slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:07

M K; Dat er drie generaties DA in die praktijk lopen daar wil ik alleen maar mee zeggen dat je spreekt over alles bij elkaar pakweg 70 jaar ervaring en dus ook al die jaren paarden euthanaseren. Denk je niet, dat als 9 van de 10 paarden ertegen vecht, deze DA dat dan al duizenden keren mee had moeten maken?
Ik heb het toen ik er was een keer nagevraagd over dat vechten tegen een spuitje, juist nav dit topic.
En deze DA vertelde me dat het klets was. Dat het sporadisch voorkomt dat er eentje vecht tegen de sedatie (spuitje om rustig te worden, soort kalmeringsmiddel dus, ben je bekend met sedalin of sedacam?).
Nadat de narcose is toegediend (alles via de bloedbaan) dan zakken ze rustig door de benen en zijn vrijwel meteen onder zeil.

Ben je ooit zelf geopereerd? Zo ja, was het mogelijk te vechten tegen de narcose? Als je het zelf ooit meegemaakt hebt dan weet je ook dat je bij het terugtellen van 10 naar 0 amper tot de 7 komt. Zou het voor paarden zoveel anders zijn denk je?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:37

Naranga schreef:
Ik denk dat een deel van deze discussie ook ontstaat omdat verschillende dierenartsen het op verschillende manieren doen.
Ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat een paard/pony (of welk ander huis/vee dier dan ook) eerst vier spuiten kreeg, behalve de enkele keer dat het echt nodig was omdat de narcose niet voldoende was. Veel dierenartsen geven idd een spuitje in het hart.
Ik heb altijd gezegd dat die van mij naar de slager zouden gaan. Maar ondertussen is dit er nog nooit van gekomen, de eerste hebben we in laten slapen op de operatie tafel en de 2e brak zijn been en dan is vervoeren natuurlijk geen optie meer...
Die euthanasie ging overigens niet vlekkeloos (deels mijn fout) het paard verzette zich tegen de druk op het halster (zo deed deze da het) en ging daardoor achterover door het hek van het land in de (droge) sloot. dat had hij overigens gelukkig allemaal al niet meer door... vervolgens de laatste spuit (in de sloot) in zijn infuus gezet, dus gewoon via de bloedbaan.
Verder heb ik wel genoeg paarden ingeslapen zien worden en ook wel gehoord dat ze zich ertegen kunnen verzetten, maar dat heb ik nog nooit gezien, ook niet bij 'gezonde' dieren, maar dat wil niet zeggen dat t niet vookomt Lachen

Het kan natuurlijk zo zijn dat jou dierenarts altijd direct in het hard spuit. Nors opkijken ( Dat is niet gebruikelijk )
De veearts spuit verdoving/narcose/dodenprik ( Is een opvallend blauw goedje) via de halsslagader de bloed baan in.

Ze spuiten liever niet in het hart, dat gebeurd eigenlijk alleen in speciale gevallen. ( en ja het kan voorkomen ik weet het !) Het zou behoorlijk pijnlijk zijn als de veearts zonder verdoven direct in het hart zou spuiten Ik weet niet of je die spuit wel eens gezien heb, want die heeft echt geen fijn naaldje eraan zitten.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:44

nee, je leest niet goed..
ik bedoel wel eerst een verdoving natuurlijk, maar niet tig spuiten. Zoals die ene post waar de pony bij de eerste spuit al dood was (gechecked door de da) en dat hij de andere 3 er dan toch ook maar inzet.
Nog afgezien van dat je daar dus onnodig voor mag gaan betalen...

En ik denk dat de keuze hart of bloedbaan gewoon is wat de voorkeur is van de dieranarts, tenzij de situatie natuurlijk zo is dat er geen keuzes zijn

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:05

Ik heb mijn eerste paard laten slachten, ging idd supersnel met de kogel. Nadeel was dat ik een half uur moest wachten en ze begon te trillen op de wagen terwijl het niet koud was. Ze had dus wel degelijk in de gaten wat er ging komen. Mede ook door de geur die er hangt denk ik. Heb wel gedacht: diegene die een stuk vlees uit de hals krijgt, hoop dat je je tanden stukbijt op de chip.
De tweede is op eigen terrein in zijn vertrouwde omgeving ingeslapen. Eerst een kalmeringsspuit en daarna pas de tweede. Enkele seconden heeft het maar geduurd.
Als er een derde keer komt, de rest wordt ja ook een keer oud, dan weet ik wat ik doen moet. De spuit. Ik denk dat iedereen die het heeft meegemaakt een positieve of negatieve ervaring heeft opgedaan, of de kogel, of de spuit. Het is en blijft mensenwerk tja en waar mensen werken......

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:39

maikeltje schreef:
M K; Dat er drie generaties DA in die praktijk lopen daar wil ik alleen maar mee zeggen dat je spreekt over alles bij elkaar pakweg 70 jaar ervaring en dus ook al die jaren paarden euthanaseren. Denk je niet, dat als 9 van de 10 paarden ertegen vecht, deze DA dat dan al duizenden keren mee had moeten maken?
Ik heb het toen ik er was een keer nagevraagd over dat vechten tegen een spuitje, juist nav dit topic.
En deze DA vertelde me dat het klets was. Dat het sporadisch voorkomt dat er eentje vecht tegen de sedatie (spuitje om rustig te worden, soort kalmeringsmiddel dus, ben je bekend met sedalin of sedacam?).
Nadat de narcose is toegediend (alles via de bloedbaan) dan zakken ze rustig door de benen en zijn vrijwel meteen onder zeil.

Ben je ooit zelf geopereerd? Zo ja, was het mogelijk te vechten tegen de narcose? Als je het zelf ooit meegemaakt hebt dan weet je ook dat je bij het terugtellen van 10 naar 0 amper tot de 7 komt. Zou het voor paarden zoveel anders zijn denk je?

Ik denk dat dat voor paarden anders is ja. Wij zijn ons ervan bewust dat wij onder verdoving gaan, paarden realiseren zich dat niet. Voor hen is dat onbekend en daardoor gaan ze ertegen in. Misschien zullen ze er niet lang de tijd voor hebben, omdat ze verdoofd raken, maar er is een kans (Lees: dat hoeft natuurlijk niet altijd) dat ze ertegen in gaan.

Ook heb ik gezegd dat ik nooit heb gezegd dat dat bij 9 van de 10 paarden het geval is. (dit was een miscommunicatie met de persoon die dat heeft gezegd denk ik) dus ik weet niet waarom dat steeds teruggehaald wordt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:46

paarden ruiken de dood echt niet,het is de nervositeit van de begeleider die ze opmerken,of ze kunnen niet tegen trailerritten.
de situatie is per paard anders.

over narcose ed,vaak genoeg gaat het natuurlijk goed,dat weet ik ook best natuurlijk.
het verschil met een mens die onder narcose gaat(we moeten mensen en paarden niet zo gelijktrekken,want dat zijn we niet)
is dat een mens zich erop voor kan bereiden en begrijpt wat er gebeurd(de meeste mensen dan)en een paard heeft dat begrip niet.
maar het gaat wel vlot over het algemeen

de enige reden waarom ik kies voor schieten(dus niet slachten)is dat het imo een stuk sneller gaat en direct klaar is.
dat lijkt me voor mijn paard fijner,wat er daarna gebeurd kan je zelf voor kiezen(dus die onzin van ophangen aan vleeshaken dat wil ik niet gaat ook niet altijd op want wat denk je dat er bij de rendac gebeurd)

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:58

het is natuurlijk iedereen zijn eigen keuze. en je kan ook niet een persoon overhalen om te kiezen wat jij wilt doen als je paardje het echt niet meer red, maar ik denk toch dat als mensen hun keuze maken (maakt niet uit wat) dat ze er zelf een bepaals beeld van hebben wat je misschien niet snel weghaald en toch ook wel een eigen reden daarvoor hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:05

je hoeft ook niemand over te halen,alleen bezorgen sommigen je het gevoel dat het 'zielig' is wat je doet,en dan wil je je toch wel verdedigen er tegen omdat je toch het beste met je maatje voor hebt.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:21

nee oke dat begrijp ik maar dat schreef ik eerst maar was eventje vergeten om het weg te halen Bloos

maar ik vind zelf dat het besluit wat een persoon maakt voor het paardje niet erg, waarschijnlijke sommige mensen wel. al lijkt het alsof het wel zo is maar ikzelf heb toch een bepaald beeld van de slacht maar ook een bepaald beeld van "het" spuitje. Ik zit hier ook een mening te verdedigen of verhaal net zoals waarschijnlijk iedereen doet.

Hoe mensen hun paardje laten behandelen als het echt niet meer kan, respecteer ik totaal, maar vind het erg voor de mensen die een besluit hebben gemaakt en later er spijt van hebben. Bij dat soort dingen heb ik echt het gevoel van konden ze de tijd maar even terug draaien dan was waarschijnlijk alles anders geweest, maar het zij zo.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:24

dat lijkt me moeilijk,als je achteraf spijt hebt.
dan vraag ik mij af,hoe heb je dan je beslissing genomen op het moment zelf(laten overhalen of je laten gekmaken door de zielig verhalen)

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:27

Snoevie schreef:
dat lijkt me moeilijk,als je achteraf spijt hebt.
dan vraag ik mij af,hoe heb je dan je beslissing genomen op het moment zelf(laten overhalen of je laten gekmaken door de zielig verhalen)

althans had iniedergeval 1 verhaal hier gelezen dat ze er wel spijt van had maar datw el een hele erge maar dat was op dat moment zelf. dus kan er wel spijt van hebben. als je een beeld hebt over bijv. een spuitje en het gebeurd maar het gaat totaal fout denk dat wel dat je er achteraf echt wel spijt van had Knipoog

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:26

Ik heb zelf mijn verzorgpaard op de vrachtwagen moeten zetten. Ze hebben hem in laten slapen. Ik zou het echt helemaal geen fijn idee vinden als ik wist dat hij naar de slacht ging!
Je laat jezelf toch ook niet neerschieten en dan vervolgens opgegeten worden..!!
Ik hoorde van de eigenaresse dat het heel mooi gegaan was bij dat paard. Hij kreeg een spuitje en zakte langzaam door zijn benen en sliep toen hele rustig in. Hij had helemaal niet gevochten en het was allemaal heel rustig gegaan.
Maar dat hij het in de gaten had wist ik zeker! want hij ging normaal altijd de trailer/vrachtwagen op en toen moesten we hem met zn 3e erop sleuren.. Arm paard.. hij had al zo veel pijn.. Huilen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:37

Bow_hoefke waarom lees je je aub niet eens in voor je onzin gaat lopen bleren............je paard HOEFT niet opgegeten te worden,en weet je ook wat er gebeurd na het inslapen(behalve het cremeren)

hoe je over het schieten praat komt heel erg vervelend over,denk ook eens aan de anderen die er wel goede ervaringen mee hebben.
*edit: en als je het toch op zo'n kromme manier bekijkt,dan is inslapen eigenlijk vergiftigen wat dat doe je dan ook

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:49

mijn verzorg paard is 3 dagen geleden naar de slacht gegaan, ik vind het helemaal niet leuk. ze had nog van haar oude dag kunnen genieten. maarja als er ergens geld te halen valt voor een paard dat alleen nog maar de wei op mag. :@

Ik zou er niet aan moeten denken dat iemand haar eet, ik eet dus echt geen paarden vlees geen fricandel echt niks.

als je haar verhaal wil lezen kijk hier maar:
[ITP] Helina Voor de laatste keer :(

als paarden ziek zijn vind ik het meer dan logies dat paarden een spuit krijgen oid. toch zou ik zelf niet voor slachten kiezen, maar dat komt omdat ik wel eens heb gezien hoe ze dat doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:51

is je verzorgpaard dan opgegeven voor consumptie?want dat hoeft dus niet he(*zucht*)

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:52

ja voor consumpie want ze wilde er iets mee verdienen, zo zei de eigenaar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:58

oke ja de eigenaar beslist idd in dat geval.............ik weet niet of je het eens meegemaakt hebt,maar het gaat echt zo ongelovelijk snel(amper 1 tel)ze heeft vast niet geleden...........sterkte iig voor jou

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:04

Lachen

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:48

sterkte!

jessj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:52

In toch redelijk wat gevallen ben ik voor de slacht.
Dat gaat gewoon heel snel.
En het voelt er niks van.

Natuurlijk merkt het paard wel dat er wat gaat gebeuren, maar dat is bij de DA minstens zo.
In sommige gevallen zou ik voor het spuitje gaan, als het paard bijv. niet meer kan staan ofzo.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:55

Een paard merkt echt niet wat er gaat gebeuren bij de slager, dat is een hardnekkig misverstand.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:57

Klopt Lachen

Voor ze uberhaupt gezien hebben wat er om ze heen is, zijn ze al dood.... Een nare geur oid is ook geen sprake van bij een goede slachter. Na elk paard wordt de boel helemaal schoon gespoten Lachen

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:18

denk ook wel dat dat zo hygeniesch is Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:30

@Helina
jouw verzorgpaard heeft vast niks in de gaten gehad; lees anders maar een keer mijn verhaal van de slacht van mijn paard.
Op een slachterij gaan ze netjes en respectvol met paarden om, echt waar. het paard heeft het niet eens in de gaten en kan nog niet met zn ogen knipperen, zo snel gaat het.
Sterkte!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:01

Ik heb vanochtend mijn pony in laten slapen en het ging heel snel en op een nette manier.
Ik zou hier dus weer voor kiezen. De pony had geen flauw benul van wat haar te wachten stond.