[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:51

Wel aangeven tot hoe ver je wilt gaan idd, maar niet sturen wat je gedaan wilt hebben. Je wilt gewoon een diagnose. Laat hun maar kijken adhv wat ze klinisch zien wat daar het beste bij past. Ik zou er wel ook bij vertellen dat je 2 maanden geleden totaal van stalmanagement bent veranderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:23

Toen ik jaren terug naar de kliniek ging met een vaag kreupel paard heb ik bij de telefoniste gewoon aangegeven: paard loopt stijf/schiet op slot, of iets dergelijks, en wil weten wat dat veroorzaakt en wat we eraan doen.
Bij de kliniek aangekomen eerst basis onderzoek, rechtuit stappen/draven, op de harde volte, op de zachte volte, etc.
Toen rug en benen bevoeld, fotos gemaakt etc, alles ging in keurig overleg van wat ik wel of niet wilde, ook financieel (kliniek Bodegraven trouwens)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:26

Bodegraven kom ik ook. Heel fijne kliniek, maar een beetje uit de richting voor TS

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:27

Maar het is dan wel extra belangrijk om aan te geven wat er allemaal al is gedaan, anders gaan ze waarschijnlijk alles opnieuw doen. Dat zou zonde zijn

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:59

LadyMadonna schreef:
genja schreef:
Art ik heb nog een bucas liggen die limo gok ik wel past 168 tussenmaat die krijg je van mij tegen verzendkosten als je de afspraak in de kliniek hebt staan

Euh, lijkt haast chantage, sorry....

Tja het is maar hoe je het noemen wilt. Art schrijft zelf dat ze afspraak gaat maken. Positieve stimulans klinkt wat aardiger :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:01

Voor scinti snap ik dat ze het willen weten. Hier moet een radioactieve injectie/infuus voor besteld worden . Anders staat je paard onnodig lang daar omdat ze die dan nog moeten bestellen of je moet er voor terug komen.

Limo is daar al bekend toch ? De rugfoto’s zijn daar ook gedaan toch

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 14:14

Idd genja, daarom wil ik vermelden dat ik scinti wil doen. Rug foto's zijn idd ook bij Equitom gedaan.

En kijk kreupelheidsonderzoek mogen ze proberen, maar hebben ze toen ook niet kunnen doen omdat limo hen tegen de grond werkte Met sedatie maar zwaarder seder en voir dit onderzoek kan helaas niet. Vandaar dat ze toen belden met de vraag of ze gewoon meteen foto's mochten maken van beide voorbenen en rug (voorbenen omdat hij LV licht kreupel liep)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:18

Ben ik nou de enige die zich achter de oren krabt ivm het uitvoeren van onderzoeken twv ruim 1000 euro?
TS geeft meerdere malen, in meerdere topics, aan dat ze niet weet wat ze moet maar dat ze dit eigenlijk ook niet wil.
Ze wil geen sensibel, jong en onstuimig paard. Of dit gedrag nou veroorzaakt wordt door pijn of karakter.
Neem je verlies op zo'n moment zou ik zeggen en verkoop het dier voor een symbolisch bedrag en met het hele verhaal erbij of laat het slachten/inslapen.
Maar nee, ts wordt hier door de bokt brigade verketterd en gaat als een dolle alle (goedbedoelde maar niet altijd even handige) adviezen opvolgen van bokkers.
Nog meer geld. Nog meer tijd. Nog meer frustratie.
Ik denk dat je eerlijk moet zijn naar jezelf ts. Stel dat er op de kliniek niets of iets uitkomt; ga jij daar dan mee aan de slag? Of begint het hele verhaal dan weer op nieuw?
Je bent nu ruim 2 jaar bezig. Het heeft je bloed, zweet, tranen en vooral heel veel geld gekost en waar sta je nu? Ben je gelukkig?
Paarden heb je voor je plezier, niet om mensen hier op bokt of anderen iets te bewijzen.
Mijn inziens is dat plezier bij jou al lang geleden verdwenen en is het uitsluitend zorg en verdriet.
Noem me advocaat vd duivel maar ik zou dat hele onderzoek + evt bijkomende kosten lekker laten voor wat het is. Zoek een goede plek voor Limo, ongeacht levend of dood en neem je verlies. Een paard is zich niet bewust van euthanasie of de slager, het zijn bokkers die dat moreel niet over hun tere hartje kunnen verkrijgen en jij laat je daar door beïnvloeden.
Focus je op je andere dier en investeer je geld daarin waarin het nut heeft!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:24

Wildgirl schreef:
Ben ik nou de enige die zich achter de oren krabt ivm het uitvoeren van onderzoeken twv ruim 1000 euro?
TS geeft meerdere malen, in meerdere topics, aan dat ze niet weet wat ze moet maar dat ze dit eigenlijk ook niet wil.
Ze wil geen sensibel, jong en onstuimig paard. Of dit gedrag nou veroorzaakt wordt door pijn of karakter.
Neem je verlies op zo'n moment zou ik zeggen en verkoop het dier voor een symbolisch bedrag en met het hele verhaal erbij of laat het slachten/inslapen.
Maar nee, ts wordt hier door de bokt brigade verketterd en gaat als een dolle alle (goedbedoelde maar niet altijd even handige) adviezen opvolgen van bokkers.
Ik denk dat je eerlijk moet zijn naar jezelf ts. Stel dat er op de kliniek niets of iets uitkomt; ga jij daar dan mee aan de slag? Of begint het hele verhaal dan weer op nieuw?
Je bent nu ruim 2 jaar bezig. Het heeft je bloed, zweet, tranen en vooral heel veel geld gekost en waar sta je nu? Ben je gelukkig?
Paarden heb je voor je plezier, niet om mensen hier op bokt of anderen iets te bewijzen.
Mijn inziens is dat plezier bij jou al lang geleden verdwenen en is het uitsluitend zorg en verdriet.
Noem me advocaat vd duivel maar ik zou dat hele onderzoek + evt bijkomende kosten lekker laten voor wat het is. Zoek een goede plek voor Limo, ongeacht levend of dood en neem je verlies. Een paard is zich niet bewust van euthanasie of de slager, het zijn bokkers die dat moreel niet over hun tere hartje kunnen verkrijgen en jij laat je daar door beïnvloeden.

Ik zocht naar de goede woorden om te reageren in dit topic. Maar dit slaat de spijker op de kop.

Ik denk dat je 100 x beter uit bent met een braaf vergevingsgezind paard waar je gewoon lol mee kan hebben.

We zijn nu eenmaal niet allemaal in staat een paard goed op te leiden. En dat is ook niet erg. Maar daar moet je wel een paard naar hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 14:26

Wildgirl. Ik begrijp je post. Maar vóór ik ook maar aan inslapen wil denken wil ik eerst zekerheid of hij pijn heeft en waardoor dat komt.
Als er te trainen valt kan ik nog zien wat ik doe met limo. (wegbrebgen/instructie aan huis of in ergste geval verkopen maar moet ik zeker zijn dat die niet verhandeld wordt zoals Harley).

Afspraak hadden ze al geboekt nav mijn mails maar nog geen bevestiging gestuurd naar mij of de datum lukte.
Afspraak is maandag 6 mei heel vroeg in de ochtend 7u30 daar zijn.

Dit betekend dat ik op het werk zal moeten wisselen met iemand of moet vragen of ik halve dag kan nemen (later kan starten) . Ik moet namelijk om 6u30 op werk starten.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:33

Ik snap die reactie ook wel. Ik ben van mening als je hem perce wil houden laat je hem onderzoeken. Anders zou ik hem verkopen met het verhaal erbij. Je kan zelf nog wel redelijk controleren waar hij terecht komt dan. Maar als je hem perce wil houden denk ik dat de kliniek wel een goede keuze is. Alleen snap ik wel niet goed waarom dat DNA onderzoek wordt overgeslagen en waarom je niet tegen de kliniek zegt van ik wil evt die scan, i.p.v. ik wil sowieso die scan.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:36

Wildgirl schreef:

Héél netjes verwoord... zou mij inmiddels niet lukken... lees al mee vanaf Harley en nog nooit gereageerd...

Meid zoek een hobby die niets met paarden te maken heeft maar wel voorziet in jouw sociale behoeften. Vraag je eens af of het hebben van paarden los kan staan van bokt..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:47

Maar ik denk dat er het afgelopen jaar al vaker is gevraagd door mensen of Limo wel het paard is wat bij Art past. En of ze niet beter Limo kan verkopen en kan doorsparen voor een wat ouder paard met wat ervaring.

Art kiest zelf voor de jonge dieren. Heeft Spirit er tussentijds nog bij gekocht. Dan moet je er ook mee dealen hoe het gaat met de paarden en dat als je steeds je plan veranderd het een hoop geld kost. En als je dat geld allemaal bij elkaar had neergelegd denk ik dat ke best een leuke 8 jarige had kunnen kopen. Maar dat is koffiedik kijken, want je kan niks meer veranderen aan het verleden. Het enige wat je nu kan doen is kijken waarom Limo niet lekker loopt en denk dat je daar nu een goede eerste stap in hebt gemaakt door hem helemaal te laten onderzoeken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:48

@ Wildgirl: TS heeft een ander topic waarin zij inslapen overwoog, en daar is ze vanaf gepraat door een aantal mensen, wat imo heel goed is. Limo moet wel een eerlijke kans krijgen, en ook ik kan het moreel niet goedkeuren dat een paard ingeslapen wordt zonder goed onderzoek. Als een paard ingeslapen wordt nadat er grondig onderzoek is gedaan, en paard blijkt kapot zonder kans op herstel, en de prognose is niet goed, prima.
Maar je gaat niet een paard inslapen wat zo jong is, zonder grondig onderzoek. En hopelijk komen er goed oplosbare dingen uit, en kan het paard gewoon een prima leven leiden. En dan is er zeker ook nog wel training nodig. Maar laten inslapen zonder onderzoek is imo niet fair.

Helemaal met Olympia eens :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:53

Ik snap zowiezo al niet waar het hele inslapen vandaan komt. Beestje heeft nog geen 1 fatsoenlijk onderzoek gehad, waarom dan überhaupt alleen al dènken aan inslapen, laat stáán het daadwerkelijk typen.... echt daar ben je me echt kwijt....

Verder goed dat je onderzoek gaat laten doen!
@genja, laat iedereen maar banketstaaf met chantage, ik zie het positief als een mooie stok achter de deur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:02

Iemand enig idee of ik limo eventueel die zaterdag al kan brengen? Dat zou beter uitkomen en heb ik zelf minder stress over te brengen op Limo de dag dat het onderzoek doorgaat. Dan heeft limo ook 2 dagen op alvast aan de artsen en omgeving te wennen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:02

Dat moet je ff aan de kliniek vragen.. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:44

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:
En zoals ik al vermeld had moet je steeds melden waarvoor je een afspraak maakt. Kan dus niet zomaar zeggen "gewoon onderzoek".

Jij hoeft niet te benoemen welk onderzoek je wil, je moet benoemen wat de klachten zijn.
Je kan heel simpel doorgeven:"hij loopt stijf/onregelmatig/kreupel en ik wil een diagnose en een plan van aanpak". Dan kunnen zijn invullen hoe ze dat onderzoek gaan inzetten, zij weten en kunnen dat beter dan jij.
Benoem dan ook dat je hem brengt en pas ophaalt als je iets weet. Blijf er vooral niet bij.

Dat lijkt mij ook de beste aanpak.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:44

Art_Ificious schreef:
Wildgirl. Ik begrijp je post. Maar vóór ik ook maar aan inslapen wil denken wil ik eerst zekerheid of hij pijn heeft en waardoor dat komt.
Als er te trainen valt kan ik nog zien wat ik doe met limo. (wegbrebgen/instructie aan huis of in ergste geval verkopen maar moet ik zeker zijn dat die niet verhandeld wordt zoals Harley).

En niet zo lang geleden opende je een topic waar je al dacht aan inslapen en wanneer het genoeg is geweest?

Ik zou persoonlijk ook nooit voor een scinti gaan. Ik snap ook helemaal niet vanwaar dit opeens komt... TS heeft RX van de rug laten maken, daar is iets uitgekomen wat ik niet zo positief vind, dus dan is het van groot belang dat dat dier correct wordt opgeleid. Limo heeft nog steeds géén opleiding gekregen. Bizar zeg, dat het dier dan nog steeds niet verbeterd is in het lopen... :? Die rug is één groot probleem, daar zit artrose en er wordt niets aan gedaan om het voor hem comfortabel te maken. Geen deken bij koud/regenachtig weer, het niet correct rijden, zadel wat volgens TS ook niet optimaal ligt? Nee, ik vind het niet raar dat hij stijf is...

Als ik deze pony nu zou overkopen van jou, TS, dan zouden dit mijn volgende stappen zijn:
- haren opsturen voor die spierziektes (dat van de NF pony's, maar ook PSSM)
- met koud/regenachtig weer een dekentje op
- 2x in de week les nemen van iemand die ervaring heeft met paarden die rugproblemen hebben (zowel in het rijden als op de grond, want ik heb een voorkeur om eerst vanaf de grond het paard sterker te maken en dan pas te rijden)
- regelmatig zadel laten nakijken/aanpassen

Als er dan nog steeds geen verbetering is, dan is het voor mij vrij simpel. Ofwel gewoon lekker op de wei zolang het kan, ofwel inslapen.

Ik zou het geld van die scinti gebruiken om hem weg te brengen naar een goede trainstal, denk dat je dan ook al een hoop verschil zal zien. Maar dat is mijn mening.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:45

Zijn de haren al ingestuurd?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:46

Art_Ificious schreef:
Iemand enig idee of ik limo eventueel die zaterdag al kan brengen? Dat zou beter uitkomen en heb ik zelf minder stress over te brengen op Limo de dag dat het onderzoek doorgaat. Dan heeft limo ook 2 dagen op alvast aan de artsen en omgeving te wennen.

Even bellen naar de kliniek, uitleggen dat je hem eerder wil brengen om bovenstaande redenen. Meestak geen probleem, maar kost natuurlijk wel gewoon geld :) Hier op de Lingehoeve kan dat ook, vaak vragen ze het zelf ook al.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:50

OK nu wil ik onderzoek laten doen krijg ik opnieuw gezeik van jullie.
Echt is het dan werkelijk nóóit goed?

Ben blij dat er ook zijn die wel vriendelijk blijven.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:51

In Merelbeke kan dat gewoon betaal je €12 voor een overnachting. Ik bracht mijne op zondag maandag onderzoek en weer ophalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:53

Al is het niet goed, je doet het toch voor jezelf/voor limo en niet voor een ander?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:54

Art_Ificious schreef:
OK nu wil ik onderzoek laten doen krijg ik opnieuw gezeik van jullie.
Echt is het dan werkelijk nóóit goed?

Ben blij dat er ook zijn die wel vriendelijk blijven.

Meid je krijgt nooit iedereen tevreden. Iedereen in de paarden vind altijd van zichzelf dat ie het het beste zou doen, en er zijn er amper 2 te vinden die het over alles precies eens zijn.

Ga uit van je paard en de kliniek en laat je niet gek maken :(:)