Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:05

Ik meld me ook! Sinds een paar weken de knoop doorgehakt om onze huidige pony te verkopen(lang verhaal kort, pony is van mij en van mijn dochter maar mijn dochter heeft dagelijks ruzie en ze komen niet tot elkaar, de band die ik wel heb met hem heeft zij totaal niet. Het is onze gezinspony waarbij dochter veel fanatieker rijd als ik dus het moet juist voor haar kloppen)

Maar goed, ondertussen bij wat paarden wezen kijken, naar veel geinfomeerd etc maar men wat een hoop "troep" voor veel te veel geld :o
Heel veel import(en dan vaag zijn waar het vandaan komt of gewoon niet vermelden in advertentie), paarden met een bemerking voor veel te veel geld(of is het tegenwoordig normaal om voor een 3/4 jarig groene of net zadelmakke KWPN-er met echt geen bijzonder extrieur of gangen 10K te vragen die op de foto spat heeft?)
Ondertussen is kind verliefd op een pony van 1.52 alleen die is qua bouw(zit flinke scheut Arab door, is NRPS) niet geschikt is voor een volwassen vrouw van 72kg en 174 lang :') Dus die valt af helaas. Qua rijden hadden ze wel echt een leuke klik!

Maar zo moeilijk moet zou het toch niet moeten zijn?
We zoeken een leuke basis e-pony/klein paard. Mag zelfs groen zijn. Hoe kleiner hoe steviger gebouwd :+ , al pas ik bv prima op de New Forest van 1,51 van kennisen. Die NRPS-er was echt gewoon te iel.
Voorkeur voor ruin maar niet te boze merrie ook geen probleem, geen voorkeur voor kleur. Sterker nog ik ben denk ik een van de weinige die juist snel naar bv een schimmel trekt :Y)
Ook geen voorkeur voor ras, het moet uiteindelijk ergens eens een keer een leuke dressuurproef kunnen lopen maar ik weet dat elk gezond paard met de juiste training echt wel M/Z dressuur moet halen(ik reed zelf Z1 met een korte pootjes fjord :)) ). En nee ik verwacht geen GP ooit te gaan rijden, dus de beloftes voor de toekomst die sla ik direct al over :D
1 echte harde eis, geen debiel die zo ril is dat ie van elke zandkorrel aan de andere kant van de rijbaan staat, na een Gribaldi x Jazz ervaring sla ik die graag over := Daar was je met elke rit weer blij als je er weer heelhuids vanaf kwam.... Toen was dat spannend, kicken en leuk, ondertussen ouder/iets wijzer en zuiniger op mn lijf en hoeft dat niet meer zo :')
Budget 7500(dat zou toch moeten lukken denk je) en toch is die prijsklasse blijkbaar echt bizar lastig -O-

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:08

Connemara? Is dat wat voor je? Zijn super leuk en lieve ponies vaak.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:00

dieseltje09 schreef:
Ik meld me ook! Sinds een paar weken de knoop doorgehakt om onze huidige pony te verkopen(lang verhaal kort, pony is van mij en van mijn dochter maar mijn dochter heeft dagelijks ruzie en ze komen niet tot elkaar, de band die ik wel heb met hem heeft zij totaal niet. Het is onze gezinspony waarbij dochter veel fanatieker rijd als ik dus het moet juist voor haar kloppen)

Maar goed, ondertussen bij wat paarden wezen kijken, naar veel geinfomeerd etc maar men wat een hoop "troep" voor veel te veel geld :o
Heel veel import(en dan vaag zijn waar het vandaan komt of gewoon niet vermelden in advertentie), paarden met een bemerking voor veel te veel geld(of is het tegenwoordig normaal om voor een 3/4 jarig groene of net zadelmakke KWPN-er met echt geen bijzonder extrieur of gangen 10K te vragen die op de foto spat heeft?)
Ondertussen is kind verliefd op een pony van 1.52 alleen die is qua bouw(zit flinke scheut Arab door, is NRPS) niet geschikt is voor een volwassen vrouw van 72kg en 174 lang :') Dus die valt af helaas. Qua rijden hadden ze wel echt een leuke klik!

Maar zo moeilijk moet zou het toch niet moeten zijn?
We zoeken een leuke basis e-pony/klein paard. Mag zelfs groen zijn. Hoe kleiner hoe steviger gebouwd :+ , al pas ik bv prima op de New Forest van 1,51 van kennisen. Die NRPS-er was echt gewoon te iel.
Voorkeur voor ruin maar niet te boze merrie ook geen probleem, geen voorkeur voor kleur. Sterker nog ik ben denk ik een van de weinige die juist snel naar bv een schimmel trekt :Y)
Ook geen voorkeur voor ras, het moet uiteindelijk ergens eens een keer een leuke dressuurproef kunnen lopen maar ik weet dat elk gezond paard met de juiste training echt wel M/Z dressuur moet halen(ik reed zelf Z1 met een korte pootjes fjord :)) ). En nee ik verwacht geen GP ooit te gaan rijden, dus de beloftes voor de toekomst die sla ik direct al over :D
1 echte harde eis, geen debiel die zo ril is dat ie van elke zandkorrel aan de andere kant van de rijbaan staat, na een Gribaldi x Jazz ervaring sla ik die graag over := Daar was je met elke rit weer blij als je er weer heelhuids vanaf kwam.... Toen was dat spannend, kicken en leuk, ondertussen ouder/iets wijzer en zuiniger op mn lijf en hoeft dat niet meer zo :')
Budget 7500(dat zou toch moeten lukken denk je) en toch is die prijsklasse blijkbaar echt bizar lastig -O-

Moderatoropmerking:
verwijderd ivm niet voldoen aan regels OP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:08

Oehlala, hoe was je bezichtiging?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:56

Even voor het perspectief van iemand die net aan de andere kant staat inmiddels. Heb in januari een nieuwe gekocht dus het hele verhaal ook recent doorlopen.

Ja, het was even flink schrikken. Mijn eerste paard (uiteindelijk Z2 en L eventing) kocht ik zadelmak voor 1700 euro. De 2e als 2,5 jarige voor 3.500 euro. En toen ik nu ging zoeken voor een jonge allrouder .... minimaal 10.000... oke slik
Ga ik het doen? is het me dat waard?
Maar de markt is gewoon de markt en dus doe je het wél of niét (en wacht)
Dus met mezelf een budget afgesproken naar waarde en wat ik beschikbaar had. Tussen 8.5 en 14.000 voor een 2,5 - 5 jarige functioneel gezond. Een chip is voor mij niet meteen een no-go (want anders mocht ik er nog wel 5.000 bij optellen. Ik was best bereid er zelf het werk in te steken.

Heb ik ze goedkoper gevonden? Nee. Zou ik iemand met dezelfde basis ambities een lager budget aanraden? Zeker niet.
Alles wat onder of net rond de 10 zat was of heel jong, of heel klein (1.60 of kleiner), of een bemerking die net over het randje ging, of echt een beperkte beweger. (en dan wil ik er voornamelijk fijn B/L eventing mee rijden en Z dressuur en dat kan bijna ieder paard)

Dus ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een kleintje van 6 zonder veel ervaring mét een (acceptabele) bemerking. Meer richting de 15 dan richting de 10. Haar werkwillige karakter heeft zeker meegespeeld in die prijs. Ik heb sindsdien de markt nog wel wat in de gaten gehouden maar ik geloof niet dat het sindsdien goedkoper had kunnen uitkomen.
Maar dan heb ik dus wel precies waar ik van droomde en geen seconde spijt gehad. Ik ben blij dat ik gewoon realistisch geweest ben.
De enige manier om wat goedkoper uit te zijn geweest was er één te kopen die nog niet of nog maar net zadelmak was geweest en het zelf te doen. Een andere optie was er niet. En daar ben ik dan net niet tegenaan gelopen dit keer.

Kleine sidenote: wat een nachtmerrie trouwens weer als je een allrounder zoekt. Bij 90% van de dressuurpaarden aanbieders wordt je nog net niet geblokkeerd als je vraagt of ze het paard ooit eens hebben laten vrij springen of dat alsnog eens zouden willen laten doen. }:0 Het is dus weer een springen gefokt paard geworden terwijl het mij echt worst zou zijn....

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:29

pol013 schreef:
Kleine sidenote: wat een nachtmerrie trouwens weer als je een allrounder zoekt. Bij 90% van de dressuurpaarden aanbieders wordt je nog net niet geblokkeerd als je vraagt of ze het paard ooit eens hebben laten vrij springen of dat alsnog eens zouden willen laten doen. }:0 Het is dus weer een springen gefokt paard geworden terwijl het mij echt worst zou zijn....

Herkenbaar.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:40

Ik lees stilletjes mee. Niet op zoek maar een oudje staan en de ander op rust met peesblessure.

Als ik zo om mij heen hoor hoeveel men per maand achteruit gaat denk ik dat de prijzen nog wel eens kunnen gaan zakken over een paar weken of maanden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:34

Op Facebook zag ik iemand die op zoek is naar een jong, groot springpaard minimaal B springen. Budget 25k. Blijkbaar zijn dat volgens sommigen wel normale prijzen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:48

Nou, een clubgenoot zocht een jong, knap, gezond paard die in dressuur en eventing wel een beetje te blits kon maken. Eventing bevestigd (BB/B)en voor dressuur ook een fijne beweger (net iets meer dan een gemiddeld springpaard) en moest een beetje maat hebben. Ik heb maanden met haar meegekeken maar die kwamen we inderdaad niet onder de 20k tegen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:14

pol013 schreef:
Even voor het perspectief van iemand die net aan de andere kant staat inmiddels. Heb in januari een nieuwe gekocht dus het hele verhaal ook recent doorlopen.

Ja, het was even flink schrikken. Mijn eerste paard (uiteindelijk Z2 en L eventing) kocht ik zadelmak voor 1700 euro. De 2e als 2,5 jarige voor 3.500 euro. En toen ik nu ging zoeken voor een jonge allrouder .... minimaal 10.000... oke slik
Ga ik het doen? is het me dat waard?
Maar de markt is gewoon de markt en dus doe je het wél of niét (en wacht)
Dus met mezelf een budget afgesproken naar waarde en wat ik beschikbaar had. Tussen 8.5 en 14.000 voor een 2,5 - 5 jarige functioneel gezond. Een chip is voor mij niet meteen een no-go (want anders mocht ik er nog wel 5.000 bij optellen. Ik was best bereid er zelf het werk in te steken.

Heb ik ze goedkoper gevonden? Nee. Zou ik iemand met dezelfde basis ambities een lager budget aanraden? Zeker niet.
Alles wat onder of net rond de 10 zat was of heel jong, of heel klein (1.60 of kleiner), of een bemerking die net over het randje ging, of echt een beperkte beweger. (en dan wil ik er voornamelijk fijn B/L eventing mee rijden en Z dressuur en dat kan bijna ieder paard)

Dus ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een kleintje van 6 zonder veel ervaring mét een (acceptabele) bemerking. Meer richting de 15 dan richting de 10. Haar werkwillige karakter heeft zeker meegespeeld in die prijs. Ik heb sindsdien de markt nog wel wat in de gaten gehouden maar ik geloof niet dat het sindsdien goedkoper had kunnen uitkomen.
Maar dan heb ik dus wel precies waar ik van droomde en geen seconde spijt gehad. Ik ben blij dat ik gewoon realistisch geweest ben.
De enige manier om wat goedkoper uit te zijn geweest was er één te kopen die nog niet of nog maar net zadelmak was geweest en het zelf te doen. Een andere optie was er niet. En daar ben ik dan net niet tegenaan gelopen dit keer.

Wat leuk om te lezen! Fotoos??? Wat voor bloed is het geworden?

Ongepland ga ik eigenlijk op zoek naar iets vergelijkbaars. Plan was eigenlijk om zelf een volgend paard te fokken, maar dat is jammerlijk mislukt. De mislukking heeft helaas wel een enorme krater aan DA kosten in mijn budget geslagen. Ik ga heel rustig op zoek. Als ik dit jaar nog slaag dan liefst iets tussen de 2,5 en 3 jaar en tot max 10K. Maar hoop eigenlijk volgend voorjaar iets vanaf bijna 3 tot 4 jaar te vinden en dan is het budget omdat ik een winter lang geen hoge stallingkosten heb gehad weer een stukje hoger. Van onbeleerd tot net zadelmak. Allround idd voor zowel een leuke dressuurproef, leuk parcoursje en leuk crossje. Hoeft geen bewegingswonder te zijn, gewoon correct en ik raak ook niet in de war van een chipje op een gunstige plek. Maar goed, nu nog niet actief op zoek, kijk af en toe op sporthorses, maar eigenlijk gewoon liever volgend voorjaar een leuke groene waar ik dan mee aan de slag kan.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:52

Na 24 jaar te hebbem gedroomt lijkt het toch werkelijkheid te worden.
Ja, het wordt eerst nog als een bezetene doorsparen. En ik hoop dat de markt tegen die tijd (met een jaartje) weer wat normaler is.

Waar ik naar opzoek zal zijn is een 'gewone' recreatief gereden paardje waar ik zelf lekker mee kan tuttelen. Grote Epony of paard.

Als ik het hier zo hoor, qua prijzen, is het wel even slikken
Wat zijn jullie ervaringen nu met een 'gewoon recreatiepaard' qua prijs?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:46

julya schreef:
Ja, het wordt eerst nog als een bezetene doorsparen. En ik hoop dat de markt tegen die tijd (met een jaartje) weer wat normaler is.

Waar ik naar opzoek zal zijn is een 'gewone' recreatief gereden paardje waar ik zelf lekker mee kan tuttelen. Grote Epony of paard.

Ehm, het is jouw keuze om een prijs te betalen, hè.

Met auto's is het nauwelijks beter.
Maar als je goed zoekt en weet waar je over praat is er zowel in paardenland als in autoland best wat betaalbaars te vinden.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:10

Toch altijd leuk om de verhalen van iedereen te lezen, ook al zitten er minder toffe ervaringen bij.

Wat betreft de pony met de schoft verkalking, zeker nadat je al zoveel financiele pech hebt gehad, snap ik echt wel dat je die hebt terug gebracht. Durf je de zoektocht nog opnieuw aan?

Ikzelf ga morgen naar de 3de kijken.
Deze zou al wat spring en eventing ervaring moeten hebben, dus ben benieuwd hoe die met het test rijden gaat zijn. Wel aan de hogere kant van mijn zoekopdracht qua leeftijd, maar ik settel liever voor een paardje van 10 met wat ervaring dan een 8 jarige groene. Hopelijk is het wat.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:15

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de aanwijzingen die in de OpeningsPost staan.
Laatst bijgewerkt door balance op 11-09-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan aanwijzingen OP

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:58

Weer een foto'tje van de fokker gekregen, plus een cadeautje ...

Halster met Mc Dreamy erop, omdat ik elke keer smelt als ze mij een foto stuurt hihi zo schattig <3

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:55

Ohhh wat schattig Spookje , ik snap dat je daardoor smelt <3

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:07

Leuke update Spookje.

Ik ben vanavond bij het paardje wezen kijken en ben er erg enthousiast over. Zit nog wel wat werk in qua tempo controle bij de hindernissen, maar rijdt verder erg lekker, springt goed en past qua type en uitstraling zeker bij me. Nu hopen dat mijn mede koopster en beste vriendin ook een klik heeft :D (die kon vandaag helaas niet meer door vakantie maar is natuurlijk gespamd met video materiaal haha)

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:23

Ja zo schattig *smelt* haha!

@ LuffB, oeh! Klinkt als een match, gaat ze zelf ook nog proberen?, en een paard zal je altijd naar je eigen hand moeten zetten, en oefening baard kunst niet :))

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:33

yes, haar eerste keer kijken wordt ''onze'' 2de bezichtiging. HAha, ja ik verwacht zeker niet dat ik na 30 minuten rijden alle knopjes heb gevonden en het paard gelijk helemaal op me afgestemd is. Was ook een fijne verkoper, ik kon wat dingetjes uitproberen en hier en daar gaf hij nog een tip hoe hij het aanpakte als hij hem reed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:37

@oji:

Afbeelding

Meer eventing bloed dan dat ik perse zocht: een Herald3. Is eigenlijk meer toeval dan iets anders want van mij had het dus ook dressuurbloed mogen zijn maarja.
Ze had nog geen cross ervaring, alleen BB springen, maar dat zijn we nu op aan het halen zoals je ziet.
Ik liep er eigenlijk tegenaan bij mijn instructeur toen de aankoop van een andere net die avond afgeketst was en ik knijp me nog iedere dag in de handjes met haar. Ik heb echt al eerder leuke paarden gehad maar dit is de jackpot.
Heb dus ook geleerd dat je blijkbaar soms wel op een ruiter/handelaar kunt vertrouwen als ze zeggen: 'misschien heb ik de perfecte voor je staan'.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:24

Nou dan gaat het ineens snel.. waar ik een paar dagen geleden nog aan het mopperen ben hoe het gaat sta je in het weekend ineens in een weiland tussen de jonge dieren en ga je naar huis met de optie op koop na goedkeuren :+

En ook nog eens met iets wat dan weer niet helemaal hadden verwacht:
Een appaloosa maar dan zonder stippen := Het is geworden een donkerbruine ruin van 1.58 hoog, 3 jaar, zo groen als het gras waar die op loopt. _/-\o_
Máár wel voor normaal geld, en redelijk barok gebouwd :D

Woensdag komt de veearts, gezien hij echt bar weinig kent zal het meer een check zijn als een echte keuring. Een buigproef zie ik niet gebeuren met dat dier :')

Nu nog een fatsoenlijke naam verzinnen voor het dier, hij heet nu Nico >;)

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:07

dieseltje09 schreef:
Nou dan gaat het ineens snel.. waar ik een paar dagen geleden nog aan het mopperen ben hoe het gaat sta je in het weekend ineens in een weiland tussen de jonge dieren en ga je naar huis met de optie op koop na goedkeuren :+

En ook nog eens met iets wat dan weer niet helemaal hadden verwacht:
Een appaloosa maar dan zonder stippen := Het is geworden een donkerbruine ruin van 1.58 hoog, 3 jaar, zo groen als het gras waar die op loopt. _/-\o_
Máár wel voor normaal geld, en redelijk barok gebouwd :D

Woensdag komt de veearts, gezien hij echt bar weinig kent zal het meer een check zijn als een echte keuring. Een buigproef zie ik niet gebeuren met dat dier :')

Nu nog een fatsoenlijke naam verzinnen voor het dier, hij heet nu Nico >;)

Oh wel heel leuk dieseltje! Ik zat ook steeds te kijken naar de appaloosa's gewoon omdat ze zo slim en eigenwijs zijn, maar ook leuk kleurtje!. Officieel haflinger aan het zoeken

En de naam komt altijd wel met het als je hem kent denk ik dan :D wat bij ze past... bij mij is het ook altijd een bijnaam, noortje hete spook, en ze reageerde niet op noor, maar op spook _O-

En ik zocht ook echt, en een harde eis!! 6 jaar... 1.55 minimaal, bereden, wat werk geen probleem..
Kom je aan bij een 3maanden oud veulen die wel groot gaat worden (vader nachtwind 1.57, moeder fokt groot)... uhjj nee niet in de planning... maar paard kiest jou uiteindelijk, en ik zag hem voorbij komen als je eenmaal iets ziet, en alles zit goed... tsja, heb ook wel een echt uitzonderlijk fijne fokker! En tsja als dan alles goed is, hellemaal een eigenaar/handelaar/fokker die hun paarden goed terecht willen laten komen, dan heb je de jackpot natuurlijk! :j

@ LuffB, oh fijn dat daar ook tijd voor is.. niet oh sorry de volgende wilt hem meteen meenemen! Pfff ... ben benieuwd wat het gaat worden, en een fofo'tje dan he als het wat wordt! :Y)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:28

leuk dier Pol! Heel veel plezier ermee.
En inderdaad, sommige mensen zijn nog wel gewoon net zo recht doorzee als je zelf bent

@Dieseltje; iets heel anders dan je zocht, maar wel iets waar je verliefd op bent geworden. Ik hoop dat de keuring/ check in orde is en je hem lekker mee kan nemen.

@spookje; het is bij mij heel simpel, kan ik geen 2de keer kijken, dan is het niet mijn paard.
Er zijn genoeg leuke dieren, het thema verliefd ken ik niet zo goed en ik heb alle tijd van de wereld.
(daarbij gezegd hebbende, als vriendin deze toch niet bij haar vind passen of deze toch tussendoor verkocht wordt baal ik zeker wel haha).

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:32

julya schreef:

Een "gewoon recreatiepaard" moet vaak twee dingen zijn. Gezond en braaf. Met braaf bedoel ik dan: door een gemiddelde amateur te rijden, verkeersmak, braaf op vreemd terrein. Nuchter genoeg om alleen mee naar buiten te gaan, is dat bijvoorbeeld een eis voor je? En met gezond bedoel ik: jong genoeg dat hij nog een tijdje mee kan onder het zadel en dat hij allround gereden kan worden, niet blessuregevoelig is en niet altijd fanatiek dressuurmatig getraind moet worden om 'goed' te blijven.

Zowel gezond als braaf kost geld. Dus ik zou niet per se verwachten dat een 'gewoon recreatiepaard' goedkoper gaat zijn dan een 'basis sportpaard', voor zover er al objectieve verschillen zouden zijn hiertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:11

Ik zie toch wel verschil. Je hebt veel brave recreatiepaarden te koop waar je dressuurmatig niet veel mee kunt. Gewoon omdat ze niet lekker gebouwd zijn, ouder zijn of vanwege een lichte bemerking. Een sportpaard daar zit vaak meer in en daar kun je vaak meer kanten mee op. Dat zijn vaak kwalitatief beter gefokte paarden. En daar hangt een prijskaartje aan.