Iets met stiften en buitenconcours.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Spaansepony schreef:Padoertje schreef:Ik zat net even te kijken op sporthorses en moet zeggen dat ik in de leeftijd 3/6 jaar, (dressuur gefokt) nu toch best veel paarden onder de 15k en zelfs een aantal onder de 10k zie staan. Niet doorgeklikt of ze ook daadwerkelijk zadelmak zijn en vrij van gebreken hoor. Aantal merries die ook echt wel leuk gefokt zijn.
Helaas toch nog wel heel veel op 'nader overeen te komen'. Snap niet dat ze er niet gewoon een prijsindicatie bij zetten.
Voor wie overigens echt een talent zoekt, ik weet een hele aparte zwarte Toto Jr. merrie, 6 jaar, loopt over de 75% (scores rond de 240) in het M en springt een wissel. Geen paard voor een amateur, wel verschrikkelijk lief en prijskaartje ruim boven de 50k. Als ik toch een oude sok met geld ergens tegen zou komen![]()
Ik was trouwens aan het kijken om ergens iets bij te rijden, maar moet zeggen dat dat echt niet meer voor mij is weggelegd. Of ik moet het paard in mijn eentje kunnen trainen. Teveel gedoe, teveel appgroepjes, lange reistijd. Kortom, mijn paardenpauze blijft nog even aangehouden en zoals mijn man het zegt 'jouw tijd komt wel weer'. Ik kan bij een vriendin af en toe wat rijden, maar trainen zonder echt doel is het ook niet echt voor mij. En ik wil straks toch echt wel mee kunnen doen op niveau en die 'crack' op stal hebben. Wordt flink sparen dus![]()
Wat betreft het bericht van Pol013, sluit ik me daar wel deels bij aan. Er zijn echt veel mensen die zich laten beperken door hun budget, ipv iets langer door te willen sparen voor een duurder, maar wellicht gezonder (recreatie)paard. Veel denken vaak dat ze een paard wel weer op de rit krijgen, met liefde van alles kunnen verbeteren, maar het vaak aan geld (investering in goed harnachement, management en lessen) en het toch ook aan de kunde ontbreekt om dit ook daadwerkelijk te bieden. Niets mis mee als je af en toe een bosritje maakt, maar op het moment dat ze meer gaan vragen aan deze dieren, kunnen ze flink gaan staken omdat het lijf het gewoonweg niet kan of omdat het management niet klopt.
Je hebt natuurlijk altijd wel een mazzelaar die voor een prikkie een paardje koopt, die het uiteindelijk onwijs leuk gaat doen en wellicht die Z proef gaat lopen. Maar vergeet niet dat alles valt of staat met de kennis en kunde van de eigenaar (en de bijbehorende financiële mogelijkheden) om samen als combinatie te ontwikkelen. Daarentegen heb je ook de groep die een paard kopen van >20k, goedgekeurd en al. Welke ondanks alle goede zorgen met regelmaat stilstaan omdat ze snel kapot gaan of zichzelf slopen. Valt overal wel wat over te zeggen..
Je mag mij altijd een pbtje doen hoor, heb er nog wel 1 staan en wil zelfs ook nog wel mee betalen aan z’n onderhoud. Wil alleen niet komen want daar heb ik geen tijd voor
Myrkvi schreef:Wat spreken jullie af betreft het keuren? Of is het niet meer gebruikelijk om bij afkeur de verkoper te laten betalen?
Ik zie veel in advertenties staan, keuren kosten koper.
Ik heb nu zo'n 6 paarden klinisch laten keuren, die niet door de keuring kwamen.
Als ik aangeef of probeer af te spreken dat de keuringskosten bij afkeuren voor de verkoper zijn, gezien ik al 1000 lichter ben door al die keuringen, krijg ik als reactie ; niet mijn probleem, paard is niks mis mee.
Is dit het nieuwe "normaal" ?
Oehlala schreef:Myrkvi schreef:Wat spreken jullie af betreft het keuren? Of is het niet meer gebruikelijk om bij afkeur de verkoper te laten betalen?
Ik zie veel in advertenties staan, keuren kosten koper.
Ik heb nu zo'n 6 paarden klinisch laten keuren, die niet door de keuring kwamen.
Als ik aangeef of probeer af te spreken dat de keuringskosten bij afkeuren voor de verkoper zijn, gezien ik al 1000 lichter ben door al die keuringen, krijg ik als reactie ; niet mijn probleem, paard is niks mis mee.
Is dit het nieuwe "normaal" ?
1000 euro voor klinisch keuren? Wow, dat is wel flink.
Persoonlijk sla ik paarden waar nog geen foto's bij zitten over, klinisch keuren wil ik evt wel doen, hoewel ik daar niet zoveel waarde aan hecht.
Bij mijn weten was het zo dat bij afkeur de verkoper de kosten draagt en bij goedkeur de koper. Echter, zijn daar ook allerlei constructies op mogelijk, net wat je afspreekt.
Ben gisteren bij een wat oudere merrie wezen kijken welke eigenlijk altijd op de weide heeft gestaan, en mooi droog beenwerk heeft, goed op het harde en de cirkel is en die overweeg ik te kopen zonder keuring, maar dat is ook een beetje je gevoel erbij en of je er zelf kijk op hebt.
Myrkvi schreef:Wat spreken jullie af betreft het keuren? Of is het niet meer gebruikelijk om bij afkeur de verkoper te laten betalen?
Ketly schreef:Ik zal wel niet de meest gangbare mening hebben, maar ik ben van mening dat degene die keurt ook betaalt. Ik wil graag weten of er wat mankeert aan een paard, een eigenaar heeft daar geen belang bij. Als ik een paard koop en ik wil het keuren dan kan ik niet verwachten dat de verkoper daar aan meebetaalt. Tuurlijk is het zuur als er meerdere paarden afgekeurd worden, maar dat is het risico en je bent nog veel meer kosten kwijt als je het paard koopt met de ernstige aandoenintg zonder te keuren.
Spaansepony schreef:Hier is keuren kosten koper.
Ik ga niet betalen als het paard afgekeurd is hoe zuur dat ook klinkt.
Ik koop ze zelf altijd in zonder keuring vaak (of moet erbij zitten of zeer interessant dier dat ik zeker wil weten) ik kan zelf een hele hoop eruit filteren en laat ze gerust zelf ook staan bij twijfel geval.
En daarbij klinisch keuren blijft denk een moment opname. En oudere dieren mankeren vaak wel wat op de foto’s. Dure jonkies zou ik wel even op de foto zetten en dan vooral de benen en rug.
Ooit een keer gehad dat ik 2 kopers had voor 1 dier, beide wilde het dier echt ontzettend graag. Maar koper 1 was net wat eerder met beslissen en liet het dier keuren bij een zeer bekende (goed aangeschreven) kliniek. Dier werd afgekeurd klinisch terwijl het nooit een pas kreupel had gelopen. Maar kwam mooi de buigproef niet door.
Paard bleef dus staan en werd niet gekocht wat logisch is. Koper 2 gebeld en verhaal uitgelegd en die vond zelf het dier ook niet kreupel ogen met de bezichtiging. En die wilde opnieuw keuren bij een andere (zeer goed aangeschreven) kliniek uit de buurt en die keurde het paard met vlag en wimpel klinisch als rontgen goed. Rapport van dag eerder overhandigd aan de arts en die heeft de 3 afkeur punten nagelopen wat erop stond en die kon alle punten niet vinden wat op rapport staat.
Dier staat nu al 4 jaar bij de huidige eigenaren en tot vandaag nog kern gezond en zijn er happy mee.
Dus soms zegt een klinische keuring ook echt niks.
oji schreef:Spaansepony schreef:Hier is keuren kosten koper.
Ik ga niet betalen als het paard afgekeurd is hoe zuur dat ook klinkt.
Ik koop ze zelf altijd in zonder keuring vaak (of moet erbij zitten of zeer interessant dier dat ik zeker wil weten) ik kan zelf een hele hoop eruit filteren en laat ze gerust zelf ook staan bij twijfel geval.
En daarbij klinisch keuren blijft denk een moment opname. En oudere dieren mankeren vaak wel wat op de foto’s. Dure jonkies zou ik wel even op de foto zetten en dan vooral de benen en rug.
Ooit een keer gehad dat ik 2 kopers had voor 1 dier, beide wilde het dier echt ontzettend graag. Maar koper 1 was net wat eerder met beslissen en liet het dier keuren bij een zeer bekende (goed aangeschreven) kliniek. Dier werd afgekeurd klinisch terwijl het nooit een pas kreupel had gelopen. Maar kwam mooi de buigproef niet door.
Paard bleef dus staan en werd niet gekocht wat logisch is. Koper 2 gebeld en verhaal uitgelegd en die vond zelf het dier ook niet kreupel ogen met de bezichtiging. En die wilde opnieuw keuren bij een andere (zeer goed aangeschreven) kliniek uit de buurt en die keurde het paard met vlag en wimpel klinisch als rontgen goed. Rapport van dag eerder overhandigd aan de arts en die heeft de 3 afkeur punten nagelopen wat erop stond en die kon alle punten niet vinden wat op rapport staat.
Dier staat nu al 4 jaar bij de huidige eigenaren en tot vandaag nog kern gezond en zijn er happy mee.
Dus soms zegt een klinische keuring ook echt niks.
Tja, dit soort verhalen plaats ik eigenlijk in de categorie....mijn opa van 85 heeft altijd gerookt als een ketter, dus van roken krijg je geen longkanker.
Tuurlijk zijn er altijd gevallen waar er onterecht afgekeurd of onterecht goedgekeurd worden, maar als je je leven op uitzonderingen gaat baseren, zal je toch vaak de plank misslaan. In zijn algemeenheid is een keuring toch een prima indicatie over de gezondheid van je paard. Verkopers die dat niet erkennen, koop ik geen paard van.
oji schreef:Ik doel met mijn reactie op jouw verhaal...ooit een keer gehad... Met dat verhaal geef jij voor mij aan de waarde van een keuring in twijfel te trekken en dat verhaal vergelijk ik met de 85 jarige kettingroker zonder longkanker.
Dat jij geen keuring gaat betalen bij afkeuring, geeft voor mij ook aan dat jij dus niet in wil staan voor de gezondheid van jouw te verkopen paard. Dat is prima, alleen zul je dan aan mij geen koper vinden. Overigens hebben paarden die een redelijk recente set van foto's hebben sowieso mijn voorkeur. Hoeft echt niet minder dan 3 maanden te zijn, ik laat met alle plezier een nieuwe set maken voor de verzekering. Maar lukraak een RX keuring gaan doen bij paarden waarvoor de verkoper niet instaat voor de gezondheid, dan heb ik echt wel betere dingen te doen met mijn geld.
kyrkelover schreef:Volgens mij zit jij ook in een compleet ander segment..
kyrkelover schreef:Volgens mij zit jij ook in een compleet ander segment..
Ik ga ook geen rx keuring betalen als het paard 3500 moet kosten en een rx keuring al snel 800+ is.