slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dolor

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:11

nee. niet echt. weet alleen niet meer welke da de verkeerde diagnose heeft vastgesteld. iig niet mijn da en ook niet die waar die vriendin bij werkt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:18

Goede vriendin van me heeft er vorig jaar een in laten slapen: 5 minuten. Jaar daarvoor ook een: 5 minuten. Ben er zelf ooit bij geweest: 5 minuten. Niet langer.

Overigens zijn er ook klinieken (Someren bv) die een soort van opklapbare wand hebben. Daar word het paard tegenaan gezet en op het moment dat ze zouden gaan vallen klappen ze die wand voorzichtig om zodat ie daar op komt te liggen, dan valt ie dus helemaal niet.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:19

ja. maar dat is daar. dit paard kon niet meer vervoerd worden omdat het vanwege die hoefzweer niet meer op zijn been kon staan. dus hij moest op stal ingeslapen worden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:22

Maar dan kon ie ook niet meer naar de slager...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:31

nee. maar mijn punt is dat ik niet wil dat mijn paard het zelfde overkomt, dus als hij nog vervoerd kan worden gaat hij naar de slager.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:04

dolor schreef:
een vriendin van mij heeft het aan haar da gevraagd, ze werkt daar en 9 van de 10 paarden vechten tegen het spuitje. voor mij dus duidelijk, het wordt de slacht. ik wil mijn paard niet zo lang zien lijden en zien vechten tegen dat spuitje. dat is hier op stal al vaker gebeurd en dat was echt verschrikkelijk. paard viel en stond weer op en viel weer en stond weer op. was echt niet leuk.

Wat een klets zeg!
Ik heb het mijn DA ook gevraagd, zijn vader is ook weer DA en in hun praktijk is het nog nooit voorgekomen dat een paard tegen dat spuitje heeft gevochten.
Wel tegen het eerste sedatiespuitje, maar nooit tegen de narcose en ook niet tegen de fatale spuit.
En als een paard vecht tegen het suf worden door de sedatie dan wordt het dier op het gemak gesteld en wordt gewacht met narcose tot het paard rustig is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:33

waarom is dat nou klets?dat jouw da anders zegt wil niet automatisch zeggen dat dat altijd zo is

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:53

Kom op Snoev, 9 van de 10 vechten tegen een spuitje?
Ik ben er zelf 6x bijgeweest.
2x een paard die in moest slapen (waarvan één van mijzelf) en 4x bij een paard dat onder narcose moest. Geen gevecht gezien, dus 9 van de 10 paarden is een beetje overtrokken als je het mij vraagt Knipoog

En bij de DA-praktijk waar ik kom heb je 3 generaties DA, dus opgeteld zo'n 70 jaar.
Of zou die kliniek dan zo uniek zijn? Denk het niet hoor.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 02:10

maikeltje schreef:
dolor schreef:
een vriendin van mij heeft het aan haar da gevraagd, ze werkt daar en 9 van de 10 paarden vechten tegen het spuitje. voor mij dus duidelijk, het wordt de slacht. ik wil mijn paard niet zo lang zien lijden en zien vechten tegen dat spuitje. dat is hier op stal al vaker gebeurd en dat was echt verschrikkelijk. paard viel en stond weer op en viel weer en stond weer op. was echt niet leuk.

Wat een klets zeg!
Ik heb het mijn DA ook gevraagd, zijn vader is ook weer DA en in hun praktijk is het nog nooit voorgekomen dat een paard tegen dat spuitje heeft gevochten.
Wel tegen het eerste sedatiespuitje, maar nooit tegen de narcose en ook niet tegen de fatale spuit.
En als een paard vecht tegen het suf worden door de sedatie dan wordt het dier op het gemak gesteld en wordt gewacht met narcose tot het paard rustig is.

Nee geklets is dit niet.
Beide kanten hebben voor en nadelen, ik heb het beide meegemaakt.
Tegen de narcose vechten kan niet, inderdaad gebeurt het meestal dat het even duurt voordat het paard het opgeeft maar ze voelen niets, hoe kan dat nou als ze onder narcose zijn dat kan gewoon niet.
Ik vind het de beste oplossing en oke bij de slager gebeurdt het snel maar ik heb mijn eerste naar de slager gebracht, geloof me als je lieveling daar ligt te stuiptrekken, en vervolgens wordt zijn keel doorgesneden, oke hij voelt wel niets meer maar naar die keer dacht ik dit nooit meer, ik heb ook maanden het vleesschap in de supermarkt ontwijkt, het enigste wat ik kon denken was meschien ligt hij daar wel
Doe wat jij denkt dat goed is, voor mij is het inslapen, het is rustig en vreedzaam, nee ze vechten niet, het duurt gewoon even.Maar ze zijn thuis omringd door hun dierbare. Voor mij nooit geen slager meer, het is al 15 jaar geleden maar als ik na de foto van Robin kijk kan ik alleen maar denken, lieverd het spijt me zo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:39

maikeltje hoe vaak je iets wel of niet meemaakt als een ander een ander verhaal verteld hoeft het toch geen klets te zijn?

maarja goed,ik hoop er voorlopig niet over te hoeven beslissen voor mijn pony hoor,ik denk aan een kant dat ik nu wel kan roepen wat ik zou willen voor haar,maar het lot en de situatie kan wel heel anders beslissen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:04

[/quote]
Nee geklets is dit niet.
Beide kanten hebben voor en nadelen, ik heb het beide meegemaakt.
Tegen de narcose vechten kan niet, inderdaad gebeurt het meestal dat het even duurt voordat het paard het opgeeft maar ze voelen niets, hoe kan dat nou als ze onder narcose zijn dat kan gewoon niet.
Ik vind het de beste oplossing en oke bij de slager gebeurdt het snel maar ik heb mijn eerste naar de slager gebracht, geloof me als je lieveling daar ligt te stuiptrekken, en vervolgens wordt zijn keel doorgesneden, oke hij voelt wel niets meer maar naar die keer dacht ik dit nooit meer, ik heb ook maanden het vleesschap in de supermarkt ontwijkt, het enigste wat ik kon denken was meschien ligt hij daar wel
Doe wat jij denkt dat goed is, voor mij is het inslapen, het is rustig en vreedzaam, nee ze vechten niet, het duurt gewoon even.Maar ze zijn thuis omringd door hun dierbare. Voor mij nooit geen slager meer, het is al 15 jaar geleden maar als ik na de foto van Robin kijk kan ik alleen maar denken, lieverd het spijt me zo[/quote]

Dit is inderdaad een erg naar verhaal. Ik heb dat wel gezien bij koeien, en het is geen prettig gezicht... neerdonderen op de betonnen vloer en dan nog een keer de keel doorsnijden (dit schijnen ze altijd te doen, anders schaadt het de kwaliteit van het vlees)....brrrrrrr.
(nu kan ik sowieso al geen vlees eten sinds er meer bekend is over de behandeling van dieren en wat er in het vlees zit, maar dat is offtopic)
Het snijdt hout dat je paard altijd meer op zijn gemak zal zijn wanneer het in de stal thuis gebeurt.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het paard 9 uit 10 keer vecht tegen de spuit, en dat ook nog een lange tijd. Er zou dan immers allang een alternatief voor zijn...
Ik denk dat het nare uitzonderingen zijn, waarbij aangetekend moet worden dat het voor de eigenaar vreselijk moet zijn om het mee te maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:48

geld voor spuit en schieten.
als ik nu kon zeggen hoe ik het zou kunnen laten doen,zou ik mijn pony wel naar de slager brengen maar niet laten gebruiken voor consumptie.
ik zelf vind het schieten door de slager veel sneller gaan dan het spuiten.
maarja wat ik al zei het hangt af van het lot en de situatie(klinkt dat orakelig)

ik vind het altijd zo knap trouwens dat sommige mensen precies weten hoe het werkt terwijl ze het niet mee hebben gemaakt of altijd van horen zeggen(ahum)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:54

Ik ben zelf al bij heel wat paarden geweest die we in hebben laten slapen.In mijn hele paarden leven (20 jaar) heb ik het nu 1 x mee gemaakt dat een paardje (een shetje) niet goed reageerde op de verdoving spuit. De DA heeft hem meerder narcose spuiten gegeven en uiteindelijk 2 direct in het hart gespoten, het heeft uitendelijk ongeveer een half uur tot drie kwartier geduurd.Het was vreselijk om te zien zelfs de veearts stond met tranen in zijn ogen en we hebben na aflopp samen bijna een heel pakkie peuken opgerookt. De laaste die we hebben laten inslapen ging ook niet snel maar dat kwam omdat het hart niet goed genoeg meer pompte omdat ze al heel oud was, ze heeft hier weinig van gemerkt. Het is nooit leuk om ze te zien vallen en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat maar 1 x gezien heb dat een paard echt viel. De meeste zakken rustig door hun benen en dan pas dient onze veearts de narcose toe en dan pas de doden spuit. Ik ben niet tegen de slacht, maar ik vindt het een fijner idee om het paard/pony in zijn eigen omgeving te laten inslapen zodat zijn of haar vriendjes nog afscheid kunnen nemen.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:32

coco25 schreef:
Ik ben zelf al bij heel wat paarden geweest die we in hebben laten slapen.In mijn hele paarden leven (20 jaar) heb ik het nu 1 x mee gemaakt dat een paardje (een shetje) niet goed reageerde op de verdoving spuit. De DA heeft hem meerder narcose spuiten gegeven en uiteindelijk 2 direct in het hart gespoten, het heeft uitendelijk ongeveer een half uur tot drie kwartier geduurd.Het was vreselijk om te zien zelfs de veearts stond met tranen in zijn ogen en we hebben na aflopp samen bijna een heel pakkie peuken opgerookt. De laaste die we hebben laten inslapen ging ook niet snel maar dat kwam omdat het hart niet goed genoeg meer pompte omdat ze al heel oud was, ze heeft hier weinig van gemerkt. Het is nooit leuk om ze te zien vallen en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat maar 1 x gezien heb dat een paard echt viel. De meeste zakken rustig door hun benen en dan pas dient onze veearts de narcose toe en dan pas de doden spuit. Ik ben niet tegen de slacht, maar ik vindt het een fijner idee om het paard/pony in zijn eigen omgeving te laten inslapen zodat zijn of haar vriendjes nog afscheid kunnen nemen.

ik heb het nog nooit meegemaakt maar als ik dit verhaal lees lijkt het wel alsof er een filmpje afspeelt in me hoofd die het laat zien! het klinkt vast raar maar het lijkt er wel op. Ik denk zelf ook echt wel dat het onzin is dat 9 van de 10 paarden vechten tegen de spuiten dan verdoof je het paard is en dan een narcose spuit en dat "het" spuitje! vind het wel erg vreemd hoor! ik denk dat als ik mijn keuze moet maken omdat mijn paardje het echt niet meer red dat ik dan voor een spuit kies thuis of bij de dierenarts weet ik nog niet maar wil er nog lang niet aan denken!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:26

Ik heb 4 September afschijd moeten neme van mijn paardje, Ik heb haar op laten halen voor de slacht, en heb er nogsteeds geen spijt van, ze is een vredige dood zonder pijn en angst gestorven en daar ben ik blij om Lachen Wat jullie vinden moeten jullie lekker zelf weten , maar ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt voor mijn soulmate.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:42

Dat is het belangrijkste PB Ach gut

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:36

PinkyBubble schreef:
Ik heb 4 September afschijd moeten neme van mijn paardje, Ik heb haar op laten halen voor de slacht, en heb er nogsteeds geen spijt van, ze is een vredige dood zonder pijn en angst gestorven en daar ben ik blij om Lachen Wat jullie vinden moeten jullie lekker zelf weten , maar ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt voor mijn soulmate.

Ja iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Niemand zegt toch dat jij de verkeerde keuze heb gemaakt, het is al moeilijk genoeg zo'n beslissing te maken.

Het viel me op dat in je profiel staat dat je je paardje in heb laten slapen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:43

PinkyBubble schreef:

Ik begrijp jouw reaktie wel hoor, kan me je topic nog wel herinneren en je hebt heel wat over je heen gekregen toen Ach gut
Ben blij te lezen dat je er zelf nog steeds helemaal achter staat Knipoog

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:47

PinkyBubble schreef:

Ik ben blij dat dit een goede keuze was voor jou en je paardje, echt waar.
Ach gut

Ik heb begin Juli mijn pony in moeten laten slapen... Ik heb er verder eigenlijk nooit echt over nagedacht, maar op dat moment was dat voor haar de juiste keuze.

Zo zie je maar dat het geen zin heeft om van te voren te zeggen wat het beste is, dat verschilt per mens en dier.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:59

Vandaag is de pony van mn nichtje 'gepland' overleden, ze heeft haar in laten slapen.

De Da kwam bij hun thuis, deze heeft een infuus aangelegd en daarin een narcosemiddel gespoten, de bedoeling is om dan na dit middel nog 2 spuiten met narcose middel te geven en de 4e spuit doet het hart stoppen met kloppen.
Helaas was haar pony al zo oud en 'op' dat ze bij de 1e spuit al overleed, de andere 3 spuiten heeft de DA nog wel gegeven.
Ze zakte langzaam tegen haar aan en viel daarna op de grond, ze was gelijk overleden, dit heeft de DA gecontroleerd.

Een andere pony van hun is een hele tijd daarvoor ingeslapen ivm hevige zomerexzeem, deze aanzienlijk jongere pony, ging bij de 4e spuit pas liggen en overleed kort daarna, heel verschillend dus per pony en de conditie van een dier is daarin erg bepalend.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:55

toch wel heel erg vervelend en erg!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:57

dolor schreef:

Ik ben al een tijdje niet meer op bokt geweest en ik kom nu toevallig weer hier. Ik ben zo aan het lezen, en ik kwam dit tegen. Ik ken dolor en ik werk ook bij een dierenarts ja, dus ik denk dat ze mij bedoeld met die uitspraak.
Ik wil alleen even duidelijk maken dat ik dit nooit gezegd heb Clown
De DA waar ik bij werkt heeft gezegd dat zijn voorkeur uitgaat naar de slacht, omdat het dan sneller gebeurd is. (ook heeft hij gezegd dat het wel aan de situatie ligt waarin het paard zich bevindt en dat een paard er wel eens tegen kán gaan vechten (dit hoeft overigens niet altijd te gebeuren))
Even om dingen hier duidelijker te maken haha Lachen Misschien heeft dolor het verkeerd van mij begrepen..... Dat kan natuurlijk altijd

maikeltje schreef:
Wat een klets zeg!

Dat een dierenarts zijn vader ook dierenarts is hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze alles weten en kunnen. Ook daar zullen vast wel eens paarden ingeslapen zijn die zich ertegen gingen verzetten.
Verder weet ik niet wat je met sedatie en narcose bedoelt, maar volgens mij is dat (ongeveer) hetzelfde: narcose is die vorm van anesthesie waarbij de patiënt het bewustzijn verliest, evenals sedatie het verlagen van de de staat van het bewustzijn van een patiënt is. Komt aardig overeen volgens mij. Maar ik weet verder ook niet welke volgorde van de spuiten wordt gehanteerd en of beide spuiten (sedatie én narcose) ook beiden worden toegedient. Ik ben er ook nog nooit zelf bij geweest en ik denk dat dierenartsen dat op verschillende manieren doen..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:06

Bij een 3 staps spuit worden ze eerst gesedeerd (suf, onverschillig) gemaakt, daarna onder narcose gebracht (slapen, neergaan) en daarna krijgen ze de fatale spuit. Niet helemaal hetzelfde dus. Tuurlijk gaat overal wel eens wat niet volgens de planning, maar 9 van de 10 die er tegen vechten, nee, geloof ik niet.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:17

Nee das ook wel erg veel, maar dat zijn ook niet mijn woorden Clown

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:20

Ik denk dat een deel van deze discussie ook ontstaat omdat verschillende dierenartsen het op verschillende manieren doen.
Ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat een paard/pony (of welk ander huis/vee dier dan ook) eerst vier spuiten kreeg, behalve de enkele keer dat het echt nodig was omdat de narcose niet voldoende was. Veel dierenartsen geven idd een spuitje in het hart.
Ik heb altijd gezegd dat die van mij naar de slager zouden gaan. Maar ondertussen is dit er nog nooit van gekomen, de eerste hebben we in laten slapen op de operatie tafel en de 2e brak zijn been en dan is vervoeren natuurlijk geen optie meer...
Die euthanasie ging overigens niet vlekkeloos (deels mijn fout) het paard verzette zich tegen de druk op het halster (zo deed deze da het) en ging daardoor achterover door het hek van het land in de (droge) sloot. dat had hij overigens gelukkig allemaal al niet meer door... vervolgens de laatste spuit (in de sloot) in zijn infuus gezet, dus gewoon via de bloedbaan.
Verder heb ik wel genoeg paarden ingeslapen zien worden en ook wel gehoord dat ze zich ertegen kunnen verzetten, maar dat heb ik nog nooit gezien, ook niet bij 'gezonde' dieren, maar dat wil niet zeggen dat t niet vookomt Lachen