Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sosha schreef:Steentje
Waar ben jij naar op zoek ?
Charmaine schreef:Uhhhhvissen in en praktisch lege vijver met veel vissers bedoel je denk ik![]()
Steentje schreef:Sosha schreef:Steentje
Waar ben jij naar op zoek ?
Ik ben op zoek naar een bomproof paard (of pony) om lange, rustige buitenritten en dagtochten mee te kunnen maken. Een paard dat rust en vertrouwen uitstraalt, aangezien het mijn eerste eigen paard wordt en ik toch wel wat angstig en onzeker ben (en een recreatieve ruiter). Liefst dus een wat ouder 'leerpaard' die de wereld al wel heeft gezien.
Ik woon op één van de mooiste plekken van ons land en ik zoek een paard die er van geniet om samen nieuwe plekken te ontdekken. Samen uren te struinen in een rustig tempo. Ontspannen, bomproof en met een losse teugel te rijden. Ik heb het plaatje al helemaal in mijn hoofd zitten.
Verdere eisen: een ruin, gezond, leeftijd tussen 12 en 20 jaar en stokmaat tussen 1.40 (als het een breedgebouwde pony is) en 1.70 meter. Kleur, papieren, prestaties en ras is voor mij totaal niet belangrijk, een van nature stabiel en rustig karakter hebben wél.
Ik vis waarschijnlijk in een overvolle vijver, maar ik neem er alle tijd voor. Als het voor mij is en de tijd is rijp, komt er wel een paard voorbij dat past en goed voelt. Ik wil niet meegaan in de hectiek en haast van een paard kopen, dat voelt echt niet goed voor mij.
En qua budget vind ik het lastig.. Waar denken jullie aan, gebaseerd op bovenstaande wensen en eisen?
MISTRAL94 schreef:N0a schreef:Ik ga morgen bij een pony kijken. Ik moet zeggen dat ik het heel spannend vind. Staat ongeveer in m'n achtertuin hier 10 minuten vandaan
Spannend ik ga voor je duimen, hoop dat het iets voor je is! Heb je al meer info?
MISTRAL94 schreef:Lastig denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb eerder dit jaar een stuk gelezen van een fokker die zijn twijfel had bij het heel uitgebreid foto's laten maken. Het geeft een stukje zekerheid maar de andere kant is het ook geen garantie voor de toekomst. Er zijn paarden afgekeurd die uiteindelijk in de top mee lopen enz.
Esther_r20 schreef:Balen!En weer een afspraak afgezegd
Vrijdag afspraak staan om te komen kijken, krijg ik nu bericht dat ze naar kennissen gaat om verder door te rijden ivm drukte. Naar zeggen was het een heel braaf paardje, maar dan maken die 2 dagen toch ook niet uit?
Naja, volgende maar weer...zucht
Babootje schreef:MISTRAL94 schreef:Lastig denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb eerder dit jaar een stuk gelezen van een fokker die zijn twijfel had bij het heel uitgebreid foto's laten maken. Het geeft een stukje zekerheid maar de andere kant is het ook geen garantie voor de toekomst. Er zijn paarden afgekeurd die uiteindelijk in de top mee lopen enz.
Garantie naar de toekomst heb je nooit maar zekerheid dat je jonge paard de top niet gaat halen bij spat klasse 3 heb je wel. Bij bepaalde gebreken is de kans gewoon groot dat ze het gaan krijgen. Daarom zijn ze ook niet acceptabel voor een verzekering.
Rugfoto's zit ik een beetje "dubbel" in. Een goede veearts moet bij klinisch onderzoek kunnen voelen of er problemen in de hals en rug zitten. Maar ja, hoe goed is het onderzoek door de veearts. Ik zie daar wel verschillen in bij de ene of de andere veearts.
Een paard dat al wat langer onder het zadel is helemaal schoon op de rugfoto's zul je zelden zie, maar als een paard dan klinisch helemaal goed is prevaleert het klinische onderzoek wat mij betreft. Het moeten in dat geval geen grote afwijkingen zijn,
Gezien mijn vorige paard een aangeboren afwijking in de schoft had, maak ik nu wel altijd rugfoto's.
boemel schreef:ChevalNoir schreef:Allereerst, leuk topic en goede tips en adviezen worden er gegeven. Succes allemaal met zoeken én vinden van een geschikt paard!
Sinds een paar weken ben ook ik op zoek naar een nieuw paard. Ik heb gemerkt dat de prijzen nogal veranderd zijn t.o.v. 5 jaar geleden. Gelukkig zoek ik niet heel specifiek een bepaald type/kleur oid. Maar zelfs dan is behoorlijk lastig. Ik ga na behoorlijk wat pech vooral voor gezond en geen gebreken.
Ik kan een hele mooie plek bieden in Friesland en ben ook bereid om de uitdaging van het opleiden van een jonkie aan te gaan.
- ruin
- tussen de 1.60 en 1.70 ongeveer
- tussen de 2 en 6 jaar
- ongecompliceerd, werkwillig
- geen koudbloed
- ik wil er de dressuur mee in
- mijn budget is 6K
Mocht je iets weten dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!
Zie je een Fries als een koudbloud?
Zoniet, dan zit je qua paarden iig in de juiste provincie