Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:02

Ik train de paarden om de 2 dagen. Tussendoor lopen ze gewoon rond te sjokken.
Duur van de training is paard afhankelijk, Zor toch wel uur, rest minder lang.
Ik heb niet echt zware, lichte training. Ik train gewoon waar ze die dag aan toe zijn. Soms is dst puur enkel ontspannen en andere keren kun je er oefeningen bij vragen.
Heb ook geen trainingschema dat ik heel precies volg, op het op gevoel.

Ben dus slecht voorbeeld denk ik. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:15

Hier ook meer op gevoel hoor. Het heeft ook geen zin om je paard te onderwerpen aan een zware training als ie zn dag niet heeft. En ook niet als jij je dag niet hebt. Moet aan beide kanten wel kloppen. We hebben een "soort van" schema dat volgt op waar we in de lessen mee bezig zijn.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:46

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:25

@Iriscope Daar heb je absoluut gelijk in het moet geen MOETEN worden! Dit had ik in het begin wel heel erg en dat was helemaal niet leuk, daarom ben ik ook bewuster veel minder gaan trainen en even gestopt met wedstrijden.

Als ik jullie gedachtes erover zo lees is niet echt de hoeveelheid training belangrijk, maar meer de kwaliteit van de training en daarbij rekening houden met hoe je paard en jezelf zich voelen.

Wat dat betreft denk ik dat ik best meer mag vragen in de 2 ‘zwaardere’ trainingsdagen, maar ook in de 2 ‘lichtere’ trainingsdagen. Zwaar betekent op dit moment volte verkleinen en vergroten, wijken meepakken en galop, training max 30min.
Licht betekent op dit moment 20 min alleen stap en draf, wat tempowisselingen en wat grote voltes of rustig longeren/ stapritje buiten. Hier zou ik dus best wat meer in kunnen vragen, ik ben veel te voorzichtig steeds.

Ik hou mijn schema voorlopig dan even hetzelfde, maar de trainingen zelf wat meer vragen even kijken hoe dat gaat, kan dat altijd weer aanpassen :)

@Aine klopt wat je zegt, heb inderdaad ook veel bronnen al gelezen. Maar dan zie ik toch veel mensen die zoveel trainen en dat zijn meestal de mensen die ook resultaten boeken. Dus dan ga ik weer twijfelen, maar als ik dit dus zo lees ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de trainingen, en wisselt men waarschijnlijk zwaar en licht gewoon veel af, wat babootje ook al zegt.
Sowieso is het ook allemaal niet te vergelijken eigenlijk, voor een minder goed getraind paard kan een ‘zware’ training hetzelfde zijn als een ‘lichte’ training voor en goed getraind paard.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:36

Valegro werd op de ma,di,do en vrijdag dressurmatig getraind. Daarnaast werd hij mee naar buiten genomen, gelongeerd en kreeg aqua training. En natuurlijk weidegang.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:50

Mijn paard loopt meestal wel 5 dagen onder het zadel, een dag aan de dubbele longe en een dag aan een halstertje. Longeren aan de dubbel doe ik wel intensief, maar niet per se lang qua tijd. De longeerbaan is soms wel eens wat zwaar en daar pas ik het werk op aan. Hij is enorm vooruit gegaan de laatste maanden, wat eerst moeite kostte is nu veel vanzelfsprekender. Het huidige doel is dat hij wat meer oprichting moet gaan vinden.
Onder het zadel is hij ook enorm vooruit gegaan en dat komt gedeeltelijk ook doordat ik in de afgelopen maanden heb doorgezet met het rijden van oefeningen en het toepassen van alles wat je kan verzinnen rondom impuls, verzameling, gedragenheid en oprichting. Soms is het niet heel leuk, maar je weet gewoon dat er op een zeker moment iets uit voortkomt. Zo nu en dan komt dat ritje dat je bij het eerste rondje draf al krijgt wat je steeds wilde vinden en dat zijn de leukste momenten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:48

Ik pas het aan op de paarden en de laatste jaren helaas ook aan mezelf.
Echter Sjolvir kon tellen.... vaker dan 3x dressuur in de week dan verdween haar motivatie. Kon wel heel veel andere dingen doen springen, mennen, crossen, buitenrijden.

Toobs is ook een paard dat het beter doet bij minder dus 3x dressuur max. Kom ik tegenwoordig niet meer aan, bij lange niet. ( loopt momenteel helemaal geen dressuur). En zeker geen 2 dagen na elkaar, hij heeft gewoon hersteldag nodig.

Heps zou vaker kunnen, maar die doet stinkend haar best en ik redt het anders toch niet, dus 1x pw dressuur, heel soms 2x ook vaak 0 x in de winter gemiddelde is dan dus 1x, bijrijders sleutelen er helaas niet aan rondjes buiten en groepsles dressuur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:23

Bij mij is het ook altijd geweest op gevoel en op logistiek, met kinderen paarden van anderen ook aan huis en eigen bedrijf is het elke dag, waar kom ik aan toe? Hoeveel tijd heb ik en hoe verdeel ik het, en feitelijk blijft elke x dat ik opstap een losmaakt gym training en hebben we een beetje meer tijd pikken we iets mee. Maar zoals een hier in de topic naam vernoemde trainer en ook degene waar ik veel bij getraind heb is een los gezond paard dat netjes opgeleid is in staat te doen wat je vraagt. (In alle redelijkheid)
Dus heel saai, elke dag basis basis basis en weinig circus.
En voor elk paard een ander werkritme, de een lijkt baat te hebben bij elke dag half uur en de ander kan rustig paar dagen in de week vrij.dat is je paard kennen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:20

proven: dat ligt er maar net aan wat je wil trainen en hoe zwaar je kunt trainen.
Als je training nooit zwaar genoeg is heeft het voor spieropbouw eigenlijk weinig zin om uberhaupt te trainen. Dan train je een beetje conditie en gehoorzaamheid. Wat natuurlijk ook belangrijke onderdelen zijn maar daar word je paard niet sterker van.

Afhankelijk van hoe zwaar je traint is om de 2 dagen tot om de 4 dagen een geschikt piekmoment. Wat je daar tussen doet zou niet op spieropbouw gericht moeten zijn. Dan kán rijden wel een optie zijn maar dan om de spieren rustig los te maken bijvoorbeeld.
4 dagen er tussen is meer voor een echte galoptraining (buiten). 2 dagen past vaak beter bij een dressuurles. Alles natuurlijk afhankelijk van paard/ trainingsniveau en daadwerkelijke intensiteit van de training.
Moxiesport/ C Munsters geeft heel interessante lezingen op dit gebied. Op basis van wetenschap.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:52

Mijn chiro/fysio is net geweest en is helemaal happy met Arrow! Hij is nog wel wat stug maar veel minder als eerst. Hij zei dat we trots mogen zijn op wat we hebben bereikt, dat Arrow sterker is geworden in de rug en een stuk soepeler is als toen we net begonnen. Kortom advies is weer om gewoon zo door te gaan. Daar word ik toch wel even heel blij van!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:51

Fijn Iriscope; altijd fijn die bevestiging dat je op de goede weg bent.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:08

Goed nieuws Iriscope!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:13

Wat doe ik? Ik rij sinds een tijd een rechtsgebogen paard bij, het lukt me meestal niet om hem in de linkergalop te krijgen. Mijn eigen paard is linksgebogen en nu sinds een paar weken lukt het me ineens niet meer om hem in de rechtergalop te krijgen. Dit moet door mij veroorzaakt worden.
Als de financiën het binnenkort toelaten, boek ik gelijk weer privé les want met alleen de club les kom ik er niet.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:03

Misschien een filmpje maken en plaatsen? Dan kunnen we met je meedenken tot je weer les kunt betalen?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:15

Ahh naar Caritas, ben idd wel benieuwd naar een filmpje, voor iedereen leerzaam om mee te kijken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:00

Caritas, gaan ze helemaal niet in galop of springen ze verkeerd aan?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:11

@pol013 Ik ga Moxiesport/ C Munsters even opzoeken, kijken of ik meer informatie kan vinden.
@Irisscope wat fijn zeg! Fijne bevestiging!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:43

Pipodipo schreef:

Springen verkeerd aan/dus springen aan op de makkelijke kant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:28

Caritas schreef:
Pipodipo schreef:

En aan de longe?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:40

Caritas schreef:
Pipodipo schreef:

Zonder de paarden gezien te hebben en met alleen de info van hierboven klinkt het alsof ze allebei erg comfortabel zijn met hun holle en bolle kanten. Mijn eerste gedachte zou zijn om ze toch wat meer oefeningen te laten doen om het verschil tussen links en rechts kleiner te maken. Bedenk me net dat ik niet weet wat voor niveau jullie rijden, maar op elk niveau is het verstandig om alles linksom en rechtsom te doen, dus elk figuur, overgang of oefening die je rijdt, rijd je op allebei de handen. Van volte wisselen, slangenvoltes en gebroken lijnen zouden eigenlijk elke dag gereden mogen worden. En tweede hoefslag opzoeken zodat ze niet kunnen plakken ergens aan. En dan zou je ook nog kunnen proberen om dat wat moeilijk gaat vaker te herhalen, tot het beter gaat. Voor het aanspringen zelf kun je terug gaan naar het iets contra stellen op de korte zijde en in de 2e hoek eigenlijk in de overgang naar binnen laten vallen voor het idee. Zo even voor de vuist weg.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:37

Ik vraag me ook af of je zelf niet te bewust bezig bent met het goed aanspringen en je daarom misschien anders bent gaan zitten? Omdat je eigen paard nu ook ineens niet meer goed aanspringt?
Zit je niet al teveel scheef of naar beneden te kijken om te zien of ze goed aanspringen, daarmee juist je gewicht verkeerd geplaatst en dus als reactie de verkeerde galop?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:42

Ik weet zeker dat het probleem bij mij ligt want aan de longe gaat het wel goed. Met m'n eigen paard ben ik een paar keer B gestart, met het andere paard wil ik op termijn wel gaan starten maar daarvoor moet hij eerst nog meer 'in de houding' en aanspringen in de juiste galop zou ook handig zijn. Het is al een wereld van verschil met eerst hoor, toen had je per minuut minstens 20 keer bijna een kopstoot te pakken en maakte hij mini pasjes met een totaal weggedrukte rug. Het is een nu 14 jarige springgefokte die alleen maar 'recreatief' is gereden (springen of buiten plankgas, dressuur deed z'n baas niet aan want saai en stom).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:20

Sneu eigenlijik voor zo'n paard dat zijn vorige baas geen betere keuzes heeft gemaakt. Voor jou is het nu zaak om ontspanning te blijven zoeken en alles links en rechts te doen. Na je losrijden kun je hem ook laten wijken voor je kuit, ook weer links en rechts. NIet per se parallel zoals het in een L proef moet, maar in de voltes, op de lange zijde, eigenlijk overal. Dit helpt ook om de lenden losser te maken en dat helpt weer bij de galop.

Beproefde oefening is in draf volte sluiten, daarna weer openen en zodra je goede wijkende reactie hebt op je binnenbeen kun je aanspringen. Omdat het op een volte is, hoef je je binnenbeen niet naar achteren te leggen, die houd je duidelijk op de normale plek en met je buitenbeen geef je de hulp. Oefen dit eerst op de kant dat hij wel gaat, om zelf het gevoel te krijgen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:11

Het is me vandaag met bijrij paard tot 10 keer toe gelukt om links aan te springen door z'n achterhand naar binnen te drukken. Zag in de spiegel dat dat hij zonder sterk begrenzend buitenbeen echt gebogen liep dus eerst rechts naar binnen drukken zodat z'n bolle linkerkant holler werd en daarna feilloos aanspringen. Daarna met 'm naar buiten geweest en daar het kunstje nog een aantal keer over gedaan. *blijmee*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:53

Hier nu het beter weer wordt ook de training weer opgepakt en vanavond weer fijn gelest!
Onstpanning en loslaten gaat steeds beter, maar hij is traag en groot in zijn bewegingen. Hier hebben we vanavond heel fijn aan kunnen werken en goede tips voor gekregen om het wat elektrischer/ritmischer te laten bewegen. Hij ging er fijner en ook meer gesloten door lopen. Heel gaaf om te voelen. Dus we kunnen weer lekker verder knutselen samen.

Helaas ivm les in de avond geen beeldmateriaal. Zal kijken of ik volgende keer wat kan filmen. Nog verre van perfect hoor, maar zeer tevreden gezien waar we vandaan komen.
Jaar geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Paar stills van training afgelopen weekend:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding