Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:33

Geweldig wat hebben jullie dat top gedaan! Ondanks de spanning hoorbaar en soms zichtbaar doet ze het toch wel allemaal voor je. Met wat routine en meer wedstrijdkilometers gaat ze menig combinatie eruit lopen.

Haar galop ziet er echt mega comfortabel uit!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:41

Dat vind ik ook het fijne van het hebben van een eigen paard: het hoeft niet van vandaag op morgen. Volgende week, volgende maand of volgend jaar is ook goed. De weg ernaar toe, het samen trainen en groeien, is gewoon zo gaaf. En dan na een poosje kunnen zien waarin je (samen) gegroeid bent en je dan realiseren dat dat niet vanzelfsprekend is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 00:32

Mars schreef:
Geweldig wat hebben jullie dat top gedaan! Ondanks de spanning hoorbaar en soms zichtbaar doet ze het toch wel allemaal voor je. Met wat routine en meer wedstrijdkilometers gaat ze menig combinatie eruit lopen.

Ja mijn man heeft haar een paar keer gezegd dat ze geen hengst was en een dame niet zo brult maar Rêve besloot dat ze het niet erg vindt om geen dame te zijn. :+

Die galop zou je nog best tegen kunnen vallen. _O- inmiddels kan ik hem fijn uitzitten maar ik heb veel gevloekt op haar galop. :)) haar draf zit wel als een zetel. De galop is moeilijk om te omschrijven maar ik heb nog PRE’s gereden en die deden allemaal hetzelfde. Ze ‘springen’ veel meer onder je. Ze gooien je niet uit het zadel maar als je wpn’ers en ‘sport’ pony’s gewoon bent die een meer voorwaartse beweging hebben in hun galop is de galop van een barok paard (want reve is geen pre natuurlijk) wel even wennen. Eens je je lichaam overtuigd hebt dat ze niet met je willen gooien en je gewoon gaat zitten, zit het idd erg fijn maar de eerste keren en zeker toen ze snelheid combineerde met omhoog heb ik veel gedacht ‘omg dit komt nooit goed’ _O- dan zei Chris ‘zitten’ en dacht ik ‘ja zodra ik vind hoe doe ik dat. _O-

Maar nu ik haar gewend ben zit ze idd heel fijn. Dat zie je ook aan mijn houding. De momenten dat ze ontspant zit ik voor het oog muisstil. Dat is met Sam nooit gelukt, kan mijn handen op haar ook heel stil houden behalve wanneer ik ze verplaats om een hulp te geven. (Op deze filmpjes zie je trouwens ook haar reacties op waar ik mijn handen plaats zonder dat ik perse contact heb.)

Maflinger_S schreef:
Dat vind ik ook het fijne van het hebben van een eigen paard: het hoeft niet van vandaag op morgen. Volgende week, volgende maand of volgend jaar is ook goed. De weg ernaar toe, het samen trainen en groeien, is gewoon zo gaaf. En dan na een poosje kunnen zien waarin je (samen) gegroeid bent en je dan realiseren dat dat niet vanzelfsprekend is.

Ik krijg daar wel eens commentaar op. Mijn man is ook een beetje ouderwets daarin en is ook al aan het zeggen dat ik met Joy vroeger moet beginnen (Rêve is 9 dit jaar dus das niet moeilijk.) maar ik heb die drive gewoon niet meer zo. Met Sam heb ik een zekere… vrede? Gevonden… Ik heb niemand iets te bewijzen en mijn paarden nog minder.

Dat gezegd zijnde ben ik ook maar mens en ben ik wel blij dat Rêve nu toont dat ze wél rijdbaar is en ze me niet wil verongelukken. Een deel van mijn uitstel gedrag kwam ook voort uit het feit dat ik dat gewoon onder mijn huid heb laten kruipen…. Ik had mijn meisje gewoon moeten vertrouwen….

Wat ook is… Rêve is mijn eerste goede paard. Sam had met deze proef nooit meer dan 60% gescoord omwille van zijn bouw. Hij heeft met betere proeven lager gescoord. Ik geef eerlijk toe dat ik ook een beetje bang was dat ik niet goed genoeg zou zijn voor haar… Ik wil haar tonen zoals ik haar zie… als een prachtig paard met enorm veel kracht en toch genoeg lichtheid… Dat is een lat die ik voor mezelf misschien te hoog gelegd heb waardoor ik lang uitgesteld heb…

Ze heeft een klein wondje op haar kogel van haar avontuur maar de laatste keer had ze een dikke kogel van zo’n klein wondje. Dus ik ontsmet en spuit er aluspray op om het proper te houden. Heft ze haar been op in een lage Spaanse pas (ik zat op mijn hurken. Ja heel veilig I know. Do as I say not as I do is mijn motto. :+) maar met haar oog dus op mijn hoogte. Echt alsof ze haar voet liet zien van ‘Uhm baas er zit spul op…’
Dus ik aai haar en zeg ‘als ge dom doet krijgt ge verf. Anders staat ge morgen met ne dikke poot en ik heb al ene staan met ne dikke poot das genoeg.’

Toen kwam er goed getimed gelijktijdig vanuit Sam zijn stal en uit Rêve een diepe zucht. _O-
Ze duwde haar neus nog even tegen me aan voor een knuffel en toen heb ik haar laten eten.

Ze kan zó onbehouwen en bruut zijn en soms ronduit vals… maar ze kan ook zo zacht en kwetsbaar zijn… op wedstrijd hoor je me ook iets tegen haar zeggen voor mijn proef begon. Dat was ‘het is oké moppie rustig maar.’
Ze voelt dan zo kwetsbaar… daarom wil ik nog niet te veel pushen waar ik dat thuis wel durf. Op wedstrijd voelt ze nog te onzeker. Ik wil dat ze mentaal ‘happy’ is na de proef. Ja dan is die aanleuning maar onrustig. Ze moet weten dat ik naar haar luister. Want de eerste proef vlak voor de galop wilde ze ‘m eigenlijk peren maar laat ze zich tegen houden… het is een wisselwerking.. zij vertrouwd mij en ik respecteer haar en ik wil het op geen andere manier doen. Ze vind het ook best leuk, hekjes en boompjes boeien haar niet. Doeken vindt ze minder omdat die haar zicht belemmeren gok ik, maar er staan rond deze ringen ook vlaggen en het waaide flink (en regen blijkbaar maar ik was zo gefocust dat ik dat niet gemerkt heb. :o )

Dat boeit haar allemaal niet. Weg van haar soortgenoten? Dikke prima. Roepen wel (antwoorden vooral, zij en een ander paard uit mijn niveau hadden een geanimeerd gesprek. :+ ) maar ze doet wel haar oefeningen gewoon. Ze loopt nu al tegen de prijzen aan…. Ja… Ik denk wel dat de kleine meid volgend jaar voor wat concurrentie zal zorgen, daarom niet winnen maar gerust gaat haar concurrentie niet lang zijn. Zij het omwille van de losse voetjes of de prestaties laat ik in het midden. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:05

Ik vind het knap hoor, als je komt om een voorzichtige basis te leggen en je wordt al gewoon 5e van de 16 +:)+ Met inderdaad een proef waarop nog heel haalbare verbeterpunten liggen. Dus daar zit véél meer in in de toekomst inderdaad :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:01

Gewoon wedstrijdkilometers maken. Tja wat leeftijd betreft. 2 paarden van mij maakten hun debuut pas op 7 jarige leeftijd dus ik was ook niet rap met hen op dat gebied. Eerst zorgen dat het er deftig kan uitzien en voor de rest zien wat de dag brengt. Bepaalde omstandigheden heb je niet in de hand. Mijn anders zo rustige Rubiquilmerrie heeft eens op wedstrijd gewoon een bepaalde hoek van de ring niet in willen gaan en ik heb nooit geweten waarom. De rest van de ring deed ze normaal en braaf behalve die hoek. Halverwege werd ik het wat zat en dan heeft ze toch een paar harde tikken van de zweep gekregen. Die zweep had ik normaal niet nodig maar altijd bij voor het geval dat het ooit eens nodig zou zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:06

Ik vind het knap en heel goed beschreven. Later ga ik je filmpjes kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 14:08

pmarena schreef:
Ik vind het knap hoor, als je komt om een voorzichtige basis te leggen en je wordt al gewoon 5e van de 16 +:)+ Met inderdaad een proef waarop nog heel haalbare verbeterpunten liggen. Dus daar zit véél meer in in de toekomst inderdaad :j

Ja, vooral de 2e proef... Imo zit ze daar gewoon bij de voorste paarden ook kwa percentages. 67.8 is geen "midden segment" percentage bij deze jury. Er waren gewoon paarden daar met meer ervaring die dus ook over de 70 gingen. Maar dat mijn kleine "je ziet vooral wat ze niet is" (dat zegt een vriendin altijd over haar. :') Dat je er geen echt "ras" op kan plakken.) hummel toch wel in hun zicht zit als ze achterom kijken ondanks dat haar aanleuning nog zo onrustig is en ze druk bezig was met hinniken, nog die duidelijke spanning enz... Ja, dat geeft me wel goede moed voor wanneer ze zich op haar gemak voelt. :j Ik denk dat ze absoluut in staat is om ook die 70 grens te passeren met tijd. Toen we de laatste proef naar buiten wilde schrok ze even van iets en ik rijd altijd bewust voor het jury hokje door om de persoon na mij meer tijd te geven om de piste te verkennen (immers zolang ik er in zit kan de jury niet bellen.) maar ook omdat jury hokjes vaak eng zijn (al heeft Rêve nog geen indicatie gegeven dat te vinden. Ze vindt de hekjes die zeg maar een meter "naar achter staan" aan de ingang eng waardoor naar binnen rijden best een uitdaging is maar dat is het. :+).

Maar ze was aan het hinniken en niet aan het opletten dus ik moest heel even mijn buiten teugel tegen haar hals leggen en zeggen "ho, Rêve, niet over het hekje da's de bedoeling niet!!!"
hoorde de jury achter me in de lach schieten. :') Die zag het ook al gebeuren geloof ik. :') Maar dat geeft dus wel weer hoe zeer ze afgeleid is ook al lijkt dat mee te vallen al bij al. Heb mijn moeder ook even achter me doen lopen omdat ze tussen Rêve en de hekjes liep (buiten de ring) en ik op een gegeven moment zei "uhm mama, ik zou even achter haar gaan lopen want Rêve is met vanalles bezig ma niet met wie ze over de hekjes heen duwt als ze nog schever gaat lopen..." :+

petraaken schreef:
Gewoon wedstrijdkilometers maken. Tja wat leeftijd betreft. 2 paarden van mij maakten hun debuut pas op 7 jarige leeftijd dus ik was ook niet rap met hen op dat gebied. Eerst zorgen dat het er deftig kan uitzien en voor de rest zien wat de dag brengt. Bepaalde omstandigheden heb je niet in de hand. Mijn anders zo rustige Rubiquilmerrie heeft eens op wedstrijd gewoon een bepaalde hoek van de ring niet in willen gaan en ik heb nooit geweten waarom. De rest van de ring deed ze normaal en braaf behalve die hoek. Halverwege werd ik het wat zat en dan heeft ze toch een paar harde tikken van de zweep gekregen. Die zweep had ik normaal niet nodig maar altijd bij voor het geval dat het ooit eens nodig zou zijn.

Goh deftig is het misschien nog niet maar ze is onder controle. Dat gevoel had ik nog niet toen ze 5 was. :+ Er gaat altijd een wedstrijd zijn waar je in de problemen komt, Sam liep Z1 toen hij schrok van een aaronskelk... hij heeft tien minuten staan steigeren omdat hij NIET langs die aaronskelk door wilde. Was nog niet begonnen dus toen ik hem kalmer had zei de jury van "start maar" maar ik hoef vast niet te vertellen dat dat geen beste proef was. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:30

de moeder van de Rubiquil merrie kromp in elkaar toen ze de hal van het zilveren spoor in Moorsele moest binnen gaan. Soms ging ze gewoon aan het snorren als ze vreemde bakken in moest (ruist dus lekker de andere paarden op en zelf doet ze verder normaal :+ ) maar hier liep ze dus met haar neus in mijn vaders rug. Die wist niet wat hij zag. Eenmaal tussen de andere paarden in de kleine inrijbak was het over maar dan moest ik naar de grote wedstrijdbak. NOg nooit een paard voelen krimpen van gestalte maar die deed het. Heb er ferm moeten aanrijden die dag. Een paar keer uitgestrekte draf gereden aan de lange zijde. Onstpannen was ze niet maar tot onze verbazing reed ik daar de beste proef van dat zomerseizoen. Ohja, een keer werd ik ook net bij het binnen komen van mijn proef geconfronteerd met een zeer lawaaiere harley Davidson motor. Was ze ook geen fan van. Was blij dat de jury mij liet herbeginnen. Nodeloos te zeggen dat mijn proef niet bijster goed ging. oliebol happens op naar de volgende keer. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:46

Ik ben nooit ver gekomen in de wedstrijdring, want de manegeponies en lessen hadden niet zoveel capaciteit en met eigen spul nooit wedstrijden gereden. Maar kan me nog wel een wedstrijd herinneren waarbij er een geluidsbox boven de X allemaal begon te knetteren en fluiten.... interferentie weet je wel := Dat werd dus geen winstpunt die proef -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 15:32

pmarena schreef:
Ik ben nooit ver gekomen in de wedstrijdring, want de manegeponies en lessen hadden niet zoveel capaciteit en met eigen spul nooit wedstrijden gereden. Maar kan me nog wel een wedstrijd herinneren waarbij er een geluidsbox boven de X allemaal begon te knetteren en fluiten.... interferentie weet je wel := Dat werd dus geen winstpunt die proef -O-

Een soort gelijke ervaring heeft een wedstrijd locatie voor Sam onmogelijk gemaakt. Kreeg hem niet meer gereden daar. Zodra hij in die piste kwam was er alleen maar paniek. Heb die de laatste jaren dus ook over geslagen. Aan pure paniek doe je heel weinig. En hij had het enkel in de buitenpiste. Binnenpiste en losrijpiste geen probleem, zag hij de piste met de boxen was alles om zeep.

petraaken schreef:
de moeder van de Rubiquil merrie kromp in elkaar toen ze de hal van het zilveren spoor in Moorsele moest binnen gaan. Soms ging ze gewoon aan het snorren als ze vreemde bakken in moest (ruist dus lekker de andere paarden op en zelf doet ze verder normaal :+ ) maar hier liep ze dus met haar neus in mijn vaders rug. Die wist niet wat hij zag. Eenmaal tussen de andere paarden in de kleine inrijbak was het over maar dan moest ik naar de grote wedstrijdbak. NOg nooit een paard voelen krimpen van gestalte maar die deed het. Heb er ferm moeten aanrijden die dag. Een paar keer uitgestrekte draf gereden aan de lange zijde. Onstpannen was ze niet maar tot onze verbazing reed ik daar de beste proef van dat zomerseizoen. Ohja, een keer werd ik ook net bij het binnen komen van mijn proef geconfronteerd met een zeer lawaaiere harley Davidson motor. Was ze ook geen fan van. Was blij dat de jury mij liet herbeginnen. Nodeloos te zeggen dat mijn proef niet bijster goed ging. oliebol happens op naar de volgende keer. :)

Een van de mooiste stallen waar ik ooit gereden heb wel. Met Explosion nog. Daar heeft hij ook tweede gelopen op een nationaal circuit voor ponys. Ex bloeide helemaal op in die ring.

Rêve lijkt heel weinig te veranderen tussen losrijden en ring. Dat is het eerste paard dat ik heb dat gewoon hetzelfde blijft. Nu had ik aan Sam standaard 10 paarden per half uur. Maar Rêve blijft hetzelfde. Ze was nu rustiger bij het losrijden en ook al in de ring. Dus als ik haar eenmaal helemaal ontspannen krijg bij het losrijden verwacht ik éigenlijk dat ze in de ribg ook weinig gaat veranderen, gisteren ook begonnen in een binnenbak (had ze nog nooit gezien.) naar de buitenpiste gegaan toen er te veel rode strikken binnen zaten. Daar liep ze gewoon zoals binnen. In haar up door het gangetje naar de ring waar ze alleen even keek naar een half bloot liggende treinbil waar ze over moest maar eens voorbij het ‘enge’ is ze gewoon terug haarzelf.

Dat is voor mij zo een aanpassing. _O- ik ben Sam gewend die maar twee standen had: nerveus/heet en niet te kanaliseren neuroot. :+

Rêve was ook wat heter geworden door een ander paard maar daar werd ze heerlijk rijdbaar van. Ze laat dat kanaliseren. Bij Sam werd dat onwerkbare energie.

Rêve proest trouwens ook veel als ze ontspannen is. Je kan haar passen tellen aan het geknor/gebreid als ze echt ontspannen is. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:17

Ayasha schreef:
Mars schreef:

Ja mijn man heeft haar een paar keer gezegd dat ze geen hengst was en een dame niet zo brult maar Rêve besloot dat ze het niet erg vindt om geen dame te zijn. :+

Die galop zou je nog best tegen kunnen vallen. _O- inmiddels kan ik hem fijn uitzitten maar ik heb veel gevloekt op haar galop. :)) haar draf zit wel als een zetel. De galop is moeilijk om te omschrijven maar ik heb nog PRE’s gereden en die deden allemaal hetzelfde. Ze ‘springen’ veel meer onder je. Ze gooien je niet uit het zadel maar als je wpn’ers en ‘sport’ pony’s gewoon bent die een meer voorwaartse beweging hebben in hun galop is de galop van een barok paard (want reve is geen pre natuurlijk) wel even wennen. Eens je je lichaam overtuigd hebt dat ze niet met je willen gooien en je gewoon gaat zitten, zit het idd erg fijn maar de eerste keren en zeker toen ze snelheid combineerde met omhoog heb ik veel gedacht ‘omg dit komt nooit goed’ _O- dan zei Chris ‘zitten’ en dacht ik ‘ja zodra ik vind hoe doe ik dat. _O-

Maar nu ik haar gewend ben zit ze idd heel fijn. Dat zie je ook aan mijn houding. De momenten dat ze ontspant zit ik voor het oog muisstil. Dat is met Sam nooit gelukt, kan mijn handen op haar ook heel stil houden behalve wanneer ik ze verplaats om een hulp te geven. (Op deze filmpjes zie je trouwens ook haar reacties op waar ik mijn handen plaats zonder dat ik perse contact heb.)

Dan is het jouw verdienste dat het er comfortabel uit ziet voor het oog :D Ik heb een tijdje op een Lusitano gereden, was ook zoiets. Voor het oog heel rollend/vloeiend maar als je erop zat :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 21:57

Ja dat dus… voor het oog lijkt het heel smooth maar het is echt even wennen aan de manier waarop ze bewegen. Hoe meer over de rug hoe fijner ook natuurlijk. We hebben haar proberen te verzamelen bij Chris en die zei ‘Uhm ja… dit is wel heel verzameld…’ ze was zo ongeveer ter plaatsen aan het galopperen. _O- _O-
Doseren is niet haar sterkste kant. :))

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:05

Straks kan je nog hoge schoolsprongen doen met haar als ze zo goed kan gaan zitten. Levade en zo. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:42

Dat lijkt me ook niet echt een feest voor de rug :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:06

:= Ik denk dat het sowieso geen goed ide is om Rêve nog meer van dat soort trukjes bij te leren. _O- Ze heeft er genoeg van zichzelf. :))

In de binnenbak sprong ze ineens de lucht in. Nu ben ik dat soort dingen zodanig gewend dat ik soort van gewoon mee ga in de beweging en verder rij. Toen ik haar deed stappen om even op adem te komen zei mijn man "uhm, wat was dat daarnet en waarom zag het uit alsof ge dat gewoon zijt?" "Dat was een huppeltje en omdat ik dat ben." waarop iemand die langs mijn man zat heel droog zei "Dat was geen huppeltje........" _O- _O-
Weet ik veel, ze dacht iets te zien op de grond en lanceerde zichzelf er zonder nadenken over heen. :') Ze gaat er vanuit dat ik wel blijf zitten. Als ze me er echt af wil dan ga ik. _O- Dus het feit dat ik nog zat was een teken dat het echt een reflex was en geen "off you go."

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:42

Ik las levade en dacht :P dat vindt rêve vast een toffe toevoeging aan haar wapenarsenaal voor het geval mevrouw iets niet zint :P :+

Huppeltje... :x ach ja... de levade is dan ook een soort van huppeltje toch :+

Pootjes eronderin positioneren en andere pootjes naar boven... en dan weer netjes 4 pootjes op de grond... ik denk dat ze dat best kan hoor :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 18:57

Neon schreef:
Ik las levade en dacht :P dat vindt rêve vast een toffe toevoeging aan haar wapenarsenaal voor het geval mevrouw iets niet zint :P :+

Huppeltje... :x ach ja... de levade is dan ook een soort van huppeltje toch :+

Pootjes eronderin positioneren en andere pootjes naar boven... en dan weer netjes 4 pootjes op de grond... ik denk dat ze dat best kan hoor :P

Ja dat kan ze al. := :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 22:20

Afbeelding
<3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:42

Mooie foto van een heel lief momentje tussen twee toppers.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 23:28

Ayasha schreef:
[ [url=m/AAVS5r.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3

Ze kijkt ook zo van "jep... heb ik verdient 8-) "

Mooi hoor, trots paard met een trotse eigenaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 23:35

Morgen maak ik een topic.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Is ze prachtig of is ze prachtig? :+:
Ik voel me net een trotse moeder. _O-

En nee ik kan echt niet knotten. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 00:35

Afbeelding
Dit toont trouwens denk ik mooi waarom de galop ‘wennen’ is bij een meer barok paard. Een barok paard springt echt vanuit de schoft omhoog. Zelfs als ze nog niet echt sprong hebben. En dat maakt dat het wennen is. Ik gok door hun veelal kortere bovenlijn dat ze dit doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:43

Dat achterbeen zet ze wel duidelijk goed onder. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:47

Het is een prachtig uitgegroeid meiske :+:
En jullie zijn samen ook echt een super aansprekende combinatie :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:34

Super foto’s!