Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:32

Ik vind het niet zo netjes om op de man te spelen in het openbaar, dus heb je even een PB gestuurd.
Natuurlijk kan een paard niet in elke gang en oefening keurig zijn hoofd stil houden, maar je kunt wel zien wanneer een paard zwaar in de hand is en dan in de "oprichting" gehouden wordt door de ruiter hand, ipv van achteren hem er bij te zetten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:28

Vrijdag heb ik er een paar via livestream gezien, maar gisteren zat ik in de zaal en ik kan me weinig herinneren van getrek en gesjor. Ach ja, als je Robert Davidson op de korrel wil nemen... Hij is wat op leeftijd, maar hij rijdt er wel. Bovendien is hij een oudgediende die al best wel wat GP paarden heeft afgeleverd. De Lingh die hij bij zich had, deed mij erg denken aan het papapaard. Het klopt dat hij slordigheidjes had in de proef en het er soms niet heel vanzelfsprekend uitzag, maar doe mij die maar een klein stukje van zijn rijkunst en ik ben voor altijd gelukkig.

Van de positieve kant was ik erg onder de indruk van Apache, die liet een prima proef zien en het zag er ook nog ontspannen uit. Goed ding dat hij eindelijk tot zijn recht komt in de ring. Bij Dreamboy heb ik niet zo opgelet, maar ik geloof dat HP blij was met zijn proef en enorm baalde van de hakkel in de eners. De hele zaal was plaatsvervangend teleurgesteld bij de punten van Patrik Kittel, die had volgens het publiek hoger mogen scoren. Maar jemigdepemig, wat kan hij goed paardrijden.

En dan de Duitse dames, ik was blij dat Damsey er deze keer beter aan stond dan de voriger keer in Amsterdam. Sammy Davis is gewoon een fijn paard om naar te kijken en een mooie opmaat voor het simpel ogende perfectionisme van Werth en Weihegold. Wat een superproef en wat een vakvrouw.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:16

Ik heb de GP teruggezien. Maar zie nergens wat er op zondag gereden is. Komt dat niet of kijk ik verkeerd?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:15

Van aanleiding van jullie discussie ben ik ook gaan kijken, net 3 eerste paarden gezien. Tot nu toe mooi gereden. Het gaat over GP van het eerst dag.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:49

Helaas kun je op YouTube, via FEI, de kur niet terug kijken. Erg jammer, maar het is allang mooi dat ze andere dingen wel uitzenden.

De wond in Arrow zn kootholte is in zoverre genezen dat ik weer kan rijden *\o/*. Hij was er al die tijd al niet kreupel onder, maar ik wilde de wond eerst wat meer laten genezen, zodat de beweging het niet zou openen steeds. Heb 20 min gereden, stap, draf, klein beetje galop. Hij is uiteraard stijver na 3-4 weken niets gedaan te hebben, maar hij wilde erg graag werken. Instructrice is ook weer terug dus woensdag weer naar les en dan lekker het ritme weer oppakken :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:08

Ik denk dat er een groot verschil is tussen:
1 "Dressuur om je paard te gymnastiseren en atletischer te maken"
2 "Wedstrijddressuur"

1 is wat wij allemaal pogen te doen en waarmee we ons paard trainen. Soepeler maken, krachtiger maken en steeds fijner afgestemd.
2 is wat je in de ring ziet.

Om 2 zo goed mogelijk uit te voeren, zal je thuis heel veel met 1 bezig moeten zijn. Maar 2 is anders. In de ring ben je niet bezig met je paard te gymnastiseren, ben je niet bezig met je paard sterker te maken, maar ben je bezig met het maximale eruit te persen en de vruchten te plukken van wat je met 1 getraind hebt al die tijd.

Ik ben er van overtuigd dat om met 2 op topniveau te komen, dat ook die ruiters thuis heel veel met 1 bezig zijn op een heel andere manier als dat wij in de ring zien.
Als je met 1 bezig bent, ben je continue bezig met wat heeft mijn paard op dit moment nodig. Je rijdt eens een volte-tje tussendoor voor je die SB inzet, omdat ie net niet lekker om je been is. Je vloeit eens wat spanning af zodra je voelt dat het wat strak wordt door je paard even te laten zakken of je doet ff een schakeltje, een overgang om hem net wat actiever te krijgen. Je beloont eens tussendoor en je komt waar nodig een keer wat duidelijker in tussendoor om daarna weer af te vloeien. Allemaal heel goed, heel fijn en kan je heel vriendelijk maken en duidelijk gericht op je paard (en jezelf) beter te maken.

Maar dan in de ring is het anders. Dan moet je paard het gewoon doen op het moment dat je het vraagt. Daar kun je niet even een schakeltje een volte-tje doen om die oefening vervolgens zo fijn mogelijk te laten uitvoeren. Dan kun je niet anders als doorrijden en de oefening inzetten, ondanks dat je voelt dat ie strakker wordt en je weet dat ie dan in de oefening alleen maar meer spanning in zijn lijf zal krijgen. Dus misschien dan maar even extra been eraan om het voor elkaar te krijgen ipv dat veel vriendelijker en effectievere schakeltje. Dan wordt het vaak wat extra prikken om ze aan het been te houden en gefocussed, wordt het naarmate je door de proef rijdt steeds wat strakker als je die spanning zich begint op te bouwen. Dat is meer overleven en zo goed mogelijk doorkomen. En dan hebben we het nog niet eens over de extra zenuwen van de ruiter tijdens de proef en de extra spanning/afleiding voor het paard in de ring.

Daarom vind ik het altijd ook een beetje een goedkope vergelijking om dat wat de bokker thuis oefent, te vergelijken qua vriendelijkheid, qua rijkunst, met datgene wat in de ring gebeurt (op alle niveaus)

En ja dan heb je mensen als Isabella Werth die als geen ander haar paarden zo voor elkaar krijgt dat ze in de ring zoveel mogelijk de thuissituatie bereiken. Dat is vakmanschap. Daardoor oogt het bij haar alsof het allemaal veel makkelijker gaat, maar dat wil niet zeggen dat zij ze thuis ook veel makkelijker en vriendelijker rijdt als de anderen.

Daarnaast vind ik de moeilijkheid met TV/YouTube beelden altijd dat het echt een andere beleving is als in real life. Op het scherm zijn alle dingen die je storen of die je juist mooi vind heel erg "in your face" en ga je heel makkelijk focussen op datgene wat je opvalt. In real life bekijk je veel meer het totaal beeld. Bij de wedstrijden op topniveau waar ik ben geweest is mij altijd opgevallen dat het daar zo anders voelt als op beeldmateriaal. Combinaties waar ik me enorm aan kan ergeren op tv, vielen mij life zo vreselijk mee. Combinaties waar ik enorm van gecharmeerd was bleken in real life tegen te vallen. En ineens snap je wel de punten die door de jury's gegeven worden, want die worden gegeven op het totaalbeeld en niet alleen op dat irritante puntje waar je op tv zo naar zit te loeren.
Als voorbeeld, degene die op de tribune zaten begrepen kennelijk allemaal waarom Isabella Werth gewonnen heeft. Zij keken naar het totaal van de proef en kennelijk sprong die er met kop en schouder bovenuit. Ik heb thuis op tv gekeken en het enige waar ik maar naar kon kijken was dat zadel dat voor mijn gevoel teveel naar voren lag en zij op de lepel zat. Dat irriteerde mij zo dat ik niet de schoonheid van de proef meer kon zien. Ik weet zeker dat ik een totaal ander gevoel over die proef had gehad als ik op de tribune had gezeten.

Blijft dat er van topsportpaarden veel wordt gevraagd. In elke discipline. Maar van elke topsporter wordt veel gevraagd. Maar van onze eigen viervoeters wordt ook veel vergevingsgezindheid gevraagd. Vergeving voor alle fouten die wij maken, met alle goede bedoelingen, hoe goed wij ook onze best doen om zo vriendelijk mogelijk te rijden, maar een recreatieruiter/hobby ruiter, maakt gewoon ook bakken met fouten en ook dan is het paard "de dupe". Probeer dat je dat te realiseren.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:49

Helemaal mee eens oji.
En Isabella Werth traint de keren die ik gezien heb thuis super chill. Nog nooit iemand zo chill zien trainen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:56

Promisse schreef:
Helemaal mee eens oji.
En Isabella Werth traint de keren die ik gezien heb thuis super chill. Nog nooit iemand zo chill zien trainen.

Ingrid en haar mensen om haar heen kan er anders ook wat van +:)+

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:01

Ik zit daar nog eens over na te denken. Dat was echt een groot verschil. Wat ik bij de Clocks paarden bij het seminar zag was veel spanning en die spanning kunstig weten te gebruiken om het beste uit het paard te halen. Wat ik bij Isabella zag was trainen zonder stress ( ik was daar zelf aanwezig, dus niet via een filmpje ). Een oefening rijden en daarbij streven naar perfectie en meteen daarna rondes echt ontspannen stappen. Oppakken en weer een oefening rijden en streven naar perfectie en opnieuw relaxed stappen. En dit opnieuw en opnieuw. Er was helemaal geen tijd om spanning op te bouwen want daarvoor ging ze te snel weer stappen en deed dat ook echt uitgebreid.
En niet zoals bij de de Clocks vorige week zaterdag 1 of hooguit 2x ( kan het verkeerd in mijn geheugen opgeslagen hebben hoor) : laat hem maar even stappen. En dan na in mijn beleving een half rondje oppakken en weer doorgaan.
Ook de trainingen die ik op film van Carl Hester zie, zijn trainingen zonder stress. Maar heel correct gereden paarden die heel correct hun oefeningen leren. Nergens overmatige stress die gebruikt wordt om het paard te laten presteren. Valegro bijvoorbeeld kende gewoon zijn werk en was sterk genoeg en opgeleid genoeg om zijn werk goed te kunnen doen.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:02

Ja Peetstap, maar dat zijn allemaal mensen die het op een rijkunstig correcte manier doen.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:05

Ik denk dat als je heetheid in een paardenlichaam goed kunt kaderen, je een spectaculaire proef neer kunt zetten zonder dat je daar perse tot in de puntjes correct voor hoeft te rijden.
Ik vind het veel knapper als je het zonder al die heetheid doet. Voor het paard een heel stuk prettiger en eerlijker. En voor mij fijner om naar te kijken, en bewonderenswaardiger.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:09

Want laten we eerlijk wezen, wat is dat met: als je linksaf gaat trek je aan de linker teugel. Dat is wat er de laatste tijd hier en daar gepredikt wordt. Hoe zit het dan met hoe zich dat vertaalt in het lichaam?? Want alle jonge Clocks paarden liepen met hun hoofd gekanteld door de bochten heen. Dus klopt het in de rest van het lichaam mijns inziens ook niet.
De oudere paarden, die meer op de achterhand liepen en die je meer opgesloten en gekaderd door de bochten kon rijden, lieten dat niet meer zien. Dus dan kan je zeggen: zie je wel, het werkt. Maar daar ben ik het niet mee eens. Want je zag bij de jongere dat het dus duidelijk NIET werkte.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:15

Promisse schreef:
Ik zit daar nog eens over na te denken. Dat was echt een groot verschil. Wat ik bij de Clocks paarden bij het seminar zag was veel spanning en die spanning kunstig weten te gebruiken om het beste uit het paard te halen. Wat ik bij Isabella zag was trainen zonder stress ( ik was daar zelf aanwezig, dus niet via een filmpje ). Een oefening rijden en daarbij streven naar perfectie en meteen daarna rondes echt ontspannen stappen. Oppakken en weer een oefening rijden en streven naar perfectie en opnieuw relaxed stappen. En dit opnieuw en opnieuw. Er was helemaal geen tijd om spanning op te bouwen want daarvoor ging ze te snel weer stappen en deed dat ook echt uitgebreid.
En niet zoals bij de de Clocks vorige week zaterdag 1 of hooguit 2x ( kan het verkeerd in mijn geheugen opgeslagen hebben hoor) : laat hem maar even stappen. En dan na in mijn beleving een half rondje oppakken en weer doorgaan.
Ook de trainingen die ik op film van Carl Hester zie, zijn trainingen zonder stress. Maar heel correct gereden paarden die heel correct hun oefeningen leren. Nergens overmatige stress die gebruikt wordt om het paard te laten presteren. Valegro bijvoorbeeld kende gewoon zijn werk en was sterk genoeg en opgeleid genoeg om zijn werk goed te kunnen doen.

Daar zit inderdaad een heel groot verschil tussen! Mijn instructrice hamert daar ook altijd erg op. Zeker met springen kan Arrow heet worden en dan verlegt de prioriteit van het lijntje springen naar spanning laten afvloeien.
Een van de eerste dingen die ik een jong paard aan leer is dat het hals strekken een ontspannen punt is, zodat je wanneer er spanning is juist teugel kan geven en het paard weer richting ontspannen kan rijden. Dan hoef je ze ook niet zo in de krul te trekken als ze een beetje heet worden, want eigenlijk is dat ook maar een mentaal iets van de ruiter, die denkt meer controle te hebben op die manier.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:17

Promisse schreef:
Valegro bijvoorbeeld kende gewoon zijn werk en was sterk genoeg en opgeleid genoeg om zijn werk goed te kunnen doen.

Heel belangrijk punt wat je hier aanhaalt. Dit is namelijk het doel van al het opleidingswerk dat we door de jaren doen. Je bouwt aan het zelfvertrouwen en lichaamskennis van het paard. Als je conceptmatig traint dan leer je ze om het ook zelfstandig te kunnen uitvoeren op een heel makkelijke hulp. Je ziet ook aan de beste paarden dat die niet de hele tijd ondersteuning nodig hebben omdat ze begrijpen wat ze moeten doen. Bij sommige toppers uit het verleden zag je heel duidelijk dat dat begripsniveau nog niet gehaald was bij het paard. En dan krijg je dus paarden die met spanning lopen omdat ze de hele tijd soort van ongerust zijn dat ze weer iets moeilijks moeten doen wat ze eigenlijk nog niet helemaal goed kunnen. Zo zie ik het een beetje. Je krijgt dan wel soms dat een proefje beetje saai lijkt (!) te worden omdat het niet spectaculair is, dat kan bijvoorbeeld de lage punten van Kittel verklaren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:21

Promisse schreef:
Want laten we eerlijk wezen, wat is dat met: als je linksaf gaat trek je aan de linker teugel. Dat is wat er de laatste tijd hier en daar gepredikt wordt. Hoe zit het dan met hoe zich dat vertaalt in het lichaam?? Want alle jonge Clocks paarden liepen met hun hoofd gekanteld door de bochten heen. Dus klopt het in de rest van het lichaam mijns inziens ook niet.
De oudere paarden, die meer op de achterhand liepen en die je meer opgesloten en gekaderd door de bochten kon rijden, lieten dat niet meer zien. Dus dan kan je zeggen: zie je wel, het werkt. Maar daar ben ik het niet mee eens. Want je zag bij de jongere dat het dus duidelijk NIET werkte.

Je kan ook hoeken rijden door de achterhand erin te drukken, dat heb ik bepaalde ruiters ook jaren zien doen. Soms gebruik ik dat in de training ook wel , maar in principe brengt het e achterhand niet bij om de hoek weer uit te rijden. Ja kan ook appuyement rijden zonder buiging, maar dat alleen de hals van de romp afgetrokken is en het paard niet stelt in het nek-kaakgewricht, krijg je best nog leuke punten voor ook. Dat probeer ik in mijn training niet te doen, dan liever toch een andere oplossing zoeken om de buiging en balans beter te krijgen.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:48

@pipodipo, Ja dat zie je nog steeds heel veel. Vooral bij de jonge paarden rubrieken. Waar groot bewegende nog niet sterke paarden in mijn ogen proeven boven hun kunnen moeten laten zien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:07

De Glocks methode en het NL kamp heeft ook niet mijn voorkeur en zelfs wel mijn afkeer. Het is een keuze. Zij trainen op zo spectaculair mogelijk en daarmee hun paarden zo heet mogelijk maken. Niet mijn smaak. Andere trainen waarschijnlijk op meer harmonie en balans (voor zover je in de keuken kan kijken). Maar iedereen heeft een voorkeurs stijl en bij die stijl horen ook bepaalde paarden. Bij de Glocks zullen ze gemiddeld genomen ook paarden selecteren die een heter karakter hebben.

Neem bijvoorbeeld Valegro. Hier wordt genoemd dat hij zijn werk gewoon kende en sterk genoeg was en opgeleid genoeg was om zijn werk goed te doen. Dat klopt, maar heel eerlijk denk ik dat dat klopt voor alle paarden die op dat niveau lopen. Maar je hebt naast training en opleiding, ook het karakter van het paard wat maakt hoe je in de ring uit de verf komt.
Valegro is een Negro, Ik heb zelf in het verleden 2 Negro’s gereden en ken er ook nog wel een paar anderen. Stuk voor stuk springen de Negro’s eruit dat ze een kanon van een achterhand hebben en van nature een hele fijne stille aanleuning en ongecompliceerde meewerkende karakters. Met mijn Negro wedstrijdpaard was het een koud kunstje om in de ring een fijn en harmonieus beeld neer te zetten, ook al was ze nog helemaal niet zo voor elkaar.
Mijn huidige paard, meer kwaliteit maar van nature heter, onrustiger in de aanleuning, sneller afgeleid en groter in haar reacties op afleiding. Ik heb haar thuis veel fijner voor elkaar als ik die Negro ooit had, maar in de ring….een totaal ander verhaal. Beide paarden niet gelijktijdig gehad, maar als ik ze tegen elkaar gestart zou hebben weet ik wel met wie ik de hoogste punten zou scoren. Zelfde ruiter, zelfde wijze en principes van opleiden, maar een paard wat gewoon lastiger wedstrijden mee rijden is.
Als je dan een paard hebt met de kwaliteiten van een Valegro, die extra fijne eigenschappen die Negro nou eenmaal doorgeeft en een ruiter met de kwaliteit van een Charlotte Dujardin, dan is het niet heel vreemd dat die torenhoog overal bovenuit steken en geroemd worden om hun enorme harmonie.
Ik zag laatst een filmpje van CD met die schimmelmerrie (naam ff kwijt) waarbij ze boven de 80% scoorde, en daarbij had ik ook zoiets van…als dit het eerste paard was geweest waarmee zij doorbrak, had ze dan ook de hele wereld achter zich aangekregen dat hun rijwijze allemaal zo veel harmonieuzer is als de rest. Niet dat het onvriendelijk was, helemaal niet, maar ook niet zo opvallend harmonieus dat ze daarmee nou de harten van de hele wereld zouden veroverd hebben als ze niet al een naam gevstigd had met Valegro op dat gebied.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:14

Denk dat je daar wel een punt hebt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:49

Eens hoor oji, er zijn zoveel factoren die meetellen en dit is een hele belangrijke.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:20

*slaat discussie ff over*

Iriscope schreef:
De wond in Arrow zn kootholte is in zoverre genezen dat ik weer kan rijden *\o/*. Hij was er al die tijd al niet kreupel onder, maar ik wilde de wond eerst wat meer laten genezen, zodat de beweging het niet zou openen steeds. Heb 20 min gereden, stap, draf, klein beetje galop. Hij is uiteraard stijver na 3-4 weken niets gedaan te hebben, maar hij wilde erg graag werken. Instructrice is ook weer terug dus woensdag weer naar les en dan lekker het ritme weer oppakken :)

Top! Weer lekker aan de gang dus.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:47

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:53

Mirjam, ik ben heel hard voor je aan het duimen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:04

FCSA schreef:
mirjamalvaro schreef:

Wat raar dat dit geen voorpagina-nieuws is trouwens. Ik heb het doorgestuurd maar het is niet geplaatst.

Toch geplaatst op de 25e hoorde ik net van een meelezer -- ik heb niets gezegd ;)

Mirjam, ik duim ook voor jullie!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:00

Haha inderdaad wel op de voorpagina gestaan. :D

Alles staat nog steeds stil hier :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:16