Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:36

Waidida schreef:
mavantos schreef:
In oktober een tweejarige verkopen of een driejarige in januari helpt zeker wel voor het prijsverschil, ondanks dat die evenveel kent. Maar ik begrijp dat het paard je aangeboden is via social media? Stond je budget bij een eventueel oproepje? Dan zie je dat wel vaker. Hetzelfde paard is bij een hoger budget ineens duurder dan dat die bij iemand met een lager budget.

Longeren kunnen ze vaak prima. Op de kliniek heb je meestal een longeercirkel en desnoods laat je het paard gewoon los lopen. Harde volte kan door aan de hand rondjes mee te rennen ipv aan de longeerlijn.

Ik zou overigens de rug en de hals ook maar op de röntgenfoto laten zetten als je de benen al laat doen. Die laatste €200 kan er dan ook nog wel bij denk ik altijd maar. Als er iets mis mee is dan ben je meer kwijt...

Ik had erbij gezet lagere/gemiddelde prijsklasse. Dus niet perse een bedrag, maar dat kan wel meegespeeld hebben. Dat ze gewoon dacht ik probeer het.
Ik vrees alleen dat rug en nek iets meer zal zijn dan 200 euro, alleen de benen en beperkte klinische is 500 euro. Ik heb geen idee of dat gangbare prijzen zijn, maar dat is alleszins wat onze DA vraagt.

Dan nog. Zelfs al is het €500 meer dan bespaar je het nog aan toekomstige dierenartskosten uit als het paard niet gezond blijkt.

Het is natuurlijk ook gewoon heel fijn om zeker te weten dat de rug en hals goed is voordat je met een jonkie begint.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:50

ruitje schreef:
Ik zou opletten dat ik de gunfactor niet verloor. Ik kon iemand 1000 euro korting geven bij gunning, en iemand die over 100 euro bleef doorgaan het paard niet meer willen verkopen :o

Dit!

Ik heb al meerdere keren de verkoop niet door laten gaan omdat ze bleven drammen om een prijs.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:13

mavantos schreef:
Een gezonde driejarige voor 3,5k klinkt voor mij onmogelijk. Zelfs met 'slechte' bloedlijnen kan je ze daar niet voor opfokken. Een gezonde moet eigenlijk altijd meer kosten.

Opfokkosten doen er alleen helemaal niet toe :+ Een paard is net zoveel waard als dat iemand daarvoor wil betalen, vraag en aanbod. Dat de fokker verlies maakt wil niet zeggen dat het dier per se iets mankeert.

Paarden fokken is duur en de vraag is vooral naar goede toekomstige sportpaarden en anderzijds ervaren, betrouwbare amateurspaardenn. Een jong onbeleerd paard is per definitie dat tweede type paard niet, dus als het niet de kwaliteit, afstamming, maat etc heeft voor de sport zal het vaak minder opleveren dan de kostprijs. Iets met marktwerking ;)

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:15

Pony is waarschijnlijk duurder geworden omdat deze nu 3 jaar is en niet 2.5 jaar ik heb de prijzen ook omhoog gedaan bij de 2.5 jarige en de 1.5 jarige.

Weet de verkoper dat er ook röntgen gekeurd word

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:12

Cioccolato schreef:
Sommige zijn geboren longeerpaarddn hoor. Gewoon proberen :))

Precies. Mijne kende alleen los longeren in een longeerbak. Op de keuring wad de 1e keer aan een lijn zonder omheining :') Daar is een goede dierenarts/kliniek heel goed in om dat te begeleiden. Of je rent zelf een rondje haha

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:14

Waidida schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik vind het echt heel weinig geld voor een gezonde 2,5 jarige. Ook al heeft ie geen bijzondere afstamming. Is ook een prijsklasse waarin meestal niet rontgen gekeurd word. Zou zelf bang zijn voor bemerkingen. Ga je alleen klinisch of ook rontgen keuren Waidida?

Klinisch voor zover het kan, hij kan bv nog niet longeren enzo. En dan de benen op de foto, moest onze DA nog ergens twijfels bij hebben gaat dat mee op de foto

Ik zou je echt willen adviseren om de rug mee te nemen. Kost wat meer, maar je wilt niet weten hoe regelmatig bij ons jonge trainingspaarden worden aangeboden die niet goed zijn. Bespaar jezelf de ellende door vooraf te weten te komen of je hem überhaupt wel zadelmak kunt maken en hij geschikt is voor je doel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:28

mavantos schreef:
In oktober een tweejarige verkopen of een driejarige in januari helpt zeker wel voor het prijsverschil, ondanks dat die evenveel kent. Maar ik begrijp dat het paard je aangeboden is via social media? Stond je budget bij een eventueel oproepje? Dan zie je dat wel vaker. Hetzelfde paard is bij een hoger budget ineens duurder dan dat die bij iemand met een lager budget.

Longeren kunnen ze vaak prima. Op de kliniek heb je meestal een longeercirkel en desnoods laat je het paard gewoon los lopen. Harde volte kan door aan de hand rondjes mee te rennen ipv aan de longeerlijn.

Ik zou overigens de rug en de hals ook maar op de röntgenfoto laten zetten als je de benen al laat doen. Die laatste €200 kan er dan ook nog wel bij denk ik altijd maar. Als er iets mis mee is dan ben je meer kwijt...

Een gezonde driejarige voor 3,5k klinkt voor mij onmogelijk. Zelfs met 'slechte' bloedlijnen kan je ze daar niet voor opfokken. Een gezonde moet eigenlijk altijd meer kosten.

Ze zijn echt goedkoop hoor. De handel voor jong spul ligt compleet op z'n gat. Helemaal dat niet bijzonder is gefokt en weg 'moet' bijvoorbeeld

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:53

Hoe komt dat eigenlijk? Ik heb die prijsval precies niet bewust meegemaakt. :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:58

Nou ondanks hier stallen tekort om nieuwe trainingspaarden aan te nemen, gaat hier toch echt niets onder de 18 weg aan jong spul. En het ligt echt niet op z’n gat hoor. Misschien in het goedkopere segment, maar dan spreek je ook een hele andere doelgroep aan. Zou wat zijn als we hier kampioensveulens aankopen voor flink geld en ze dan met 2,5 jaar aanbieden voor amper een kwart van wat ze gekost hebben. Laat staan als ze zadelmak zijn en goed meelopen op de jonge paardencompetities. Dus nee, ze gaan toch echt niet voor de kat zn viool weg, dan trainen we ze door en worden ze alleen maar duurder :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:08

Padoertje schreef:
Nou ondanks hier stallen tekort om nieuwe trainingspaarden aan te nemen, gaat hier toch echt niets onder de 18 weg aan jong spul. En het ligt echt niet op z’n gat hoor. Misschien in het goedkopere segment, maar dan spreek je ook een hele andere doelgroep aan. Zou wat zijn als we hier kampioensveulens aankopen voor flink geld en ze dan met 2,5 jaar aanbieden voor amper een kwart van wat ze gekost hebben. Laat staan als ze zadelmak zijn en goed meelopen op de jonge paardencompetities. Dus nee, ze gaan toch echt niet voor de kat zn viool weg, dan trainen we ze door en worden ze alleen maar duurder :')

Ja alleen jij zit wel echt in een heel ander segment. Hier gaan de gewone dieren in de omgeving ook weg voor tussen de 2,5 en 5 en dat kunnen leuke kruisingen maar ook kwpn zijn.

De markt voor gewone paarden is gewoon niet top op het moment. Amy is ook nog steeds niet verkocht

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:33

Ik heb ook een echt goed gefokt veulen gekocht waarvoor ik niet kan fokken.

Maar ik verkoop ook ze ook nier voor de huidige prijzen. Dn hou ik ze wel aan tot ze 3 zijn of onder het zadel..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:34

Gini schreef:
Hoe komt dat eigenlijk? Ik heb die prijsval precies niet bewust meegemaakt. :D

Btw voor opfok is verhoogd en dss toch fors voor de particulier. Voer. Pension gaat omhoog.

Er is altijd wel een dal en de prijzen gaan vanzelf weer omhoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:51

Gulpje schreef:
<<) ik zoek een vos, ga je nu in mijn vijver vossen eeh vissen en VIND JE ZE NIET EENS LEUK??

FOEI!

:')

Die vos afspraak was helaas geannuleerd. Maar vandaag weer bij een vos geweest en die was echt heel erg leuk.
Nu even wachten op de foto's die ze doorstuurt. Als die volgens mij eigen DA goed zijn, is de kans erg groot dat deze het gaat worden. <3

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:52

Fly_high schreef:
mavantos schreef:

Opfokkosten doen er alleen helemaal niet toe :+ Een paard is net zoveel waard als dat iemand daarvoor wil betalen, vraag en aanbod. Dat de fokker verlies maakt wil niet zeggen dat het dier per se iets mankeert.

Paarden fokken is duur en de vraag is vooral naar goede toekomstige sportpaarden en anderzijds ervaren, betrouwbare amateurspaardenn. Een jong onbeleerd paard is per definitie dat tweede type paard niet, dus als het niet de kwaliteit, afstamming, maat etc heeft voor de sport zal het vaak minder opleveren dan de kostprijs. Iets met marktwerking ;)

Voor een professionele fokker doen de kosten voor het opfokken er zeker wel toe hoor, maar zelfs als het er niet toe doet dan is 3,5k is echt weggeven.

Ze hoeven niet allemaal 18k te kosten natuurlijk, maar een normale en röntgenologisch gezonde(!) onbeleerde driejarige moet toch echt wel minimaal 6-8k kunnen opleveren en zodra er wat meer aanleg is gaat het al snel naar de 10-15k+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:35

De prijzen zijn echt gewoon nog stabiel, er worden minder paarden verkocht maar echt geen prijsdalingen hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:19

mavantos schreef:
Fly_high schreef:

Voor een professionele fokker doen de kosten voor het opfokken er zeker wel toe hoor, maar zelfs als het er niet toe doet dan is 3,5k is echt weggeven.

Ze hoeven niet allemaal 18k te kosten natuurlijk, maar een normale en röntgenologisch gezonde(!) onbeleerde driejarige moet toch echt wel minimaal 6-8k kunnen opleveren en zodra er wat meer aanleg is gaat het al snel naar de 10-15k+

Punt is dat bosjes paarden dat maar net opbrengen.

Het is niet relevant wat de kosten daadwerkelijk zijn; het gaat erom of er een markt is die bereid is dat te betalen. Goede paarden bij de juiste verkoper brengen dat moeiteloos op maar simpele paarden zonder pretenties brengen dat niet op; hebben ze nooit gedaan, gaan dat ook niet doen.

Om het in het juiste perspectief te plaatsen: er zijn ongeveer 400.000 paarden in NL. Er zijn 40.0000 startkaarten geregistreerd. Waar zou de potentie zitten en waar de rest?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:21

mavantos schreef:
Fly_high schreef:

Je lijkt mijn punt niet helemaal te snappen dus nogmaals: paardenhandel is ontworpen aan de marktwerking, daardoor hebben de prijzen niks te maken met de gemaakte productiekosten en alles met vraag en aanbod. Net zoals elk ander product of dienst :) Er zijn meer mensen die een matig jong paard willen verkopen dan mensen die een matig jong paar zoeken, dus de prijzen blijven laag. Op welke manier wil je anders mensen verplichten om de kostprijs te betalen als het totaal niet hoeft gezien de vraag - aanbod verhouding?

Een driejarige "moet" misschien een X bedrag opleveren van de fokker om zo rendabel te zijn, maar in de praktijk is het dier net zoveel waard als wat iemand daarvoor wil betalen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:44

Fijn dat jullie 3,5k normale prijzen vinden, maar ik betwijfel of er niet stiekem iets mankeert aan deze dieren. Een driejarige met onwijs ongelijke voeten, zeer ongunstige bouw, een stalgebrek, lastig karakter of gewoon niet gezond kan je vast wel vinden voor dat geld aangezien niemand ellende wil kopen. Maar een normaal en volledig klinisch en röntgenologisch gezond paard?... Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo ;)

Ik weet prima hoe marktwerking in elkaar steekt overigens. Daar heb ik geen les over nodig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:53

Dan moet je mij maar uitleggen hoe die marktwerking ervoor zorgt dat elke 2,5 jarige 8K moet kosten.

3 jarige in kwestie is eigenlijk meer een e pony dan paard, moet je ook niet vergeten. Die kosten altijd heel wat minder dan een bijna identiek dier maar 10cm groter.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:06

Fly_high schreef:
Dan moet je mij maar uitleggen hoe die marktwerking ervoor zorgt dat elke 2,5 jarige 8K moet kosten.

3 jarige in kwestie is eigenlijk meer een e pony dan paard, moet je ook niet vergeten. Die kosten altijd heel wat minder dan een bijna identiek dier maar 10cm groter.

Ik heb gezegd dat een gezonde driejarige zeker wel 6-8k moet kosten. Moeten hoeft natuurlijk niet. Alleen dat zijn wel meer logische prijzen en dan heeft de fokker er echt nog geen euro verdiend hoor.

Als je op marktplaats ineens een splinternieuwe jas van een duur merk vind voor €20 kan je er ook vanuit gaan dat er iets niet helemaal pluis aan is. Het kan natuurlijk dat er niks mis mee is en je geluk hebt, maar die kans is vrij klein.

En dan zal een kleinere maat zeker uitmaken in prijs, maar ook daar is markt voor.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 04-01-25 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:07

mavantos schreef:
Fijn dat jullie 3,5k normale prijzen vinden, maar ik betwijfel of er niet stiekem iets mankeert aan deze dieren. Een driejarige met onwijs ongelijke voeten, zeer ongunstige bouw, een stalgebrek, lastig karakter of gewoon niet gezond kan je vast wel vinden voor dat geld aangezien niemand ellende wil kopen. Maar een normaal en volledig klinisch en röntgenologisch gezond paard?... Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo ;)

Ik weet prima hoe marktwerking in elkaar steekt overigens. Daar heb ik geen les over nodig.

Het ligt er vooral aan wat je pretenties zijn.

Want ik schat zomaar in dat je met mijn simpele boscrospony verongelukt als je gaat proberen die naar het M2 te sturen (over de rest hebben we het niet eens).
Maar die boscrospony is mij ook verkocht als boscrospony en niet als potentieel M2 paard.

Dus ja, het is volstrekte onzin als je schrijft dat een paard in een lagere prijsklasse wel iets MOET mankeren. Tenzij je "niet geschikt voor M2-niveau" als mankement wil zien....
Wat niet zo is, want nergens gepretendeerd

En blijkbaar snap je toch niet zo goed hoe de markt werkt als je er maar op terug blijft komen dat een paard dat moet kosten omdat je als fokker die kosten maakt.

Nee, zoals gezegd, er is geen bospony waar dat voor betaald wordt en dat zal ook niet gebeuren ook!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:16

ikke schreef:
mavantos schreef:

Het ligt er vooral aan wat je pretenties zijn.

Want ik schat zomaar in dat je met mijn simpele boscrospony verongelukt als je gaat proberen die naar het M2 te sturen (over de rest hebben we het niet eens).
Maar die boscrospony is mij ook verkocht als boscrospony en niet als potentieel M2 paard.

Dus ja, het is volstrekte onzin als je schrijft dat een paard in een lagere prijsklasse wel iets MOET mankeren. Tenzij je "niet geschikt voor M2-niveau" als mankement wil zien....
Wat niet zo is, want nergens gepretendeerd

Een klinisch en röntgenologisch gezond recreatie paard zonder stalgebreken met een normale bouw en courante leeftijd kost ook nog wel wat hoor. Die zijn echt wel gewild.

Overigens ben ik van mening dat ieder gezond paard mee kan doen in de basis sport en als dat niet kan er toch ergens iets niet helemaal goed zit (rijtechnisch of lichamelijk kan beide). Alleen dat is weer een hele andere discussie :+

Maar goed. Ik ga niet verder in discussie hierover. Jij hebt jouw waarheid en ik die van mezelf. Lets agree to disagree :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 05:04

Ik vind het idd een mankement als een dier niet eens basis dressuur kan lopen. Elk gezond dier moet dat kunnen en dan is het juist de ruiter die het niet kan. Als het paard het niet kan is er lichamelijk iets mis. Het is geen subtop, maar echt basis nog. Geen 70 procent nodig, maar verongelukken op m2 niveau is echt wel heel extreem en niet normaal.

Ik sluit me qua keuring trouwens wel aan bij ook rug meenemen(en ik zou ook hals doen, maar sowieso rug). Liever nu wat meer geld uitgeven en weten dat je aan een gezond paard begint. Ik zou ook nooit paard gaan beleren zonder dat er een controle met foto's geweest is, maar je kan er beter voor de koop achterkomen dat het dier iets mankeert dan wanneer je ze al hebt staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 08:57

StalNollie schreef:
De prijzen zijn echt gewoon nog stabiel, er worden minder paarden verkocht maar echt geen prijsdalingen hoor

Dan hou je het niet in de gaten :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:48

Cioccolato schreef:
StalNollie schreef:

Dan hou je het niet in de gaten :')

Dan denk ik niet dat jij weet wat ik doe. Ik zit midden in de pony handel dus geloof me... Ik weet denk heel goed wat de prijzen doen. Iedere dag weer opnieuw :j