piecon schreef:Ik heb het zelf ook regelmatig van dichtbij meegemaakt. Realiseer je al je je paard een spuitje laat geven dat het voor jou een fijner idee is, maar voor het paard niet. het paard snapt hier niets van, merkt dat hij wegzakt en zal blijven vechten om overeind te komen. Hij voert dus letterlijk een doodsstrijd!! Naar de slacht klinkt erger, maar het paard merkt er niets van en het gaat heel snel, zonder strijd. Geloof me...ik dacht ook altijd dat het anders was
Dit hoeft zeer zeker niet!
Als je een dier (paard, hond, kat of wat dan ook) wilt laten inslapen, moet je altijd vragen om de "drie-traps-spuit". Dit wil zeggen dat het dier eerst verdoofd wordt, daarna een (zware) narcosespuit krijgt en dan pas de dodelijke injectie.
Het dier merkt hier helemaal niets van, er zijn geen stuiptrekkingen bij het doodgaan of het rollen met de ogen e.d. Ze worden -zegmaar- klaargemaakt voor een zware operatie, alleen worden ze in dit geval niet geopereerd, maar ingeslapen. Het zou niet echt handig zijn als een paard vlak voor een operatie door de spuiten een doodstrijd zou voeren "omdat hij voelt dat hij wegzakt".
Is bij een paard niet anders als bij een hond en ook een hond kan rare dingen doen als ze direct de dodelijke injectie krijgen. Gewoon vragen om verdoving en narcose voor de dodelijke injectie komt. Mijn pony is bij de verdovingsspuit al helemaal "weg", heeft hem nu al een paar keer gehad en is dan echt van de wereld.