Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:42

Gefeliciteerd mpc_rijder! Leuk! Ben benieuwd naar een foto als hij er is :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:03

Freibergers zijn Super leuk, ben benieuwd naar meer info / foto's.

Titia: ik dacht, dat jij op zoek was ?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:12

mpc_rijder schreef:
Ik mag mij weer afmelden voor dit topic en kruip weer onder mijn bokt-meeleessteen :) Vandaag is mijn paardje goedgekeurd, een freiberger merrie :)) *\o/* Superblij en gelukkig haha.

Bedankt voor alle adviezen, ook aan de mensen waarmee ik via pb wat contact heb gehad voor persoonlijke ervaringen/ kennis :D

*\o/* Ik ben ook erg benieuwd naar foto's :))
Gefeliciteerd!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:13

Iedereen gefeliciteerd met hun nieuwe aanwinsten.

Gister een super leuk paard laten keuren. Deze was begin april door de eigenaar zelf gekeurd en op de foto gezet. Helaas bij de buig proef liep die niet goed tot 2x aan toe en op de harde volte ook niet. Zo balen.

De dierenarts vond het ook een onwijs leuk dier en raden aan om te herkeuren over een 1 a 2 weken. De huidige eigenaar ging daarover in overleg met de huidige dierenarts.

Tevens was er ook nog een opmerking over zijn knie achter. Mijn dierenarts dacht daar iets te zien, wat hun dierenarts had uitgesloten. Nu gaan beide dierenartsen elkaar daar over bellen :Y)

Ik zit nu echt in twijfel. Vind het paard echt onwijs leuk, ga ik hier op wachten en durf ik het daarna aan of blijf je dan altijd twijfelen aan dat been.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:31

Ik ben gisteren weer eentje wezen kijken, helaas voelde die echt te klein voor mij :n Niet eens qua stokmaat maar algemene indruk was een tikje eng gezien het een hele drukke damee was. Bij een groter paard zou ik er niet zo'n moeite mee hebben maar zo voelde het niet helemaal fijn.

Zij wordt overigens letterlijk als moeilijk te rijden geadverteerd en ik moet zeggen dat het een eerlijke omschrijving is :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:33

Getup schreef:
Freibergers zijn Super leuk, ben benieuwd naar meer info / foto's.

Titia: ik dacht, dat jij op zoek was ?

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels in de op

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:08

Ik zag een stukje voorbij komen over Tuigers. Evylonn is een KWPN Tuiger gefokte merrie en ik herken dus echt helemaal niks van zenuwachtige of drammerige karaktertrekjes van een Tuiger. Ze is juist super nuchter en makkelijk. Niet snel ergens van onder de indruk en ze heeft een heel open karakter. Gek op aandacht en knuffelen en buiten volledig verkeersmak. Misschien dat het aan de afstamming ligt? Bepaalde lijntjes zijn ook gewoon wat fanatieker of heter. De vader van Evy is Icellie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:14

Naar mijn idee zijn tuigers helemaal niet schrikkerig of drammerig, juist heel nuchter, alleen wel onwijs voorwaarts en daar moet je mee om kunnen gaan. Maar ik vind het over het algemeen vrij ongecompliceerde paarden vergeleken met sommige dressuurgefokte lastpakken :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:15

Bentuh schreef:

Gister een super leuk paard laten keuren. Deze was begin april door de eigenaar zelf gekeurd en op de foto gezet. Helaas bij de buig proef liep die niet goed tot 2x aan toe en op de harde volte ook niet. Zo balen.

De dierenarts vond het ook een onwijs leuk dier en raden aan om te herkeuren over een 1 a 2 weken. De huidige eigenaar ging daarover in overleg met de huidige dierenarts.

Tevens was er ook nog een opmerking over zijn knie achter. Mijn dierenarts dacht daar iets te zien, wat hun dierenarts had uitgesloten. Nu gaan beide dierenartsen elkaar daar over bellen :Y)

Ik zit nu echt in twijfel. Vind het paard echt onwijs leuk, ga ik hier op wachten en durf ik het daarna aan of blijf je dan altijd twijfelen aan dat been.

Een knie vind ik wel tricky. Daar komen zoveel krachten op. Die moet goed zijn. Want dacht jouw veearts te hebben gezien? Liep hij ook met dat been niet helemaal goed op de buigproef?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:16

Fly_high schreef:
Naar mijn idee zijn tuigers helemaal niet schrikkerig of drammerig, juist heel nuchter, alleen wel onwijs voorwaarts en daar moet je mee om kunnen gaan. Maar ik vind het over het algemeen vrij ongecompliceerde paarden vergeleken met sommige dressuurgefokte lastpakken :P

En heel vaak niet te zitten :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:17

Gefeliciteerd trouwens iedereen die is geslaagd *\o/*

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:19

Djoena schreef:
Ik zag een stukje voorbij komen over Tuigers. Evylonn is een KWPN Tuiger gefokte merrie en ik herken dus echt helemaal niks van zenuwachtige of drammerige karaktertrekjes van een Tuiger. Ze is juist super nuchter en makkelijk. Niet snel ergens van onder de indruk en ze heeft een heel open karakter. Gek op aandacht en knuffelen en buiten volledig verkeersmak. Misschien dat het aan de afstamming ligt? Bepaalde lijntjes zijn ook gewoon wat fanatieker of heter. De vader van Evy is Icellie.

Ik ben duidelijk de verkeerde tuigers tegengekomen! :D

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:51

Babootje schreef:
Bentuh schreef:

Een knie vind ik wel tricky. Daar komen zoveel krachten op. Die moet goed zijn. Want dacht jouw veearts te hebben gezien? Liep hij ook met dat been niet helemaal goed op de buigproef?

Ik ben er inmiddels een hele studie van aan het maken. Achter OC-b geconstateerd. mijn arts dacht wel een fragment of fragmenten te hebben gezien. Hun arts na lang zoeken zei dat er niks zat, deze dierarts is ook keuringsarts voor verzekeringen enz. Dus ergens verwacht je dat hij gelijk heeft.

bij de buigproef liep die rechtsvoor niet goed.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:52

lies schreef:
Djoena schreef:

wat was de afstammelingen van die tuiger?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:59

Babootje schreef:
Fly_high schreef:

En heel vaak niet te zitten :D :D

Niet te zitten zijn ze altijd :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:32

lies schreef:
Djoena schreef:

Haha! _O- Ja of ik de goede hoor, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal met andere Tuigers.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:11

Ik heb ook een kruising tuiger met Gelders bloed. Het is zo'n heerlijk nuchter dier met z'n 4 jaar. Wel inderdaad veel go en als iets eng is dan gaan ze er uit zichzelf voorwaartser voorbij dan dat hij stil gaat staan of omdraait. Ben super blij met hem :+:

Afbeelding
Afbeelding

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:29

kyrkelover schreef:
xkusjeirene schreef:
Een Engels volbloed ruin van 4,5 jaar :)

Er stond er laatst eentje in Friesland te koop. Was echt nog niet B waardig en vroegen ze gewoon 6k voor. Nou echt belachelijk gewoon.

Ik zie ze nu sowieso als paddenstoelen de grond uit schieten op marktplaats. Velen die goedkoop eentje gekocht hebben als recreatiepaard en zelf nogal onzekere ruiters zijn, komen er achter dat dat niet matcht.

Sorry, heuuulee late reactie. Helaas is de paardenmarkt nu eenmaal op dit moment zo hoog in de bedragen :(

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:33

Bentuh schreef:
wat was de afstammelingen van die tuiger?

Echt geen idee.. Heb er meerdere gekend, maar weet van geen 1 de afstamming. De ergste was van mijn vriendin, zal haar eens vragen of zij het nog weet.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:33

Als je MP een beetje in de gaten houdt kom je nog we eens een leuke (jonge) tuiger tegen hoor die je nog mooi naar eigen hand kan zetten. En de rest van je budget vervolgens kan investeren in lessen/beleren of net wat nog nodig is.

Dat ongecompliceerde herken ik inderdaad ook en ze staan altijd AAN. Heerlijk :j

Ik begreep ook dat @konijnen in het oosten zat. In het noorden en oosten zitten toch nog aardig wat TP fokkers waar je via via misschien eens kan kijke wat ze hebben staan.

Hierbij mijn volle tuiger gup, die zal later ook niet misstaan in de dressuur denk ik zo.
Afbeelding

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:36

14 mei wordt die van mij gekeurd :) Vraagje, wat is voor jullie acceptabel als er iets uit de keuring komt? Ik ben hier totaal niet in thuis... Hij gaat volledig op de foto en uiteraard klinisch. Het is een 4,5 jarige ruin en wordt straks allround gebruikt (recreatief, dressuur, springen en cross)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:46

xkusjeirene schreef:
14 mei wordt die van mij gekeurd :) Vraagje, wat is voor jullie acceptabel als er iets uit de keuring komt? Ik ben hier totaal niet in thuis... Hij gaat volledig op de foto en uiteraard klinisch. Het is een 4,5 jarige ruin en wordt straks allround gebruikt (recreatief, dressuur, springen en cross)

Hoe meer je van een paard gaat verwachten qua werk hoe beter hij moet zijn qua gezondheid.Het gaat er bij een keuring om dat hij het door jou gevraagde\gewenste werk zal kunnen doen.Of hij daar geschikt voor zal zijn moet de DA beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:52

xkusjeirene schreef:
Sorry, heuuulee late reactie. Helaas is de paardenmarkt nu eenmaal op dit moment zo hoog in de bedragen :(

Geen idee waar je het over hebt. :+

Wat voor mij acceptabel is, is hoe lang zit het er al en heeft het dier er gewoon mee gekoerst. Een 4,5-jarig ex-renpaard heeft een stuk meer werk, en daarmee ook zwaarder werk, in de benen zitten dan een 4,5-jarige warmbloed, dus je kunt ze imo niet met dezelfde verwachtingen beoordelen.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:53

anjali schreef:
xkusjeirene schreef:

Hoe meer je van een paard gaat verwachten qua werk hoe beter hij moet zijn qua gezondheid.Het gaat er bij een keuring om dat hij het door jou gevraagde\gewenste werk zal kunnen doen.Of hij daar geschikt voor zal zijn moet de DA beoordelen.

Ja begrijp ik inderdaad :) Het eerste jaar gaat het sowieso nog oefenen zijn hoor, maar ik hoop toch straks wel B/ L cross/ SGW te kunnen starten. Dus daar moet hij dan inderdaad geschikt voor zijn. Maar stel er komt een OCD uit of kissing spines en hij wordt er wel mee goed gekeurd voor het doel. Wat is dan nog acceptabel. Want ik vind bijvoorbeeld kissing spines wel een risico.

Ik heb tijdens mijn zoektocht ook een paard gevonden die al was gekeurd en meerdere bemerkingen had maar niet was afgekeurd voor de sport, ook 4 jaar. Maar eigenlijk al helemaal kapot in het lichaam voordat hij begon. Vandaar ook mijn vraag :P Hij hoeft echt niet helemaal perfect te zijn, ik heb zelf ook wel eens een zere rug.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:55

Mkango schreef:
xkusjeirene schreef:

Geen idee waar je het over hebt. :+

Wat voor mij acceptabel is, is hoe lang zit het er al en heeft het dier er gewoon mee gekoerst. Een 4,5-jarig ex-renpaard heeft een stuk meer werk, en daarmee ook zwaarder werk, in de benen zitten dan een 4,5-jarige warmbloed, dus je kunt ze imo niet met dezelfde verwachtingen beoordelen.

Wat een prijzen he.. Mijn familie die al jaren in de paarden zit schrok er enorm van.. :+ Die hebben 2 jaar geleden ongeveer een paard net zadelmak gekocht voor 2500 ofzo. En nu betaal je 3x zoveel :(

Nee inderdaad! Bedankt voor je reactie!