slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmarr

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:51

ja ik geloof je wel;)

ben laatst in de slachterij geweest zelfs.. ( rondleiding gehad ) na zeven maanden pas... haha Vingers aflikken

opzich valt het mee.. ( vind ik) had er namelijk altijd een beeld van.... van jeeetje hoe kun je dat die beesten aandoen.. maar nu vind ik het normaal.. het is gewoon zo..

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:53

hmm.. tjah natuurlijk ieder zijn eigen mening maar zoals dagmarr zei kies ik eigenlijk ook het liefst voor de natuurlijke dood maar als het niet anders kan kies ikzelf voor een spuitje! ik wil mijn paard niet laten slachten, ik weet niet op een of andere manier vind ik het super onfijn en super oneervol. het lijkt mij bij een spuitje dat het paard alleen voelt dat hij wegzakt maar je bent er zelf bij dus kan je het paard geruststellen maar zoals een ander zei het duurt iets van vijf minuutjes dus ik weet niet hoelang het bij jou bedoelde piecon?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:17

piecon schreef:
Ik heb het zelf ook regelmatig van dichtbij meegemaakt. Realiseer je al je je paard een spuitje laat geven dat het voor jou een fijner idee is, maar voor het paard niet. het paard snapt hier niets van, merkt dat hij wegzakt en zal blijven vechten om overeind te komen. Hij voert dus letterlijk een doodsstrijd!! Naar de slacht klinkt erger, maar het paard merkt er niets van en het gaat heel snel, zonder strijd. Geloof me...ik dacht ook altijd dat het anders was

Dit hoeft zeer zeker niet!
Als je een dier (paard, hond, kat of wat dan ook) wilt laten inslapen, moet je altijd vragen om de "drie-traps-spuit". Dit wil zeggen dat het dier eerst verdoofd wordt, daarna een (zware) narcosespuit krijgt en dan pas de dodelijke injectie.

Het dier merkt hier helemaal niets van, er zijn geen stuiptrekkingen bij het doodgaan of het rollen met de ogen e.d. Ze worden -zegmaar- klaargemaakt voor een zware operatie, alleen worden ze in dit geval niet geopereerd, maar ingeslapen. Het zou niet echt handig zijn als een paard vlak voor een operatie door de spuiten een doodstrijd zou voeren "omdat hij voelt dat hij wegzakt".
Is bij een paard niet anders als bij een hond en ook een hond kan rare dingen doen als ze direct de dodelijke injectie krijgen. Gewoon vragen om verdoving en narcose voor de dodelijke injectie komt. Mijn pony is bij de verdovingsspuit al helemaal "weg", heeft hem nu al een paar keer gehad en is dan echt van de wereld. Tong uitsteken

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:23

Ik denk dat ik dan ook voor een spuitje zou kiezen....
als het niet anders is...

maar klinkt misschien apart.. het is maar net hoeveel ik aan dat dier gehecht ben,... mijn pony don juan hebben we nu 8 jaar. ik rij nu 2 jaar op hem en heb al zoveel met em bereikt.. ik zou het niet kunnen om hem naar de slacht te brengen...

maar ja klinkt misschien wat hard.. t is wel gewoon een beroep.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:13

Ik snap dat er verschillende spuitjes zijn, maar een dierenarts schat het gewicht en spuit dan wat meer. Bij een shetlandveulentje met vergroeide achterbenen had de dierenarts voor een volwassen paard gespoten, maar zijn hart bleef maar kloppen. Hij verzette zich verder niet.Hij moest 3 keer bijgespoten worden.
In een ander geval zat de eigenaar bij het paard om het gerust te stellen, maar ondanks dat wilde het toch steeds opstaan totdat het moegestreden was.
Het klinkt hard maar bij de "slacht" loopt het paard naar binnen, krijgt een stang tegen zijn hoofd en weg is ie. Hij krijgt geen eens tijd om te reageren. Dat is het meest "paardvriendelijkste" al klinkt het krom

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:17

piecon schreef:
Ik snap dat er verschillende spuitjes zijn, maar een dierenarts schat het gewicht en spuit dan wat meer. Bij een shetlandveulentje met vergroeide achterbenen had de dierenarts voor een volwassen paard gespoten, maar zijn hart bleef maar kloppen. Hij verzette zich verder niet.Hij moest 3 keer bijgespoten worden.
In een ander geval zat de eigenaar bij het paard om het gerust te stellen, maar ondanks dat wilde het toch steeds opstaan totdat het moegestreden was.
Het klinkt hard maar bij de "slacht" loopt het paard naar binnen, krijgt een stang tegen zijn hoofd en weg is ie. Hij krijgt geen eens tijd om te reageren. Dat is het meest "paardvriendelijkste" al klinkt het krom

Je noemt hier dus 2 gevallen die fout zijn gegaan. Dat is niet de normale gang van zaken.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:45

piecon schreef:
Ik heb het zelf ook regelmatig van dichtbij meegemaakt. Realiseer je al je je paard een spuitje laat geven dat het voor jou een fijner idee is, maar voor het paard niet. het paard snapt hier niets van, merkt dat hij wegzakt en zal blijven vechten om overeind te komen. Hij voert dus letterlijk een doodsstrijd!! Naar de slacht klinkt erger, maar het paard merkt er niets van en het gaat heel snel, zonder strijd. Geloof me...ik dacht ook altijd dat het anders was

Inderdaad, helemaal mee eens Ja

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:18

piecon schreef:

Mijn hond moest ook 3x bijgespoten worden, de derde keer recht in het hart, maar die heeft er echt helemaal niets van gemerkt. Hij lag lekker te pitten. Knipoog

Ik heb niets tegen slachten, maar zou het zelf niet laten doen.
Ook met slachten kan het fout gaan en regelmatig zie je ze liggen stuiptrekken, geen prettig gezicht.
Wat mij het meest tegen slachten heeft gekregen was -gek misschien- een foto van een paardenhoofd wat met z'n lip door een haak opgehangen was. Zo onrespectvol! Ik weet wel....dat beest is toch dood, maar ik wil niet dat mijn pony er zo ooit bij komt te hangen. (En al helemaal niet dat er dan een stelletje tieners op excursie lachend mee op de foto gaan! Boos! )
Ik zou hem ook pas op laten halen door Rendac als ie al koud is...net dood en dan gelijk in stukken gehakt worden, brrr...ik moet er toch echt niet aan denken.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:12

wat je zegt.^^ nee ik denk dat ik dan voor de 3 tap spuit ga dat vind ik vriendelijker dan een stang tegen zijn hoofd

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:56

Het schieten van een paard is vreselijk paard-vriendelijk, wat er daarna met je paard gebeurt is misschien niet zo prettig maar daar merkt hij niks meer van.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:06

ja oke maar als ik erzelf over nadenk stel jij bent het paard het gevoel van te voren hij ziet het aankomen. ik zelf vind het harstikke eng moet je bedenken dat je hetzelf ben ik denk dat je dan liever een spuitje wil dat is eerder diervriendelijker

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:17

stephanie09 schreef:
ja oke maar als ik erzelf over nadenk stel jij bent het paard het gevoel van te voren hij ziet het aankomen. ik zelf vind het harstikke eng moet je bedenken dat je hetzelf ben ik denk dat je dan liever een spuitje wil dat is eerder diervriendelijker

Als ik dood ben en ze willen me in het vlees hebben, mag dat van mij Ja Ik merk er toch niks meer van.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:26

Inderdaad, als ik voor mezelf mocht kiezen, koos ik voor de slacht. ben ik gegarandeerd in een klap weg en wie mij wil eten na mijn dood, gaat zijn gang maar, daar voel ik niks meer van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:52

stephanie09 schreef:

paarden denken nu eenmaal niet als jij,als je een beetje inzicht in paardengedrag en gevoel hebt weet je dat.
een spuitje is niet persee onvriendelijker of juist vriendelijker,het is vooral vriendelijker voor je eigen gevoel.
dat maakt niet uit,maar kies voor het gevoel van je paard en niet van jezelf

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:29

stephanie09 schreef:

Hoezo ziet het paard het aankomen Verward Een paard heeft dat dus echt niet door hoor!
En het schieten zelf is humaner als de lijdensweg die mensen vaak moeten afleggen bij een ziekbed.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:55

hmm ik als ik zou kiezen voor het gevoel van een paard zou ik eerder denken dat een paard liever een spuitje heeft dan een stang tegen ze kop! maar weet je wat ik bedoel met het paard zie dat aankomen als er iets gebeurt kan je het aan bepaalde personen merken wat er is als jij merkt dat je vriendin verdrietig volgens mij vind jij dat niet leuk een paard kan ook zo dingen aanvoelen dus lijkt mij dat een paard dat ook voelt als hij merkt dat zijn eigenaar niet vrolijk! ik bedoel wat victory-boy zei als je dat doet dan merkt het paard er niks van denk dat een paard dat liever hebt dan een stang! en trouwens hoe vaak wordt het bij mensen gedaan een stang tegen hun kop denk dat dat ook wel hetzelfde is als bij paarden hoor! maar ach ieder zijn eigen mening zoals ik al zei respecteer ik dat

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:58

Ik ben erbij geweest en durf uit mijn ervaring te zweren dat die paardjes het echt niet door hebben Knipoog
En hoe jij die stang beschrijft is het net alsof ze zo'n paard er mee slaan ofzo...Ze zetten iets tegen het hoofd en het paard is dood, ze slaan hem er niet mee, ze krijgen een aai en dan gaat het zo snel dat ze echt niks in de gaten hebben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:04

Het is ook vooral je eigen idee erbij. Zowel slacht als spuitje heeft in mijn ogen voor- en nadelen. Voorlopig wil ik er nog niet over nadenken, mn paardje is pas 7 maanden.
Als het eenmaal zover is denk ik dat ik voor een spuit zou kiezen, meer voor mn eigen gevoel, dat je er tot het laatst bij bent geweest en dat het paard heen is gegaan in zn eigen omgeving. Voelt voor mij prettiger en ik denk dat ik er meer rust van zou hebben, maar tis miss egoistisch tegenover het paard.
Het idee dat hij op de trailer wordt gezet voor zn laatste ritje naar de slager..gruwel! En daar met een pin in zn kop wordt afgemaakt..en dan op een koude vloer valt, nee, daar zou ik te paard-onterend vinden.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:11

precies jibbel wat jij zegt! dat gevoel heb ik totaal ik weet niet ik ben dan liever egoistisch maar ik dacht miryamk dat er gewoon een knuppel tegen hun hoofd was (ja heel blond maar met stang heb ik het meestal over een stalen knuppel) dus het opent mijn ogen wel wat meer maar toch kies ik dan voor een drie-taps-spuitje dan kan ik gewoon bij hem blijven en afscheid nemen totdat hij weg is bij de slacht wil ik er totaal niet bij zijn en toch wil ik er nog niet over nadenken is voor mij ook nog lang weg hoor maar denk zet er ook eventjes neer wat ik graag zou willen hebben

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:15

Ik wist ook niet wat ik me er precies bij voor moest stellen daarom vond ik de excursie naar de paardenslager zo leerzaam! Ik weet nog niet wat ik tzt met mijn eigen paardje doe dat ligt aan de situatie, maar als hij naar de slager gaat wil ik er tot het laatste moment bij blijven.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:20

ja dat heb ik dus met de slager als het vlees er totaal niet uitziet als een dier heb ik er geen problemen mee. maar ik denk dat ik totaal misselijk wordt als ik lichamen zie van dieren dan kan ik niet bij mijn paard zie maar ik heb belooft om nooit van mijn leven een paard naar de slager te brengen en dat zal ik ook nooit doen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:43

stephanie09 schreef:
ja dat heb ik dus met de slager als het vlees er totaal niet uitziet als een dier heb ik er geen problemen mee. maar ik denk dat ik totaal misselijk wordt als ik lichamen zie van dieren dan kan ik niet bij mijn paard zie maar ik heb belooft om nooit van mijn leven een paard naar de slager te brengen en dat zal ik ook nooit doen!

no offence, maar mijn beslissing om mijn paard naar de slachter te brengen en zelf tot op het laatste moment vast te houden, hb ik genomen met maar 1 argument; wat is voor mijn paard het 'beste'.

Jouw keuze is niet gebaseerd op het welzijn van je paard, maar puur op je eigen emotie.

Wat je ook kiest, het moet in eerste instantie in het belang van je paard zijn en niet voor je eigen gevoel. Als je paard 1 ding verdient, is het dat jij jouw gevoel even opzij zet voor hem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 07:32

mee eens Beantsje.
als je echt om je paard geeft kies je wat op dat specifieke moment voor hem/haar het beste is en niet voor jou.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:18

Ik denk dat het mijn paarden niet zo gek veel uitmaakt dus ik kies WEL voor mezelf Knipoog

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:41

ja maar is dat dan wel het belang van je paard? wie weet en ik geef heus wel om een paard hoor dan maakt het niet uit of je kiest voor de slacht of voor een drie-tap spuitje denk ik ik denk dat bij beide nu ik er wat meer over weet het paard er niks van voelt! maar wie weet voelen ze het wel niemand kan het zeggen!