Ik zat net even te kijken op sporthorses en moet zeggen dat ik in de leeftijd 3/6 jaar, (dressuur gefokt) nu toch best veel paarden onder de 15k en zelfs een aantal onder de 10k zie staan. Niet doorgeklikt of ze ook daadwerkelijk zadelmak zijn en vrij van gebreken hoor. Aantal merries die ook echt wel leuk gefokt zijn.
Helaas toch nog wel heel veel op 'nader overeen te komen'. Snap niet dat ze er niet gewoon een prijsindicatie bij zetten.
Voor wie overigens echt een talent zoekt, ik weet een hele aparte zwarte Toto Jr. merrie, 6 jaar, loopt over de 75% (scores rond de 240) in het M en springt een wissel. Geen paard voor een amateur, wel verschrikkelijk lief en prijskaartje ruim boven de 50k. Als ik toch een oude sok met geld ergens tegen zou komen
Ik was trouwens aan het kijken om ergens iets bij te rijden, maar moet zeggen dat dat echt niet meer voor mij is weggelegd. Of ik moet het paard in mijn eentje kunnen trainen. Teveel gedoe, teveel appgroepjes, lange reistijd. Kortom, mijn paardenpauze blijft nog even aangehouden en zoals mijn man het zegt 'jouw tijd komt wel weer'. Ik kan bij een vriendin af en toe wat rijden, maar trainen zonder echt doel is het ook niet echt voor mij. En ik wil straks toch echt wel mee kunnen doen op niveau en die 'crack' op stal hebben. Wordt flink sparen dus
Wat betreft het bericht van Pol013, sluit ik me daar wel deels bij aan. Er zijn echt veel mensen die zich laten beperken door hun budget, ipv iets langer door te willen sparen voor een duurder, maar wellicht gezonder (recreatie)paard. Veel denken vaak dat ze een paard wel weer op de rit krijgen, met liefde van alles kunnen verbeteren, maar het vaak aan geld (investering in goed harnachement, management en lessen) en het toch ook aan de kunde ontbreekt om dit ook daadwerkelijk te bieden. Niets mis mee als je af en toe een bosritje maakt, maar op het moment dat ze meer gaan vragen aan deze dieren, kunnen ze flink gaan staken omdat het lijf het gewoonweg niet kan of omdat het management niet klopt.
Je hebt natuurlijk altijd wel een mazzelaar die voor een prikkie een paardje koopt, die het uiteindelijk onwijs leuk gaat doen en wellicht die Z proef gaat lopen. Maar vergeet niet dat alles valt of staat met de kennis en kunde van de eigenaar (en de bijbehorende financiële mogelijkheden) om samen als combinatie te ontwikkelen. Daarentegen heb je ook de groep die een paard kopen van >20k, goedgekeurd en al. Welke ondanks alle goede zorgen met regelmaat stilstaan omdat ze snel kapot gaan of zichzelf slopen. Valt overal wel wat over te zeggen..