slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:41

Richtje schreef:
ma_rie_tje schreef:
Maar dan breng jij je paard naar de slager omdat het paard wat heeft.

Als jij bij een slachthuis aankomt met een (volgens jou) volkomen gezond paard, en als de slager vraagt wat het paard mankeerd en je zegt: NIKS ik heb geen zin meer in een paard/ ik heb geen geld meer voor een paard/ ik heb geen tijd meer voor een paard/ mn paard wordt te oud voor wedstrijden maar is verder nog prima in orde.

Dan zal een goede slager je aanraden om een ander baasje te zoeken.

Aanraden misschien.... maar het blijft jouw beslissing.

Deze merrie lijkt toch ook kerngezond?
Afbeelding

En ja ook als ik haar daar op vreemd terrein een rondje had laten lopen, was ze rad geweest waarschijnlijk. Grote kans zelfs dat ze flink had lopen bokken, want zo was ze.
Toch hebben we haar laten slachten.... ze kon niet meer.
Maar als de slager het toch in z'n hoofd had gehaald om daar een discussie over aan te gaan..... Daar was ik op z'n zachtst gezegd niet blij mee geweest.

Hij heeft alleen gezegd "Jeetje wat zonde, ze ziet er nog zo goed uit"
En ja.... daar had hij zeker gelijk in!

Ik begrijp je punt, mijn ruin 15 jaar geleden zag er hetzelfde uit. Hoefkatrol kon echt niet meer, ik had een afspraak met de noodslachter en van te voren gezegd ik kom pas als het ook gebeurd.
Ik was er savonds om half acht en meneer zei doodleuk zet hem maar neer(wel super opgestrooid stalletje enzo leuke verkooptechniek) ik doe hem morgen vroeg wel als eerste.
Heel simpel of nu anders gaat hij mee naar huis.
Tja heel simpel mooi op het oog gezond paard, goed in het vlees, geschoren en onder de deken, tja op de markt brengt ij nog wat op.
Toen bedacht hij zich en toen kon het wel opeens naar een half uur preek.
Ik ben gebleven tot het einde, mijn beste vriendin heeft hem vastgehouden en ik heb me even afgewend, sorry mijn lieverd.
Maar nu heeft hij rust en weet ik zeker dat hij niet doorverkocht is.
De slager is nog steeds in bedrijf en voor zijn naam pb me maar even hij slacht in ieder geval in omgeveging hoorn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:45

ik ga voor inslapen door de da,aangezien mijn paarden nooit in een trailer staan dus dat ook niet gewend zijn moet het maar gewoon op stal gebeuren.....

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:46

KiWiKo schreef:
Aan mijn paard zie je echt niet dat hij ernstige artrose in zijn spronggewricht heeft.... hij is gruwelijk vrolijk, loopt rad, glimt en heeft plezier.... maar ik laat hem toch tzt afmaken......... en dan is het de slager maar geraden dat hij het dier afmaakt, anders maak ik de slager af!

Tja heel simpel ondertussen moet iedere paardengek toch wel weten dat er te veel gesjoemeld word in de paardenwereld, ik zou dat risico gewoon niet meer nemen.
Robin was de eerste en de laatste van mezelf die geslacht is, nu worden de paardjes ingeslapen en gecremeerd, ik heb daar vrede mee wat een ander daar ook van denkt.
Maar een slager afmaken omdat hij zich niet aan zijn woord houdt.
Nee sorry zit niet in mijn karakter

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:51

Richtje heel veel sterkte meis, zeker zonde ze zag er zeker nog heel erg goed uit en wees daar trots op, door jou is ze in waardigheid gestorven, ze was tenminste nog een paard toen ze stierf. Je hebt het goed gedaan meis. Sterkte

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:52

barbara1970 schreef:
Richtje heel veel sterkte meis, zeker zonde ze zag er zeker nog heel erg goed uit en wees daar trots op, door jou is ze in waardigheid gestorven, ze was tenminste nog een paard toen ze stierf. Je hebt het goed gedaan meis. Sterkte

Mooi gezegd Barbara Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:07

Nu zitten hier hele grote vakantieboerderijen met paarden en pony's. Ze hebben er wel 150 lopen door elkaar bij elkaar. Nu zat er laatst een paar pony's tussen, moeder met zomerexceem, haar zoon die de laagste in rang was en niet aan het eten kon komen dus achterstand had, en nog 1 die nu bij mijn vriendin is van 17 jaar oud, gezond maar kan niet op gras staan. Die gaan dus naar de slacht als niemand dat tegen houdt. Deze zijn voor transport dan al weggekocht door een paar hele lieve meiden.
En nu staan ze lekker bij te komen en worden door echte liefhebbers geknuffeld en verzorgd. Wat is daar mis mee?
Hele vrachtwagens vol gezonde shetjes worden onderschept die naar de slacht moesten. Er worden heel veel gezonde paarden geslacht alleen om het geld. Er worden ook heel veel paarden te koop aangeboden vooral nu tegen de winter. Mensen moet er om allerlei redenen van af. Ook een slager is een dierenliefhebber. Als jij de slager vertelt dat je paard iets mankeert dan zal hij heus niet in duscussie gaan en gewoon doen wat de afspraak is, uitzonderingen daargelaten maar rotte appels heb je overal. Die ponynoerderijen of Ferienhofen hier interesseert het echt helemaal niets wat er met een afgedankt paard gebeurt. Hier in deze streek is een paard meer een stuk vee. Laatst kreeg iemand van een intructeur het advies haar paard te laten slachten. Een gezond paard, wat het blijkbaar vreselijk vind om op een afstompenden manier getraint te worden en dus protesteert. Deze eigenaresse volgt dat advies niet op want ze is wel aan haar paard gehecht. maar ik ken er velen die het wel zouden doen. Hier dan ook bij zomerexceem al.

Niet alles is zwart of wit en je hebt het helemaal zelf in de hand verder wat er met je paard gebeurt. Mensen die het niet interesseert zoals hier (in mijn omgeving) het geval is moeten niet zeuren vind ik.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:13

barbara1970 schreef:
Ik begrijp je punt, mijn ruin 15 jaar geleden zag er hetzelfde uit. Hoefkatrol kon echt niet meer, ik had een afspraak met de noodslachter en van te voren gezegd ik kom pas als het ook gebeurd.
Ik was er savonds om half acht en meneer zei doodleuk zet hem maar neer(wel super opgestrooid stalletje enzo leuke verkooptechniek) ik doe hem morgen vroeg wel als eerste.
Heel simpel of nu anders gaat hij mee naar huis.
Tja heel simpel mooi op het oog gezond paard, goed in het vlees, geschoren en onder de deken, tja op de markt brengt ij nog wat op.
Toen bedacht hij zich en toen kon het wel opeens naar een half uur preek.
Ik ben gebleven tot het einde, mijn beste vriendin heeft hem vastgehouden en ik heb me even afgewend, sorry mijn lieverd.
Maar nu heeft hij rust en weet ik zeker dat hij niet doorverkocht is.
De slager is nog steeds in bedrijf en voor zijn naam pb me maar even hij slacht in ieder geval in omgeveging hoorn.

Verschrikkelijk toch Bloos

Wij zijn er ook bij gebleven Lachen Maar voor het paard.... wat de slager betreft was het niet nodig geweest, die is echt heel eerlijk!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:15

barbara1970 schreef:

Dank je Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:40

ma_rie_tje schreef:
maar een goedslachthuis wijst de eigenaar er ook op dat er niks aan het paard mankeerd, en geeft de eigenaar het advies om het paard niet te slachten, maar om te verkopen.

Wat is dat voor kolder? Voor de gemiddelde eigenaar is het vaak een moeilijk proces van maanden of jaren voor je zo'n keuze maakt (als het geen spoedgeval is).
Ik zou het heel onprofessioneel vinden als de slager mij met Aileen toen zou hebben geadviseerd haar niet te slachten.

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:47

Ik ben niet tegen of voorslachten. Als je paard dood is is ie dood. Je kan er niks aan veranderen, maar ik zou me paard ook een minder bloedige dood ondergaan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:26

beantsje schreef:
ma_rie_tje schreef:
maar een goedslachthuis wijst de eigenaar er ook op dat er niks aan het paard mankeerd, en geeft de eigenaar het advies om het paard niet te slachten, maar om te verkopen.

Wat is dat voor kolder? Voor de gemiddelde eigenaar is het vaak een moeilijk proces van maanden of jaren voor je zo'n keuze maakt (als het geen spoedgeval is).
Ik zou het heel onprofessioneel vinden als de slager mij met Aileen toen zou hebben geadviseerd haar niet te slachten.

Inderdaad, heel knap als de slager met zijn helderziende oog kan zien dat het paard kerngezond is Nors opkijken . Fijn als je je paard dat misschien ernstige HKO oid heeft doorverkoopt, zodat iemand anders er dalijk mee naar de slager kan...

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:09

@ richtje: ik denk dat ik gewoon bij hem wil blijven en dat gewoon. lekker bij hem kan zitten gerust stellen tegen hem praten. Ik wil er ook geen spijt van hebben dat ik geen afscheid van hem heb kunnen nemen en bij hem had kunnen zijn als er iets met hem gebeurde!

ik denk dat als het onschuldig gebeurde dus hij dood ging in het weiland ofzo ik er misschien wel rust bij had als het een reden was dat hij ziek was ofzo natuurlijk niet als het gruwelijk was.

maar mijn paardje zal gewoon zijn hele leven bij me blijven en het gewoon gelukkig hebben;) het zal gewoon een verwend paardje worden:P

nee ik kan het gewoon niet over me hart halen om dat te doen, ik vind het gewoon oneervol tegenover het paard toe, maar dat heb ik al eerder gezegd.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:26

Ik zou mijn pony echt niet laten slachten als ze dood is. De gedachte dat ze dan bij iemand op z'n bord ligt, vind ik maar niks.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:28

jeetje kan jij niet lezen ofzo?
je paard hoeft dus niet op iemands bord te belanden..........*zucht*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:44

Ik laat mijn paard ook niet slachten als ie al dood is, dan is het nl niet meer nodig Haha!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:19

Mijn paard is ook levend al om op te vreten Haha! Dus waarom wachten tot ie dood is??? Clown

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:44

Op mijn vorige werk heb ik er een keer bijgestaan toen een paard een "spuitje" kreeg, zo verschrikkelijk!!! Dat paard heeft anderhalf uur lang gevochten...
Toen heb ik besloten mijn paard dat niet aan te doen als het zover komt.
Tenzij het natuurlijk zo is dat ze om wat voor reden dan ook de trailer nier meer op kan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:48

Ik heb er bijgestaan, was in 5 minuten gepiept. 1,5 uur is niet normaal hoor, dan is er echt iets niet goed gegaan.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:58

Ik heb mijn paard in laten slapen op de kliniek.
Ging heel erg rustig en er werd niet gevochten, leek juist wel of ze er juist vrede mee had.
Zo kon ik alle tijd nemen om afscheid te nemen en mocht overal bij blijven.
Deze manier is top!
Slachten zou ik echt niet kunnen.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:28

hmm... ik vind het totaal niet erg als andere mensen hun paard laten slachten, het is wat ze zelf willen doen en dan respecteer ik, alleen doe ik het zelf liever niet Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:38

Een gezond dier laten slachten vind ik ook zonde, maar dat vind ik ook van een gezonde koe, een varken, een kip.... ik zie ze nu eenmaal liever lopen dan op mijn bord liggen.
Ik trek daarin dus 1 lijn met paarden, daar zit voor mij eigenlijk geen verschil in.
Wanneer een dier echter "op" is, en verder leven niets meer is dan een lijdensweg zie ik het als mijn taak om het tot het einde op een goede manier te begeleiden. Je hebt jaren van dat paard genoten, dus help hem op een mooie manier uit te stappen.
Ik voel ook meer voor een spuitje, dieren ruiken de dood in een slachthuis zeggen ze wel eens... en om 1 de laatste minuten je paard met al die angst op te zadelen...?
Maar goed, met beide gevallen heb ik alleen ervaringen uit de tweede hand. Dus het blijft lastig, wat is het meest humaan?

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:39

ik vind allebei verschikkelijk..!
de vader van mijn vriend is slachter... ja eerst vond ik het wel apart maar nu valt het mee..

ik moet er zowizo niet aandenken dat een van mijn paarden dood gaan!!!

tsjah t is allebei even erg vind ik.. zou niet kunnen kiezen!!!

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:46

denk dat ik toch voor een spuitje zou gaan idd...

geen fijn gevoel als je paard daar zo hangt..

Naja de natuurlijke dood is mijn 1e keus...Knipoog

( met slachten heb ik geen problemen, alleen zou mijn eigen dieren er liever niet heensturen... klinkt gek!! maar het is zo.. )

het is gewooon een beroep slachten.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:47

Ik heb het zelf ook regelmatig van dichtbij meegemaakt. Realiseer je al je je paard een spuitje laat geven dat het voor jou een fijner idee is, maar voor het paard niet. het paard snapt hier niets van, merkt dat hij wegzakt en zal blijven vechten om overeind te komen. Hij voert dus letterlijk een doodsstrijd!! Naar de slacht klinkt erger, maar het paard merkt er niets van en het gaat heel snel, zonder strijd. Geloof me...ik dacht ook altijd dat het anders was

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:49

Dat is een goed punt Piecon....
Maar dan moet je er idd wel bij blijven, of iig controleren of alles correct verloopt denk ik. Je hoort nl wel eens rare dingen....