Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Promisse schreef:Ik zit daar nog eens over na te denken. Dat was echt een groot verschil. Wat ik bij de Clocks paarden bij het seminar zag was veel spanning en die spanning kunstig weten te gebruiken om het beste uit het paard te halen. Wat ik bij Isabella zag was trainen zonder stress ( ik was daar zelf aanwezig, dus niet via een filmpje ). Een oefening rijden en daarbij streven naar perfectie en meteen daarna rondes echt ontspannen stappen. Oppakken en weer een oefening rijden en streven naar perfectie en opnieuw relaxed stappen. En dit opnieuw en opnieuw. Er was helemaal geen tijd om spanning op te bouwen want daarvoor ging ze te snel weer stappen en deed dat ook echt uitgebreid.
En niet zoals bij de de Clocks vorige week zaterdag 1 of hooguit 2x ( kan het verkeerd in mijn geheugen opgeslagen hebben hoor) : laat hem maar even stappen. En dan na in mijn beleving een half rondje oppakken en weer doorgaan.
Ook de trainingen die ik op film van Carl Hester zie, zijn trainingen zonder stress. Maar heel correct gereden paarden die heel correct hun oefeningen leren. Nergens overmatige stress die gebruikt wordt om het paard te laten presteren. Valegro bijvoorbeeld kende gewoon zijn werk en was sterk genoeg en opgeleid genoeg om zijn werk goed te kunnen doen.
Promisse schreef:Valegro bijvoorbeeld kende gewoon zijn werk en was sterk genoeg en opgeleid genoeg om zijn werk goed te kunnen doen.
Promisse schreef:Want laten we eerlijk wezen, wat is dat met: als je linksaf gaat trek je aan de linker teugel. Dat is wat er de laatste tijd hier en daar gepredikt wordt. Hoe zit het dan met hoe zich dat vertaalt in het lichaam?? Want alle jonge Clocks paarden liepen met hun hoofd gekanteld door de bochten heen. Dus klopt het in de rest van het lichaam mijns inziens ook niet.
De oudere paarden, die meer op de achterhand liepen en die je meer opgesloten en gekaderd door de bochten kon rijden, lieten dat niet meer zien. Dus dan kan je zeggen: zie je wel, het werkt. Maar daar ben ik het niet mee eens. Want je zag bij de jongere dat het dus duidelijk NIET werkte.
Iriscope schreef:De wond in Arrow zn kootholte is in zoverre genezen dat ik weer kan rijden. Hij was er al die tijd al niet kreupel onder, maar ik wilde de wond eerst wat meer laten genezen, zodat de beweging het niet zou openen steeds. Heb 20 min gereden, stap, draf, klein beetje galop. Hij is uiteraard stijver na 3-4 weken niets gedaan te hebben, maar hij wilde erg graag werken. Instructrice is ook weer terug dus woensdag weer naar les en dan lekker het ritme weer oppakken