de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:52

Bietenpulp van Pavo Speedibeet moet je 10 minuten weken. Warm water gaat sneller.

gomir

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:16

Die jonge grote paarden die nog enorm aan het groeien zijn in de hoogte die krijg je niet dik := Geduld, goed ontwormen en voldoende voedingsstoffen aanbieden is over het algemeen het beste recept. De breedte en bespiering komt bij die paarden een jaar later.

Mijn gupje is ook echt wel 5 cm gegroeid in het laatste jaar en gaat nu richting de 1.65m. Is mijn kleinste paard op het moment en in combinatie met zijn vlugheid en lenigheid is dat ook niet alles :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:46

gomir schreef:
Die jonge grote paarden die nog enorm aan het groeien zijn in de hoogte die krijg je niet dik := Geduld, goed ontwormen en voldoende voedingsstoffen aanbieden is over het algemeen het beste recept. De breedte en bespiering komt bij die paarden een jaar later.

Mijn gupje is ook echt wel 5 cm gegroeid in het laatste jaar en gaat nu richting de 1.65m. Is mijn kleinste paard op het moment en in combinatie met zijn vlugheid en lenigheid is dat ook niet alles :+

Dit werd mij inderdaad ook verteld. Ze is ook nog niet intensief aan het werk dus aan sportbrok oid wil ik echt niet beginnen. Bietenpulp lijkt me nog wel een fijne toevoeging. Als ze straks weer meer op stal komen laat ik mestonderzoek doen en ontworm ik haar weer goed.

Jeetje wat gaat dat snel! De kleintjes zijn wel wat behendiger, ook als ze stout zijn.. :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:09

Gideon gaat richting de 1.78 :x die krijg ik ook echt niet in het spek, die heeft al zijn energie nodig in zijn groei en spieren. Hij niet zo schraal dat je z'n ribben kan zien. Ik geef hem lifeforce, misschien dat dat het is want hij heeft echt wel een tijdje gehad dat hij te schraal was (net als die van jou Ketly). Verder krijgt hij ongeveer 2 kilo brok, tussen de middag lucerne en verder heel veel kuil (vrijwel onbeperkt).

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:37

Maar eens uit de meelees status.
Ik heb ook een groot paard jaar geleden 1,73.
Ook lastig om hem wat dikker tekrijgen
Maar nu is hij mooi.
Ik voer onbeperkt hooi, 5 schep luzerne,2 kilo brok ,seniores priores emmer vol is 1,5schep ongeweekt. En dan overdag in de wei.
Ketley luzerne werkt ook goed en je kunt ook meer merrie brok voeren.
wat ga aan sommige al goed op cc.
Denk dat ik binnenkort een keer hc opgeef.
En dan in januari maar eens echt op cc

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:08

Gibbie krijgt 2 kilo brok per dag, staat overdag nog de hele dag op het weiland en er wordt onbeperkt hooi aangeboden. Kuil of voordroog kan zij niet tegen dus dat kunnen we hier niet geven.

Gisteren heb ik haar gelongeerd. Hier had ze altijd een vreselijke hekel aan maar gisteren was ze echt heel fijn aan het sjouwen.

Daarna provisorisch teugels gemaakt van het longeertouw en er nog even zonder zadel opgeklommen. Heb haar al wel vaker zo uitgestapt maar gisteren een stukje draf meegenomen en dat vond ze me toch raar. Ze snapte er geen zak van! _O-
Wel superbraaf en toen uitgestapt. Lekker lol met je knol. :D

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:16

Gio krijgt weinig in vergelijking denk ik. 1 kilo sportbrok per dag, hele dag in de wei en 's ochtends en 's avonds hooi / kuil. In de winter als de wei niet veel meer te bieden heeft, gaan ze naar binnen en krijgen ze extra hooi.

Gisteravond een zware les gehad. (trainster meer denk ik) Gio was niet van plan om moeite te doen op lage hindernisjes, dus de balken lagen meer op de grond dan in de lepels..... Ik had net opgegeven en geroepen dat hij het echt NOOOOITTTT gaat leren, laat meneer een prachtig mooie sprong zien. grrrr.... etter -:(-

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:32

Mijne krijgt nog veel minder, als ik jullie zo hoor! George krijgt 1/4 schep basisbrok om 07.00, 1/2 schep basisbrok met Lifeforce rond 20.00 uur, rest van de dag onbeperkt gras op het land of onbeperkt goede kwaliteit hooi op stal.

Ah, wat leuk Kaitlyn! Heerlijk hè? Om zo zonder zadel erop te klimmen, ik heb het van de week ook gedaan. Super gaaf gevoel!

Daantjuh: Hij verstond natuurlijk gewoon wat je zei! Haha! :P

Wat betreft stokmaat spant George bijna de kroon denk ik (qua klein zijn :') ). George hebben we toen bij de handelsstal gemeten op 1.65, maar toen mijn vriend hem meette zou hij slechts 1.58 zijn. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, maar veel groter dan 1.60 is hij (nog) niet. Ik noem hem ook altijd liefkozend 'mijn pony'. :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:59

Ja is echt heel erg leuk! Heb het al wel vaker gedaan en afgelopen winter hebben we in de sneeuw wat foto's gemaakt en ben er toen ook zonder zadel even opgeklommen en ook een stukje gedraafd. Moet het echt wat vaker gaan doen.

Op Lorna deed ik het best geregeld en heb zelfs weleens zonder zadel gesprongen, maar die vond ook alles wel prima en liep haar rondje. Of dat nu met of zonder zadel was. Gibbie is me nu af en toe nog wat te vlug om elke keer maar die gok te wagen en galop durf ik op haar nog niet aan zonder zadel. :')

Gibbie is met aankoop (bijna 2 jaar terug) gemeten op 1.575. Toen is ze aan het groeien gegaan en hebben we haar vorig jaar een keer gemeten was ze 1.58. :') Of de dierenarts heeft verkeerd gemeten of wij hebben verkeerd gemeten want ze was duidelijk gegroeid.

Mijn springinstructeur weet 100% zeker dat ze nu zeker weten 1.65 is maar ik gok eerder op een 1.63. Moet echt weer een keer meten maar heb hier geen meetlat haha. :D

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:41

Lastig is dat om die jonge grote paarden een beetje spekjes te laten krijgen. Gelukkig komt dat wel weer goed als ze uit gegroeid zijn.

Ik heb een ander probleem :o
Giv krijgt bijna niks maar mag dan ook best wat vetjes kwijt.
Ze staat dag en nacht op het land, als ze op stal staat (ongeveer een uurtje per dag) kan ze hooi eten en ze krijgt een halve schep basis brok.
Nou staat Giv dan ook niet echt flink in het werk (ze stond de laatste maanden helemaal stil om weer even te groeien) dus dat in combinatie met 24/7 land maakt het niet erg gemakkelijk om haar slank te houden.
Vanaf volgende week moet mevrouwtje aan het werk dus zal ze ook wel weer netjes op gewicht komen :)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:51

moet zeggen dat de mijne met 172,5 er gewoon heel goed op staat.
Manier van rijden en voeren en weidegang( staat niet echt voeding meer op) staat mooi in balans blijkbaar.

Zondag mag ze ergens mee naartoe( moet met de ene om 8.30 en met haar om 20.30) waar ze nog nooit is geweest, toch weer benieuwd hoe ze reageert. Heeft echt nog nooit gegluurd of wat dan ook maar dit is een drukke bak met veel bezienswaardigheden waaronder van de grooooooote borden aan de wand met een eend, een bal, enz enz. :')

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:03

Kaitlyn: wat gaaf dat je er zo op kon klimmen. Zou ik nog niet zo durven, maar ben ook een beetje een watje :p .

Mijne krijgt maar een halve schep basisbrok en 100 gram vitamine korrel. Ze loopt dag en nacht in een kudde in de paddock en het bos, met overdag een paar uur weidegang.

In februari was ze 1.65, dik en overbouwd. Intussen is ze 1.67, mooi recht en ook al redelijk breed. Verwacht niet dat ze nog veel zou groeien, hoewel ik dat zelf niet erg zou vinden, hou wel van grote beestjes.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:15

Eef_Bam ik zou liegen als ik het niet zeg dat ik het even spannend vond. :')

Eerder kwam ik er altijd zonder zadel op door paard te laten staan en zelf een aanloop te nemen en erop te springen. Dat wilde ik nu ook doen maar aan haar blik zag ik dat ze dat niet zo'n goed idee vond toen ik aan kwam gerend. _O-
Ben toen maar via het hek erop geklommen. :+
Maar dat ga ik zeker met haar oefenen dat ik dat gewoon kan doen. Als kind deed ik bokjespringen vanaf de achterkant van pony's, daar zijn die paarden mij te hoog voor jammer genoeg. :=

Veranderen jullie paarden ook nog zo? Ik kan bij Gibbie ineens het idee hebben dat ze weer (lichtelijk) overbouwd staat. Ze begint nu ook wat uit te zwaren maar als gevolg daarvan past ze haar dekens van vorig jaar niet meer dus heb ik moeten zoeken naar een volgende passende deken. Deze is knalroze geworden. :')
Had liever een zwarte gehad maar die hadden ze niet en deze zat goed dus dan maar roze. Iedereen moet er vreselijk om lachen :(:)

Afbeelding

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:26

Ik vond het ook echt megaspannend hoor, er zo opklimmen! Maar ik was al zo aan het springen en stuntelen om erop te komen, en daarbij was hij zoooo braaf en geduldig, dat ik dacht, wegrennen had hij al tien keer kunnen doen. Hij is vast braaf!

Ik ben echt een enorme schijterd namelijk! Ik heb George als 3-jarige gekocht en heb er over gedacht hem weg te brengen naar iemand die hem door zou rijden, dat durfde ik echt niet zelf! Uiteindelijk toch gedaan vanwege zijn extreem goede karakter! :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:41

Dubbel leuk dat je je er dan zo goed mee redt, Picassox!

Ik weet niet zo goed of ik er zonder zadel op durf te klimmen, geen idee wat Gideon daarvan vindt. Ik denk dan ook al snel: ach, waarom zou ik ook ;) maar het lijkt me stiekem best leuk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:51

Dat denk ik eerder andersom; Waarom ook niet?

Dus gisteren snel een cap uit mijn kast gegrist (zo helder ben ik dan nog wel :') ) en erop gestapt. :j

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:11

Zonder zadel heb ik ook al een keer gedaan.. De 2e keer er echt op :') En huppa, stap, draf, super braaf.. :))
Maar ik heb er al wel vaker zonder zadel opgezeten voor de fun, met iemand aan de hand ernaast.. Maar wel altijd alleen stap.. Ze is gewoon erg braaf gelukkig :)
Vlug, maar ook heel braaf <3

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:55

Zonder zadel is best spannend de eerste keer! :j
Met Prada vind ik het net zo normaal als met zadel rijden.
Giv heb ik 1 keer met barebackpad gereden (stap en draf), toen had ik er pas een paar keer op gezeten.
En een tijdje terug een keer in de wei helemaal los zonder zadel of hoofdstel.
Dat was wel bijna magisch hoor, om zo in alle vrijheid in een weiland op je zelfgefokte paardje zitten (klinkt weer lekker op en top penny :+ )

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:13

Jeetje wat krijgen verschillende paarden hier veel te eten! Happy is 1.75 m en krijgt om 06.00 uur een lok hooi, handje basisbrok en twee handen luzerne. Tussen 07.00 en 18.00 uur staat hij in een kale wei. Dan krijgt hij om 19.00 uur weer een handje basisbrok en twee handen luzerne en om 21.30 uur een flinke lok hooi.
En helaas, hij ziet er nog steeds uit als een tank.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:13

Ik vind het rijden met zadel al lastig genoeg! Wat is paardrijden toch moeilijk :o
Ik moet zelf ook echt beter op mij zelf letten, op mijn oude fjordje deed ik op het laatst maar jan boeren fluitje rijden.

Iemand nog tips om handen meer bij elkaar te houden? Gadget is soms nog onrustig met haar hoofd door balans te kort en ik vind het dan moeilijk om mijn handen bij elkaar te houden. Tuurlijk ga ik wel mee met mijn hand, maar ze moeten bij de manenkam toch weer bij elkaar komen.
Touwtjes om mijn handen dan maar :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:26

Ik denk inderdaad dat touwtjes om je handen het beste is :D.
Op mijn oude paard heb ik een stille hand, op Gideon vind ik dat ook nog wel eens lastig. Ik weet niet zo goed hoe ik je een tip moet geven, hoe ik het moet omschrijven wat ik doe. Misschien dat iemand anders dat wel weet.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:32

Inderdaad handen stil houden is hier ook een puntje van kritiek. Vooral als Gio wat aan het slungelen / slingeren is heb je de neiging om van voren veel te veel te corrigeren. Eerder ( vroeger ) had ik een dun touwtje vooraan mijn zadel en daar gingen mijn pinken onder, moest je ze wel stil houden. En nu soms pak ik met 1 hand ook de andere teugel wel eens vast, moeten ze ook bij elkaar blijven. Mijn motoriek was / is best slecht, dus alle foefjes zijn bij mij voorbij gekomen om mij stil je te laten zitten. Vooral beugels aan buikriem vast, wat een hel is dat -O-

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:57

Ik herken het ook dat handen stil houden soms best lastig is, had hier op Lorna en Velvet nooit last van maar met Gibbie vind ik dat soms moeilijker. Vooral omdat als zij iets moeilijker vindt ze zelf nog weleens wiebelig wordt heb ik soms teveel de neiging om dat met mijn hand te willen corrigeren.

Gisteravond gereden maar niet zo heel fijn. Had wel hele fijne stukken ertussen maar ze is tegenwoordig in de galop weer wat lastiger. Ze begint steeds meer te dragen op het achterbeen en dat komt ook heel erg fijn vanuit haar, maar omdat ze het nog wel moeilijk vindt wil ze dat oplossen door het gas los te trekken. En dat is precies wat ze van mij niet mag doen want dan is de hele aanleuning weg. Heb gisteren dus even een discussie met haar onder het zadel gehad dat dat niet mag. Was even niet leuk om zo streng te doen, maar heb wel "gewonnen" en daarna fijn verder gereden. Vandaag heeft ze een dagje vrij en dan morgen eens zien hoe ze het dan weer doet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:38

Kan mijn post geen edit meer geven, maar wat doen jullie momenteel met dekens?

Gibbie staat in principe onder een 0 grams regendeken, maar nu is het overdag met de zon erop best warm dus wordt deze afgehaald, maar afgelopen nacht hadden we zelfs vorst aan de grond en zit ik erover te denken richting een 100/150 grams gevoerde deken te gaan voor de nacht. Of zou dat nog te warm zijn?

Vind het een beetje lastig. :o

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:49

Haha, ik zit met exact hetzelfde dillema.. Overdag en in de nacht onder regendek 0 grams nu.. Maar inderdaad best koud in de nacht..
Ik ga denk ik toch voor de 150 grams vanavond. Morgen ben ik er niet en zaterdag wordt t wel warmer maar ook bewolkt. Ze zijn bij mij al ontzettend aan het verharen en wil het scheren zo lang mogelijk uitstellen vooral nu ze even stil staan....
Bij mij staan ze nu het droog is nog dag en nacht buiten.. Scheelt ook wel al. Geen schuilmogelijkheid. Zodra het weer slechter wordt gaan ze in de nacht naar binnen.