Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Naranga schreef:Ik denk dat een deel van deze discussie ook ontstaat omdat verschillende dierenartsen het op verschillende manieren doen.
Ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat een paard/pony (of welk ander huis/vee dier dan ook) eerst vier spuiten kreeg, behalve de enkele keer dat het echt nodig was omdat de narcose niet voldoende was. Veel dierenartsen geven idd een spuitje in het hart.
Ik heb altijd gezegd dat die van mij naar de slager zouden gaan. Maar ondertussen is dit er nog nooit van gekomen, de eerste hebben we in laten slapen op de operatie tafel en de 2e brak zijn been en dan is vervoeren natuurlijk geen optie meer...
Die euthanasie ging overigens niet vlekkeloos (deels mijn fout) het paard verzette zich tegen de druk op het halster (zo deed deze da het) en ging daardoor achterover door het hek van het land in de (droge) sloot. dat had hij overigens gelukkig allemaal al niet meer door... vervolgens de laatste spuit (in de sloot) in zijn infuus gezet, dus gewoon via de bloedbaan.
Verder heb ik wel genoeg paarden ingeslapen zien worden en ook wel gehoord dat ze zich ertegen kunnen verzetten, maar dat heb ik nog nooit gezien, ook niet bij 'gezonde' dieren, maar dat wil niet zeggen dat t niet vookomt
maikeltje schreef:M K; Dat er drie generaties DA in die praktijk lopen daar wil ik alleen maar mee zeggen dat je spreekt over alles bij elkaar pakweg 70 jaar ervaring en dus ook al die jaren paarden euthanaseren. Denk je niet, dat als 9 van de 10 paarden ertegen vecht, deze DA dat dan al duizenden keren mee had moeten maken?
Ik heb het toen ik er was een keer nagevraagd over dat vechten tegen een spuitje, juist nav dit topic.
En deze DA vertelde me dat het klets was. Dat het sporadisch voorkomt dat er eentje vecht tegen de sedatie (spuitje om rustig te worden, soort kalmeringsmiddel dus, ben je bekend met sedalin of sedacam?).
Nadat de narcose is toegediend (alles via de bloedbaan) dan zakken ze rustig door de benen en zijn vrijwel meteen onder zeil.
Ben je ooit zelf geopereerd? Zo ja, was het mogelijk te vechten tegen de narcose? Als je het zelf ooit meegemaakt hebt dan weet je ook dat je bij het terugtellen van 10 naar 0 amper tot de 7 komt. Zou het voor paarden zoveel anders zijn denk je?
Snoevie schreef:dat lijkt me moeilijk,als je achteraf spijt hebt.
dan vraag ik mij af,hoe heb je dan je beslissing genomen op het moment zelf(laten overhalen of je laten gekmaken door de zielig verhalen)