Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:06

Die 2 doodgereden paarden op de A50 afgelopen nacht....was dat ook in wolven gebied?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:26

mysa schreef:
Tussen Veenweg en Grensweg, zegt men.

Oh bah, daar woont een vriend van mijn zoon en die heeft schapen.
Nog verder niks gehoord.

dierenfan schreef:
Die 2 doodgereden paarden op de A50 afgelopen nacht....was dat ook in wolven gebied?

Waar was dat?

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:34

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:51

Wat verdrietig.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:15

Oakland1990 schreef:
[ [url=m/YwI0AA.png]Afbeelding[/url] ]

Je zou ook een andere conclusie kunnen trekken: dat wolven zich hechten aan bekenden, of dat nou wolven of mensen zijn. Maar net wie hen opgevoed heeft dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:18

josien_m_ schreef:
Oakland1990 schreef:

Je zou ook een andere conclusie kunnen trekken: dat wolven zich hechten aan bekenden, of dat nou wolven of mensen zijn. Maar net wie hen opgevoed heeft dus.

Ja dat is toch precies wat een waakhond ook doet?
Die hecht zich aan zijn roedel, dat kunnen honden zijn waar hij mee opgroeit, maar ook mensen en bijvoorbeeld paarden.
Maar als een ander op zijn territorium komt is het foute boel. Want hij verdedigt zijn plek en roedel.
Dus de wandelaar lekker op de Veluwe is foute boel, of in de wei waar hij op schapen jaagt want die kent hij niet.
Dit stukje bewijst daarmee toch dan ze wel aanvallen als het ze uitkomt?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:45

DuoPenotti schreef:
Dus...de wolf bijt vreemden en valt aan?

Dat maak ik dus op uit de tekst. Zoals onze waakhonden ook doen, maar niet naar de baas.
Ik begrijp dus niet wat de kop van het artikel met de tekst te maken heeft en wat de schrijver ermee wil zeggen.

juist , nutteloos artikel eigenlijk

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:53

Het stuk bewijst niet direct veel maar is zeker niet nutteloos! Alle nieuwe kennis en inzichten leiden tot nieuw gedrag. Ook bij mensen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:04

josien_m_ schreef:
Oakland1990 schreef:

Roedel is een gezin, dat die zich aan elkaar hechten is zowel logisch als noodzakelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:07

Glen Lelieveld is woedend op een stel andere wolvenliefhebbers die wel erg dicht bij de wolf komen op het park de Hoge Veluwe. Maar Jakob Leidekker van de hoge Veluwe heeft een hele andere verklaring. Volgens hem is het juist de wolf die de bezoekers op zoekt.

Gezien de de eerdere leugens van Glenn Liegeveld. Lijkt me toch wel dat Jakob Leidekker het bij het rechte eind heeft. Probeer maar eens welk ander schuw dier zo dichtbij te benaderen. Maar ik snap dat Glenn zijn oogappeltje het handje boven hetd hoofd wil houden.

Neemt natuurlijk niet weg dat al dat wolventoerisme onwenselijk is. Vooral leuk om te zien hoe de wolvenliefhebbers nu elkaar bevechten. Lijken zelf bijna wel wolven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:13

Loretta schreef:
Glen Lelieveld is woedend op een stel andere wolvenliefhebbers die wel erg dicht bij de wolf komen op het park de Hoge Veluwe. Maar Jakob Leidekker van de hoge Veluwe heeft een hele andere verklaring. Volgens hem is het juist de wolf die de bezoekers op zoekt.

Gezien de de eerdere leugens van Glenn Liegeveld. Lijkt me toch wel dat Jakob Leidekker het bij het rechte eind heeft. Probeer maar eens welk ander schuw dier zo dichtbij te benaderen. Maar ik snap dat Glenn zijn oogappeltje het handje boven hetd hoofd wil houden.

Neemt natuurlijk niet weg dat al dat wolventoerisme onwenselijk is. Vooral leuk om te zien hoe de wolvenliefhebbers nu elkaar bevechten. Lijken zelf bijna wel wolven.

Vervelender is dat als onder zulke omstandigheden wolf tandjes in mens zet dier alsnog beschermd blijft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:24

tamary schreef:
Loretta schreef:

Vervelender is dat als onder zulke omstandigheden wolf tandjes in mens zet dier alsnog beschermd blijft.

Glenn Liegeveld is een goede advocaat van de duivel. Hij is hier gewoon een probleemwolf aan het vrij pleiten.
Ik kan geen schuw dier zo dichtbij benaderen. Zelfs de kat van de buren is schuwer dan deze wolven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:29

Mwa hebben jullie het filmpje gezien? Ik ben er woest over. Dergelijke "natuurhelden" hebben al eerder veel te dicht bij de herten gefilmd en verstoord en daardoor deels het vrij rondstruinen verboden laten worden. En nu zie je ze steeds dichtbij meelopen camera verplaatsen meelopen enz achter de wolf aan. Veel te dichtbij. Dat is niet de bedoeling bij de herten, zwijnen, reeen en ook niet met wolven. Laat die dieren met rust, zo wennen ze aan mensen ook nog.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:44

karuna schreef:
Mwa hebben jullie het filmpje gezien? Ik ben er woest over. Dergelijke "natuurhelden" hebben al eerder veel te dicht bij de herten gefilmd en verstoord en daardoor deels het vrij rondstruinen verboden laten worden. En nu zie je ze steeds dichtbij meelopen camera verplaatsen meelopen enz achter de wolf aan. Veel te dichtbij. Dat is niet de bedoeling bij de herten, zwijnen, reeen en ook niet met wolven. Laat die dieren met rust, zo wennen ze aan mensen ook nog.

Ik praat dat zeker niet goed. Ik ben ook helemaal geen voorstander van het wolventoerisme. En wat deze mensen doen is ook niet goed. Alleen vind ik het vreemd dat dit mogelijk is. Als een dier schuw is kom je er echt niet zo dicht in de buurt.

Er is ons toch in het begin verteld door Glenn Liegeveld dat het heel moeilijk was om een wolf te zien te krijgen. Dat hij maakte dat hij weg kwam nog voor dat jij hem zag. Nou, hier zie je dus hoe schuw hij is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:16

Die andere mafkees. Jantje Loos schrijft zelf een natuurfotowedstrijd uit.

https://m.facebook.com/groups/mooieluch ... 479251000/

Tja, wat moet je hier nu van denken? Gooit Glenn Liegeveld alvast zijn eigen supporters onder de bus omdat hij ziet dat ongelukken met zijn oogappeltje nu heel dichtbij zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:34

Dat je ze zo dicht kan benaderen doet mij dan toch weer denken aan het "uitgezet-verhaal", zoals iemand hierboven al zegt, ik kan de kat van de buren amper op 20m naderen.

Was het ook niet een van die experts die ze gelokt had met vis "om te kunnen zien of het echte wolven zijn"?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:31

Loretta schreef:
Ik praat dat zeker niet goed. Ik ben ook helemaal geen voorstander van het wolventoerisme. En wat deze mensen doen is ook niet goed. Alleen vind ik het vreemd dat dit mogelijk is. Als een dier schuw is kom je er echt niet zo dicht in de buurt.

Er is ons toch in het begin verteld door Glenn Liegeveld dat het heel moeilijk was om een wolf te zien te krijgen. Dat hij maakte dat hij weg kwam nog voor dat jij hem zag. Nou, hier zie je dus hoe schuw hij is.

Jonge wolven zijn niet schuw, dat worden ze pas als ze volwassener worden. Behalve dus als ze op jonge leeftijd al goede ervaringen hebben met mensen, dan worden ze later ook niet meer schuw. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor beren - ook die hebben een levensfase dat ze de hele wereld leuk en interessant vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:01

Ik geloof ook dat ze uitgezet zijn!
En dat dit nu vreselijk uit de hand aan het lopen is...

En nee, dat gaan ze niet bekend maken want dan kunnen ze gaan dokken voor elk particulier dier die het leven gelaten heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:09

Uitgezet of niet, de overheid gaat niet rap genoeg actie ondernemen (of daar consequent in zijn). Hier is kans inmiddels heel groot dat ik ook de laatste 3 ooien toch verkoop en er mee op houdt wat vee betreft. Ik zie dit niet goedkomen in de komende 10 jaar en hoe graag ik ook lammetjes van deze ooien wil zien, ik ben de zorgen over dingen waar ik weinig aan kan doen qua veiligheid dieren en mijzelf zat. Idem voor lang op stal, stal is groot genoeg, maar vrije beweging en flink minder werk voor mij zit er niet meer in. Ik kan niet elke dag X uur mijn schapen onder toezicht laten buiten lopen en dan nog zou ik niks mogen als er wat gebeurt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:19

tamary schreef:
Uitgezet of niet, de overheid gaat niet rap genoeg actie ondernemen (of daar consequent in zijn). Hier is kans inmiddels heel groot dat ik ook de laatste 3 ooien toch verkoop en er mee op houdt wat vee betreft. Ik zie dit niet goedkomen in de komende 10 jaar en hoe graag ik ook lammetjes van deze ooien wil zien, ik ben de zorgen over dingen waar ik weinig aan kan doen qua veiligheid dieren en mijzelf zat. Idem voor lang op stal, stal is groot genoeg, maar vrije beweging en flink minder werk voor mij zit er niet meer in. Ik kan niet elke dag X uur mijn schapen onder toezicht laten buiten lopen en dan nog zou ik niks mogen als er wat gebeurt.

Wat verdrietig dat je zo’n keuze moet maken. ;(

Ik vraag mij trouwens af of toeristen wel weten waar ze nog wel en niet kunnen wandelen in het Drents Friese wold? Voor onbekenden kan het best link worden als ze juist in de hotspot gaan wandelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:22

Mijn schoonzusje sprak vandaag kameraad van de boer bij wie van de week in Pesse koe is aangevallen.
Koe is 20 meter van slaapkamer van de boer gepakt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:30

In Zweden worden wolven die dichtbij mensen komen geschoten. Ze beheren daar de aantallen, en zorgen dus ook voor voldoende schuwheid.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:47

ik zag een filmpje vanmorgen dat een man die zijn schapen 's nachts binnen heeft staan, de schaapjes naar buiten zette en even later liep er een wolf tussen , in die paar minuten dat de man bij de schapen kon komen met een bezem in zijn hand had de wolf al drie schapen verwond, hij heeft de wolf weg kunnen jagen, ik vind dat erg dapper, wat zouden jullie doen in zo'n situatie? en is denken en durven dan hetzelfde ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:44

Dat ligt er maar net aan hoe je in een noodsituatie instinctief reageert. Fight, Fainth, Freeze.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:54

Ik weet het niet. Hangt van het aantal wolven af. Ga maar wat tuinfakkels aanschaffen, schijnen ze bang voor te zijn.
Probleem is dat ze hier niet heel eenvoudig in de paddock kunnen komen, maar er dus ook niet heel eenvoudig weer uit kunnen.