Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xZiva_

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:32

Bedankt voor de tips! Hij is idd een shet met een flink vachtje :)) wat jij zegt zag ik idd laatst ook dat hij op de huid gewoon droog was, dus dat is fijn :))

Ben alleen bang dat hij wat water heeft binnen gekregen omdat hij echt een duik voorover heeft gemaakt.

Ik houd jullie op de hoogte :j

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:56

Och die kleine jack :(:) Staat er geen omheining bij de sloot? Hopelijk houdt hij er niks aan over.

Leuk paard die PRE! Is het een valk schimmel of gewoon bruin schimmel? Ik kan het niet zo goed zien op de foto :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:12

Welkom Aurelia, leuk paard heb je! :D

Jeetje Ziva, dat is schrikken zeg! Die van mij wilde een keer andermans land in springen tijdens het wandelen.. Daar was ook alleen sloot als omheining met kroos erop. Kon hem gelukkig nog tegen houden. :=

Hier afgelopen dagen gefietst en beetje gewandeld. 3 keer de zee in geweest voor zijn benen. Ongeveer anderhalve week terug stond hij te stampen met zijn achterbenen.. Dus gelijk de volgende dag de zee in geweest en daarna nog 2 keer. Heb hem in ieder geval niet meer zien/horen stampen. Ik wil kijken of ik vandaag zijn koker kan wassen en als het kan staart en manen. Alle oude handdoeken pakken zodat alles weer mooi droog gewreven kan worden. Maar dat wil ik alleen doen als het zonnetje blijft schijnen. Anders alleen zijn koker, die is weer zo vies dat zijn benen ook weer vies worden.. Haalde 2 dagen terug weer een giga klodder eruit. :r

En hij heeft het enorm warm. Als hij het zondag nog warm heeft, denk ik dat ik hem even deels laat scheren (hals borst, niet de hele borst, gewoon iets van 2 strepen kwa dikte denk ik. Super lelijk, maar als het meezit werkt het wel). Hij is mega sloom, wilt graag mee met wandelen en fietsen, maar de slakken zullen jaloers zijn op zijn stap tempo.. Totaal niet Elano dus. De laatste keer dat ik ging fietsen wilde hij ook eigenlijk niet eens in draf.. Zo warm was het die dag niet eens, ik had ijspegels als vingers en voor het eerst een muts op. Eenmaal in draf ging hij wel, maarja ik had wel door dat hij het pittig warm had.. :=
Zondag is het prut weer (wind, regen en nog kouder). Mocht hij het dan dus nog steeds behoorlijk warm hebben, denk ik dat ik maar iemand ga inhuren.. Want alleen maar warm hebben, is natuurlijk ook niks. En met erge weer omstandigheden, kan hij toch altijd de bunker in. Doet hij alleen denk ik niet, maar dat is zijn keus. Hij heeft de afgelopen tijd ook bizar veel trek in zout. Ik liet hem daarom ook maar 2 'slokken' van de zee drinken.. Of hij nou zeewater binnen krijgt of een zoutblok, maakt dan toch niet meer uit.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:20

Dit weekend wordt de gevoelstemperatuur 4 graden dus dan zal het voorbij zijn met warm hebben :D

Wat schrikken van Jack!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:47

Ja dat is het hem dus, met kouder dan 4 graden gevoel heeft hij het zelfs warm. En als ik hem niet pak is het enige wat hij doet eten, staan, liggen, slapen en af en toe een rondje spelen met zijn vriend. De andere twee voelen ook veel minder warm aan als ik ga voelen. Die zie ik ook minder snel zweten, tenzij ze aan het werk gaan of een tijdje heel gek doen.
En er was wind en geen zon. Met zon en windstil heb ik het zelf ook warm en snap ik dat hij het ook erg warm heeft.. Maar als er gewoon wind staat (vanaf windkracht 3, daaronder is voor ons windstil) en geen zonnetje schijnt en onder de 5 graden is, vind ik het toch wel bijzonder..
Maar als hij het zondag nog warm heeft (regen, gevoel -1, windkracht 5) dan denk ik dat ik maar iemand bel. Ik zie hem ook het minst vaak in de schuilstal staan. Die keer dat hij er vrij lang in stond, was hij behoorlijk nat en warm van het zweet.

Het lijkt mij ook niet gezond om bijna altijd (lichtjes) nat te zijn door het zweet? Zou wel kunnen verklaren waarom hij natuurlijk meer aan de zoutblok likt. Meer zweten is natuurlijk meer zout verliezen, dus dat vult hij natuurlijk weer aan.. Ik wil sowieso als ik hem scheer kijken of ik hem dit jaar maar 1 keer hoef te scheren. Als het 'meezit' is het in de tijd dat het echt kouder wordt (als het kouder wordt :')) toch weer grotendeels aangegroeid.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:55

Leuk fransje! Zelf uit Spanje gehaald?

Hij is gewoon bruin schimmel :)

Heeft hij zo'n dikke vacht dan? Raar dat hij bijna altijd zweet. Lijkt me inderdaad niet zo fijn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:15

Erg vreemd inderdaad. Is hij getest op PSSM?

Miles zweette eerst ook altijd heel erg veel. Vooral vorig jaar in de herfst en afgelopen voorjaar was het erg. Nu is dat helemaal over. Hij staat onder een deken en zit echt nog strak in het vel.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:02

Ilayla schreef:
Ik zal eens bijlezen, want het gaat best wel hard hier.
@xdanique Welkom! leuk paard heb je! Best een grote of niet?
@Kabayo Stoer dat je ook met Zilver fietst. Dat lijkt me nog best spannend met een paar met zoveel energie. Gave foto's ook!
@Renske_W Leuk zeg zo'n projectje! Wordt het te nat in de wei?
@noor14 Heerlijke foto's! Je ziet ze genieten in de wei.
@biancalaylo nu nog 2 weken dus voor je je paardje thuis hebt. Dat duurt niet lang meer. @puppy1128 Ik had je topic gezien, maar vergeten te reageren. Maar wat een ontzettend leuke foto's! Elano speelt nog best veel volgens mij. Zie de mijne bijna nooit spelen, alleen pas met de shetjes.
@rockey Dat is een bijzonder knap veulentje! Lijkt niet perse jonger dan de rest.
@Annikoe dat is wel heel goed voor je ego als iemand anders hem geen halster om kan doen en jij wel haha.
@Frummels Dat gaat goed, fijn zeg. Hij heeft een heel ondeugend lief koppie.

Jullie hadden het over een verhuis maand. Dat klopt bij mij ook wel. Jaro is in augustus twee keer verhuisd en gaat morgen voor de laatste keer dit jaar verhuizen, terug naar zijn basishuis :P.

Hij was verhuisd omdat hij wel erg aan de magere kant was naar een wei met veel gras.
Hij ziet er nu zo uit
[img]m/SOqUSb.jpg[*/img]
[img]m/StUunE.jpg[*/img]
Nog lang niet dik en hij mag nog wel wat aankomen, maar hij is wel iets gevulder in het geheel en energieker.

Zo was hij toen hij net de volle wei in ging.
[img]m/pQGijQ.jpg[/*img]
[img]m/854zcU.jpg[*/img]

Ik zie het nu pas :o Maar ze groeit lekker door inderdaad. Zit nu ongeveer op de 1.65 al *D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:06

Aurelia schreef:
Leuk fransje! Zelf uit Spanje gehaald?

Nee, ze is toen ze 6 maanden oud was samen met haar moeder naar Nederland gekomen. Ik heb haar een maand later gekocht.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:57

Ja hij heeft een beren vacht ja. De twee fjorden zijn vergeleken met Elano kaal. _O-

Van PSSM heb ik wel gevraagd aan de fokker, precieze antwoord weet ik niet meer. Is alweer langer geleden dan gister. Maar kan wel weer even gaan vragen van hoe en wat, zij zal het vast nog wel weten. :P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:39

Ik heb vanochtend echt heerlijk met Puzzle gewerkt.
Mentuig ongedaan en aan de lange lijnen in stap gewerkt, hij geeft netjes na en het sturen gaat ook niet verkeerd.
Denk een 10 minuten kwartiertje bezig geweest en klaar.
Hij pakt alles zo goed op!
Dat is straks echt opstappen / aanspannen en weg rijden. :))

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:19

Oc die kleine Jack. Gaat alles goed met hem?

Fijn is dat he Renske :D en leuk topic!

Hoop niet dat het pssm is puppy1128. Al weet ik dat tinkers best een dikke vacht (kunnen) hebben. Ik heb gehoord dat je van de koker zo veel mogelijk af moet blijven. Die klodders hebben namelijk gewoon een functie. Je kan het wel insmeren met babyolie om het goed vettig te houden.

Die is mak zeg Fransje :wow:

Super annikoe! Fijn dat hij zo braaf is :)

Welkom Aurelia :D

Zilver doet nu niks. Vorige week ook niet. Ze heeft toch mindere weerstand. Wat snotterig en halfjes. Wratten waren wel veel minder al. Helaas wel een ontstoken oog ineens.. dus even paar weekjes lekker niks. Verder doet zilver ook niet veel. 1 keer per week longeren of lange lijnen. Doordeweeks wel eens poetsen.

Vandaag lekker gepoetst en getut.

Ze is mijn cadeautje ♡
Afbeelding
Afbeelding
We moesten wachten op de smid. Dus heb haar vastgezet. Gewoon op de spoelplaats. Aangezien het nog een half uur duurde ben ik maar alvast gaan uitmesten. Ze schraapte wat met haar voorbeen maar verder zo rustig. Niet schreeuwen naar alle paarden die al buiten stonden. Echt heel fijn. En mijn vader was druk bezig met kuilbalen lossen met veel kabaal naast de poetsplaats. Boeide haar niks.
Afbeelding
Bij de hoefsmid ging het super. Gedraagde zich voorbeeldig. Toen ik nog wachtte op de smid mocht ze even graseten langs de weg (wonen aan een doodlopend fietspad , fietspad gaat verder onder de snelweg door). Mijn moeder kwam langs met de auto. Ik verwachtte dat ze weg zou sprinten. Niks is minder waar , ze kroop er bijna in :')
Afbeelding
Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:26

Welkom Aurelia zeker een leuk paard!!

Fijn dat puzzle zo goed meewerkt! Zijn jullie al een beetje gesetteld?

Wat een knappe Zilver zeg! Heerlijk dat hij zo lekker rustig bleef!

Heb je al antwoord Puppy?

Wat een knappe Joya toch! Die deinst ook voor weinig terug gelukkig!

Ik heb vandaag Lamar zn nieuwe hoofdstel terug, hij was te klein (cob/full) := dus nu een full en die zit stukke beter.. de neusriem zit alleen nog erg stug..
maar ben er blij mee.. daarna mocht die nog even los in de bak.
Verder oefenen we met goed voet geven vorige week liep die er nog mee te maaien vandaag kon ik zn hoef uitkrabben hij hield hem rustig stil.
Morgen wil ik oefenen met afspuiten ben heel benieuwd hoe die daar op gaat reageren.. tot nu toe laat die alles kalm over zich heen komen dus verwacht geen gekke dingen.
Nog een plaatje van het hoofdstel zal morgen even bij daglicht een foto maken

Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:21

Wat apart puppy, je zou denken met deze temperaturen dat ze het toch wat kouder hebben :brr:

Knappe zilver! Zo'n cadeautje wil ik ook wel met kerst :D

En lamar met zijn nieuwe hoofdstel (of is het een kaptoom? :o ) staat hem goed, erg volwassen al :D

Met Jack gaat het goed gelukkig! Ze hebben hem in de ochtend weer buiten gezet toen hij weer droog was, dit keer bij degene waar hij voor in de sloot ging :') hij staat nu wel op een volle weide waar ik dan wat minder blij mee ben, maar ach dan heeft hij een kacheltje :) toen hij me zag kwam hij in volle galop op me af en hij was echt mega hyper dus ik denk dat hij (nog) geen last van zijn longen heeft (ik blijf duimen)

Zn temperatuur was 36,8 en 37,0 dus gelukkig geen koorts maar eerder wat aan de lage kant. Morgen een vitaminespuit halen want dat kan sowieso geen kwaad met dit prutweer.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:36

Hopelijk is Jack er zonder verdere schade vanaf gekomen!
Het is een hoofdstel zonder neusriem, de cavesson neusriem (kaptoom) er los bijgenomen. Maar kan ook bijv met een sidepull en/of evt. bit later. Het is een veelzijdigheids hoofdstel waar ik voorlopig wel mee vooruit kan.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:41

Wat fijn Renske!

Wat een leuk cadeautje Kabayo <3 Friesjes hebben een speciaal plekje in mijn hart hihi.

Fijn dat hij nu past Lamar!

Ooh fijn dat het allemaal goed gaat met Jack!

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:22

Gelukkig gaat het goed met Jack, dat moet wel schrikken zijn geweest!!
Achja beter genoeg eten dan te weinig zo in de winter he, fijn dat er nog gras is.

Hoofdstel van Lamar ziet er goed uit!
Ben wel benieuwd naar een duidelijkere foto, ziet er idd als een veelzijdig hoofdstel uit.

Super leuk die strik met zilver!
Knap ook dat ze zo braaf bleef bij de auto :)

Renske, fijn dat het longeren zo goed gaat, ziet er ook fijn uit op de foto's.
Heb je een longeerkraal of iets of gewoon in de bak?
Vroeg me dat af, ik heb zelf alleen een wei ter beschikking, maar Dex pikt het ook zo goed op!
Super fijn, want hij zou makkelijk kunnen uitbreken, maar dat kan ik goed voorkomen gelukkig.

Welkom aurelia! Prachtig paard!

Hier gaat alles prima.
Helaas had Dex 2 weken geleden weer veel last van zn knie die op slot ging, maar dat lijkt nu weer beter te zijn gelukkig.
Wil hem nu 1 x in de week een beetje longeren om hem wat sterker te maken, hij is zo slap.
Maar dat doet hij echt super goed, vooral stappen en wat overgangen naar draf en weer terug.
Super fijn paard is het <3

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:08

Wat fijn dat het goed lijkt te gaan met jack! Die kleintjes zijn stiekem best sterk.

Wat leuk die foto met die strik van zilver <3 Kan bijna op een kerstkaart zo icm met haar halster!

Gaaf hoofdstel van lamar, ziet er inderdaad lekker veelzijdig uit. Ik ga denk ik een kaptoom vragen voor kerst :Y)

Ik ben gisteren bij Jack geweest, eerst in de bak geoefend met clickeren en daarna kwam een vriendin van mij langs en zijn wij samen een rondje gaan wandelen in de bossen.
Alleen.. Jack was ontsnapt en weggerend.. Voor een heel kort moment stond ik doodsangsten uit. -O-
Wij waren bijna terug op stal, en dan komen we langs een huis waar buiten altijd een waakhond zit, die begint vaak uit het niets te blaffen. Alleen deze keer stond die waakhond aan het hek en bewoog hij niet. Hij (een hele grote hond) stond doodstil en stond Jack strak aan te staren. Jack stopte en durfde niet meer verder. Volgens mij was hij zo bang en geïntimideerd door die hond, echt een soort 'roofdier-prooi' idee. Ik probeerde hem door te laten lopen, maar op gegeven moment draaide hij zich in een keer om, trok zich los en galoppeerde zo terug richting de bossen! Op dat moment rende die hond natuurlijk blaffend aan de andere kant van het hek achter jack aan (missie gelukt, dacht ie).
Gelukkig kwamen we langs een wei waar andere paarden stonden en toen Jack weer die kant op galoppeerde stopte hij bij die wei om aan die paarden te snuffelen. Oef. Toen kon ik hem gelukkig weer pakken. Ik dacht echt daar gaat mijn paard Y;(
Gelukkig ging hij er de tweede keer wel langs, een beetje aarzelend. Die hond begon weer keihard te blaffen maar toen was er gelukkig niks aan de hand. Maar jeetje wat was ik geschrokken! Ik kon hem echt niet meer houden, gelukkig had ik net anti-slip handschoenen gekocht en aangetrokken, anders lagen weer heel mijn vingers open van het touw.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:10

Ik longeer Puzzle gewoon op de wei.
Toen ze aan huis stonden ook al.
Dus ben ook erg blij dat hij het zo super doet.
Hij breekt ook niet uit, loopt braaf zijn rondjes en hangt ook niet in de longe. :)

Vervelend dat dex zijn knie op slot slaat, beetje in beweging gaan houden is dan idd niet verkeerd, hopelijk is hij er gauw overheen.

Fijn dat Jack niks aan zijn avontuur over lijkt te hebben gehouden!

Wat een heerlijke foto's weer kabayo, ze mag wel Zilver heten, maar volgens mij is ze goud waard!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:51

Wat een rust hier!
Vandaag Puzzle weer even gelongeerd, vandaag vooral aan de overgangen gewerkt.
En verdorie wat een fijne pony is het toch! Vind het eigenlijk wel jammer dat het een Welsh a is en niet een grote waar ik straks zelf op kan rijden. :))
Hopelijk is Olivia straks ook zo fijn.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:26

Vervelend van Dex z'n knie, gelukkig gaat het weet wat beter.

Jeeetje annikoe schrikken zeg!! Slim dat je handschoenen had aan gedaan.

Fijn zeg Renske! Hahaha, gaat ie wel ohz ook beleerd worden?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:59

Ja dat is wel de bedoeling!
Ga van de week of volgende week een zadeltje passen.
Vriend van mij had nog een 14 inch liggen. :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:32

Inderdaad stil hier, maar er valt vanuit mij ook weinig te melden. Met Miles gaat het perfect, hij zuigt niet meer en van zijn pssm merk ik ook niks :D Alleen in m'n portemonnee dan :')

Gelukkig had je handschoenen aan Annikoe! Ik doe dat ook altijd met longeren nu, aangezien Miles nogal sterk is.

Voor de kar beleren is zo leuk. Mijn kleintje pakte dat toentertijd zo snel op. Doe het nu alleen nooit meer omdat ik het echt te koud vind op de kar en mennen me niet snel genoeg gaat haha.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:38

Ik heb ook niet zoveel te melden eigenlijk. Pepper heeft nog steeds vakantie.
Zaterdag verhuist hij naar zijn nieuwe stal en vanaf dan gaan we weer wat aan het werk want hij is tonnetje rond :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:43

Inderdaad rustig -maar dat is ook wel eens lekker -

Spannend frummels. Hoop dat de verhuizing goed gaat!

Super dat het zo goed gaat met miles Renée!

Renske ik hoop dat ie past :) ik wil zilver aankomend weekend eens voor het eerst met zadel longeren. Jammer he dat je er niet op kan :( olivia is een stuk jonger toch? Hihu goud was inderdaad een betere naam geweest :D

Haha nu je het zegt annikoe := stout paard heb jij. Gelukkig had je handschoenen aan!

Vervelend dat dex zijn knie op slot slaat... fijn dat het longeren zo goed gaat

Mooi hoofdstel lamarxhorse!

Ik zal zilver morgen weer longeren