen en dat deed ze zomaar. Rijd voor mezelf een stuk minder fanatiek dus dan is een lesje eens per week, al heb ik het zo druk dat het nu om de week is, heel goed te doen.

Longeren heb ik 2 maanden 1x pw gedaan, maar vind ik zo niks aan dat we dat eigenlijk niet meer doen. Hooguit een keertje 10 minuutjes voor de energie als ik er mee aan het wandelen ben.

Sinds vorige week slof er af, dat kan inmiddels prima.

Enkel hebben we nu weer wat zadel gedoe. Wat ik nu heb ligt mooi stabiel, maar het model is zo matig. Het ligt er zo hoog op dat ik het geen rijden vind.
Volgende week komt zadelmaker met een hoop tweedehands. Hopelijk past er iets. Ik durf niet naar wat nieuws gezien haar enorme ontwikkeling in een jaar tijd.

Toch maar een keertje foto plaatsen ;)

Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:07

Wauw wat een gave merrie zeg! Wat is dat voor bloed? Staat vast ergens maar heb ik dan gemist :D
Die gaat nog wel een stukje omhoog ook denk ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:09

Knap beest is het geworden he! Had wel verwacht dat ze mooi bij zou komen, maar in een half jaar zo veel, dat had ik niet verwacht. Ik denk dat ze volgend jaar in mei echt super veel veranderd is.

Groeien hoeft niet zoveel hoor, meet al 1.70 ;)

Ik zal je het bloed pb'en.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 13-11-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:12

PSvanLot schreef:

Als je niet weet waar dit over gaat klinkt het heel raar :))

Knap dier geworden zeg!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:30

PSvanLot schreef:
CalipsoLover schreef:

Als ik dit lees dan denk ik, gas geven...

Een paard wat niet voorwaarts is kun je sowieso niet door de hals rijden, dat zal toch van achter naar voor moeten.

Been eraan, gas open en van daaruit nagefelijkheid krijgen.

Dat is dus het ding, want gas geven ging niet. Het lijkt ook alsof dat de oplossing is, maar dat werkt niet. Ze gaat zelf niet vooruit en hoewel ze normaal heel gevoelig is op mijn been, reageerde ze nu gewoon niet en bleef hangen. Haar tempo zelf was ook niet traag, integendeel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:07

Dan moet je een zweepje in je hand nemen. Ze was op dat moment niet aan je been en dan krijg je dit.

Een paard wat op tempo loopt, maar niet aan het been is, is alsnog niet actief.

Of iemand in de baan erbij die je kan begeleiden hierin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:30

Hengstig wellicht?
(Wat overigens geen excuus mag zijn)

Snel en impuls is inderdaad niet hetzelfde.
Wegrennen en klapperen/huppelen is in feite hetzelfde als traag en klapperen maar enkel een andere manier van aan de hulp ontrekken. Je kunt overigens wel beter snelle hebben want trage klapperaars/huppelaars kunnen ook zomaar ineens op de achterbenen staan.

Ik zou misschien wel morgen eerst even in de mond kijken en voelen voor de zekerheid, niet dat er op de achterste kiezen een haak staat, want dat kan natuurlijk ook nog.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:51

candalisa schreef:
Vientje dat heb je goed gezien! Ja idd een passier Corona 2 (erg toepasselijke naam voor deze tijd :roll: )

Haha ik speel vals hoor, mijn dressuurzadel is een Passier Corona I :)) Zijn idd fijne zadels, ondanks de naam :P

Jakkes Babootje, wat een prijzen en wat een bral krijg je daarvoor terug zo te lezen. Snap dat je er klaar mee bent... Wij zien dat hier als een 'typische Randstad-stal' :o ze weten dat ze het kunnen maken aangezien er schaarste is en maken daar gebruik van -O- Hopelijk vind je gauw een geschikte oplossing :(:)

Wat rot om nu te lezen CL :(:) Die hupsjes in draf herken ik van een zadel wat blokkeert, zadel al gecheckt? En ben je zeker dat je haar zelf niet onbewust blokkeert in de hand, doet ze het bijv ook zonder teugels aan de longeerlijn als je erop zit?
Rijtechnische stuk qua voorwaarts wat Babootje zegt klinkt ook plausibel, als je zegt haar bewust aan de teugel te rijden proef ik daar uit dat je wat meer aan de voorkant zit dan voornamelijk gas geven waardoor ze op licht contact zelf nageeflijkheid op kan gaan zoeken.

Wat fijn dat het zo goed gaat PSvanLot! Hoogbenig dier lijkt ze, ze is zeker mooi bijgetrokken :)

We gaan minimaal 2 weekjes met rij-verlof, ik had gelijk dat Pinda's laatste dop los begint te zitten. Ze gaf met les vandaag aan weer niet blij te worden van haar bit (nog best subtiel, maar ik herken haar lichte hints inmiddels). Dat gecombineerd met een boze reactie op contact op de longeerlijn gisteren en het feit dat ze weer ineens overal op moet bijten lijkt me duidelijk. Ben blij dat ik mijn muppet betër begin te leren kennen en er nu op tijd bij ben voordat ze wel groot uitpakt qua staken/vluchten. Al doende leert men :o

We hebben voordat in draf bleek dat het toch niet helemaal fijn zat in stap vandaag wel een begin gemaakt met de hulpen voor wending om de voorhand en travers, 2x prutsen en de puppy had het al door :)* Slimmerd -:) Kan ze nu mooi laten bezinken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:58

Marie aan de longe terwijl ik er op zit is geen optie... Ik ben zo’n keer gevallen, vind dat zelf te gevaarlijk als je geen roundpen hebt dus dat wil ik niet. Heb gewoon schrik dat ze niet lekker is. Aan de longe zonder er iemand op doet ze het niet. Dus misschien doe ik inderdaad iets verkeerd? Ik heb wel van alles geprobeerd en niet alleen de teugel gevraagd, zowel teugel geven als been er aan als tempo proberen wisselen, niks hielp. De vorige keer deed ze het enkel als ik op het verkeerde been zat. Een zweepje voel ik me zelf nog niet zeker genoeg voor, ik heb voordien wel al een zweepje in de hand gehad maar daar is het mentaal voor mij nog wat te vroeg voor. Even in gedachten houden dat ik een zware klap gehad heb. Dinsdag heb ik sowieso weer les. Maar ik ga maandag denk ik toch gewoon even bellen naar de DA voor de zekerheid...

Zadelpasser is 2-3 maanden nog geweest, de tandarts amper 3 weken geleden dus haken zijn er sowieso niet. Misschien kan het wel dat ze aan het wisselen is? Heb ik ook al gedacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:01

Ik had die foto‘s van PSvanLot helemaal gemist zie ik (nadeel van telefoon, dan staat er eerst alleen een linkje).
Wat een knappe merrie inderdaad en zeer hoogbenig.
Echt fijn trouwens dat het zo goed gaat, dan vertrouwd ze je nu waarschijnlijk nog meer dan ze al deed :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:05

2-3 maanden terug de zadelmaker kan best betekenen dat het nu niet meer helemaal OK is, Pinda had 3cm verschil in boommaat op 4 maanden tijd. Marie lijkt me een gevoelig paard dus wellicht het onderzoeken waard :j Wisselen is ook mogelijk natuurlijk. Zou dat beide toch even uitsluiten als ze verder gezond lijkt, en als daar niks uit komt toch nog naar het rijtechnische gaan kijken. Het klinkt voor mij iig wel herkenbaar :(:)

Zweepje bij zo'n gup zie ik trouwens echt als hulpmiddel voor duidelijkheid, vanuit het longeren kennen ze die al goed dus wanneer de beenhulp niet doorkomt (voorwaarts of zijwaarts) kan je die goed inzetten dmv een tikje. Pinda vindt dat duidelijker en daardoor prettiger dan blijven vergroten qua beenhulp. Zou daar dan ook niet te zwaar aan tillen, het is geen strafmiddel zo he :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:09

CL, kan het misschien ook zijn dat je uit onbewuste stress (die begrijpelijk is) met je bovenbenen klemt?
Zo kwam ik ooit erachter dat ik zelf bekkenproblemen had (kort na zwangerschap). Mijn jonge paard destijds begon toen met haar hoofd te slaan en te bokken en dat was omdat ik door mijn bekkeninstabiliteit teveel druk met de bovenbenen gaf, dan heb je dus continue de handrem erop. Gelukkig kon de fysio dat repareren _/-\o_

Ik zou gewoon eerst weer even de juf erop laten zitten, dan kun je zelf ook beter zien wat er gebeurd.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:56

Babootje schreef:
Nee ik ken alle stallen inmiddels op mijn duimpje. Er is nog 2 stallen waar ik nu op de wachtlijst sta (ja je hoort het goed WACHTlijst) 1 in s Gravezande en 1 in Hazerswoude. Allebei ook ruim een half uur van huis.
Ik vrees dat ik zelf zal moeten gaan verhuizen.

Waar sta je dan babootje, ik zie in je profiel den haag, ik woon daar ook en hier zijn goede idd stallen dun bezaaid.

Ik ken overigens ook de meeste stallen hier in de regio en heb zelf ook in hazerswoude gestaan. Op die stal is nu veel veranderd maar ik weet niet of ze het management hebben aangepast.... daar werden toentertijd afspraken ook niet nagekomen.

Ik sta nu al jaren op de driegang. Maar hier is een mega wachtlijst en geen verloop. Mensen gaan hier alleen weg als ze verhuizen of als hun paard overlijd.

Noisy schreef:
PSvanLot schreef:

Als je niet weet waar dit over gaat klinkt het heel raar :))

Knap dier geworden zeg!

:+

Zeker een mooie :j

Vientje wat leuk dat je al een begin hebt gemaakt met travers, leuk als ze het beginnen te begrijpen

CL, ik heb dit met limaar ook gehad. Na m'n ongeluk, ik zat zo in de knoei met mn gedachten dat ze alleen nog maar omhoog aandraafde, waar ik weer banger van werd.
Daarna deed ze het ook tijdens het draven, het lag echt aan mij, pas toen ik echt weer aan het rijden was verdween het direct. En met echt rijden bedoel ik vooral dat ik m'n gedachten weer normaal had.

Het is een proces. Terugkomen na een harde val, blijf eraan werken en wees niet te streng voor jezelf. Neem kleine stapjes en stel realistische doelen.
Visualiseer in je hoofd wat je wel wilt. Niet wat je niet wilt. Prima om de DA te bellen, maar ik zou ook zeker bij jezelf kijken of er iets van onzekerheid zit, ik bedoel je geeft zelf aan dat je nog niet met zweep durft te rijden. Maar nogmaals het is een proces, wees niet te streng voor jezelf :(:)

Ik zou dinsdag je juf erop zetten en kijken of ze het daar ook doet, dan kan je alsnog DA bellen mocht het bij haar ook gebeuren.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:42

Ja het zou best kunnen hoor dat ik onbewust iets verkeerds doe, nu deed ze het laatst ook wel toen mijn instructrice er op zat, maar dat was na een paar keer huppelen dan ook weer volledig over. Marie is idd een gevoelig paard, daarom dat ik ook bang ben dat er iets 'scheelt'. Ik neem al jullie tips mee naar morgen, morgen rij ik ze nog eens. Maandag ga ik sowieso de DA even bellen, dinsdag heb ik terug les. Misschien ligt het idd wel aan het zadel, al moet ik sowieso wel op zoek naar een nieuwe zadelpasser want die van mij was laatst zo bagger in service en klantvriendelijkheid dat die niet meer hoeft te komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:25

Hier een teken van leven :wave:

Te lang niet gereageerd voor een bijleespost maar ik heb alles gelezen!

Jodym, nog gefeliciteerd!

Joya heeft een tijdje in de lappenmand gezeten. Eerst de hoefzweer, vervolgens haalde ik haar op een dag uit de wei met een actieve schiefel, voor, en een dikke kogel achter.
Had al een afspraak staan voor een enting. Dierenarts heeft toen gekeken. Pezen waren droog, geen einschuss en kogel nog te dik verder onderzoek. Dus advies was afwachten.

Ik had ook een afspraak staan met een dierenarts/chiropractor voor drie weken later dus heb haar maar op rust gezet en vanaf een week voor die afspraak ben ik gaan wandelen. Been werd steeds dunner. Chiropractor beoordeelde haar als rad en vond een letsel rechts onder haar zitbeenknobbel. Rechtsachter was ook dik dus daar is een link. Misschien toch ruzie gehad met een weidemaatje ofzo? Er was geen briefje of een paard die mij wat heeft verteld. ;)
Was overigens een van de wei ice dingen die de chiropractor kon vinden naast een atlas die links wat vast zat. Viel mij erg mee, was de eerste behandeling van Joya ooit :)

Advies was rustig opbouwen en zolang het been dun blijft na inspanning is het goed. Dus daar ben ik nu mee bezig. Het gaat ook gewoon goed, been blijft dun en paard is blij.

Het is zo een fijn paard, na een maand niet rijden is het gewoon opstappen en een rondje buiten stappen aan een lange teugel. Zonder longeren, zonder slof, zonder bit en zonder ander paard.

Sinds vorige week pak ik weer stukjes draf mee al geeft ze aan dat ze ook wel graag een galopje wil. Misschien volgende week maar weer eens richting strand.

Afbeelding
Foto van gisteren, in onze "kerstboom-outfit".

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:15

Ego post:

Afgelopen donderdag mocht Gentle zn verband af... wond ziet er redelijk uit dus hup in de bescherming en naar de roundpen. Dat was nodig want ik moest letterlijk mn hakken diep in het zand zetten omdat meneer even helemaal uit zn plaat ging _O-

Daarna andere bescherming om (mudboots), nieuwe deken op en de wei op :D
Afbeelding

Zn kootholte wond ziet er redelijk uit... het flapje vel moet er binnen nu en 2 weken in principe nog af gaan vallen, zo niet dan moet de da terugkomen om het eraf te snijden (maar ik hoop dat dat niet nodig gaat zijn omdat hij dan weer terug in het verband en dus terug op boxrust moet).

Foto in spoiler gezet, kijken op eigen risico (niet bloederig ofzo) ;)
Spoiler:
Afbeelding

Vrijdagochtend had hij dan eindelijk zn 1e grondwerkles (die we maar 3x hebben verzet :Y) ) en die ging supergoed! Hij moest wel nadenken, dacht in 1e instantie dat wat er gevraagd werd m pijn zou gaan doen maar kwam er redelijk snel achter dat dat dus niet zo was ;).

Gister laat op de middag heb ik m opgezadeld (mag het zadel van n vriendin zolang even lenen omdat ik van de da moet kijken of n ander zadel veel verschil gaat maken in zijn gedrag/lopen) en manlief erop gezet... stap, draf en galop laten doen beide kanten op en daarna zijn we met zn 3e even n rondje akker wezen stappen *D

Met de ondergaande zon was dat echt geen straf :)

Mijn 2 knappe mannen <3
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag gaat mn eigen zadel erop en mag manlief weer hetzelfde doen als gister. Ik heb gister gefilmd en ga dat vandaag ook doen zodat ik beide filmpjes met dus dezelfde ruiter alleen ander zadel naar mn da kan sturen (overigens ook voor mezelf is dat goed vergelijkingsmateriaal!) want dat moest ik doen... dus ben benieuwd hoe het straks gaat (lees: gaat manlief n lief paard onder zn kont hebben of gaat hij vliegles krijgen??? :+ )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:03

CalipsoLover schreef:
Marie aan de longe terwijl ik er op zit is geen optie... Ik ben zo’n keer gevallen, vind dat zelf te gevaarlijk als je geen roundpen hebt dus dat wil ik niet. Heb gewoon schrik dat ze niet lekker is. Aan de longe zonder er iemand op doet ze het niet. Dus misschien doe ik inderdaad iets verkeerd? Ik heb wel van alles geprobeerd en niet alleen de teugel gevraagd, zowel teugel geven als been er aan als tempo proberen wisselen, niks hielp. De vorige keer deed ze het enkel als ik op het verkeerde been zat. Een zweepje voel ik me zelf nog niet zeker genoeg voor, ik heb voordien wel al een zweepje in de hand gehad maar daar is het mentaal voor mij nog wat te vroeg voor. Even in gedachten houden dat ik een zware klap gehad heb. Dinsdag heb ik sowieso weer les. Maar ik ga maandag denk ik toch gewoon even bellen naar de DA voor de zekerheid...

Zadelpasser is 2-3 maanden nog geweest, de tandarts amper 3 weken geleden dus haken zijn er sowieso niet. Misschien kan het wel dat ze aan het wisselen is? Heb ik ook al gedacht.

Dit is echt een impulsprobleem CL zoals de anderen hier ook zeggen. Het is niet synoniem aan snelheid maar aan activiteit van het achterbeen. Ik zou gewoon bij de overgang van stap naar draf beginnen. Doet ze dan een huppeltje begint ze niet vanuit het achterbeen. Je moet haar dan actiever laten stappen, maar wel zo dat ze aan elkaar van achter naar voren in verbinding is. Dat kun je trouwens ook doen vanuit het halt houden naar stap. Dus halthouden met je been er losjes aan, verbinding (nageeflijkheid) vragen (been eraan en begrenzen) en dan gaan stappen waarbij je moet opletten dat het achterbeen eerst gaat. Dat heet ook (met) voorwaarts(e drang) halt houden. Die zelfde voorwaartse drang of impuls vraag je als je van stap naar draf gaat. Dan raak je het huppeltje echt kwijt.
Dat stukje vanuit halt nageeflijk vragen. met been en begrenzen is wel een tricky stukje want ze mag niet een uitweg zoeken naar omhoog zeg maar. Dus als je voelt dat ze naar achter wil (niet pas als ze naar achteren gaat) geef je weer been en open je je hand weer iets om vervolgens hetzelfde stukje weer op te zoeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:44

Hoi ik kom ook weer even langs! :D
Zit weer wat meer op bokt dus kan ik het weer een beetje bijbenen hier.
Zal op de laatste berichten wel fftjes reageren!

Cl ik zou eerst even uitsluiten of ze pijn heeft.
Meestal gaan ze daardoor op de rem/hard.
Kan nooit kwaad om even te checken.

Paintlover wat ziet dat er al goed uit!
Hopelijk krijgt je man geen vliegles! :P

Fransje ook weer terug en gaat gelukkig met Joya ook weer!

Vientje goed dat je gelijk doorhebt dat ze last heeft van haar gebit!
En knap dat je al wat zijgangen kunt oefenen.
Ik doe dat met Malik ernaast en dat vindt hij erg leuk.

Met ons gaat het goed!
We hebben net een zadeltje, een Sommer en die kan goed aangepast dus dat is prettig.
Malik is er heel gevoelig mee, dus we rijden er nog niet mee.
Hij heeft vanaf het begin al dat hij de longeersingel en deken spannend vindt dus we nemen de tijd.
Met deken durft hij nu goed te draven maar galop gaat nog met bokken.
Zonder zadel kan ik wel gewoon erop en wat stappen maar dat vindt hij ook lastig dus daar kan ik ook nog niet zoveel mee.
Hij gaat wel goed ernaast, we lopen veel en longeren af en toe en we doen leuke kunstjes.
We zijn met apporteren zo ver dat hij ophaalt wat ik benoem, we hebben 6 dingen die hij dan ophaalt en dan weet hij de namen.
Wel wisselend hoe hij het doet, hij heeft veel eigen ideeën dus dat is wel grappig en hij vindt dingen snel saai dus dat is een uitdaging!
Hij is zo leuk, ben gek op hem!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:30

Gentle gaat ook met stapjes weer de goede kan op. Goed om naar je zadel te kijken. Zit er inderdaad verschil in denk je PL?
Fransje en Joya ook weer op de rit. Gelukkig niets ernstigs.
En Miranda leert haar paard apporteren. Dat is pas echt LOL met je knol haha.