Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:00

Nu ik zet de paarden snachts in een dichte stal, das wel duidelijk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:00

Lunteren vandaag 9 schapen gedood. In eerste instantie 3 gedode schapen aangetroffen.
Vandaar 3 schapen op het kaartje.

Citaat:
Update:
Er zijn 9 schapen gedood

Lunteren
Gelderland
9-2-2024
In het buitengebied van Lunteren zijn vandaag 3 schapen gedood.
Veel sterkte voor de eigenaar.

Wolvenmeldpunt GW 31617018889
#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/DqrNAy ... tid=K35XfP

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:06

Zou me niets verbazen als dat dezelfde wolf/roedel is; aan elkaar grenzend gebied en het Wekeromse Zand schijnt al leeggegeten te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:24

De moeflons daar zijn al een tijdje op ja.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:48

Dat is de pest als de gemakkelijke prooien op zijn, het wild laten ze wel lopen.
Dan gaan ze voor het fastfood gebeuren en zullen ze dichter naar de mensen en stallen trekken.
Geen schapen meer in de wei, dan trekken we ze toch wel uit de stal.

In Wapse en Wapserveen en op andere plekken in Drenthe hebben koeien boeren al meegemaakt dat ze volwassen koeien pakken, maar ook jonge kalveren uit de iglo’s sleuren. En jongvee en pinken in de weide zijn daar ook niet veilig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:52

Ja het is vreselijk. Ik vraag me af of er nu ook meer gemeld wordt, of dat er ook echt veel meer aanvallen zijn dan bijvoorbeeld vorig jaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:53

Die jongen zijn groot. Jagen mee. Dus zal er denk ik ook wel meer aangevallen worden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:56

SusanH schreef:
Ja het is vreselijk. Ik vraag me af of er nu ook meer gemeld wordt, of dat er ook echt veel meer aanvallen zijn dan bijvoorbeeld vorig jaar.

Veel meer aanvallen. Namelijk veel meer wolven en meer in 2tal of groepsverband jagen plus nog minder wild dan vorig jaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:02

Plus dat ze misschien de eerste keer stroom krijgen. Er even vandaag blijven. Dan leren dat springen geen zeer doet. En ze kennen het trucje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:12

En voor wie nog in de sprookjes geloofd van een ezel is wel veilig voor wolven of een ezel beschermt de kudde wel hier onder een van de voorbeelden dat het dus niet zo werkt.
Weliswaar in Italië gebeurd. Maar de recente gevallen zijn legio.
Evenals aanvallen op kuddes met honden erbij en de ‘prettige’ foto’s van wat een kudde beschermingshond is geweest, ook genoeg van te vinden.
Citaat:
09-02-2024 Italië. "Angstaanjagend: wolven verscheuren drachtige ezel"

"Woede en angst in Isera"

<< Isera - In Trentino zijn het niet alleen beren die voor opschudding zorgen. Wolven, die in aantal toenemen en steeds minder bang zijn voor mensen, zijn ook een grote zorg voor de plattelandsbevolking van Trentino >> ( = Noord italië)

.
VERVOLG ARTIKEL VAN SÜDTIROL NEWS;

<< In Lenzima, een bergfractie van de gemeente Isera bij Rovereto, hebben minstens drie wolven een drachtige ezel verscheurd. Aangezien het zachtaardige en kalme dier tijdens de traditionele processie door het dorp de heilige St Lucia had vergezeld om cadeautjes te brengen aan de kinderen, zorgde haar wrede einde voor grote afschuw. Het trieste lot van de drachtige ezel is symptomatisch voor de angsten van de inwoners van Isera. Na verschillende waarnemingen van wolven in de buurt, wagen veel inwoners zich minder snel op het omliggende platteland.

.

Zoals het Trentino dagblad L'Adige meldt, heerst er woede en angst in Isera. Een paar dagen geleden viel in Lenzima, een bergfractie van de gemeente Isera bij Rovereto, een roedel wolven een omheining binnen waar de twee broers Mario en Simone Frisinghelli een kleine kudde van zes ezels hielden. De wolven - volgens de eerste onderzoeken waren er minstens drie roofdieren - vielen een drachtige ezel aan en verscheurden haar. Omdat de zachte en kalme ezel St Lucia had vergezeld in de traditionele processie door het dorp om cadeautjes naar de kinderen te brengen, veroorzaakte haar wrede einde een bijzonder grote schok.

.

"De aanwezigheid van grote carnivoren in de buurt van de huizen is beangstigend en baart ons zorgen. Dit is de eerste keer dat we aanvallen op vee registreren, maar wolven worden hier steeds vaker gezien. Als gevolg daarvan wagen sommige mensen zich niet meer op het platteland of in de bossen boven de dorpen," vertelt de burgemeester van Isera, Graziano Luzzi.

.

De aanval op de ezels gebeurde maandagnacht. "Mijn oma, die vlakbij de boerderij woont, hoorde schrapen en andere geluiden, maar omdat ze dacht dat het een drachtige merrie was die op het punt stond te bevallen, besteedde ze er geen aandacht aan. In plaats daarvan waren het de wolven die op onze dieren jaagden en de kleine ezel Santa Lucia, die vier maanden zwanger was, verscheurden. In dertig jaar werk is me zoiets nog nooit overkomen, maar nu de wolven voor de deur staan, moeten we ook met deze roofdieren rekening houden. Vergeet niet dat we de resten van vijf of zes herten onder het te maaien gras in de directe omgeving hebben gevonden, wat bewijst hoe sterk de aanwezigheid van deze roofdieren hier is," zegt Simone Frisinghelli.

.

"Om mijn dieren te beschermen, moet ik een elektrische afrastering plaatsen. In plaats van te betalen voor de schade die roofdieren aanrichten, zou de provincie een serieus roofdierbeheerprogramma moeten invoeren. Dan zouden we ons werk in alle rust kunnen doen. Er zijn nu te veel wolven. Ze vermenigvuldigen zich snel en worden meester van het land. Ze moeten worden verplaatst of verwijderd," zegt de ezeleigenaar.

.

Mario en Simone Frisinghelli staan niet alleen in hun zorgen. Sommige kleine boeren, die groenten verbouwen in de bergen boven de lagere Adigevallei, hun wijngaarden bewerken en runderen en kalveren fokken voor het vlees, hebben al "alleen" hun bijzonder afgelegen landgoederen of zelfs hun hele boerengemeenschap opgegeven. En ook de Alpiene landbouw lijdt onder de plaag van roofdieren.

.

Woede en angst nemen toe onder de plattelandsbevolking van Trentino. "Het beheer van grote carnivoren is niet de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Het enige wat we kunnen doen is ophelderen en voorkomen. We staan op een tweesprong. Of we bereiden ons voor op co-existentie door onze gewoonten te veranderen, of we doen iets om hun populatie te verminderen. De wolven tonen nauwelijks nog schuwheid. Dorpsbewoners zijn al wolven tegengekomen in de speeltuin van Lenzima of tijdens het uitlaten van hun hond. Ik herhaal mezelf. Uit angst om ze tegen te komen, zien steeds meer mensen af van wandelingen, niet alleen in de natuur, maar zelfs in de buurt van hun huis," luidt de alarmbel van Graziano Luzzi. De burgemeester van Isera roept de deelstaat Trentino op om snel in actie te komen.>> Vertaald met DeepL
.

Link naar artikel:
https://www.suedtirolnews.it/italien/er ... ige-eselin

Let op schokkende foto

Afbeelding

Bron wolven en Nederland.
https://www.facebook.com/share/p/o34kTX2brGKDNXTT/?
mibextid=K35XfP

Bron Suedtirolnees.it
https://www.suedtirolnews.it/italien/er ... ige-eselin

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:28

tienus63 schreef:
Zichtmelding Bellingwolde, ietwat nieuwe richting qua meldingen.

Citaat:
Bellingwolde
Groningen
9-2-2024
Tijdstip vd melding 10.40 uur.
Wolf gezien aan de Nieuweweg in Bellingwolde

[ [url=m/4kVaha.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/4n8mYf ... tid=K35XfP

Bah, dat is wel dichtbij nu.. zou dat dezelfde zijn die in stadskanaal was gezien?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:35

Was in Kootwijkerbroek ook raak vandaag. Weiland pal naast 80 km weg. Triest om te zien...

Nog schokkender vind ik dat slachtoffers bedreigd worden door pro-wolfers... heeft dat volk dan totaal geen empathisch vermogen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:39

Krijgen pro wolfers al deze plaatjes wel te zien? Dit is toch afschuwelijk. Ik snap niet dat je daar makkelijk overheen stapt. Waarom heeft een wolf meer rechten dan een ander dier?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 19:46

Fitzroy schreef:
Krijgen pro wolfers al deze plaatjes wel te zien? Dit is toch afschuwelijk. Ik snap niet dat je daar makkelijk overheen stapt. Waarom heeft een wolf meer rechten dan een ander dier?

Hoeveel tijd heb je?

Jouw dier, jij moet kosten maken.
Schaap wordt toch geslacht.
Wolfwerend hekwerk neerzetten.
Kbh nemen.
Verantwoordelijkheid nemen, jouw dier.
Roodkapje.
De experts zeggen

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

-O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:49

Dat snap ik allemaal wel, maar de foto’s doen een normaal mens toch wat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:50

Nee want dat is de boeren hun schuld en boeren doen niks om het te voorkomen....

Burgers in het buitengebied bestaan ook niet overigens....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:55

Er mist nog 1 belangrijke Onali.

“Dat is de natuur, prachtig”

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:12

Volgens mij was het vorig jaar om deze tijd ook steeds raak met aanvallen. Inderdaad de jonge wolven die gaan jagen, was toen de uitleg. Wellicht zijn het er nu meer maar er zijn natuurlijk ook veel meer wolven.

Afschuwelijk die aantallen, dagelijks.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 20:21

Sanet schreef:
Er mist nog 1 belangrijke Onali.

“Dat is de natuur, prachtig”

Oh ja!

De wolf hoort hier
In het buitenland gaat het ook goed/ leven ze al jaren met de wolf
Ezel nemen (gaan net zo dood als de rest)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:29

Zichtmeldingen regio Hoogeveen.

Bij Anholt, tussen Pesse en Gijsselte en bij Tiendeveen zijn wolven gespot.

Citaat:
9 februari 2024

Waarschuwing!

Er is een wolf actief in Anholt, gemeente de Wolden, provincie Drenthe.

Ook in Tiendeveen, gemeente Hoogeveen, provincie Drenthe is in het bos bij de golfbaan een wolf gezien!

Mensen pas op uw dieren! En op u zelf natuurlijk!

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding
Afbeelding
Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/mRAtEc ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:45

Of de wolven waren hier eerder dan ons, wij wonen in hun gebied..

Ik zal eens op stal vragen, maar volgens mij hebben ze de wolf nog niet op bezoek gehad. Ik sta op een melkveehouderij in Wapserveen. Het jongvee staat binnen iig. Volgens mij zijn er wel schapen van de achterburen gepakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:54

Die wolvin Naya is bij ons achter de schuur langs gelopen.
Ooit is er een kaartje gepubliceerd waar haar route op de zien was.
Ze heeft toen 600 meter verderop schapen gepakt.
Begin ‘19 liep er een wolf door onze tuin. Toenmalige hond van ons was woest.
In nabije omgeving zijn af en toe schapen de klos dankzij een voorbijtrekkende wolf. Ieder voorjaar is het eigenlijk wel raak. Periode maart -mei en daarna is het stil met meldingen.
Wel sporen en afgelopen april dus dat Friese paard wat gewond is geraakt door een wolf.
Weleens sporen gezien in het bos.
Vooralsnog nog geen vaste wolf of wolven in het bos.
Er lopen tegenwoordig veel minder schapen in mijn directe omgeving.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:07

Jan loos alias Welkom wolf doet verslag van zijn bevindingen. 4 mannelijke wolven vermist en alleen zijn Emma is nog gevestigd boven Antwerpen.
Die vermissing is mij wel duidelijk. Evenals de andere roedelgenoten kunnen ze wel doodgereden zijn en niet gemeld want doe je dat dan loop je risico op strafrechtelijke vervolging aangeklaagd door onze #wolvenwappies "vrienden".

HARD-TO-GET OF BERMUDADRIEHOEK VOOR WOLVEN ?

Meer wolf op Welkom Wolf en www.welkomwolf.be

Samen eten van een dode koe, haar meetronen naar een vers schaap, het lijkt allemaal weinig indruk te maken op wolvin Emma, die nu bijna een jaar gevestigd is ten noorden van Antwerpen. Uit DNA-onderzoek van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) blijkt dat begin oktober én begin december 2023 twee verschillende mannetjeswolven kortstondig verbleven in het territorium van Emma. Geen van beide mannetjes kon haar echter verleiden tot een langdurige romance, want het staat vast dat beide dieren inmiddels niet meer aanwezig zijn. Spoorloos. Verdwenen als sneeuw voor de zon.

Is Emma werkelijk zo hard-tot-get en worden de afgewezen mannetjes straks nog via hun DNA gemeld elders in België of in het buitenland? Of is er toch meer aan de hand en is de regio van Kalmthout-Wuustwezel echt een Bermuda-driehoek voor wolven? In 2021 en 2022 bleven twee andere mannetjes ook al spoorloos in dezelfde regio nadat ze aanstalten maakten om zich te vestigen; daarvan werd nooit nog iets vernomen. Voorlopig zijn alle pistes open; de toekomst zal het wellicht uitwijzen.

https://www.facebook.com/share/p/aVzBpvLChtFfBqxR/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:07

Bokt lijstje, euh wolven lijstje.

Periode is 28 dagen.

Als ik de vermiste schapen ook als dood meetel, ieder dag ruim 10 schapen vermoord.
Citaat:
9 februari 2024/BIJ12 soortuitslagen
Het gaat om de resultaten van 13 december 2023 tot 9 januari 2024. Bij dit onderzoek zijn de verzamelde DNA-monsters geanalyseerd op de aanwezigheid van DNA van een wolf.
Deze uitslagen gaan dus over 27 dagen!

Aantal gedode schapen 240 / wolf
Aantal gewonde schapen 63 / wolf
Aantal geëuthanaseerde schapen 7
Aantal vermiste schapen 51

1 schaap gedood door hond
1 schaap gedood door Goud Jakhals

Geit en mini paard gedood door wolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/5syvBM ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:16

De kaartjes bij onderstaande bericht geven een goed overzicht van de aanvallen in de afgelopen week verspreid over Nederland.

Citaat:
Aanvallen per dag staan in dit lijstje:

Bij12 update 09.02.2024

Nieuwe meldingen vermoedelijke wolvenschade 01.02. tot 08.02.2024

8-2-2024 Ede, Gelderland Scha(a)p(en)

8-2-2024 Otterlo, Gelderland Scha(a)p(en)

8-2-2024 Nunspeet, Gelderland Scha(a)p(en)

7-2-2024 Doornspijk, Gelderland Scha(a)p(en)

7-2-2024 Wolfheze, Gelderland Rund(eren)

7-2-2024 Ermelo, Gelderland Scha(a)p(en)

7-2-2024 Haule, Fryslân Scha(a)p(en)

7-2-2024 Doornspijk, Gelderland Scha(a)p(en)

7-2-2024 Haulerwijk Fryslân Scha(a)p(en)

6-2-2024 Renswoude Utrecht Paard(en)

6-2-2024 Kootwijkerbroek Gelderland Scha(a)p(en)

6-2-2024 Doornspijk Gelderland Scha(a)p(en)

6-2-2024 Ermelo Gelderland Scha(a)p(en)

5-2-2024 Ermelo Gelderland Scha(a)p(en)

5-2-2024 Doornspijk Gelderland Scha(a)p(en)

5-2-2024 Doorn Utrecht Scha(a)p(en)

4-2-2024 Wapse Drenthe Scha(a)p(en)

4-2-2024 Putten Gelderland Scha(a)p(en)

4-2-2024 Doornspijk Gelderland Scha(a)p(en)

3-2-2024 Doornspijk Gelderland Scha(a)p(en)

3-2-2024 Harskamp Gelderland Scha(a)p(en)

3-2-2024 Nunspeet Gelderland Scha(a)p(en)

3-2-2024 Vinkega Drenthe Scha(a)p(en)

3-2-2024 Waspersveen, Drenthe, Scha(a)p(en)

2-2-2024 Jubbega, Fryslân, Scha(a)p(en)

1-2-2024 Steggerda, Fryslân, Scha(a)p(en)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron Nowolves Benelux