Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:58

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:03

xkusjeirene schreef:
Wat een prijzen he.. Mijn familie die al jaren in de paarden zit schrok er enorm van.. :+ Die hebben 2 jaar geleden ongeveer een paard net zadelmak gekocht voor 2500 ofzo. En nu betaal je 3x zoveel :(

Nee inderdaad! Bedankt voor je reactie!
Ik vind het bij de volbloeden vooral schandalig dat met name handelsstallen ze dus serieus voor niks of voor hooguit een paar honderd euro op de kop tikken, proberen te verzwijgen dat het ex-renpaarden zijn door de afstamming er heel raar op te zetten en het ras niet te noemen, er eigenlijk vrij weinig aan doen (ik zag er van de week ergens eentje staan die op 28 maart voor het laatst gekoerst heeft - echt no way dat die al fatsoenlijk omgeschoold is) en er meer dan het tienvoudige voor durven te vragen. := Die prijzen die je in mijn afbeelding ziet, zijn echt niet uitzonderlijk voor low-ranking renpaarden, en als de trainers en eigenaren besluiten ze echt met pensioen te sturen (deze paarden daar zouden potentieel nog in training kunnen blijven), kun je ze zo voor niks meenemen, dan zijn ze al lang blij dat er iemand is die zo'n dier wil hebben.

Het is dat export van de UK naar de EU nu zo moeilijk gemaakt wordt, anders zou ik, als ik over een paar maanden terug ben, serieus hebben overwogen om er één of twee per keer om te scholen en op een eerlijke manier naar Nederland te verkopen. :o

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:06

xmarliez schreef:
Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van dit topic

Ik snap volledig wat je bedoeld hoor! Maar in mijn geval, koop ik als het goed is volgende week mijn eerste paard. Ik studeer nog. Dus voor mij is een prijs als 15k niet echt realistisch. Ik werk wel en ik kan echt mijn paard goed onderhouden, maar ik vind ook dat er voor 5+k een leuk en goed paard te vinden moet zijn, ook zonder gebreken. Ik snap dat als je een handelaar bent of in de verkoop zit dat je hier je winst niet uithaalt, want inderdaad onderhoud etc. Maar het moet ook voor mensen zoals ik realistisch blijven. Niet iedereen heeft namelijk 20k op de rekening staan.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:09

Mkango schreef:
xkusjeirene schreef:
Wat een prijzen he.. Mijn familie die al jaren in de paarden zit schrok er enorm van.. :+ Die hebben 2 jaar geleden ongeveer een paard net zadelmak gekocht voor 2500 ofzo. En nu betaal je 3x zoveel :(

Nee inderdaad! Bedankt voor je reactie!
Ik vind het bij de volbloeden vooral schandalig dat met name handelsstallen ze dus serieus voor niks of voor hooguit een paar honderd euro op de kop tikken, proberen te verzwijgen dat het ex-renpaarden zijn door de afstamming er heel raar op te zetten en het ras niet te noemen, er eigenlijk vrij weinig aan doen (ik zag er van de week ergens eentje staan die op 28 maart voor het laatst gekoerst heeft - echt no way dat die al fatsoenlijk omgeschoold is) en er meer dan het tienvoudige voor durven te vragen. := Die prijzen die je in mijn afbeelding ziet, zijn echt niet uitzonderlijk voor low-ranking renpaarden, en als de trainers en eigenaren besluiten ze echt met pensioen te sturen (deze paarden daar zouden potentieel nog in training kunnen blijven), kun je ze zo voor niks meenemen, dan zijn ze al lang blij dat er iemand is die zo'n dier wil hebben.

Het is dat export van de UK naar de EU nu zo moeilijk gemaakt wordt, anders zou ik, als ik over een paar maanden terug ben, serieus hebben overwogen om er één of twee per keer om te scholen en op een eerlijke manier naar Nederland te verkopen. :o

Ja oeps. Ik koop ook een volbloed, waarschijnlijk geen renpaard (is namelijk totaal niet heet en is net 5 maand onder het zadel) Ergens in augustus deze kant op gekomen, verkocht aan de toenmalige eigenaar en gaat nu waarschijnlijk voor nog veel meer weg dan de importprijs en koopprijs.

Ik denk dat je inderdaad een paar leuke goed kunt omscholen en naar NL kan sturen, maar helaas is de import nu vrijwel onmogelijk :(

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:22

xkusjeirene schreef:
14 mei wordt die van mij gekeurd :) Vraagje, wat is voor jullie acceptabel als er iets uit de keuring komt? Ik ben hier totaal niet in thuis... Hij gaat volledig op de foto en uiteraard klinisch. Het is een 4,5 jarige ruin en wordt straks allround gebruikt (recreatief, dressuur, springen en cross)

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, zeker omdat ik toch regelmatig lees dat paarden niet door de klinische keuring heen komen.

Selina

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:35

Kissing spines of artrose zou voor mij een harde 'nope' zijn.
Maar een kleine bemerking waar het paard nooit last van heeft gehad of nooit hoeft te hebben, zou ik niet erg vinden.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:36

MeggiieTommy schreef:
xkusjeirene schreef:
14 mei wordt die van mij gekeurd :) Vraagje, wat is voor jullie acceptabel als er iets uit de keuring komt? Ik ben hier totaal niet in thuis... Hij gaat volledig op de foto en uiteraard klinisch. Het is een 4,5 jarige ruin en wordt straks allround gebruikt (recreatief, dressuur, springen en cross)

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, zeker omdat ik toch regelmatig lees dat paarden niet door de klinische keuring heen komen.

Ik kan hier mijn ervaringen over delen. Ik heb een eerste merrie op 3 jarige leeftijd laten staan na de keuring, die had vele 2tjes op haar rapport waaronder beginnende atrose, verbening, mineralisatie, witting aan het bot en nog een aantal dingen. Hierop had de DA mij ook geadviseerd haar met mijn doel (wedstrijdjes) niet te kopen.

Een tweede paard waar ik gek op was (nu 5 jaar) had op 2-jarige leeftijd bijna alleen maar 2tjes op het rapport en 2 1tjes (en een chip maar daar val ik niet meteen overheen). Hierop heb ik van meerdere kennissen vernomen dat dat best een risico was, omdat hij toen nog niks heeft hoeven doen. Ik heb toen zelf besloten van een dure keuring af te zien, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel doorzetten.

Het paard wat het nu is geworden heeft op 5 jarige leeftijd een OCD die eruit moet, maar verder alleen maar 1tjes en klinisch tiptop in orde. Omdat de prijs erop aangepast is en de bemerking op te lossen is, heb ik besloten bij dit paard wel tot koop over te gaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:40

Ik zou een paard dus nooit op 2tjes laten staan :o Kissing spines en artrose wel, een chipje vind ik dan weer niet erg.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:02

@allemaal...

Kissing spines & artrose is zeker een harde nope. Vind ik teveel risico, maarja je weet niet hoe je reageert op dat moment :p

Ik vind een OCD inderdaad denk ik ook nog wel acceptabel, maar het moet van mij niet hoog in de kosten gaan oplopen, en dat is uiteraard niet omdat ik het er niet voor over heb, maar ik wil niet onderzoek in onderzoek uit, continu kreupel, dik been etc. Dat gun ik mezelf en het paard niet.

Een 2tje is toch vaak nog acceptabel maar wel risico?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:04

Wat is dat met die ocd en chipjes? Die verwijderd kunnen of moeten worden? Bedoelen jullie dat je een paard gaat kopen die meteen geopereerd moet worden??

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:05

Jeej mijn zoektocht is weer opgepakt nadat stil lag met werkdrukte.

Ga volgende week kijken bij twee jonge KWPN merries om mijn toekomstige topper te zoeken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:13

Bij mij waren 1 en 2 acceptabel, daarboven niet. Ongeacht welk onderdeel :o
Moet zeggen dat het ook wel heel fijn is om te zeggen dat mocht er iets zijn, je weet dat hij recent helemaal op de foto is gezet

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:19

anjali schreef:
Wat is dat met die ocd en chipjes? Die verwijderd kunnen of moeten worden? Bedoelen jullie dat je een paard gaat kopen die meteen geopereerd moet worden??

Ik geloof dat een (maar ik ben er niet helemaal in thuis) OCD een los botstukje kan zijn, die dus verwijderd moet worden, maar ook kan zijn dat het nog vast zit en eventueel nog wel mee kan zonder verwijderd te hoeven worden. Voor mij verschilt dat dus een beetje. Ik ben niet van plan om een paard te kopen waar ik direct een operatie bij moet laten uitvoeren.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:20

elinedeau95 schreef:
Jeej mijn zoektocht is weer opgepakt nadat stil lag met werkdrukte.

Ga volgende week kijken bij twee jonge KWPN merries om mijn toekomstige topper te zoeken.

Succes!

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:21

Autumnn schreef:
Bij mij waren 1 en 2 acceptabel, daarboven niet. Ongeacht welk onderdeel :o
Moet zeggen dat het ook wel heel fijn is om te zeggen dat mocht er iets zijn, je weet dat hij recent helemaal op de foto is gezet

Dat vind ik zelf ook erg fijn. Ik had eerst nog een beetje twijfels, wel of niet met rug erbij, maar hij is te jong om het niet te doen. Ik denk dat ik mij ook bij 1tjes en 2tjes houdt. Maar wat betreft een 2tje ligt het er wel aan wat er gebeuren moet, als zoiets met management op te lossen is dan zie ik dat wel door de vingers.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:33

Een 2tje is toch gewoon acceptabel en heeft niks met management te maken? Natuurlijk is de stap van een 1 naar een 3 groter dan van een 2 naar een 3, maar bij overbelasting of slechte omstandigheden denk ik dat een 1 of 2 dan ook niks meer uitmaakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:39

Een 2tje hoeft idd niks mee te gebeuren? Dat valt ook niet meer op te lossen en is gewoon hoe het bot/gewricht is op dat moment. Dat is ook gewoon acceptabel voor verzekering bijvoorbeeld. Vertel aan de dierenarts wat je wilt doen en vertrouw op zijn of haar oordeel. Daarom dus een dierenarts kiezen die je vertrouwt. Vooral als je er dus xelf niet genoeg verstand van hebt. OCD ligt er ook aan wat de dierenarts zegt. Ik wil geen paard wat ik meteen moet laten opereren dus ik laat die staan. Maar 1 en 2tjes zijn juist goed, een 3 wil ik niet.

Kissing spines begin ik niet aan. Je kan dat niet vergelijken met een mens met rugpijn. Bij ons zit er niemand op en wij kunnen aangeven dat iets pijn doet. Net als bepaalde halsproblemen.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:47

MyWishMax schreef:
Een 2tje hoeft idd niks mee te gebeuren? Dat valt ook niet meer op te lossen en is gewoon hoe het bot/gewricht is op dat moment. Dat is ook gewoon acceptabel voor verzekering bijvoorbeeld. Vertel aan de dierenarts wat je wilt doen en vertrouw op zijn of haar oordeel. Daarom dus een dierenarts kiezen die je vertrouwt. Vooral als je er dus xelf niet genoeg verstand van hebt. OCD ligt er ook aan wat de dierenarts zegt. Ik wil geen paard wat ik meteen moet laten opereren dus ik laat die staan. Maar 1 en 2tjes zijn juist goed, een 3 wil ik niet.

Kissing spines begin ik niet aan. Je kan dat niet vergelijken met een mens met rugpijn. Bij ons zit er niemand op en wij kunnen aangeven dat iets pijn doet. Net als bepaalde halsproblemen.

Ik snap hem hoor! Met management bedoel ik uiteraard dat stel er komt een 2tje uit en het heeft wat aandacht nodig in de training dat dat nog op te lossen valt uiteraard :) maarja dat is gewoon afwachten wat eruit komt. Dat kan ik vanaf de grond niet inschatten, ben geen DA.

En inderdaad, kissing spines doe ik sowieso niet hoor. Vind ik een te groot risico voor de toekomst en wat jij ook zegt, ze kunnen het niet aangeven. (helaas).

Bedankt voor de tips hoor! Zo wordt het allemaal een stukje duidelijker, ga er toch liever wat voorbereider heen dan dat ik daar als volledige leek sta.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:52

Een 2 betekent echt niks waarmee je moet nadenken over management. Een 2 is een voldoende. Pas bij een 3 wordt het een verhoogd risico. Het is dus geen perfect beeld bij een 2, maar gewoon voldoende.

Bij slechte training kan zelfs een perfect paard stuk gaan of andersom, een op foto's kapot paard kan met heel goed management en training nog rad blijven lopen. Maar er zeker niet vanuit gaan dat alles met training en management op te lossen is. Een 2 vraagt geen speciale training oid.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-05-21 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:53

MyWishMax schreef:
Een 2 betekent echt niks waarmee je moet nadenken over management. Een 2 is een voldoende. Pas bij een 3 wordt het een verhoogd risico. Het is dus geen perfect beeld bij een 2, maar gewoon voldoende.

Aha :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:55

xkusjeirene schreef:
Ja oeps. Ik koop ook een volbloed, waarschijnlijk geen renpaard (is namelijk totaal niet heet en is net 5 maand onder het zadel) Ergens in augustus deze kant op gekomen, verkocht aan de toenmalige eigenaar en gaat nu waarschijnlijk voor nog veel meer weg dan de importprijs en koopprijs.

Ik denk dat je inderdaad een paar leuke goed kunt omscholen en naar NL kan sturen, maar helaas is de import nu vrijwel onmogelijk :(

Als het een engels volbloed is die ouder is dan 4 kun je er eigenlijk donder op zeggen dat hij wel degelijk gekoerst heeft. De volbloed fokkerij is GIGANTISCH duur. Zeker als ze dus uit Engeland of Ierland komen vraag ik mij af of dat verhaal wel klopt. Daarnaast zag ik dat je over foto's begon. Aangezien 75% van de renpaarden al aangeboren kissing spines heeft in enige vorm gezien hun bouw, zou ik van te voren voor jezelf wel bekijken hoe en wat. Gemiddelde volbloed uit de eerlijke handel kost momenteel maximaal 5000. Dit zijn dan echt wel de betere grote ruinen zeg maar. Als jij dus maximaal een 2tje wilt op rugfoto's zou ik daar als eerste mee beginnen wil je niet een keuring hebben van weet ik hoeveel geld om daar dan op het laatst achter te komen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:56

De redenen waarvoor ik een paard zou laten staan is Kissing spines, een blessure aan het SI gewricht en zomereczeem :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:59

Oh dat is zeker een goede. Ik ben altijd eerst begonnen met klinische keuring. Als dat goed was eerst hals en rug, mocht dat niet goed zijn was ik niet al het geld aan de verdere rontgenologische keuring kwijt.

De gradaties bij ks is trouwens anders. Die weet ik niet precies uit mijn hoofd, is niet van 1 tot 4. Volgens mij 1 tot 7? Ik wilde gewoon geen afwijkingen op de rug hebben, maar ik heb dus al een paard met ks gehad. Maar in die tijd was de gradatie ook nog anders, maar was wel een paard met graad 5 a 6.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:59

Een 2 is prima toch. Hoef je niets mee.
En bedenk ook dat het om een interpretatie/beoordeling van de dierenarts gaat. Het is niet exact, zwart/wit: ik heb ooit een 4-jarige laten keuren, waar al een rapport bij zat als 2,5 jarige. Als 2,5 jarige had hij ergens een 2. Als 4-jarige was het een 1..... Allebei de keren een goede dierenarts, maar misschien net anders op de foto / net anders bekeken en geinterpreteerd.

Ik zou niet zo op die cijfers af gaan, maar vooral op het oordeel van de dierenarts: is het paard geschikt voor jouw doel, is het dat niet, of is er een verhoogd risico (een risico is er altijd bij levende dieren :) )

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:08

MyWishMax schreef:
Oh dat is zeker een goede. Ik ben altijd eerst begonnen met klinische keuring. Als dat goed was eerst hals en rug, mocht dat niet goed zijn was ik niet al het geld aan de verdere rontgenologische keuring kwijt.

De gradaties bij ks is trouwens anders. Die weet ik niet precies uit mijn hoofd, is niet van 1 tot 4. Volgens mij 1 tot 7? Ik wilde gewoon geen afwijkingen op de rug hebben, maar ik heb dus al een paard met ks gehad. Maar in die tijd was de gradatie ook nog anders, maar was wel een paard met graad 5 a 6.

Nu loopt het inderdaad tot 7.
De meeste volbloeden zitten wel in de zone waarbij verzekering ze gewoon accepteert en waar ze ook gewoon mee goedgekeurd worden. Helemaal schoon ben ik ze eigenlijk nog niet tegen gekomen.
Ik zelf vind tot klasse 4 acceptabel als ik voor veel geld paard aan zou schaffen en daarbij het klinische beeld. Ik snap dat andere mensen hier anders in staan vandaar dat het iets is wat je van te voren moet bedenken. Ik heb heeeeel veel rugfoto's gezien en eigenlijk kom ik zelden paarden tegen die echt 100% op de rug zijn. Let wel een klasse 1/2/3 wordt gewoon goedgekeurd naar europese normen.