Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:16

kyrkelover schreef:
xkusjeirene schreef:
Ja oeps. Ik koop ook een volbloed, waarschijnlijk geen renpaard (is namelijk totaal niet heet en is net 5 maand onder het zadel) Ergens in augustus deze kant op gekomen, verkocht aan de toenmalige eigenaar en gaat nu waarschijnlijk voor nog veel meer weg dan de importprijs en koopprijs.

Ik denk dat je inderdaad een paar leuke goed kunt omscholen en naar NL kan sturen, maar helaas is de import nu vrijwel onmogelijk :(

Als het een engels volbloed is die ouder is dan 4 kun je er eigenlijk donder op zeggen dat hij wel degelijk gekoerst heeft. De volbloed fokkerij is GIGANTISCH duur. Zeker als ze dus uit Engeland of Ierland komen vraag ik mij af of dat verhaal wel klopt. Daarnaast zag ik dat je over foto's begon. Aangezien 75% van de renpaarden al aangeboren kissing spines heeft in enige vorm gezien hun bouw, zou ik van te voren voor jezelf wel bekijken hoe en wat. Gemiddelde volbloed uit de eerlijke handel kost momenteel maximaal 5000. Dit zijn dan echt wel de betere grote ruinen zeg maar. Als jij dus maximaal een 2tje wilt op rugfoto's zou ik daar als eerste mee beginnen wil je niet een keuring hebben van weet ik hoeveel geld om daar dan op het laatst achter te komen.

Ik heb geen idee, wellicht heeft hij wel gekoerst, wellicht niet haha. Maar dat lijkt me niet zo groot probleem toch?

Dat 75% kissing heeft dat wist ik niet. Hmm, echt wel iets om mee te nemen dan. Thanks!

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:35

Djoena schreef:
De redenen waarvoor ik een paard zou laten staan is Kissing spines, een blessure aan het SI gewricht en zomereczeem :j

Sorry, volg dit topic al een tijdje, nog niet echt wat leuks gevonden oid dus niet heel spraakzaam hier nog... Maar ik ben heel nieuwsgierig waarom je een paard zou laten staan om zomereczeem O:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:38

Ik heb er dus wel een paar gehad die echt 100 procent goed waren op de rug, niks te zien, overal mooie afstand. Geen idee of dat nu een 1 genoemd zou worden. Toen was het gewoon bij allemaal helemaal goed en geen enkele sprake van ks of grotere kans op.

En dus 1 daarvan die door andere blessure door ongeluk ging compenseren en toen dus wel wat te zien was later op de foto. Alsnog acceptabel, maar dus wel verandert door verkeerd bewegen. Dat kon alleen niet anders, want 1 achterbeen kon hij niet meer goed bewegen, had daar geen coördinatie meer in. Goedgekeurd zonder bemerkingen op hals, rug en benen. Na een jaar oid een Ongeluk gehad en toen dus wel problemen in hals(omdat het probleem pas een jaar na dat ongeluk gevonden werd), maar rug en de rest nog helemaal goed. Paar jaar later wel afwijking in de rug en nog later ook artrose in si. Waren we wel voor gewaarschuwd vanwege dat achterbeen. Die kon je ook niet meer sterker maken en dus ook nooit goed rechtrichten. Onder het zadel voor het plaatje nog wel, in vrije beweging niet.

Edit, maar die gradatie is dus tegenwoordig echt anders. Bij paard met graad 5 a 6 waren het echt wervels met botwoekering. 6 was toen het slechtse wat je kon hebben, maar een 4 was ook al heftig. Geen wervels die gewoon dicht bij elkaar of tegen elkaar lagen, maar echt al veranderingen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-05-21 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:39

xkusjeirene schreef:
Ik heb geen idee, wellicht heeft hij wel gekoerst, wellicht niet haha. Maar dat lijkt me niet zo groot probleem toch?

Dat 75% kissing heeft dat wist ik niet. Hmm, echt wel iets om mee te nemen dan. Thanks!

Ik maak mij over het algemeen meer zorgen als ze nog niet gekoerst hebben.
Dat klinkt misschien raar, maar zolang ze koersen zijn ze in ieder geval in orde.

@Mwm: rijpaarden hebben ook vaak een langere rug. Bij de volbloeden zie je vaak kortere ruggen en het is in de fokkerij ook ondergeschikt.

MyWishMax

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:41

Dus als ze niet gekoerst hebben zou jij bang zijn dat ze juist wat mankeren? Omdat ze te duur zijn om het gewoon nooit te proberen zonder reden of?

Wat boeiend zeg.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:46

kyrkelover schreef:
xkusjeirene schreef:

Ik maak mij over het algemeen meer zorgen als ze nog niet gekoerst hebben.
Dat klinkt misschien raar, maar zolang ze koersen zijn ze in ieder geval in orde.

@Mwm: rijpaarden hebben ook vaak een langere rug. Bij de volbloeden zie je vaak kortere ruggen en het is in de fokkerij ook ondergeschikt.

Ja ik kan daar inkomen inderdaad, want dan denk je misschien al snel dat hij niet geschikt is, Of wat heeft.

Maarja ik weet natuurlijk niet wat er in Engeland is gebeurd, dus dat is lastig te zeggen :) ik snap de interpretatie. Voor het zelfde geldt kwam hij regelrecht van de fokker want liet hij minder potentie zien of hadden ze te veel paarden? Ik weet het niet hoor haha... Helaas hebben ze geen kaartje met waar ze overal zijn geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:49

Caboby schreef:
Djoena schreef:
De redenen waarvoor ik een paard zou laten staan is Kissing spines, een blessure aan het SI gewricht en zomereczeem :j

Sorry, volg dit topic al een tijdje, nog niet echt wat leuks gevonden oid dus niet heel spraakzaam hier nog... Maar ik ben heel nieuwsgierig waarom je een paard zou laten staan om zomereczeem O:)

Het ligt er wel aan waar je een paard wilt onderbrengen,of dat een plek is waar ze veel last kunnen krijgen.Want dan krijg je veel problemen met zich stukkrabbende paarden en gedoe met dekens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:50

Meestal kan je juist van deze paarden een hoop vinden als je zoals kyrke weet waar je moet zoeken. Juist met racen en die fokkers is er veel informatie te vinden, als ik het goed begrepen heb.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:50

Ketly schreef:
Een 2tje is toch gewoon acceptabel en heeft niks met management te maken? Natuurlijk is de stap van een 1 naar een 3 groter dan van een 2 naar een 3, maar bij overbelasting of slechte omstandigheden denk ik dat een 1 of 2 dan ook niks meer uitmaakt.

Zo dan, snap, waarom mensen geen paard vinden...een 2 is gewoon goed! Vanaf een 3 is het oppassen

Eens met Ketly, dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:56

MyWishMax schreef:
Dus als ze niet gekoerst hebben zou jij bang zijn dat ze juist wat mankeren? Omdat ze te duur zijn om het gewoon nooit te proberen zonder reden of?

Wat boeiend zeg.
De spijker op z'n kop. :j De meeste trainers en eigenaren geven ze op z'n minst één kans, want soms zie je hun echte potentie ook pas als ze op de baan komen. "Wat mankeren" is ook heel breed; het kan 'soundness issues' zijn, maar ook een situatie waarin ze écht niets laten zien thuis en er verder niets mis is met ze. Zo heb ik er eentje gereden die permanent met overgewicht kampte, wel vol in het werk stond etc. maar die kregen ze gewoon met geen mogelijkheid racing fit, dus die was exit. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:02

Mkango schreef:
MyWishMax schreef:

Wat boeiend zeg.
De spijker op z'n kop. :j De meeste trainers en eigenaren geven ze op z'n minst één kans, want soms zie je hun echte potentie ook pas als ze op de baan komen. "Wat mankeren" is ook heel breed; het kan 'soundness issues' zijn, maar ook een situatie waarin ze écht niets laten zien thuis en er verder niets mis is met ze. Zo heb ik er eentje gereden die permanent met overgewicht kampte, wel vol in het werk stond etc. maar die kregen ze gewoon met geen mogelijkheid racing fit, dus die was exit. :=

:') je mag er niet om lachen, maar dat is wel een hele aparte reden die je normaal nooit zou horen. Geweldig haha

Maar zo 1 die het gewoon niet heeft kan wel een fijn paard voor iemand zijn die niet wil racen. Dan maakt het niet uit dat ze dat stukje missen. Alleen zou het handig zijn als je beter kan filteren welke er dus iets mankeren en welke het gewoon niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:11

Als Bob niet naar Lybië verkocht was, was Bob nu van mij geweest, haha. _O- Heerlijk beest was het. <3

"Iets mankeren" ligt imo ook wat genuanceerder dan wanneer je een paard van een hobbyist overneemt en je het dier op eenzelfde manier gaat belasten. De belasting die een paard in training ervaart, ervaren ze bij lange na niet bij een hobbyist, daar moet je echt je best voor doen - dan moet je er echt zes dagen per week een paar kilometer (al dan niet heuvelop) mee galopperen, naast nog stap- en drafwerk, en dan geen braaf arbeidsgalopje - een gewone canter gaat al minstens 40 km/h. :P Een paard dat dus zo nu en dan een beetje onregelmatig geweest is, kan nog steeds een prima rijpaard worden en ook nog op een behoorlijk niveau presteren in andere takken van sport. Vaak is er namelijk ook niet meteen sprake van een forse blessure, maar gewoon (terugkerende) gevoeligheid op de benen waar je als amateur nooit last van gaat hebben omdat je niet diezelfde belasting vraagt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:17

Mkango schreef:
Als Bob niet naar Lybië verkocht was, was Bob nu van mij geweest, haha. _O- Heerlijk beest was het. <3

"Iets mankeren" ligt imo ook wat genuanceerder dan wanneer je een paard van een hobbyist overneemt en je het dier op eenzelfde manier gaat belasten. De belasting die een paard in training ervaart, ervaren ze bij lange na niet bij een hobbyist, daar moet je echt je best voor doen - dan moet je er echt zes dagen per week een paar kilometer (al dan niet heuvelop) mee galopperen, naast nog stap- en drafwerk, en dan geen braaf arbeidsgalopje - een gewone canter gaat al minstens 40 km/h. :P Een paard dat dus zo nu en dan een beetje onregelmatig geweest is, kan nog steeds een prima rijpaard worden en ook nog op een behoorlijk niveau presteren in andere takken van sport. Vaak is er namelijk ook niet meteen sprake van een forse blessure, maar gewoon wat gevoeligheid op de benen waar je als amateur nooit last van gaat hebben omdat je niet diezelfde belasting vraagt.

En vaak kun je zelf ook nog wel wat blessures voorkomen, afhankelijk van de aard van de blessures, door te focussen op belastbaarheid van spieren en pezen tijdens de training. Belangrijke stap die vaak wordt overgeslagen. Ben zelf ook gevoelig voor blessures maar de juiste training doet wonderen.

Gevoelig op de pootjes vind ik vaak niet spannend, als het spieren of pezen zijn althans

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:25

Heel interessant hoor wat jullie allemaal vertellen over de rensport / volbloeden! Echt heel fijn om daar ook wat over te weten te komen. Ik wou eigenlijk helemaal geen volbloed en ook geen ruin, dus ik ben helemaal in een schuitje belandt waar ik niets vanaf weet haha... Dus fijn dat er mensen zijn die je er wat over kunnen vertellen! Ik houdt jullie op de hoogte over de keuring.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:44

xkusjeirene schreef:
Maarja ik weet natuurlijk niet wat er in Engeland is gebeurd, dus dat is lastig te zeggen :) ik snap de interpretatie. Voor het zelfde geldt kwam hij regelrecht van de fokker want liet hij minder potentie zien of hadden ze te veel paarden? Ik weet het niet hoor haha... Helaas hebben ze geen kaartje met waar ze overal zijn geweest.

In principe is bij de volbloeden echt alles na te traceren. Ok je hebt er soms die overal doorheen glippen, maar je kunt er vanuit gaan dat alles al te vinden is vanaf het moment dat ze in de buik zitten.
Alles wordt genoteerd en online gepubliceerd etc TOT het moment dat ze de rensport verlaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:54

kyrkelover schreef:
xkusjeirene schreef:

In principe is bij de volbloeden echt alles na te traceren. Ok je hebt er soms die overal doorheen glippen, maar je kunt er vanuit gaan dat alles al te vinden is vanaf het moment dat ze in de buik zitten.
Alles wordt genoteerd en online gepubliceerd etc TOT het moment dat ze de rensport verlaten.

De eerste vraag is dan dus bij zo'n paard: van wanneer is de laatste data?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:55

Caboby schreef:
Djoena schreef:

Wij hebben kort een Fries gehad met zomereczeem. Ondanks dat wij vlakbij de zee wonen kreeg ze bij ons ontzettend veel last van de zomereczeem. Het was zo erg dat ze er koorts en bulten over haar hele lichaam bij kreeg en acute allergische reacties. Ze was doodongelukkig bij ons. We hebben haar weer terug moeten brengen naar haar vorige eigenaar. Blijkbaar hebben wij door de ligging van de wei, de boomsoorten om de wei en de sloot naast de wei een perfecte plek voor de mugjes waar ze zo heftig op reageerde. Daarbij was het elke dag een flinke klus met smeren, medicatie, dekens, wassen met speciale shampoos, speciaal voer, supplementen een tijdrovende klus. Best te doen als je niet teveel paarden hebt, maar met meer dan 3 paarden is het dan moeilijk de aandacht te verdelen.
Laatst bijgewerkt door Djoena op 06-05-21 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:58

En djoena, naast de tijd en energie voor jullie is het ook sneu voor een paard om zo rond te lopen. Jeuk is echt iets verschrikkelijks en het is lang niet altijd zo simpel als een deken of wat smeren en dan bijna geen last.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:10

Precies :j

Dus voor ons nooit meer een eczeem-paard :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:16

Ik zou sowieso geen paard willen met kwalen waardoor sterk aangepast management noodzakelijk is, of het nou zomer eczeem is of maagzweren, gevoeligheid voor hoefbevangenheid of nog iets anders. Het is dan echt ellende om een enigszins geschikte stalling te vinden :n

Dan neem ik liever wat rx bemerkingen voor lief :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:33

Ik zou lichte bemerkingen nog niet zo'n groot probleem vinden. Als lage klasse endurance mogelijk is.

Maar nadat ik Silver twee weken geleden verloren ben aan koliek, zou ik zeker niet voor een paard gaan waar van tevoren bekend is dat hij gevoelige maag/darmen heeft.
Nou kan koliek natuurlijk altijd gebeuren (Silver was kerngezond), maar liever dan geen risico nemen met paarden die er al gevoelig voor zijn.

ZE ligt eraan in welke mate ze het hebben.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:35

kyrkelover schreef:
xkusjeirene schreef:

De eerste vraag is dan dus bij zo'n paard: van wanneer is de laatste data?[/quote]

Iemand heeft t voor mij uitgezocht net. Ik had overigens zelf ook onderzoek gedaan hoor :) Hij is dus voor de rensport gefokt waarbij ze springen, maar zoals het op internet staat nooit gestart, dus hoogstwaarschijnlijk nooit zadelmak gemaakt tot nu. In 2020 naar NL gekomen, waarschijnlijk na augustus. Maarja geen idee waarom hij dus geïmporteerd is, maar ik ben er wel blij mee dat hij hier is ;p

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:08

Helaas, de draver waar we zijn wezen kijken wordt ‘m niet. Super lief dier, maar ze liep ronduit slecht. :(

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 08:33

Ik zou een paard niet laten staan om maagzweren. 90% van de paarden heeft maagzweren in min of meerdere mate en als je het bij de kern aanpakt en daarna zorgt voor een goed management hoeft het nooit meer terug te keren.

En qua bemerkingen ga ik volledig af op wat mijn dierenarts ervan zegt. :)

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:16

Grappig hoe iedereen daar zo anders tegen aan kijkt wel of geen bemerking en of een andere kwaal.

ik moet zeggen dat ik het behoorlijk lastig vind. Hoe kijken jullie aan tegen een paard met OC wat neigt naar OC-B?