Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:47

juist Avaluna! ik weet het weer!

ik vind hem niet direct terug, ik zal hem eens zoeken. Misschien is hij al verkocht!

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:49

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:50

Een filmpje van mij en Fairway:

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:05

niet zo'n duidelijk beeld van kunnen krijgen. was je bij hem gaan kijken voor evt. koop?

leuk beestje om te zien, dat wel! mooie kleur en aftekeningen mooie hals
het lijkt zo op het filmpje alsof je heel beweeglijk bent met je handen. weet niet of dat zo is?
het paard lijkt wel lekker ontspannen in zijn hals, dus misschien is het wel door de camera een beetje vertekend
Laatst bijgewerkt door moonprayer op 19-12-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:05

arabiertje, fairway is die waar je zondag geweest bent die 11 jarige die als 4 jarige leek ?
Leuk ding om zo te zien!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:15

Ik ga vanavond naar die 10 jarige ruin kijken. Ben benieuwd of ik hem nog net zo leuk vind als vorige keer.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:16

fairway was de 17 jarige :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:33

Nee Niene, die waar ik gisteren ben naar gaan kijken was een 11 jarige flemmingh merrie. Maar er was regelmatig mee gefokt geweest, dus ik had wel verwacht dat ze nog niet de ervaring ging hebben die ik zoek. (L/M niveau) toch gaan kijken, omdat het vriendje tot daar wou rijden. (Een uur en half rijden)

Was een tof paard in omgang, knuffelen, rustig...
Ik vroeg dan ook of ze ze in vrijheid eens wouden laten lopen, en daar leek ook alles oké, af en toe een slappe achterhand maar dat was puur omdat ze nog niet veel bespiering had.

Maar bij het rijden, viel ik nu toch wel even achterover... Paardje had zoveel schrik als ik nog maar één teugel vast nam. Hoofd in de lucht, en volledig protest (rug weg drukken) ook al kwam ik totaal niet hard aan m'n teugel. Ze durfde ook niet vooruit te lopen, dus ze '' hinkelde '' eigenlijk wat in draf, als mijn vriendin er op zat heb ik haar rechterbeen (waar ik twijfelde of er niets aan was) een minuut omhoog gehouden en haar dan laten draven. Ze liep denk ik wel correct, maar ze was naar mijn mening te vergelijken met een 4 jarige. Nog heel erg veel werk aan...

@Moonprayer: Ja ik ben naar hem gaan kijken voor evntu te kopen, klopt wat je zegt maar ik rijd normaal met handschoenen en was dus steeds mijn teugels kwijt. Vandaar dat ik nu vrijdag terug ga, maar ik ga ook les nemen met hem. Om te zien hoe of wat, maar ik weet wel dat hij vrij veel kan. Wijken lukte voor een groot deel, galopwissels... Was ook een schatje in omgang. Maar ga niet te snel beslissen hoor... :-) Heb nog tijd genoeg.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:56

Ik ben verder weer eventjes niet op zoek. Het paard van de bokker was zó leuk, dat ik echt wilde kijken, maar verder wil ik eerst mijn eigen paard verkopen, voordat ik zo een nieuwe op stal heb staan. Ik kijk wel een beetje op internet, maar ik zie toch echt weinig tot geen paarden die me echt aanspreken.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:52

WinBinChes schreef:
Naar mijn idee kan elk gezond en correct gebouwd paard het Z wel aan. ( ruiters laten we in het midden )

alleen gaat dit topic niet over de zoektocht naar een paard die in de top mee kan draaien. Naar mijn idee, zul je die ook niet op MP en soort sites vinden. Die paarden gaan via de veilingen weg of via mond op mond.

Dus als iemand het heeft over potentie, dan lees ik dat niet als een paard die GP loopt, maar als een paard die makkelijk n breedte mee kan doen en daar vaak bovenaan kan eindigen.

Zoektocht naar het juiste paard is altijd moeilijk en ik ben het wel eens dat de meeste of een te laag budget hebben of hun wensenlijstje moeten aanpassen.

Hoeveel paarden heb jij naar het Z gereden? Daar ben ik dan wel even nieuwsgierig naar.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:55

klinkt als een leukerd arabiertje.
ja, ik kon vroeger nooit mét handschoentjes rijden, maar die waren verplicht op concours, dus ben ik maar met handschoentjes gaan rijden tijdens de training. nu kan ik ook niet meer zonder :P

@Torius, ik ben het wel met WinBinChes eens.
een gezond paard kan Z dressuur worden.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:05

@Moonprayer hoeveel paarden heb jij naar het Z gereden?
Denken zowel jij als WinBenChes dat dit mogelijk is of staven jullie dit op feiten?
Of laat ik het anders stellen, heb je dermate veel gezonde, correcte paarden zelf naar het Z gereden en baseer je daar de gegevens op of is het van horen zeggen?
Als je in mijn profiel kijkt en nagaat dat ik 2 jaar was dat ik op het paard zat, kun je, je wellicht voorstellen dat ik die mening totaal niet deel.
Daarvoor heb ik teveel gezien. Er zijn zoveel factoren afhankelijk. Bouw, karakter, ruiter en nog 101 omstandigheden.
Ik vind het ontzettend knap hoor mensen die in de basiswedstrijdsport met een Haflinger, Fjord, Tinker, Fries (ervaring mee!) etc. het Z halen.
Maar hoe we het ook wenden of keren deze paarden zullen we nooit op de Olympische Spelen zien (of een EK of WK)
Dat bedoelt Lante ook met realistisch...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:17

Spannend Wreckn!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:39

Een paard dat voor een zes beweegt haalt namelijk niet makkelijk veel achten in de proef, in tegenstelling tot een paard wat wel voor een acht beweegt. Je kunt je met dat 'zesjes-paard' dus minder fouten permiteren om een wp te halen. Dat maakt het ook zo frustrerend dat dat hele goeie paard met al die fouten in de proef hoger eindigt qua punten dan degene met dat brave proefje waar niks echt fout ging.

Eén om over na te denken: Tref je veel van die beruchte 'zesjes-jury's'..? Dan is de kans groot dat je niet echt een kwaliteitspaard hebt, of je bent zelf gewoon (nog) niet een echt handige ruiter. Kan ook een combinatie zijn van beide trouwens.

Wat Torius zegt: Kwaliteit wint de strijd, want als je een handige ruiter op een kwalitatief beter paard zet, dan rijd die de andere ook handige ruiter op het mindere paard eruit op een wedstrijd.

Het zijn keuzes...
Ik rijd persoonlijk liever jonge paarden en heb een zwak voor sobere ponyrassen, ook niet echt Z materiaal dus :+ . Het rijden is echte hobby, dus het maakt mij niet uit. Ik weet het en raak niet gefrustreerd en baal niet van zesjes jury's.

Fokken is ook een hobby van mij, maar dat wil ik alleen met kwaliteitspaarden. Ik wil namelijk dat mijn fokproducten ook kwaliteitspaarden zijn, die het bij voorkeur bovengemiddeld doen in de sport. Mijn Z paard is dan ook altijd door anderen gereden en uitgebracht, ik ben niet ambiteieus genoeg in mijn rijden voor zo'n paard, maar ik geniet er enorm van als een andere wel fanatieke wdstrijdruiter er goeie resultaten mee behaalt.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:47

Heb net even opgezocht op bokt.nl hier, ik lees toch wel vrij goede reacties van de handelstal '' Jansen van den hout '' Ik ga er zaterdag heen omdat iemand mij het aangeraden heeft, ze heeft er zelf een paard van gekocht en is daar heel tevreden over. Iemand die daar enige slechte ervaring mee heeft?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:49

Ik lees juist heeeel veel slechte verhalen over Janssen van der Hout :=

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:49

Hoi Arabierje, ook ik wilde bij die stal gaan kijken maar mijn vriendin raadde het af.. ze hoorde veel negatieve verhalen.. ook ik lees alleen veel positiefs dus weet het niet meer zo goed.
Mocht je gaan kijken ben ik benieuwd naar de prijzen die zij vragen.
De 1 zegt namelijk goed de ander weer van niet. Dus kan het ook erg lastig inschatten.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:53

Nu, ik moet eerlijk zeggen ik ben Vrijdag avond gaan helpen bij de jumping. Mijn vriendin ging voor het eerst met haar paard ernaar toe, (paard heeft ze gekocht van bij Jansen van den hout) En ik moet zeggen dat het een heel erg aangenaam paard is. Lief, koel in de kop, ... Correct, en deftig gereden voor die leeftijd.

Is het niet zo dat elke '' handelstal '' negatieve reacties krijgt? Ik lees dit topic hier: [EA-GZ] Jansen van den Hout goede handelsstal?

En blijkbaar zijn er enkele mensen ook wel tevreden, ze zeggen enkel dat je wel je eigen dierenarts moet mee nemen als je een paard op het oog hebt om te laten keuren.

@Niene: Ik heb al gebeld voor het vragen ivm prijzen (is voor mij 2uur rijden) en ze hebben paarden van alle prijsklasse. De paarden die op het internet staan, zijn ze niet allemaal. Blijkbaar zijn er nog meer paarden, maar die staan niet allemaal op internet. Mijn vriendin zei dat ik gewoon moest bellen, zeggen wat ik zocht en dat ik dan wel zal horen of hij er enkele in aanmerking heeft. Heb ik gedaan, en blijkbaar heeft die er ook. In de prijsklasse dat ik zoek... Die man klinkt wel erg vriendelijk moet ik zeggen, dus ik ga het risico nemen om tot daar te rijden. :) Ik kan je laten weten hoe het was?

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:55

Nou arabiertje ik zou dan gewoon gaan kijken en volgens mij is het ook vaak zo bij een handelsstal dat iedereen zijn eigen gevoel/mening er bij heeft.
Wel een eind rijden volgens mij is het voor mij dichterbij dus wellicht dat ik na aanleiding van jou verhaal nog wel ga kijken:)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:58

Ja voor mij is het een eindje rijden, ben 2uur onderweg en vertrek om 8uur s'morgens. :j En dan heb ik s'avonds nog een kerstfeest, volgens mij ga ik dood moe zijn! :') Maar ik ga het er op wagen, als het tegen valt dan valt het tegen... We zien wel. Ik hou je zeker en vast op de hoogte! Mag ik weten naar wat je opzoek bent Niene? Misschien dat ik hem dan eens kan vragen of hij dan niet enkele paarden heeft die naar jouw eisen voldoen. :)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:05

Ik zoek een allround paardje van een jaar of 6 tot en met 11. dan is 11 wel echt de max. Merrie of ruin maakt me niet veel uit. Ook de afstamming doet me niet zo veel, maar liever geen tuiger of koudbloed
stokmaat 162-169. paard moet al wel wat kennen maar niet verplicht al hoge wedstrijden te hebben gereden. Wel vind ik het belangrijk dat het paard meer weet dan alleen zadelmak.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:08

Oké, ik onthoud het even! En hoor eens rond zaterdag. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:09

Succes Arabiertje; iemand die ik ken heeft daar ook een heel leuk paard gekocht. Als je wilt ruilen pas dan wel op dat je niet teveel bijbetaald, want hij doet eerst altijd een belachelijk aanbod. Toen die haar jas weer aantrok om te vertrekken, toen kwam er opeens een heel ander aanbod en uiteindelijk zijn ze er uit gekomen. ;)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:10

helemaal goed hoor :) succes met kijken hopelijk zit er iets tussen.
Mijn budget is ong. 3000 EUR, eventueel zal ik bijv. mijn merrie die te koop staat in willen ruilen maar weet niet of ze daar aan doen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:13

@Torius voor mij is het een feit.
en met een gezond paard, bedoel ik wel gezond in het koppie, correcte bouw en gangen. dat leek mij duidelijk.
met een draver die op de voorhand gebouwd is kun je geen verzameling vragen, oneerlijk tegenover het paard. (uitzonderingen daargelaten, maar die heb je in elk ras)

en já met een paard wat geweldig beweegt kom je geen 6-jes jury's tegen, die bestaan niet, ik heb dikwijls 9's en 3en gehad met mijn vorige paard. (die ik van zadelmak naar het Z heb gereden.) en voorheen met mijn pony bijv. heb ik ook weleens gevloekt #$@& weer zo'n saaie jury die niet laag of hoog durft te jureren := :j nu weet ik wel beter

ik blijf er echt bij, Correct paard kán z worden. Natuurlijk alleen met de juiste ruiter.
en nee dat zijn geen paarden die je op het WK zult treffen := zou druk worden haha