Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:26

Als het om hetzelfde paard gaat wat je eerder in dit topic aangegeven hebt, dan vind ik het sowieso niet duur hoor. Meestal heb je voor dat geld slechts een veulen of een ouder dier.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:28

Ketly schreef:
Als het om hetzelfde paard gaat wat je eerder in dit topic aangegeven hebt, dan vind ik het sowieso niet duur hoor. Meestal heb je voor dat geld slechts een veulen of een ouder dier.

Ik vind hem ook niet duur. Het gaat er gewoon om dat ik het raar vind dat een paard op een andere website 750 euro goedkoper staat. En ik nu opeens niks meer van de eigenaar hoor.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:30

Ik zou opletten dat ik de gunfactor niet verloor. Ik kon iemand 1000 euro korting geven bij gunning, en iemand die over 100 euro bleef doorgaan het paard niet meer willen verkopen :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:31

Kan een oudere advertentie zijn, als ze te laag geprijsd zijn komt er ook geen kip of af omdat ze denken dat ie iets mankeert. Het kan soms zo lastig zijn om de juiste prijs te bepalen.

Ik zou dat loslaten, tegenbod is prima maar ik zou hem voor die paar 100 extra ook niet laten staan als het verder alles is wat je zoekt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:31

Als jij bereid was om hem voor een hoger bedrag te kopen maakt het niet meer uit voor hoeveel die ergens anders aangeboden stond. Waarde van paarden is zoiets subjectiefs en gunfactor speelt idd ook nog mee.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:42

Ik had nu een tegenbod gedaan van 3650 en wacht tot ik iets van haar hoor. Ik ga anders ook gewoon even proberen bellen dat we het tenminste kunnen bespreken want als er niet gereageerd wordt is het ook moeilijk om een afspraak te maken natuurlijk :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:42

Waidida schreef:
Cioccolato schreef:
Op sporthorses staan de qdvertenties super lang online dus laat dat los.

Maar normaal wordt een paard toch goedkoper naarmate die langer te koop staat? Wij zijn ook pas de eersten die kwamen kijken. En hij kent ook nog niks, dus het is niet zo dat hij verder in zijn training staat waardoor die meer waard wordt.

Nee dat is niet normaal en een gegeven feit.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:44

ruitje schreef:
Ik zou opletten dat ik de gunfactor niet verloor. Ik kon iemand 1000 euro korting geven bij gunning, en iemand die over 100 euro bleef doorgaan het paard niet meer willen verkopen :o

Dit inderdaad. Voor het plannen van de keuring zou er een prijsafspraak moeten zijn, als je dan tussendoor weer opnieuw een soort van gaat onderhandelen, dan kun je die gunfactor heel snel verliezen omdat het er dan op kan lijken dat je het paard de afgesproken prijs niet waard lijkt te vinden. Als je die 300 euro er nu al niet in wilt stoppen, wil je dat dan wel als er wat met het paard aan de hand is? Dat is geen vraag van mij, maar het zijn wel dingen die de verkoper zich af kan gaan vragen, het is tenslotte een dier waar je (waarschijnlijk iets van) een band mee hebt...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:45

Kan ook zijn dat het een jonger dier is die inmiddels verder doorgetraind is? Dan gaat de prijs ook omhoog.
Ik vind het sowieso extreem goedkoop :')
Dus ik zou niet moeilijk doen ik een oude advertentie.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:50

c_alsemgeest schreef:
Kan ook zijn dat het een jonger dier is die inmiddels verder doorgetraind is? Dan gaat de prijs ook omhoog.
Ik vind het sowieso extreem goedkoop :')
Dus ik zou niet moeilijk doen ik een oude advertentie.

Hij is niet verder doorgetraind. Is wel een jonger paard maar kent nog steeds zo goed als niks. Hij is ook van een jonge en onbekende hengst die verder niks bewezen heeft, misschien dat er daardoor ook weinig reactie kwam.
Ik ga het sporthorses deel gewoon los laten. Ik wilde hier even gehoor krijgen of ik de enige was die dit raar vond en of dit geen red flag was. Maar dat blijkt het dus niet te zijn.
Ik dacht eigenlijk dat we wel een beetje een prijs afgesproken hadden maar zie nu dat dat eigenlijk niet zo was.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:52

Die prijs is wel de marktwaarde ongeveer met jong spul: om te janken :')
Wel leuk om te kopen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:52

Prijs onderhandelingen doe je normaal ook voordat je toezegt te kopen ovb keuring. Nu heb je gezegd hem te kopen voor bedrag x als de keuring goed is en ga je daarna ineens onderhandelen. Officieel gezien zou dat niet eens kunnen, want jij hebt de vraagprijs al aanvaard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:53

Ik zou persoonlijk de prijs eerder een red flag vinden dan een oude advertentie :P
Maar je laat keuren, dus dan kan je een deel ondervangen.

Hier gaan de onbeleerde 2,5 jarigen voor een heel stuk meer weg.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:58

c_alsemgeest schreef:
Ik zou persoonlijk de prijs eerder een red flag vinden dan een oude advertentie :P

Maar zijn dit dan ook allrounders van hengsten die niet gekend zijn? Ik begrijp een hoge prijs wel als het een jong paard is met goede bloedlijnen etc. En als die al iets kent. Maar hij kan enkel aan een halster lopen en de trailer op. Plus dan van een hengst die intussen geruind is.
Zoals ik al eerder zei ben ik niet heel thuis in de handel maar dit leek me wel een eerlijke prijs voor dit paard?
Edit: de eigenaresse liet net weten dat ze akkoord is met ons tegenbod. Nu gewoon nog hopen dat de keuring goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Waidida op 03-01-25 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:58

Ik zie genoeg 2,5 jarige die niet verkocht raken voor relatief lage prijzen, zeker bij htk fokkers met htk merries zonder sport of predicaten. Is ook niet een type paard waar elke amateur op zit te wachten ;)

Ook best veel kleurtjes paarden die lang blijven hangen, van die Krem x willekeurige matige merrie types.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:29

Ik vind het echt heel weinig geld voor een gezonde 2,5 jarige. Ook al heeft ie geen bijzondere afstamming. Is ook een prijsklasse waarin meestal niet rontgen gekeurd word. Zou zelf bang zijn voor bemerkingen. Ga je alleen klinisch of ook rontgen keuren Waidida?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:39

c_alsemgeest schreef:

Nou dit inderdaad. Maar alles hier staat dan ook met vol papier en bewezen lijnen.
Edit; en al gekeurd.
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 03-01-25 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:39

Eef_Bam schreef:
Ik vind het echt heel weinig geld voor een gezonde 2,5 jarige. Ook al heeft ie geen bijzondere afstamming. Is ook een prijsklasse waarin meestal niet rontgen gekeurd word. Zou zelf bang zijn voor bemerkingen. Ga je alleen klinisch of ook rontgen keuren Waidida?

Klinisch voor zover het kan, hij kan bv nog niet longeren enzo. En dan de benen op de foto, moest onze DA nog ergens twijfels bij hebben gaat dat mee op de foto

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:16

Ik heb zelf afgelopen week onze pony gekocht en heb over het laatste bedrag niet moeilijk gedaan. Vond hem inmiddels zo leuk dat ik de prijs het waard vond en nog steeds . Waarschijnlijk had ik hem goedkoper kunnen krijgen als ik wat harder was geweest maar de verkoper had al stuk van de prijs af gedaan en was netjes en ik wilde hem graag. Verkoper heeft het ook erg netjes afgehandeld met ons dus ik heb verder niet moeilijk gedaan over geld maar goed die van mij stond ook nergens anders goedkoper of sowieso geadverteerd .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:29

Sommige zijn geboren longeerpaarddn hoor. Gewoon proberen :))

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:35

Padoertje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nou dit inderdaad. Maar alles hier staat dan ook met vol papier en bewezen lijnen.
Edit; en al gekeurd.

Deze komt uit een veulenboek merrielijn met hooguit wat B/L zo te zien en is ook nog ongekeurd en klein met weinig body, ik vind de prijsklasse dan best logisch

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:09

Er kunnen allerlei hele valide redenen zijn waarom het paard een paar maanden geleden goedkoper op sporthorses stond. Zeker bij een jonkie kan een paar maanden ouder een heel groot verschil maken in wat hij inmiddels kan (meer in de hand geweest, meer tijd in gestoken) of hoe hij toont. Daarnaast is het dier (als het een KWPNner is) nu per 1 januari 3 ipv 2, en 3-jarigen verkopen beter/zijn meer geld waard als 2-jarigen. Daarmaast zijn jonge paarden in de herfst vaak net iets goedkoper als daarna. In de herfst kunnen ze nog wel eens goedkoper aanbieden in de hoop dat ze er dan geen stal voor hoeven vrijmaken/vrijhouden en in de winter heeft ie die stal dan inmiddels al bezet dus gaat dat prijsvoordeel niet meer op.

Bij een paard die meer op leeftijd is en die al van alles heeft gezien, is het inderdaad zo dat ze in prijs kunnen dalen als ze lang te koop staan. Bij een jonkie werkt het toch juist andersom en worden ze juist meer waard elke maand dat ze ouder worden.

Ik zou ook nooit een paard dat mij bevalt om een paar honderd euro laten staan. Een paar honderd euro is zo'n druppel op de gloeiende plaat van wat een paard kost. Als ik een paard de vraagprijs gewoon waard vind, ga ik überhaupt niet afdingen. Ik ben blij als een leuk paard mij gegund wordt en dan gun ik de verkopende partij het om gewoon een reële prijs te krijgen voor het dier en voel ik niet de behoefte die het vel over de neus te trekken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:17

oji schreef:
Er kunnen allerlei hele valide redenen zijn waarom het paard een paar maanden geleden goedkoper op sporthorses stond. Zeker bij een jonkie kan een paar maanden ouder een heel groot verschil maken in wat hij inmiddels kan (meer in de hand geweest, meer tijd in gestoken). Daarnaast is het dier (als het een KWPNner is) nu per 1 januari 3 ipv 2, en 3-jarigen verkopen beter/zijn meer geld waard als 2-jarigen. Daarmaast zijn jonge paarden in de herfst vaak net iets goedkoper als daarna. In de herfst kunnen ze nog wel eens goedkoper aanbieden in de hoop dat ze er dan geen stal voor hoeven vrijmaken/vrijhouden en in de winter heeft ie die stal dan inmiddels al bezet dus gaat dat prijsvoordeel niet meer op.

Bij een paard die meer op leeftijd is en die al van alles heeft gezien, is het inderdaad zo dat ze in prijs kunnen dalen als ze lang te koop staan. Bij een jonkie werkt het toch juist andersom en worden ze juist meer waard elke maand dat ze ouder worden.

Ik begrijp het wel degelijk als hij inmiddels meer zou kennen, hij kent echter evenveel als toen hij te koop gezet werd. Het is een BWP en de prijs die ze gaf was ook nog voor nieuwjaar dus normaal was hij inderdaad nog 2. Er zijn inderdaad paarden van die leeftijd die al zo ver staan in hun training dat je er bij wijze van spreken direct op kan. Dat is bij hem niet het geval.
Maar goed ik heb besloten het gewoon achter me te laten, we hebben een prijs afgesproken waar we ons beiden goed bij voelen en dat is oke.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:31

In oktober een tweejarige verkopen of een driejarige in januari helpt zeker wel voor het prijsverschil, ondanks dat die evenveel kent. Maar ik begrijp dat het paard je aangeboden is via social media? Stond je budget bij een eventueel oproepje? Dan zie je dat wel vaker. Hetzelfde paard is bij een hoger budget ineens duurder dan dat die bij iemand met een lager budget.

Longeren kunnen ze vaak prima. Op de kliniek heb je meestal een longeercirkel en desnoods laat je het paard gewoon los lopen. Harde volte kan door aan de hand rondjes mee te rennen ipv aan de longeerlijn.

Ik zou overigens de rug en de hals ook maar op de röntgenfoto laten zetten als je de benen al laat doen. Die laatste €200 kan er dan ook nog wel bij denk ik altijd maar. Als er iets mis mee is dan ben je meer kwijt...

Een gezonde driejarige voor 3,5k klinkt voor mij onmogelijk. Zelfs met 'slechte' bloedlijnen kan je ze daar niet voor opfokken. Een gezonde moet eigenlijk altijd meer kosten.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 03-01-25 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:34

mavantos schreef:
In oktober een tweejarige verkopen of een driejarige in januari helpt zeker wel voor het prijsverschil, ondanks dat die evenveel kent. Maar ik begrijp dat het paard je aangeboden is via social media? Stond je budget bij een eventueel oproepje? Dan zie je dat wel vaker. Hetzelfde paard is bij een hoger budget ineens duurder dan dat die bij iemand met een lager budget.

Longeren kunnen ze vaak prima. Op de kliniek heb je meestal een longeercirkel en desnoods laat je het paard gewoon los lopen. Harde volte kan door aan de hand rondjes mee te rennen ipv aan de longeerlijn.

Ik zou overigens de rug en de hals ook maar op de röntgenfoto laten zetten als je de benen al laat doen. Die laatste €200 kan er dan ook nog wel bij denk ik altijd maar. Als er iets mis mee is dan ben je meer kwijt...

Ik had erbij gezet lagere/gemiddelde prijsklasse. Dus niet perse een bedrag, maar dat kan wel meegespeeld hebben. Dat ze gewoon dacht ik probeer het.
Ik vrees alleen dat rug en nek iets meer zal zijn dan 200 euro, alleen de benen en beperkte klinische is 500 euro. Ik heb geen idee of dat gangbare prijzen zijn, maar dat is alleszins wat onze DA vraagt.