de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:51

Iwanluver: Misschien je teugels in een brug vastpakken? Dus de achterkant van je rechterteugel ook door je linkerhand et vice versa. Dan kan je zelf kiezen hoeveel ruimte er tussen je handen kan komen maximaal.

Nasi loopt nog zonder deken, maar begint wel een wintervacht te ontwikkelen nu. Vanaf vandaag krijgt ze dag en nacht een ongevoerde tegendelen op. Elke morgen wisselen vind ik niets.

wendy1987

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:55

Eef: Dat wisselen loop ik ook tegenaan.. Nooit gedaan, en nu sta ik op een stal waar in de voorwaarden staat dat staleigenaar het wel wil doen. Maar mijn monsters hem elke dag laten wisselen vind ik ook niets. Ik kies ervoor, en daarvoor ging het ook altijd prima. Maar wil toch kijken of ik zonder scheren het ook red (Vast niet met mijn haflingers die denken dat het -30 wordt in Nederland.. ) :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:26

Bij mij staat ze de nacht binnen, maar wel een luik naar buiten dus geen binnenstal.

Wisselen is hier geen probleem overigens. Denk dat ik voor de koude nachten ook maar naar de 150 grams ga..

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:31

bij ons allemaal binnen met de luiken dicht, staan nu met een niet te dikke deken die ik smorgens om 6u al afdoe aangezien ze overdag lekker buiten in de zon lopen.
Veel te warm onder een dek.
Als ik vrij ben doe ik ze in de loop van de morgen af.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:47

Ze staan alle 5 nog zonder deken. Overdag nog niet nodig en snachts als ze met zijn 5'en op deel staan is het best warm. Allemaal nog zo strak in de vacht, hoop zo dat ik ze niet hoef te scheren!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:22

Guapa heeft ook een buitenstal, dus 0gram deken met een fleece er onder en als ze op de wei staat in de zon staat ze zonder deken. Vorig jaar stond Guapa snel met een beetje winterhaar, maar haar vacht is niet zo heel dik geworden doorheen de winter.

Heb Guapa ingeschreven voor 2 wedstrijden voor jonge paarden in oktober en november :) ben benieuwd...
En volgend weekend gaan we een weekendje wandelen in het bos :D

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:40

Giv staat overdag nog zonder deken en eind van de middag doe ik hem om voor de nacht.
En als het overdag niet zo warm of bewolkt blijft houd ze hem op.
Ze heeft een regendeken met een dun dekentje er in.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:41

Nathiie schreef:
Guapa heeft ook een buitenstal, dus 0gram deken met een fleece er onder en als ze op de wei staat in de zon staat ze zonder deken. Vorig jaar stond Guapa snel met een beetje winterhaar, maar haar vacht is niet zo heel dik geworden doorheen de winter.

Heb Guapa ingeschreven voor 2 wedstrijden voor jonge paarden in oktober en november :) ben benieuwd...
En volgend weekend gaan we een weekendje wandelen in het bos :D

weet niet waar je vandaan komt, maar ik organiseer 7 nov in Zeeuws Vlaanderen de Interland Fokdag met oa zadelrubrieken voor 3,4,5 en 6 jarige paarden.

ZIjn ook exterieurkeuringen voor veulens jaarlingen,2-en 3 jaarse aan de hand, en vrij springen voor 2 en 3 jarige, en zadelrubrieken 4,5,en 6 jarige springers.
Goed gevulde prijzenpot enz enz,
opengesteld voor alle stamboeken.

http://www.fokdistrictzvl.nl

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:22

George staat overdag met een ongevoerde regendeken, voor de nacht staat hij met een 100 grams deken.

Die van mij staan in buitenstallen, dus het is buiten net zo 'koud' als in stal.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:28

Die van mij staat onder een ongevoerde regendeken. Ook bij zonnig weer, helaas kan ik niet wisselen overdag.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:50

Peetje82: woon in belgie :)

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:24

Grand staat onder een gevoerde regendeken. Wil, als het minder zonnig is overdag, over naar 100 gram. Grand heeft het namelijk vrij snel koud. Die valt snel af als hij het ook maar een beetje koud heeft. En hij heeft al geen vetjes te over.. :(:)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:40

Nasi staat vanaf vanavond met een ongevoerde regendeken dag en nacht buiten.
Heb wel een 150 grams besteld voor als het overdag ook kouder wordt.

Vanmorgen om 8 uur even dressuur gereden, ging helemaal niet lekker. Op het eind maar een paar keer over een boomstam heen gesprongen, en toen kon ze ineens wel fijn en ontspannen door haar lijf lopen :Y). Eind goed al goed :P .

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:37

Jetteke staat ook onder een ongevoerde regendeken.

Ik ben niet zo van zonder zadel rijden, ik lig er dan zo naast. :=
Afgelopen winter ben ik, toen ik een tijd niet mocht rijden na een kijkoperatie, een keer in de stal Op Jetteke gekomen. Ze vond het wat vreemd maar bleef wel braaf staan.
Ik móést er even op... *penny* :D

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:07

Guusje is dinsdag voor de tweede keer door de chiropractor behandeld, ze was minder pijnlijk maar de veearts vond het bekken nog wel een dingetje. Zaterdag mag ik er rustig aan weer op en over 2 weken contact opnemen over hoe het er voor staat en hoe verder. De veearts heeft meteen twee doppen verwijderd. Die is ze dus ook meteen kwijt. Dinsdagavond is ook het veulen gehaald, dit ging eigenlijk heel goed. Uier is al mooi dun dus gelukkig geen problemen hier mee gelukkig. Guus staat nu zonder krachtvoer nog totdat de uier helemaal dun is en dan ga ik dr weer rustig opbouwen met krachtvoer en hopelijk krijgt ze dan een beetje body. Ze is 1,73, heeft een lang lijf èn dr veulen gehad èn groeien dus ja de spekjes zijn ver te zoeken. Guus heeft een 100 grams deken op. Nog meer mensen die jonge paarden competities gaan rijden? Zo ja welke?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:43

@Anonymous: fijn dat je weer wat op kan gaan pakken!

@Eef_Bam: lekker dat je wel goed hebt kunnen afsluiten! Volgende keer eerste en sprongetje en dan dressuren? :Y)

Ik heb Gideon ook onder een 0 grams regen deken staan. Als het weer volgende week minder wordt, doe ik hem een iets dikkere deken op.

Vanavond gelest en ondanks dat het niet volgens het boekje ging, wel weer goede stukken met vooruitgang. Ik moet meer gaan voor de lange termijn en niet voor de goede stukjes nu. Ik kan bv heel blij zijn met een kort stukje nageeflijkheid terwijl ik meer het schakelwerk moet opzoeken wat wellicht minder perfect gaat maar waar ik op termijn meer aan heb. Dat vind ik best lastig.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:36

Hier geen deelname aan jonge paardencompetities. Wel doet Happy mee aan de Herfstmeeting.
Verder nog helemaal zonder deken. Staat 's nachts wel op stal. Hij heeft het niet snel koud en blijft toch kort in zijn haar zitten. Vorig jaar ging zijn deken pas half november op.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:26

George heeft afgelopen maart meegedaan aan een Jonge Paardencompetitie. Ik vond het zelf opzich wel grappig, maar niet dat ik daar per se aan mee moet doen. Ik vind overigens George ook niet goed genoeg bewegen daarvoor, en zeker niet als hij heel erg gespannen is! :D Hij beweegt overigens niet slecht hoor, maar als ik tegen al die professionele ruiters en paarden op moet, is mijn moed al ver in m'n schoenen gezakt...

Ik vind nu het wedstrijden starten zelf leuker! :)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:27

Nathiie schreef:
Peetje82: woon in belgie :)

Zeeuws Vlaanderen te doen voor jou?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:46

Ik baal een beetje, beetje veel..Niet zo'n lekker weekend gehad. Gadget was erg chagrijnig op aansingelen en erg onrustig met haar hoofd, wilde niet in de aanleuning komen, alleen maar slaan met haar hoofd.

Morgen de zadelmaker bellen, hopelijk lukt het deze week om een afspraak te maken. En ik heb geprobeerd om een afspraak te maken met P.aul V.ersluis voor een bit controle, maar hij heeft het te druk dat hij niet voor 1 paard wil komen :\ .

Ik heb gevraagd of ik dan bij hem thuis langs mag komen (woont in de buurt), ik ben een beetje radeloos qua bit nu ook...

Einde depri modus... :(

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:58

IwanLuver schreef:
Ik baal een beetje, beetje veel..Niet zo'n lekker weekend gehad. Gadget was erg chagrijnig op aansingelen en erg onrustig met haar hoofd, wilde niet in de aanleuning komen, alleen maar slaan met haar hoofd.

Morgen de zadelmaker bellen, hopelijk lukt het deze week om een afspraak te maken. En ik heb geprobeerd om een afspraak te maken met P.aul V.ersluis voor een bit controle, maar hij heeft het te druk dat hij niet voor 1 paard wil komen :\ .

Ik heb gevraagd of ik dan bij hem thuis langs mag komen (woont in de buurt), ik ben een beetje radeloos qua bit nu ook...

:(:) komt wel goed.

KimAlFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:00

IwanLuver schreef:

Vervelend he.. Ik maak me dan ook gelijk zorgen..
Als eens een tandarts laten kijken?

Ik heb er vrijdag een tandarts bij gehad en dat was zeker geen overbodige luxe. Merkte gelijk verschil.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:38

Ik zou jullie op de hoogte houden als ik bitloos gereden had...nou, dat is vandaag gebeurd!! Wilde al een keer eerder , maar toen was hij zo fris dat ik zonder bit het niet aandurfde. Ik weet niet of mijn ervaring eenmalig was, maar het was GEWELDIG!!! Heb eigenlijk nog niet eerder zo fijn met hem gereden. Het was eerst even wennen voor ons allebei...maar al snel kwamen we erachter dat het voor mij als ruiter vrijwel niet anders voelt en mijn paard kwam erachter dat hij heel blij was, fijn en rustig in aanleuning liep en zijn lichaam kon ontspannen! Ik ga eerst eens een tijdje bitloos rijden en als we wat verder zijn ga ik weer een keer een bit proberen...en mss ga ik wel starten bitloos...nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen. maar onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen.

Zag trouwens dit filmpje op YouTube..prima dressuur te rijden bitloos.

https://youtu.be/mpElSc0he4U

PS Tandarts was bij mij geweest en kon niks vinden, verschillende bitten geprobeerd maar hielpen niet, volgende week komt nog wel de osteopaat omdat de afspraak al stond...maar bitloos maakt al zoveel verschil. Wil nog wel even een zadelcheck...dan heb ik alles afgevinkt :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:43

Wauw, Manubres! Dat is vast een hele aparte ervaring. Wat goed dat hij goed uitpakte voor jou en je paard +:)+. Iets in het bit vindt hij dus echt niet fijn. Ik ben nog wel benieuwd wat dat dan zou zijn. Mocht je een keer diverse bitten willen proberen?; ik verkoop TRUST bitten, dat zijn de zogenaamde sweet iron bitten wat door veel paarden makkelijk(er) wordt aangenomen. Maar we hebben ook leren en kunststof bitten voor paarden met een gevoelige mond. Wij hebben een systeem dat mensen kosteloos bitten kunnen uitproberen en uiteindelijk het bit kopen wat hen past of als geen van de bitten het gewenste effect heeft, dan koop je geen bit.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:09

Bij mij is weken geleden de tandarts net geweest, daar was ze wel aan toe.
Maar ik heb afgelopen vrijdag ook een stukje bitloos gereden, het ging echt niet goed, toen dacht ik weg met dat bit.
Ik rij met een lage neusriem en ik heb daar de teugels aan vast geknoopt. Het ging wel wat beter maar ik heb er niet mee door gereden.

Waarschijnlijk heb ik toch vrijdag een afspraak met de bitfitter, dan hoop ik dat er een geschikt bit bij zit, en anders ook maar bitloos verder.