Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:32

Iessie schreef:
Arabiertje ik hoop wel dat áls je die 17 jarige koopt hij bij jou oud mag worden...
En niet dat hij over 1 a 2 jaar weer op de schopstoel zit.
Bedenk wel dat je hem over een paar jaar (als hij nog ouder is) mogelijk moeilijker krijgt verkocht (als zich dat zou voordoen), helemaal door die snot.

Ik ben absoluut niet iemand die het uiterste van m'n paard ga vragen. Dus als die z'n tijd gehad heeft, gaat die lekker mee op de weide bij m'n tante. Of gewoon een plekje zoeken waar hij ergens op pensioen mag gaan. :)

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:35

paardjes123 schreef:
chanel1985 schreef:
Zie maar uit met dat snot dat stinkt, ik denk daar direct aan ontstoken sinnussen, wat cronisch kan zijn, een belgische bokker heeft dat nu ook met één van haar ponu's en die is al geopereerd geweest en het is nog niet opgelost.

Ik denk laten staan :+

Ik zou hem ook laten staan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:34

Torius16 schreef:
@Moonprayer oké je hebt 1 paard naar het Z gereden die goede bewegingen had en 1 pony maar klasse vermeldt je niet.
Dan vind ik het best knap dat je durft te stellen dat elk paard naar het Z te rijden is of in ieder geval goed, gezonde bouwde paarden.

Maar daar heeft Moonprayer gelijk in! Elk paard dat gewoon gezond is, is heel goed naar het Z te rijden! Maar of elke ruiter dat kan is een tweede maar dat staat los van het paard.
Torius16 schreef:
@
Echter goed, gebouwde en gezonde paarden met gangen voor een 9 vind je niet rond of onder de € 3000,00 (of je moet heel veel geluk hebben).

Misschien niet met gangen voor een 9, maar met gangen voor een 6 wel. En als je voor elk punt op je startcoupon een 6 rijdt, rij je een winstpunt en kun je met genoeg wp op naar de volgende klasse.
Torius16 schreef:
@
Als je dit topic goed hebt doorgelezen heb je gezien dat aan elk paard wel wat mankeerde.

En lag dat altijd aan die paarden? Hoeveel paarden worden er niet verreden? En dat kan ook met hele mooie en goede paarden gebeuren. Juist met de hele mooie en goede paarden die veel temperament hebben die de gemiddelde ruiter niet aan kan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:44

Arabiertje* schreef:
Ik ga vrijdag terug naar die 17 jarige, ik neem er les mee. Om te zien hoe het verder zou kunnen verlopen... Hij heeft alleen een klein probleempje en dat is iets aan z'n neus. (Een operatie die mislukt was) waardoor hij steeds snot heeft en dat ook enorm stinkt. Zou blijkbaar geen probleem zijn zegt ze, ga dat vrijdag nog eens goed navragen en eens horen bij mijn DA voor moest ik een beslissing maken.

Oei! Problemen met paarden komen ook wel op je weg zonder dat je er mee begint. Laat maar lekker staan! Niet naar toe gaan.

Lante

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:29

Iessie schreef:
Lante: Een goedzak, grote D of E pony. Bomproof, stabiel karakter. Braaf onder het zadel en in de omgang. Geen (stal)gebreken. Verkeersmak (ook alleen naar buiten met de ruiter). Ook voor groot verkeer. Trailermak zou ook fijn zijn.
Liever een steviger type dan een bloedpaardje (ook kijkend naar het karakter dat ik zoek). Ras/afstamming/kleur/uiterlijk maakt niet uit. Niveau is ook niet van belang, wil er vooral mee buitenrijden (geen ambities in de sport).
Als hij maar lief is. En klinisch goed gekeurd wordt. Leeftijd tot ong 15 jaar. Max. 2000 euro.

Ik weet nog wel zo'n paardje, kruising fries arabier, hele koele tante, maar nog niet beleerd.... Is het dus ook net niet. Als ik nog eens wat tegenkom hier in de buurt laat ik het je weten. ;)

@Lancara: Nouwww... een gezond paard kan door een handige ruiter meestal met veel geduld en doorzettingsvermogen Z lopen, maar om nu te zeggen dat ze allemaal 'GOED naar het Z te rijden zijn', daar ben je wel wat al te optimistisch mee denk ik hoor. Kost bij sommige echt bloed zweet en tranen. ;)
Daarnaast; als je een paard hebt dat in de klassen B en L voor een zesje loopt, dan moet je vanaf het M1 het paard wel erg goed voorelkaar hebben wil je datzelfde paard op die 6 houden. Ik vind dat je er wel erg makkelijk over denkt. Maar goed; misschien heb jij wel tig hele gewone naar het Z gereden en zit ik er helemaal naast haha! :P Een bepaald gevoel in mij zegt van niet. ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:06

Rare conclusie van je. Ik heb nooit een paard naar het z gereden. Ik zeg ook niet dat ík het kan. Ik geloof alleen meer in paarden dan jij. Mijn gebrek aan geloof en mijn gebrek aan vertrouwen zit hem in de rijkunst van de gemiddelde ruiter. En ik voel me helemaal niets beter dan een ander hoor.
Maar feit is dat het paardenmateriaal qua capaciteit gemiddeld beter is dan dan het ruitermateriaal qua capaciteit.
Het paard is meestal beter dan de ruiter die er op zit.

En de gemiddelde instructeur is helemaal grote soepzooi. Die leren alleen maar hoe een paard te forceren zodat er de knopjes snel op komen te staan. Maar een paard door het lijf laten lopen, nope. Daar is geen tijd voor.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:12

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:23

Kapaza ken ik pas sinds deze week.
Die eerste heeft pit. En ik heb liever een sulletje. :o
De tweede vind ik wel leuk maar die staat wat verder weg.
De derde daar heb ik al onder gelegen! {:) {:)-:(
De advt erna is van dezelfde stal geloof ik.
De laatste is te klein.

Ik wacht eerst woensdag af hopelijk is hij helemaal te gek.
Bedankt voor het meezoeken trouwens.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:33

Is die 3de die pony waarbij dat gebeurde int bos?! Tjonge zeg.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:35

Ja! Nouja niet in het bos maar op de veldweg. Ik zag hem en ik dacht meteen nee niet jij weer. Haha :D

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:36

Nee laat die maar lekker gaan dan hahaha :')
Mijn pony zou wel leuk voor je zijn, maar in een nieuwe omgeving zal hij in het
begin kijkerig zijn en dt vind je eng :') .
Voor de rest is het een mak schaap.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:52

Zo hele discussie over stallen zoals JvdH.
Ik ben er onlangs ook geweest omdat ik mijn eigen paard nog niet kwijt was en ze daar aan inruil deden.
Nou heb een aantal paarden gezien die als dressuurpaard met potentie door zouden moeten, nou ik had elk paard binnen 5 minuten al gezien. Ik dacht nog kijken kan geen kwaad maar daar ga ik dus nooit weer heen.

Ga morgen voor de 2de keer terug naar een dressuurstal voor een 11 jarige die op Z2 niveau heeft gelopen tot voor twee jaar. Wordt momenteel gereden door iemand anders omdat de eigenaar geen tijd heeft om hem te rijden. Hij stond niet te koop, maar heb gewoon gebeld of ze niks hadden staan eventueel. Paard is rijtechnisch echt super gereden, heb er dus ook wel een goed gevoel over.
Hij is iets ouder dan ik eigenlijk in de planning had, en heeft niet de uitstraling die ik wenst maar ergens lijkt er een klik te zijn.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:56

klinkt goed spaikey, lijkt me een goed leerpaard!

en arabiertje hou je iedereen in dit topic voor de gek?? echt wat je wilt en waar je mee aan komt zetten matcht niet zo erg :Y)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:55

@Lancara: Nou, ik ben meer van het realistische en er zijn echt goeie instructeurs te vinden hoor, PB voor telefoonnummers (hier in de buurt). ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:09

Ik heb er intussen ééntje gevonden. En daar les ik bij.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:39

Ik ben net weer bij die ruin geweest. Is echt super braaf. 1 baklicht deed het niet, dus was best donker. Hij was donderdag voor het laatst gereden en het wat rotweer.de wind waaide flink om je oren. Hij gaf om dit alles helemaal niks. Echt super. Rijtechnisch moet ik nog wel wat leren, maar hij voelt al erg goed en heb straks ook goede begeleiding, dus daar ben ik niet bang voor. Maar hij is volgens mij echt super correct gereden. Bij een ruwe benadering bij poetsen e.d.iets schichtig, maar vliegt niet weg. Dat is iets waar ik prima mee om kan gaan en niet bang voor ben. Onder het zadel gewoon super stabiel. Ik ga volgende week nog een keer kijken en dan vraag ik mijn instructrice mee. Lichamelijk kan ik niet echt wat vinden, gelijke hoeven, rechte droge benen. Is al 5 jarige rontg. Goedgekeurd en in juli kl. Gekeurd. Kl. Ga ik sowieso over doen, mocht ik besluiten hem te kopen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:52

wreckh schreef:
Ik ben net weer bij die ruin geweest. Is echt super braaf. 1 baklicht deed het niet, dus was best donker. Hij was donderdag voor het laatst gereden en het wat rotweer.de wind waaide flink om je oren. Hij gaf om dit alles helemaal niks. Echt super. Rijtechnisch moet ik nog wel wat leren, maar hij voelt al erg goed en heb straks ook goede begeleiding, dus daar ben ik niet bang voor. Maar hij is volgens mij echt super correct gereden. Bij een ruwe benadering bij poetsen e.d.iets schichtig, maar vliegt niet weg. Dat is iets waar ik prima mee om kan gaan en niet bang voor ben. Onder het zadel gewoon super stabiel. Ik ga volgende week nog een keer kijken en dan vraag ik mijn instructrice mee. Lichamelijk kan ik niet echt wat vinden, gelijke hoeven, rechte droge benen. Is al 5 jarige rontg. Goedgekeurd en in juli kl. Gekeurd. Kl. Ga ik sowieso over doen, mocht ik besluiten hem te kopen.

Whaa leuk!! Frances wil vast wel met je mee :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:48

Dat had ik natuurlijk al aan haar gevraagd en ze wil mee. Dus dat is super. Ben benieuwd wat ze ervan vind.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:06

Klinkt positief wreckh! :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:54

wreckh schreef:

Zo'n keuring kost 800 euro, en zegt niet alles. Ik zou hem gewoon klinisch laten keuren. Kosten 150 euro. En dat zegt eigenlijk nog meer.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:55

lante ik zag ergens dat jij ervaring hebt met een paard met een krampstap zou je mij er meer over kunnen vertellen? mag ook via PB

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:58

R_ali_R schreef:
lante ik zag ergens dat jij ervaring hebt met een paard met een krampstap zou je mij er meer over kunnen vertellen? mag ook via PB

Kunnen het achterbeen vaak niet onder brengen. Het is een lichte vorm van atactie. Je kunt er niet altijd ver mee komen in de sport. Heel jammer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:09

Langcara schreef:
R_ali_R schreef:

Kunnen het achterbeen vaak niet onder brengen. Het is een lichte vorm van atactie. Je kunt er niet altijd ver mee komen in de sport. Heel jammer.

Klets! Dit is ataxie dat is iets heel anders (overigens komt mijn atactische reus met krampbeen makkelijk in het Z hoor ;) ) dus dat laatste is ook niet altijd waar...
(in de springsport lopen er zelf diverse internationaal met lichte ataxie)

Krampstap (hanetred) is heel wat anders, dat is alleen zichtbaar in stap, mooi is anders, maar daar kun je nog best ver mee komen in de sport,
ik ken er diverse in het Z2, ZZ-L en zelfs Premier van Aat van Essen loopt er internationaal GP mee!

Daarnaast heb je nog een krampbeen (Krampentrekker), dat is alleen lastig bij de smid, hoeven uitkrabben, uit stal komen, wasplaats ed. voor de sport heeft dit ook absoluut geen negatieve gevolgen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:16

ik deel ook de ervaring van listiglistje

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:29

@Lancara, je hebt zelf nog nooit een paard naar het Z gereden maar zegt dat elk goed gebouwd paard dat kan...
Gedurfd hoor! Ik heb in dit topic toch aangegeven het manegemeisje dat met een goed paard en goede instructie binnen 4 jaar Z was?
Een klin keuring kost idd rond de 150 (kan ook goedkoper, ligt aan welk gebied je woont) röntgen is rond de 400, dus dat is ook goed te doen.
@Arabiertje: Haflingers zijn niet springgebouwd of gefokt, dus waar je die wijsheid vandaan haalt......

Even over goed gebouwd type hier even een klein stukje rapportage van een hengstenkeuring (dus waar men zoal naar kijkt bij een paard):

Type keuzes die o.a. mogelijk zijn: goed, klasssiek, voldoende, beknopt, kortbening (Totilas?), jeugdig, eenvoudig etc.
Voorbeen: correct, frans LV, frans RV, hol, kort, ingesnoerd, toontredend LV, bokbenig, teer, smalle voeten etc.
Achterbeen: correct, sabelbening, steil, lang, koehakkig etc.
Stap: ruim, voldoende ruim, kort, gespannen, matig krachtig, traag etc.
Draf: ruim, voldoende ruim, kort, weinig gedragen, traag, weinig souplesse etc.
Galop: ruim, voldoende, kort, weinig souplesse etc.

In dit geval betrof het een spingpaard met de algemene indruk tussen voldoende en matig met de opmerking springt teveel naar voren met een matige techniek.
Ook het exterieur was goed en niet matig dus voldoende met hier en daar wat kanttekeningen (die de meeste leken niet eens zien!).
Dit paard werd geruind en verkocht (zou immers nooit een echte topper worden op basis van deze 'deskundigen rapportage')
De ruin is 6 jaar en springt inmiddels Z, ook Internationaal bij de YH en inmiddels ook een Grote Prijs staat achter zijn naam.....
Arghhhhhhh dan kun je, je toch wel op je vingers bijten???????

En even by the way welke 'leken' kunnen dit zien? Wat is een goed gebouwd correct paard?
Ik heb zelf heel veel (jonge) paarden aangereden en uitgebracht op wedstrijden en doe dit nog steeds.
Geluk is dat in niet echt bang ben en redelijk stabiel en ik weet dat niet iedereen dat heeft en dat hoeft ook niet, maar zorg dan wel voor goede begeleiding!
Het verschil met het vorige paard en die ik nu rij is echt dag en nacht. Beide goed gebouwd, maar zo'n verschil in gangen en karakter.
Bij de vorige kon ik mij echt geen fouten veroorloven in de proef, diegene die ik nu rij haalt met 3 foutjes (lees 3 of 4 op protocol) nog 203 punten.....

Als je zelf niet zeker genoeg bent van dit soort zaken in de aanschaf van een paard, wees niet eigenwijs, neem iemand mee die vaker met het bijltje heeft gehakt.
Iets is namelijk niet altijd wat het lijkt (dat bewijst bovenstaande maar weer!)