Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:58

nathe schreef:
maar als je van een paard wilt leren moet je geen paard kopen dat op haar 12 jaar nog als een kameel loopt zoals die ronaldo ;)

ik snap dan niet waarom je dan naar zo'n paard zou kijken... omdat het een zwarte is zoals black beauty?

Ik ben het helemaal eens met Nathe als je een leerpaard wil, wat overigens denk ik niet te vinden is in de lage prijsklasse (of er is iets mis mee of je moet naar 15> kijken) :o,
maar dan moet je niet voor die zwarte gaan, want die loopt echt niet nageefelijk, dat kan ie waarschijnlijk ook niet, zie de foto's + tekst dat spreekt voor zich....

Overigens is er niets mis met JvdH, we hebben er veel leuke paarden van op stal, maar ze zitten in de lagere prijsklasse-en vlugge handel,
dus die markt brengt ook af en toe, slecht gereden, mankementen, slechte karakters of (kleine) bemerkingen mee.
Ze hebben leuk paarden, maar die leukere jongere gezonde heb je daar ook niet voor een habbekrats....
Het assortiment wisselt daar snel/met de dag, maar ze zijn wel eerlijk (wel laten keuren) en je kan ze op proef meekrijgen of omruilen ed. dus er is wel goed mee te handelen.

Noeka

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:03

Ik zou dan (moest ik een paard vinden daar) die graag op proef nemen en mijn dierenarts dan thuis willen laten keuren. Want denk niet dat die zo ver gaat rijden... :')

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:05

wat een "nadeel" bij dat op proef nemen is, je gaat je hechten aan het paard.
Als er dan iets uit de keuring komt dan ga je toegeeflijker zijn.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:14

Zo zie ik het eigenlijk niet om een paard op proef te nemen, maar puur om zeker te zijn van je keuze. Op twee weken hecht je je toch niet aan een paard dat je '' probeert ''? :)

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:17

Arabiertje* schreef:
Zo zie ik het eigenlijk niet om een paard op proef te nemen, maar puur om zeker te zijn van je keuze. Op twee weken hecht je je toch niet aan een paard dat je '' probeert ''? :)

nou geef ze de kost!!
ik hecht mij rustig al binnen een uur....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:19

nathe schreef:
wat een "nadeel" bij dat op proef nemen is, je gaat je hechten aan het paard.
Als er dan iets uit de keuring komt dan ga je toegeeflijker zijn.

dat is meestal wel het geval ja :D

Arabiertje er zijn genoeg mobiele veeartsen zowel in NL als BE ;)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:20

daar rekenen zo'n mensen als JvH op he ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:23

NY1963 schreef:
Torius16 schreef:
Totilas werd op 3-jarige leeftijd totaal afgekraakt voor de hengstenkeuring.
.

Totilas is helemaal niet op de hengstenkeuring geweest als driejarige :D

Ff lekker off-topic....
Ik weet niet beter dan dat hij door de fokkers Jan en Anna is aangeboden op een HK (weet niet of dat Ned of Duits was) en daar als 3-jarige bijna vergruisd werd.
Jan heeft 'm toen zadelmak gemaakt en uit laten brengen door Jiska van den Akker
(Jan stond en staat altijd erg achter zijn fokproducten en volgt zijn eigen koers, waar ik veel respect voor heb!
Die werd er tijdens WK jonge paarden in Verden 5e mee in 2004 of 2005 (als ik mij niet vergis hoor!)
Daarna is hij bij Edward gekomen en de rest is historie....
Mocht ik het fout hebben, sorry, maar dit is de info die ik heb van de hengst die in 2000 geboren is in het mooie Friese woud!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:51

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:55

Als je een leerpaard zoekt, zou ik niet direct een 12 jarige op B niveau uitzoeken. Wat wil je straks precies met het paard doen?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:57

Arabiertje, volgens mij begrijp ik het niet helemaal goed. Je schrijft dat je een leerpaard zoekt, maar zowel de zwarte als deze zijn al ouder (natuurlijk nog niet oud, maar ook niet piepjong meer) maar hebben niet meer dan B niveau gepresteerd. Ik denk bij een leerpaard toch meer aan een paard dat een hoger niveau heeft gelopen en waar veel knopjes opzitten. Maar het niveau maakt je dus niet veel uit?
Waarin moet je dan kunnen leren van het paard? Misschien kunnen we dan beter helpen met zoeken en ''beoordelen''.
Ga je nog een keer naar de 17 jarige kijken of weet je dat nog niet?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:00

Dressuur wedstrijden. Maar ben wel van plan om lessen te nemen... :) Maar zoek vooral een paard dat braaf is, waarvan ik kan leren. Maar waar we ook samen nog iets kunnen leren.

@Iessie: Ik zoek vooral een paard dat een goede sterke basis dressuur kent. M niveau liefst, maar dat is niet echt een doel punt. Als het paard een sterke basis dressuur kent ben ik zeer tevreden. Het moet voornamelijk een braaf en betrouwbaar paard zijn, dat niet bokt of andere vreemde dingen doet. Zowel onder het zadel als aan de hand moet die dood dood braaf zijn. (Let op, vallen doe je van ieder paard dus dat is het probleem zo niet) Ik zoek een paard waarvan ik iets kan leren, waar iets of wat '' knopjes '' op staan. Maar waar we ook samen nog iets kunnen leren (door les) zowiezo tussen de 10 a 15 jaar. (Ik persoonlijk vind 12 jaar absoluut niet oud) maar ook de leeftijd daar wil ik ook nog van afwijken.

Ik ga vrijdag terug naar die 17 jarige, ik neem er les mee. Om te zien hoe het verder zou kunnen verlopen... Hij heeft alleen een klein probleempje en dat is iets aan z'n neus. (Een operatie die mislukt was) waardoor hij steeds snot heeft en dat ook enorm stinkt. Zou blijkbaar geen probleem zijn zegt ze, ga dat vrijdag nog eens goed navragen en eens horen bij mijn DA voor moest ik een beslissing maken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:03

Waarom neem je geen les met je haf dan? Ik heb net je profiel gezien en daar zou je eerst toch op vooruit kunnen en ook nog eenhoop van kunnen leren.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:06

Mijn haf is meer springgericht. (Pas op kan ook dressuurmatig aan) maar ze heeft erg veel potentieel in springen en doet dat ook 100x liever als braaf dressuur te lopen. :) Begrijp je vraag wel, maar dat is een discussie die ik niet opnieuw ga aangaan...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:10

Zie maar uit met dat snot dat stinkt, ik denk daar direct aan ontstoken sinnussen, wat cronisch kan zijn, een belgische bokker heeft dat nu ook met één van haar ponu's en die is al geopereerd geweest en het is nog niet opgelost.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 19-12-11 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:11

Dacht ik ook aan Chanel, (omdat het zo stinkt) hij heeft ook een bult aan de rechterkant iets boven z'n neus... Maar goed. Ik ga dat navragen voor moest het zijn dat ik hem koop...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:14

chanel1985 schreef:
Zie maar uit met dat snot dat stinkt, ik denk daar direct aan ontstoken sinnussen, wat cronisch kan zijn, een belgische bokker heeft dat nu ook met één van haar ponu's en die is al geopereerd geweest en het is nog niet opgelost.

Ik denk laten staan :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:15

Is ook mijn idee ;)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:16

Ik zou hem ook laten staan, hoe vaker je heen gaat hoe verliefder je word. Ik zal lekker verder kijken als ik jou was.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:17

Arabiertje, als ik het goed begrijp wil toch het liefst een (minimaal) M geschoold paard.
Misschien overbodig om te zeggen: Maar ik zou goed bedenken wat je nu precies wilt en zoekt.
Het is zonde als je een (ik noem maar wat) 14 jarig paard koopt zonder wedstrijd ervaring, die het niet zo doet in de dressuurring zoals je had gehoopt.
12 jaar is inderdaad niet oud (vind ik ook!) maar als je er nog z2 mee wilt worden kan hij daarvoor misschien wel al te oud zijn.

Jee dat van dat snot klinkt ook niet goed maar ik weet er zo niks vanaf sorry!

De pony waar ik vanmiddag bij was gaan kijken vond ik niet leuk helaas. Er was nog veel werk aan. Hij had moeite met zijn achterhoeven uitkrabben, hier moet echt nog flink mee geoefend worden (dier was 6 jaar).
Ook was ze erg zuur tijdens het zadelen (piepte een keer en beet een paar keer in de lucht). Ook stampte ze een keer en daardoor kreeg ze een knal van de eigenaar. :o Tijdens het rijden had ze een erg onrustige aanleuning en de tong uit de mond. Ook vond ik haar te veel pit hebben en was ze voor mij te snel. Ze zag er trouwens wel erg mooi uit maar daar doe ik het niet voor. Edel hoofdje en lange manen. Ik zoek een braaf paard, geen mooi paard. En een paard dat zo zuur is met zadelen zou mij ook tegen gaan staan. Het moet wel leuk zijn om te gaan rijden.
Hopelijk is de pony van woensdag wel leuk. De stal blijft ook maar leeg zo.
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 19-12-11 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:18

Nee, ik geef het een kans. Het kan goed iets anders zijn, wat in principe niet '' gevaarlijk '' is. Ik merk eigenlijk ook geen last aan dat paard, hij ademt heel rustig tijdens het rijden... En die bult is in principe ook niet '' dik, dik ''. Ik kijk hoe de les vrijdag gaat, en als ik toch denk van '' hij past wel bij mij '' dan bel ik zeker naar de dierenarts omdat te laten na kijken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:21

Over stallen als JvdH:
Persoonlijk ga ik alleen naar een handelstal als JvdH als ik een kl*tebok heb die ik niet aan een particulier durf te verkopen. :D Maar soms kun je het best wel treffen hoor.

@Arabiertje; ik vind da je er enorm op achteruit gaat als je zo'n 12 jarig B paard koopt... Echt waar, geloof mij maar; je haflinger heeft meer potentie, veel meer zou ik zeggen. Zo'n paard is niet voor niks niet verder gekomen dan de klasse B... Als een paard ook nog maar een beetje dressuur kan lopen plaatsen ze daar wel foto's van en niet van die achtelijke pennyfoto's dat er twee meiden zonder zadel op rond hobbelen... Reken maar dat dat ook het enige is waar dat paard nog geschikt voor is om wat voor reden dan ook.

Over afstammelingen van Jazz
Ik heb ook hele fijne gekend... Ik kocht zo weer een Jazz wat dat betreft, zijn mijn types wel, heel veel werklust, gevoelig en vlot. Enige minpunt is het schrikkerige en dat ze daarbij zo snel zijn dat je niet altijd meekomt zeg maar. :D Maar dat gaat er op een gegeven moment wel steeds meer uit als ze je gaan vertrouwen, kortom; paarden voor rustige ruiters met ambitie en een klein beetje handigheid met vlugge, gevoelige paarden.

@Iessie: Jammer, maar die had ik dan ook laten staan.
Wat voor pony zocht je ook alweer..? Wel een brave die ook mooi is toch? :)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:23

Arabiertje ik hoop wel dat áls je die 17 jarige koopt hij bij jou oud mag worden...
En niet dat hij over 1 a 2 jaar weer op de schopstoel zit.
Bedenk wel dat je hem over een paar jaar (als hij nog ouder is) mogelijk moeilijker krijgt verkocht (als zich dat zou voordoen), helemaal door die snot.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:27

Lante: Een goedzak, grote D of E pony. Bomproof, stabiel karakter. Braaf onder het zadel en in de omgang. Geen (stal)gebreken. Verkeersmak (ook alleen naar buiten met de ruiter). Ook voor groot verkeer. Trailermak zou ook fijn zijn.
Liever een steviger type dan een bloedpaardje (ook kijkend naar het karakter dat ik zoek). Ras/afstamming/kleur/uiterlijk maakt niet uit. Niveau is ook niet van belang, wil er vooral mee buitenrijden (geen ambities in de sport).
Als hij maar lief is. En klinisch goed gekeurd wordt. Leeftijd tot ong 15 jaar. Max. 2000 euro.
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 19-12-11 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:27

Iessie schreef:
Arabiertje ik hoop wel dat áls je die 17 jarige koopt hij bij jou oud mag worden...
En niet dat hij over 1 a 2 jaar weer op de schopstoel zit.
Bedenk wel dat je hem over een paar jaar (als hij nog ouder is) mogelijk moeilijker krijgt verkocht (als zich dat zou voordoen), helemaal door die snot.

Nou daar is ze straks lekker mee, een 17jarige met stinkend snot of een 12jarige op B niveau, die heb je nou niet zo 1,2,3 weer verkocht..